Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid

06-04-2018 10:07 1412 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forumleden,

Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?

TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Eidde schreef:
13-04-2018 14:11
Heb je je huisarts al eens gevraagd?

Wat vind die van 28 eidooiers per week?
Rauw ook nog eens
lilalinda schreef:
13-04-2018 13:47
Hij IS een wetenschapper, hij lult niet zo maar iets
Hij wacht tot iets bewezen is, voor hij het op een forum plempt

Een stuk betrouwbaarder dan alle bronnen van Fladderaars die jij aanhaalt
Ik kan niet zien uit welk jaar dat stukje van katan is, misschien dat hij in het licht van het nieuwe wetenschappelijke onderzoek zijn mening over eieren zou herzien.

Zalmsnipper postte die officiële onderzoeksresultaten gisteren, even een klein citaat eruit;

Conclusions Higher consumption of eggs (up to one egg per day) is not associated with increased risk of coronary heart disease or stroke. The increased risk of coronary heart disease among diabetic patients and reduced risk of hemorrhagic stroke associated with higher egg consumption in subgroup analyses warrant further studies.

https://www.bmj.com/content/346/bmj.e8539

En deze waaruit blijkt dat het eten van eieren zorgt voor een verlaging van het slechte en een stijging van het goede cholesterol:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19369056
Het verhoogde de concentratie van zeaxanthine;
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zeaxanthine
Driewieler01 schreef:
13-04-2018 13:54
Ik ga wel naar 1/2 dooier per dag, maar kinderen hebben toch meer voedingsstoffen nodig in de groei? Zelfs het CB en voedingscentrum zeggen dat kinderen in de groei naar verhouding bijv meer eiwitten nodig hebben.
Ik gebruik eieren van demeter of van beek

Hoe denk je over biologische gepausteuriseerde gehomogeniseerde volle yoghurt?
Met rauwe biologische eieren heb je net zoveel kans op een salmonella vergiftiging, als met andere eieren, hoor. Ik vind het dieet wat je schetst overkomen alsof je zelf een vorm van orthorexia ( zie google) hebt en dit dus ook oplegt aan je kind. Ik denk dat je kind op termijn belangrijke voedingsstoffen gaat missen ( jodium zou er een kunnen zijn) en dat wat je doet potentieel gevaarlijk is. Zoek alsjeblieft goede hulp bij het samenstellen van de voeding van je kind. Tuurlijk mag je een bepaalde visie hebben (wij eten bijvoorbeeld hoofdzakelijk vegetarisch en biologisch) maar jij slaat echt door.
honingdropje2 wijzigde dit bericht op 13-04-2018 14:17
1.69% gewijzigd
lilalinda schreef:
13-04-2018 13:03
hebben we allang verteld, helpt niks
.
Maar met Shisha werd TO eerst vriendjes, misschien helpt dat :-]
Later is nu
8102 schreef:
13-04-2018 14:12
Ik heb mij even een beetje ingelezen over Weston Price wat een onzin word daar verkondigd.
Toch niet van de info van Mike Donkers?
( nickname fatsnotbad en het fa(c)tsforum)
Want daar wil ik mij bij deze van distantiëren.
shisha schreef:
13-04-2018 14:14
Ik kan niet zien uit welk jaar dat stukje van katan is, misschien dat hij in het licht van het nieuwe wetenschappelijke onderzoek zijn mening over eieren zou herzien.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/10/ho ... 5-a1580735
lees maar eens

(ja gaat echt over eieren)
Sciocco schreef:
13-04-2018 13:59
Ja, en op dat andere forum zeggen ze weer wat anders, en die Jan Kordaat zegt ook weer wat anders, en dat ene forum zegt weeeeerrrrr wat anders. Weet je wat jij zou moeten doen? Toegeven dat je als leek handelt en heel rap advies vragen bij een organisatie /persoon met een gedegen achtergrond. Je kunt het op internet namelijk zo gek vinden als je zelf wil. Come on. Zie het alsjeblieft nou eens in.

Dit! To, je hebt hulp nodig!
I wanna live my life with the volume full!
shisha schreef:
13-04-2018 14:17
Toch niet van de info van Mike Donkers?
( nickname fatsnotbad en het fa(c)tsforum)
Want daar wil ik mij bij deze van distantiëren.
Via die Mike Donkers link kom je op dat forum van Weston Price terecht inderdaad.
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 13-04-2018 14:22
3.24% gewijzigd
shisha schreef:
13-04-2018 14:14

Zalmsnipper postte die officiële onderzoeksresultaten gisteren, even een klein citaat eruit;

Conclusions Higher consumption of eggs (up to one egg per day) is not associated with increased risk of coronary heart disease or stroke. The increased risk of coronary heart disease among diabetic patients and reduced risk of hemorrhagic stroke associated with higher egg consumption in subgroup analyses warrant further studies.

https://www.bmj.com/content/346/bmj.e8539

En deze waaruit blijkt dat het eten van eieren zorgt voor een verlaging van het slechte en een stijging van het goede cholesterol:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19369056
Het verhoogde de concentratie van zeaxanthine;
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zeaxanthine
Je zou hierbij gezien wat Katan zegt over de verschillen in de resultaten van verschillende onderzoeken ook het hele artikel moeten opzoeken en dan aan het eind in de kleine lettertjes moeten checken welke financierder er achter het onderzoek zit.

Verder is het dus niet zo dat Katan niet weet van de recente publicaties, integendeel, daar schrijft hij juist over. Dus dat het een verouderd stukje is en hij er nu anders over denkt lijkt me niet.
Honingdropje2 schreef:
13-04-2018 14:15
Met rauwe biologische eieren heb je net zoveel kans op een salmonella vergiftiging, als met andere eieren, hoor. Ik vind het dieet wat je schetst overkomen alsof je zelf een vorm van orthorexia ( zie google) hebt en dit dus ook oplegt aan je kind. Ik denk dat je kind op termijn belangrijke voedingsstoffen gaat missen ( jodium zou er een kunnen zijn) en dat wat je doet potentieel gevaarlijk is. Zoek alsjeblieft goede hulp bij het samenstellen van de voeding van je kind. Tuurlijk mag je een bepaalde visie hebben (wij eten bijvoorbeeld hoofdzakelijk vegetarisch en biologisch) maar jij slaat echt door.
Daarom wordt ook aangeraden om 2 maal per week vis te eten, dan zul je niet snel een jodiumtekort kunnen oplopen.
Als je perse heen brood wilt eten, eet dan wel vis.

Het gevaar is inderdaad dat je steeds meer voedsel als gevaarlijk gaat zien en steeds meer dingen weg gaat laten totdat je veel te eenzijdig eet.

https://gezondetips.nl/jodiumrijke-voeding
nicole123 schreef:
13-04-2018 14:21
Je zou hierbij gezien wat Katan zegt over de verschillen in de resultaten van verschillende onderzoeken ook het hele artikel moeten opzoeken en dan aan het eind in de kleine lettertjes moeten checken welke financierder er achter het onderzoek zit.

Verder is het dus niet zo dat Katan niet weet van de recente publicaties, integendeel, daar schrijft hij juist over. Dus dat het een verouderd stukje is en hij er nu anders over denkt lijkt me niet.
Bij het weston price forum maken ze ook meteen reclames voor bio tandartspraktijken bio boerderijen en ander soort ongein die dit ondersteunen.
shisha schreef:
13-04-2018 12:09
Nog iets over eieren; bronnen en verwijzingen staan in en onder het artikel zelf:
https://jessevandervelde.com/moet-ik-he ... -verbazen/
En wederom een zeer gedegen wetenschappelijk onderbouwde bron.
Onze Jesse........ :facepalm:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
8102 schreef:
13-04-2018 14:21
Via die Mike Donkers link kom je op dat forum van Weston Price terecht inderdaad.
Ja dat is dus niet wat ik bedoel.
De Amerikaanse moederstichting WAPF heeft zich officieel gedistantieerd van deze beweging van Mike Donkers die totaal haar eigen regels is gaan maken en beweringen is gaan doen, los van waar Weston Price Foundation voor staat.

Het begon ooit goed met mensen die adresjes deelden over waar je goed grasgevoerd rundvlees kon krijgen, maar is ontaard in een sektarische vorm van een forum geleid door een man die misschien lijdt aan narcisme.
shisha schreef:
13-04-2018 13:42
Ik vind dat hij weinig specifiek wordt en eigenlijk vind ik het sowieso een nietszeggend stukje; behalve dan wat hij zegt over cholesterol in ei; wat niet eens klopt.
Gisteren avond postte iemand hier in dit topic resultaten van recent onderzoek wat dat tegenspreekt.
Hij is gewoon nog van de oude garde.
Wat hier gisteren gepost werd was ook niet wetenschappelijk.
Katan is in die zin van de oude garde dat hij zich baseert op gedegen wetenschappelijk onderzoek.
Dat heeft niks met oude garde te maken, dat heeft te maken met nadenken.

David Dunning
Driewieler01 schreef:
13-04-2018 13:54
Ik ga wel naar 1/2 dooier per dag, maar kinderen hebben toch meer voedingsstoffen nodig in de groei? Zelfs het CB en voedingscentrum zeggen dat kinderen in de groei naar verhouding bijv meer eiwitten nodig hebben.
Ik gebruik eieren van demeter of van beek

Hoe denk je over biologische gepausteuriseerde gehomogeniseerde volle yoghurt?
Waarom geef je je kind dan niet het hele ei? Als die eiwitten zo belangrijk zijn?

David Dunning
Wat ik wel jammer vind is dat je niet meer het gedachtegoed van Weston Price kunt aanhalen zonder dat het meteen weer over Mike Donkers moet gaan.

De Amerikaanse Wapf kon hem verbieden om nog langer hun naam te voeren, maar helaas is hij verder gegaan onder een nieuwe naam en zijn er nog al te veel linkjes met de oude naam verbonden, zodat het lijkt alsof hij nog steeds volgens de normen en waarden van Wapf werkt, maar dat is dus niet zo.
shisha schreef:
13-04-2018 14:38
Wat ik wel jammer vind is dat je niet meer het gedachtegoed van Weston Price kunt aanhalen zonder dat het meteen weer over Mike Donkers moet gaan.

De Amerikaanse Wapf kon hem verbieden om nog langer hun naam te voeren, maar helaas is hij verder gegaan onder een nieuwe naam en zijn er nog al te veel linkjes met de oude naam verbonden, zodat het lijkt alsof hij nog steeds volgens de normen en waarden van Wapf werkt, maar dat is dus niet zo.
Ik heb niets gelezen over Weston Price, maar ik lees wel veel van jou. En wat jij over voeding schrijft valt vrijwel volledig in de categorie onzin.
Daarom voel ik niet de geringste behoefte om me te verdiepen in Weston Price.

David Dunning
Honingdropje2 schreef:
Met biologische producten heb je helaas zelfs meer risico op voedselgerelateerde infecties, omdat de kwaliteitscontrole vaak minder goed is ingeregeld dan bij grote bedrijven (bron: NVWA)
Fragolisa schreef:
13-04-2018 14:46
Met biologische producten heb je helaas zelfs meer risico op voedselgerelateerde infecties, omdat de kwaliteitscontrole vaak minder goed is ingeregeld dan bij grote bedrijven (bron: NVWA)
Ze koopt van Beek eieren, die liggen bij zowat elke supermarkt. Bepaald niet van de kippenboer op de hoek gelukkig.
Solomio schreef:
13-04-2018 14:40
Ik heb niets gelezen over Weston Price, maar ik lees wel veel van jou. En wat jij over voeding schrijft valt vrijwel volledig in de categorie onzin.
100% eens
Solomio schreef:
13-04-2018 14:40
Nou, inderdaad. Wel jammer dat die onzin zo'n platform krijgt, er trappen teveel mensen nog in.
Fragolisa schreef:
13-04-2018 14:46
ook biologische producten vallen onder controles hoor

als TO echt lekker gevaarlijk bezig wil zijn, moet ze alleen eieren van eigen kippen eten
Dat controleert niemand
AnnA_C schreef:
13-04-2018 14:00
Heeft TO iedereen behalve Shisha op de negeer gezet?
Nee, hierbij reageer ik ook op jou. Heb ook op anderen gereageerd, maar ik vroeg dus echt om tips en niet alleen afkraken over die eidooiers.
Driewieler01 schreef:
13-04-2018 14:55
Nee, hierbij reageer ik ook op jou. Heb ook op anderen gereageerd, maar ik vroeg dus echt om tips en niet alleen afkraken over die eidooiers.
Mijn tip ga van dat forum af en begin weer gewoon normaal met gewone peutervoeding te geven.
Honingdropje2 schreef:
Jodium hadden we hier laatst al besproken, ze krijgt gewoon zout over het eten en in eieren zit ook jodium.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven