Achterstand zoon 3 jaar

10-05-2010 14:35 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even voor alle duidelijkheid ik ben Belgische.

Zoon is drie jaar geworden in maart en heeft op veel vlakken achterstand. Hij gaat al naar school sinds hij 2 jaar en 9 maanden is.

Hij heeft taalachterstand. Zegt drie woorden achter elkaar, maar volgorde klopt veel niet. Verder zegt hij veel losse woorden. Als hij honderduit praat verstaan we hem niet. En soms begint hij dan ook te huilen als ie merkt dat we hem niet verstaan.

Verder heeft hij problemen met de turnlessen. Omdat hij achterstaat op zijn motoriek.

Hij is ook nog niet zindelijk. Soms poept hij eens op het toilet. Maar draagt heel vaak een luier.

Wij zijn door de school dan ook uitgenodigd op een gesprek met leerlingenbegeleiding. Ben zo bang dat zoon naar het buitengewoon onderwijs moet.

Heb een prenatale en postnatale psychose en depressie gehad. Die ik gelukkig al te boven ben. Ben bang voor onheroepelijke schade op zoon.

Iemand hier ervaring mee?
anoniem_12731 wijzigde dit bericht op 10-05-2010 15:17
Reden: zoon is geboren in maart niet in mei.
% gewijzigd
Wou ook nog even kwijt dat ie vaak alleen speelt op school. Tijdens de speeltijd huppelt ie altijd op zijn eentje op de speelplaats.

Ik maak me enorm veel zorgen.
Heeft Kind & Onzin Gezin deze achterstanden ook al bemerkt, toen hij daar nog was?

Toen MK in Belgie naar school ging, verstond ik veel van haar klaqsgenootjes in het eerste klasje ook niet of niet goed. Dat trok later allemaal recht. In Belgie zijn de kinderen vlot zindelijk, maar hoe vaak ik niet gehoord heb dat kindjes daar ook nog met een luierbroekje aan naar school gingen.

Is het een idee om naar een kinderkinesist te aan voor z'n motoriek? Zijn z'n ogen al getest?
quote:Witchke55 schreef op 10 mei 2010 @ 14:38:

Wou ook nog even kwijt dat ie vaak alleen speelt op school. Tijdens de speeltijd huppelt ie altijd op zijn eentje op de speelplaats.

Ik maak me enorm veel zorgen.Dat alleen spelen deed MK ook, die zocht in de speeltijd haar klasgenootjes op aan het eind van de eerste kleuterklas (dus aan het eind van het tweede jaar op school)
Als je vergelijkt met de ontwikkeling van gemiddelde kinderen hier in Nederland zou ik me echt geen zorgen maken. Een groot deel van de kinderen wordt pas zindelijk (ook plassen) in het derde jaar, kunnen ook nog niet turnen en leren pas goed praten in groep 1.
Tilalia : zoon gaat niet meer naar kind en gezin, nooit iets over gezegd daar. Wel zijn we een jaar geleden uit eigen initiatief naar een logopedist getrokken. Daar werd een achterstand van 7 maanden opgemerkt. We hebben daar tips gekregen en zijn daar mee aan de slag gegaan en het beterde. Ook sinds hij naar school gaat is er vooruitgang. Maar als ik andere kinderen zie ... Ook op de binnenspeeltuin is het goed op te merken dat hij achterstand heeft met klauteren en klimmen.
Die ogen nog eens testen is een gedacht. Hebben we ook een jaar geleden al eens gedaan, maar toen kon hij nog niet goed alles begrijpen. En op het eerste gezicht leek er niets aan de hand. Heb zelf slecht zicht, vandaar dat ik het wou laten onderzoeken.
Wat naar, en logisch dat je je zorgen maakt. Maar niet al te erg doen hoor.

Zo te horen heb jij een moeilijke tijd gehad na de geboorte van je zoontje. Hierdoor kan je zoontje het misschien ook wat lastig gehad. Heeft hij veel 'negatieve' energie gevoeld en zich aangepast aan de situatie. Dit heeft hem dan zoveel gekost zodat hij zich niet zo aan het richten was op zijn eigen ontwikkeling. En nu dus wat achterstand heeft. Zuo dat kunnen?

Ik vind hem ook nog erg jong hoor om meteen al van een achterstand te spreken.

Motoriek kan nog enorm bijtrekken. En anders is er straks nog fysiotherapie voor. En alleen spelen op die leeftijd hoeft ook niet raar te zijn. Hij is nog maar 3 zeg!

Hij kan ook een beetje een laatbloeiertje zijn, wat lui of een beetje een einzelganger. Niet teveel zorgen!
Zit er veel verschil in Nederlandse en Belgische kinderen qua ontwikkeling? Was ik me niet van bewust. Misschien dat je wel andere instanties hebt die je hierbij kunnen helpen.

Wat betreft de taal en de motoriek kan ik je niet bij helpen, sorry. Behalve dan thuis veel stimuleren, evt met hulp van een fysiotherapeut? Maar dat had je zelf vast ook al bedacht.

Wat betreft zindelijkheid en alleen spelen zou ik me geen zorgen om maken. Mijn zoon werd met 3 jr en 3 mnd zindelijk, en daarvoor toonde hij geen enkele interesse, maar zo van de een op andere dag was het gebeurd. Alleen spelen is hier ook herkenbaar. Vaak, als ik zoon van de creche haalde, stond hij ergens te dromen of te kijken naar anderen, of gewoon alleen op een traptrekker ofzo. Niet dat hij het niet naar zijn zin had, hij vond dat gewoon een leuke tijdbesteding. Ook nooit door leidsters op aangesproken. Toen ik er zelf over begon, of hij overdag wel met anderen speelde, zeiden ze dat hij met iedereen vrienden is, en niet een speciaal clubje heeft. Hij staat dus vaak na te denken met wie en wat hij wil gaan doen. Nu (4 jr 1 mnd) komt dat wat meer, als ik hem nu ophaal van de BSO is hij samen met anderen iets aan het doen. Dus ik weet niet of je je meteen met 3 jr al zorgen moet maken om de zindelijkheid en het samen spelen.

Sterkte!
quote:hebri schreef op 10 mei 2010 @ 14:48:

Zit er veel verschil in Nederlandse en Belgische kinderen qua ontwikkeling? Was ik me niet van bewust.

Belgische kinderen moeten van de curveboekjes zwaarder zijn, maar niet langer, en ze hoeven minder te kunnen op de bepaalde testleeftijden.

Er zit uiteraard geen verschil in, echter maakt men zich hier geen zorgen als een kind nog niet zindelijk is met drie jaar en nog niet zo heel goed spreekt.
quote:Witchke55 schreef op 10 mei 2010 @ 14:46:

Tilalia : Wel zijn we een jaar geleden uit eigen initiatief naar een logopedist getrokken. Daar werd een achterstand van 7 maanden opgemerkt. We hebben daar tips gekregen en zijn daar mee aan de slag gegaan en het beterde. Ook sinds hij naar school gaat is er vooruitgang. Maar als ik andere kinderen zie ... Ook op de binnenspeeltuin is het goed op te merken dat hij achterstand heeft met klauteren en klimmen.

Hij heeft dus een motorische achterstand. Fijn en grof zo te lezen. Ik zou het gesprek eens afwachten met school en dan eens contact opnemen met een kinderfysiotherapeute. Zoonlief hier heeft ook een motorische achterstand. Nu dus fysio en logopedie en dan lopen ze dat uiteindelijk wel weer in. Al denk ik niet dat hij ooit een mannelijke ballerina zal worden. En zwemles is ok geen pretje. Gaat eeuwen duren.

Hij is motorisch gewoon een beetje een sukkel

Hier is er wel iets meer aan de hand, maar waar jij het over hebt klinkt alsof het alleen maar motoriek is. Niet al te veel zorgen joh.
Wat ik wel moet zeggen is dat ik tijdens de postnale depressie, altijd veel liefde en aandacht heb gegeven aan zoon. We zijn enkel 2 weken gescheiden geweest pas na de geboorte tijdens mijn opname. Maak me meer zorgen over de zwangerschap.
quote:Witchke55 schreef op 10 mei 2010 @ 14:57:

Wat ik wel moet zeggen is dat ik tijdens de postnale depressie, altijd veel liefde en aandacht heb gegeven aan zoon. We zijn enkel 2 weken gescheiden geweest pas na de geboorte tijdens mijn opname. Maak me meer zorgen over de zwangerschap.Dan zal het daar in ieder geval niet aan liggen. Sorry, dat ik dat wel even als optie aangaf...
Reactie op Domnaiefmutsje:

Maar waarom zou je je in Belgie dan wel zorgen moeten maken? Daar wordt je dan als ouders toch helemaal gek van, als je kind al aan normen moet voldoen die bij wijze van spreken 10 km verderop nog niet als 'normaal' gevonden worden?

Of zijn Belgische kinderen echt allemaal eerder zindelijk dan de Nederlandse? En betere klimmers? Dan ontvang ik graag tips voor onze dochter van 1...

De vraag is dus of de taalachterstand en de motorische achterstand ook een echt grote achterstand is, of alleen volgens de belgische normen. Ik weet te weinig van kinderontwikkeling om dit te kunnen inschatten.

Misschien dat TO met deskundige hulp kan bekijken wat deze achterstand precies is, en of ze zich echt zorgen moet gaan maken, of dat het allemaal vanzelf weer rechttrekt. Feit is dat ze zich zelf zorgen maakt, en dat is nooit goed natuurlijk, dan kan je beter duidelijkheid hebben.
Kan me goed voorstellen hoe bezorgd je bent. Heb je in Belgie geen consultatiebureaus waar je met al dit soort vragen terecht kunt? Hij is pas net 3 geworden en dat is nog erg jong hoor, wel meer kindjes zijn dan nog niet helemaal zindelijk en praten nog niet in volzinnen. Ook de motoriek is nog volop in ontwikkeling. Niet alle kinderen ontwikkelen zich op alle fronten even snel, 'normaal' is geen vast tijdstip, maar een bepaald bereik. Bijvoorbeeld de eerste losse stapjes: tussen de 9 en 18 maanden, Zelf maakte ik me destijds ook zorgen omdat mijn kind pas met 17 maanden los liep en ook nog helemaal niets zei. Andere moeders hadden daar steeds best vervelend commentaar op! Maar nu is ze 10 en blijkt juist erg intelligent te zijn, haalt fantastische schoolresultaten en ze is ook nog een kei in allerlei sporten (karate, boogschieten, paardrijden).

Sommige kinderen hebben gewoon een langzame opstart maar ontwikkelen zich dan wel heel goed. Een vriendje van mijn dochter liep al met 9 maanden, maar hij struikelde en viel wel constant en nu nog steeds...een snelle ontwikkeling maar met een blijvend haperende motoriek. Dan liever een tragere opstart, wat mij betreft! En is 3 jaar niet erg jong om al naar school te gaan? In Nederland beginnen ze met 4 maar de echte leerplicht begint pas met 5 jaar en da's niet voor niks, pas dan zijn ze eraan toe, 'schoolrijp' .

En wat akelig dat je rondom je zwangerschap depressies en zelfs psychoses hebt gehad, maar bij mijn weten schaadt dat de baby niet hoor. Vraag dat anders even na bij je huisarts.
In belgie gaan de meeste kids naar school vanaf 2.5 jaar.
Hebri : ik heb over twee weken het gesprek op school dan weet ik dus meer.

Zocht gewoon wat mensen die hier ervaring met hebben. Of die intussentijd nog wel wat tips hebben.
Logisch dat Belgische kinderen dan ook voorlopen op Nederlandse kinderen in sommige opzichten. Echter komt je kind niet helemaal mee, dan is dat volgens mij nog geen reden tot zorg.

Ter vergelijk. Mijn oudste kinderen waren pas zindelijk toen ze 3 jaar waren. Mijn dochter sprak volledige zinnen toen ze 2 was, maar mijn zoon ging pas goed praten in groep 1 van de basisschool (4).

Sommige kinderen hebben nu eenmaal een wat grovere motoriek. Om dat nu als achterstand te zien lijkt me vooralsnog wat voorbarig.
Als je je zorgen maakt zou ik met hem langs de huisarts gaan. Vertrouw op je eigen gevoel. Waarschijnlijk is er niets aan de hand, maar als er wel iets is, kun je er maar beter vroeg bij zijn.

Een zoontje van een vriendin was als tweejarige ook laat met praten en praatte heel onverstaanbaar. Bij controle door de arts bleek dat te komen door vocht achter de oortjes. Dat was met een kleine ingreep te genezen.
Ga eens met hem naar een Osteopaat (bestaan die ook in Belgie ) want met taal- en motorische achterstanden kunnen zij ook heel veel.

3 jaar zindelijk is dus geen probleem, dat blijkt wel uit de reacties. Praten volgens mij ook niet. Hier een dochter van 2,5 die echt nu nog maar net 4 woorden zinnetjes maakt, maar ik kan van heel veel gebrabbel verhalen nog niks maken hoor. En ik denk dat motorisch nog heel erg kan bij trekken. Wellicht dat een kinderfysiotherapeut wellicht ook tips kan geven.

En is 3 jaar ook niet een beetje vroeg om echt al samen te spelen? (laatste weet ik niet helemaal zeker), ik weet alleen dat 2,5 jaar en spelen betekent dat ze naast elkaar spelen maar nog niet echt met elkaar.

Ik heb bij mijn oudste ook een PPD gehad maar ik geloof niet dat zij daar iets aan overgehouden heeft.

En bedoel je met naar school gaan naar een creche of KDV of niet? Of is dat in Belgie echt al een school?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Hier in Belgie ga je vanaf 2.5 (als ouders dat natuurlijk willen, creches is maar tot 2.5) echt naar een kleuterschool en kom je in een peuterklasje terrecht.
Op deze leeftijd spelen veel kindjes nog meer naast elkaar dan met elkaar. En het zou ook kunnen dat dit met zijn motorische achterstand te maken heeft, mijn dochtertje mijdt ook altijd groepjes kinderen want daar wordt ze door ondersteboven gelopen. Zij ging lopen met 24 maanden en ze heeft een slechte valreflex. Ze was met drie jaar zindelijk, prima op tijd volgens de normen hier.

Mijn zoontje loopt net 4 weken en is nu 28 maanden. Hij loopt volgens de logopedie 6 maanden achter en het consultatiebureau (Kind en Gezin hier dus) maakt zich geen zorgen want bij hun valt hij nog wel in de gemiddelde norm. Dus ja...welke normen hou je aan?

Wat ik belangrijker vind: hij reageert alert op de dingen om hem heen. Als ik hem iets vraag reageert hij adequaat, hij begrijpt mijn vragen en opdrachten.

Als je zoontje gaat huilen als je hem niet verstaat (had mijn dochtertje ook), is dat ook een teken dat hij wel wil en dat er meer dingen in zijn koppie zitten dan dat er nu uit komt. Een positief teken, al zal het wel erg frustrerend zijn voor hem. heb je nu nog hulp van de logopedie? Die kan jullie misschien wel wat meer leren om elkaar sneller te kunnen begrijpen.

(Mijn zoontje begint nu bv te associeren. Gisteren wilde hij een slab maar hij wist het woord niet en werd boos toen ik hem niet snapte, hij kon het ook niet aanwijzen. Gefrustreerd riep hij op een gegeven moment: sjaal! En toen begreep ik daardoor dat hij een slab wilde....).

Trouwens, toen mijn dochtertje net op school zat (hier bij vier jaar dus), moest ik ook al snel op gesprek komen. Ze konden haar extra remedial teaching aanbieden, gericht op motoriek. Een heel positief gesprek en mijn dochtertje heeft erg veel aan deze hulp gehad. Dus wie weet pakt dat gesprek wel heel goed voor hem uit en sta jij minder alleen met je zorgen. Mijn tip: probeer niets te verbloemen uit angst voor verwijzing naar bijzonder onderwijs, maar vraag hulp en uit je zorgen. Hij is nog zo jong en kan zich nog zo gaan ontwikkelen, wie weet met wat extra hulp en stimulans!
Ik zou gewoon naar de fysio gaan met hem voor de motorische achterstand. Deze kan dan testen in hoeverre hij voor en of achter loop op zijn leeftijd en met welke onderdelen en daar kan dan op geoefend worden. Vinden kinderen reuzeleuk en het kan zo'n ontzettende opluchting zijn voor ze. Zwiepje heeft ook fysio en hij is nu zo gelukkig dat hij de fijne motoriek beheerst, tekenen werd eindelijk interessant, schrijven en lezen ook. Hij heeft het dik naar zijn zin bij de fysio en het resultaat was er in een paar lessen al. Dit zou ik dus zeker aanraden, je hebt er niets mee te verliezen.

Verder, zindelijkheidsverhaal lijkt me redelijk normaal eigenlijk. Er zijn zoveel kinderen nog niet zindelijk op die leeftijd, hier is de norm dat je zindelijk moet zijn tegen de tijd dat je naar school gaat, met 4 dus, en zelfs dan nog kan een ongelukje wel eens gebeuren.

Over de eventuele praatachterstand heb ik niet zo heel veel te zeggen. Ik weet wel dat gehandicapt nichtje dat ook had, die kreeg een soort voel in de mond therapie en daarna praatte ze veel beter. Echter, ik denk dat je, voor dat je jezorgen gaat maken hierover, je moet realiseren dat veel kinderen met 3 nog steeds verrekte weinig zeggen. Mocht je willen kan je natuurlijk altijd een expert er naar laten kijken, lijkt me nooit verkeerd. Veel voorlezen helpt en vooral veel tegen je kind aankletsen (en terug laten kletsen )

Sterkte ermee!
Witchke, ik zou echt z'n ogen even laten testen. Komt de schoolarts wellicht binnekort op school? Daar is bij MK haar slechte zicht ontdekt, en toen ze eenmaal een bril had ging ze opeens wel klimmen en klauteren in de binnenspeeltuinen. Het arme kind had alle vangnetten nooit gezien en durfde dus echt niet... dat snap ik wel heel goed

Waar woon je in Belgie? In de buurt van Leuven, toch? In Kortenberg zit een goede oogarts, die was ook lief met kindjes. Maar dat zullen ze ongetwijfeld overal wel zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven