achternaam kind

05-08-2011 13:55 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik 28 weken zwanger ben begint de beslissing meer te dringen en vroeg me af wat jullie overwegingen zijn bij het kiezen van de achternaam van je kind (dwz als je niet dezelfde achternaam hebt als je partner, ongeacht of je getrouwd bent). Als je niet getrouwd bent en de vader van te voren niet erkend krijgt het kind automatisch de naam van de moeder, als je wel getrouwd bent krijgt het kind automatisch de naam van de vader, tenzij je voor de geboorte de naamskeuze vastlegt. Aan de ene kant vind ik het dus ouderwets om de naam van de vader als uitgangspunt te nemen, maar aan de andere kant mag er toch ook wel iets zijn waardoor duidelijk is dat het zijn kind is. Ik probeer het ook praktisch te bekijken; als je zelf een gangbare naam hebt die makkelijk te spellen is zou dat misschien een goede overweging zijn, maar een minder gangbare naam is misschien juist ook gunstig, schijnt een positief effect te hebben op de carriere (naam wordt beter onthouden onderscheiden). Ook praktisch is de naam te kiezen die het mooiste klinkt bij de gekozen voornaam, maar nadeel is dan wel dat als er eventueel meerdere kinderen komen de rest automatisch dezelfde achternaam krijgt; je kunt de keuze maar 1 keer maken. Op zih is dat logisch, om eenheid binnen een gezin te krijgen, maar als je als ouders al verschillende achternamen hebt is die eenheid er toch sowieso al niet?
Hoe denkt je man/vriend erover? Jij twijfelt duidelijk, als hij wel een heel uitgesproken mening heeft, zou dat nog de doorslag kunnen geven.

Je noemt voor de man dat als hij dezelfde naam heeft het tenminste duidelijk is dat het zijn kind is, maar geldt dat voor de moeder niet net zo goed?
Wij hebben de naam van mijn man gekozen. Omdat het meestal zo gaat en hij ook een mooie achternaam heeft (ik ook hoor)

en we geen enkele reden zagen niet zijn naam te geven.

Ging iik zo: ik zei: jouw naam doen? Hij zei: ok.

Meer woorden zijn er niet aan vuil gemaakt.

Ik gebruik trouwens zelf niet zijn naam, maar gewoon mijn officiele naam, zoals ik al 40 jaar lang heet.
Mijn nicht heeft voor haar achternaam gekozen met als uitgangspunt dat de familienaam begint uit te sterven. Er wordt te weinig getrouwd en er worden bijna geen jongetjes geboren bij ons! Haar man heeft dan weer een 'gewone' naam en bij hun trouwen ook haar naam aangenomen. Vind ik mooi.

Ik heb het andersom gedaan. Man heeft een simpele achternaam en ik heb mijn hele leven al gedoe met de mijne (te vaak foute post, steeds maar moeten spellen).
Gewoon de mooiste naam kiezen.

Bij nader inzien had ik het zelf anders gedaan, wij hebben gewoon de achternaam van man gebruikt, is een buitenlandse naam, vond ik toen wel leuk.

Nu denk ik, had ik maar gewoon mijn boerenachternaam gebruikt, want ik loop best vaak tegen vooroordelen aan, straks mijn kinderen nog vaker waarschijnlijk.
Ik heb er nooit over nagedacht. Niet zoals jij dat doet. Maar het is inderdaad in deze tijd misschien wel iets om bij stil te staan.

Alhoewel ik mijn eigen naam heb gehouden,

na trouwen, heeft het kroost de naam van hun vader. Ik vond en vind het prima, hoewel mijn achternaam mooier is, leuker en intelligenter klinkt.

Nou ja, ik heb er geen moeite mee en mijn kinderen vinden hun korte, niet bijzondere achternaam prima. Lekker kort.

Wat wil je vriend? Mijn man wilde graag zijn achternaam voor de kinderen, gewoon omdat ie dat leuk vond.
Wij hebben achternaam van mijn vriend gekozen, gewoon traditioneel dus. Heb het zelf nooit raar gevonden dat ik anders heet. Dochter is nu twee en kan haar voor- en achternaam zeggen. Vriendlief gloeit dan van trots :-)
Zojuist mijn oudste van 14 gevraagd welke achternaam hij leuker had gevonden. Nou, die van zijn vader natuurlijk, haha. Hij vindt die van mij niet mooi! (t is maar net wat je gewend bent)
quote:muzze schreef op 05 augustus 2011 @ 14:04:

Ik heb er nooit over nagedacht. Niet zoals jij dat doet. Maar het is inderdaad in deze tijd misschien wel iets om bij stil te staan.

Alhoewel ik mijn eigen naam heb gehouden,

na trouwen, heeft het kroost de naam van hun vader. Ik vond en vind het prima, hoewel mijn achternaam mooier is, leuker en intelligenter klinkt.

Nou ja, ik heb er geen moeite mee en mijn kinderen vinden hun korte, niet bijzondere achternaam prima. Lekker kort.

Wat wil je vriend? Mijn man wilde graag zijn achternaam voor de kinderen, gewoon omdat ie dat leuk vond.Iedereen houdt zijn eigen naam na het trouwen
TO, heb jij er al over nagedacht wat je zou doen als jullie in de toekomst ooit gaan trouwen? Neem jij dan zijn naam aan of hij de jouwe? Dat kan een mooi uitgangspunt zijn voor je keuze.
Al die overwegingen die jij neemt zijn serieus nooit in mij opgekomen. Ik ben 'gewoon' voor tradiotioneel gegaan en we hebben de naam van vriend genomen al vond hij mijn naam mooier.
quote:_discovery_ schreef op 05 augustus 2011 @ 14:10:

Al die overwegingen die jij neemt zijn serieus nooit in mij opgekomen. Ik ben 'gewoon' voor tradiotioneel gegaan en we hebben de naam van vriend genomen al vond hij mijn naam mooier.Jammer dat je er dan inderdaad niet wat langer bij stil hebt gestaan. Deze keuze kun je maar 1x maken, dus ik vind het alleen maar verstandig om daar goed over na te denken.
Je kan deze keuze vaker maken hoor, je kan het later alsnog veranderen, alleen kost dat tijd en geld.
De keuzemogelijkheid heeft als uitgangspunt dat in de tegenwoordige maatschappij mensen vaker meerdere relaties hebben, waaruit kinderen worden geboren. Bijvoorbeeld, een vrouw heeft 4 kinderen, van 4 verschillende mannen, dus binnen 1 gezin zijn er (volgens het oude systeem) verschillende achternamen. Leidraad nu is, dat de moeder in ieder geval steeds dezelfde is, dus dat het wellicht handiger is om haar naam als constante factor aan te houden.

In principe maakt het geen bal uit waar je voor kiest. Doe wat voor jullie goed voelt.
@Miffy: mijn man is er ook nog niet over uit. Hij opperde of we niet allebei de namen kunnen gebruiken (zoals het Spaanse systeem...). Dan zou je nog met het dilemma zitten welk van de twee namen eerst, maar in NL kan een dubbele sowieso niet. Hij heeft wel de neiging om voor zijn naam te kiezen maar dan meer uit respect voor zijn familie. Maar dat zij beledigd zouden zijn als we voor mijn naam zouden kiezen vind ik zelf nogal ouderwets.

@Katrien: wij zijn al getrouwd, hebben elk onze naam gehouden

@isabon: klopt dat iedereen formeel zijn eigen naam houdt, maar niet in het maatschappelijk verkeer, dan kun je elkaars naam gebruiken, en dus de dubbele achternaam. Kinderen kunnen echter maar 1 naam krijgen.
quote:zusenzoo schreef op 05 augustus 2011 @ 14:14:

Je kan deze keuze vaker maken hoor, je kan het later alsnog veranderen, alleen kost dat tijd en geld.en daarom maak ik liever 1 keer een goede keuze dan dat ik het met veel gedoe weer laat omdraaien.
Wij hebben gekozen voor de naam van mijn man.

Mijn man heeft nog een zoon, die draagt de achternaam van zijn moeder. Moeder gaf als reden dat ze dan niet werd geconfronteerd met de achternaam van zoons vader wanneer hun relatie evt beeindigd zou worden. Tja, dat is natuurlijk ook een reden!
Eigenlijk is het logischer en constater wanneer alle kinderen de achternaam van de moeder zouden krijgen.

Een vriendin van me heeft 2 kinderen. De vader heeft de eerste wel erkend, maar de tweede niet (hij was hem voor de geboorte al gepeerd) Met als gevolg dat ze nu twee kinderen van dezelfde vader heeft met ieder een andere achternaam.
Wij hebben gekozen voor de naam van mijn partner. Simpelweg omdat hij een prachtige naam heeft en ik nogal een rare/vreemde naam.

Daarbij komt ook dat mijn vader geen contact meer heeft met zijn familie door zware mishandeling/familieruzies. Het is dus ook geen naam om trots op te zijn in mijn ogen.

Wij hebben er wel over nagedacht. Mijn man was heel mild. Wilde zelfs wel mijn naam aannemen als ik dat wou. Ik was heel stellig en heb hem moeten overtuigen van mijn keuze. Hij wilde niet dat ik daar later 'spijt' van kreeg.

Overigens ben ik het wel eens met een reactie, zo'n gezin met 3 of zelfs 4 verschillende achternamen. Zucht. Daar word je ook niet blij van! Of ik niet in ieder geval.
Volg je hart. Dat klopt.
quote:isabon schreef op 05 augustus 2011 @ 14:31:

Eigenlijk is het logischer en constater wanneer alle kinderen de achternaam van de moeder zouden krijgen.

Maar dan ga je ervan uit dat kinderen altijd bij hun moeder blijven.
quote:mimama schreef op 05 augustus 2011 @ 14:37:

[...]

Maar dan ga je ervan uit dat kinderen altijd bij hun moeder blijven.Dat is ook in verreweg de meeste gevallen zo. Iig in mijn praktijk wel.
quote:isabon schreef op 05 augustus 2011 @ 14:43:

[...]

Dat is ook in verreweg de meeste gevallen zo. Iig in mijn praktijk wel.Ja klopt, maar zou de standaard voor achternamen dat dan ook nog eens moeten stimuleren?
Nee maar het voorkomt wel broertjes en zusjes met verschillende achternamen (al of niet van dezelfde ouders)

Dat kan heel gevoelig liggen.
quote:isabon schreef op 05 augustus 2011 @ 14:49:

Nee maar het voorkomt wel broertjes en zusjes met verschillende achternamen (al of niet van dezelfde ouders)

Dat kan heel gevoelig liggen.Daarmee dus ook een belangrijk punt bij de keuze voor de achternaam; stel dat je uit elkaar gaat, bij wie zouden dan de kinderen blijven.
Wij kiezen voor de achternaam van mijn vriend, omdat die een stuk zeldzamer is en er van zijn familie een mooie stamboom bekend is.

Ik heb een heel saaie en veelvoorkomende achternaam. Ik zou in principe zijn achternaam ook wel willen maar helaas is hij niet zo trouwerig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven