Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt

vrijdag 13 april 2018 om 17:20
Rauwmelkse yoghurt en kefir zijn niet zo gevaarlijk:MaryCrawley schreef: ↑13-04-2018 17:00Dus je kind krijgt alleen bij de avondmaaltijd koolhydraten/vezels/eiwitten/mineralen binnen?
De rest van de dag alleen maar fruit en vetten?? En oh ja, ook nog rauwmelkse yoghurt wat kleine kinderen ook niet zouden moeten krijgen.
Ik hoop stiekem dat het allemaal een grapje is, maar als dat niet zo is: ga in vredesnaam met een professional praten. Je doet je kind potentieel ongelofelijke schade aan.
Door het fermentatieproces bereik je een hoge ph, wat een zekerheid geeft tegen ongewenste bacteriegroei.
vrijdag 13 april 2018 om 17:23
Vreemd hoor, werk al jaren nauw samen met de NVWAFragolisa schreef: ↑13-04-2018 15:55Het is geen aanname: ik citeer wat een professor voedselbiologie werkzaam bij de NVWA mij heeft geantwoord nav exact deze vraag (is er een verschil in voedselveiligheid tussen biologische bedrijven en bio-industrie?) op een symposium een paar maanden geleden. Uiteraard mag je deze expert opinion in twijfel trekken, maar in feite doe je dan hetzelfde als TO, namelijk je eigen idee hebben over iets waar anderen meer verstand van hebben (en dan bedoel ik niet mezelf, maar de professor die ik citeerde).
En juist keurmerken als Demeter etc waar het hier over gaat staat erg bekend om hun strenge controles
vrijdag 13 april 2018 om 17:31

Een eitje (of 3) minder en dan het hele ei, gekookt en al, dat gaat zeker te ver dan?
Later is nu

vrijdag 13 april 2018 om 17:34
.AnnA_C schreef: ↑13-04-2018 15:39Fijn dat je reageert, maar jammer dat je mijn vragen (of die van anderen) niet beantwoord.
Je hebt nu een heel eenzijdig, niet standaard, menu geplaatst. Wat eet je kind nog meer?
Waarom overleg je niet met een arts of diëtiste? Ik snap dat je het beste voor je kind wilt, maar als je zoveel commentaar krijgt kan het toch geen kwaad om dat bij een professional te checken? Waarom wil je dat niet?
En ik kan verder echt oprecht geen tips bedenken,behalve een avocado meenemen als je op pad gaat.
Ik had een heerlijke notenkoek geplaatst, maar daar komt ook niet echt commentaar op.
EN het advies om bij een dietist langs te gaan en binnen je eigen ideeën om advies te vragen. Ook daar lees ik verder geen reactie op. Toch jammer.
Later is nu

vrijdag 13 april 2018 om 17:47
Het macrobiotische dieet is vrijwel veganistisch en een veganistisch dieet bevat geen vitamine b12, omdat b12 alléén voorkomt in voeding van dierlijke afkomst.zazamaenade schreef: ↑13-04-2018 17:00Ik bedoelde dat onderzoek als voorbeeld van een voedingsleer waar ouders hun kinderen ook in betrokken. Dat pakte niet zo goed uit. Zelf kende ik in die tijd mensen die vrij fanatiek macrobioot waren en té overtuigd van hun eigen gelijk. In de voorkeur voor het eten van vooral granen waren ze compleet het tegenovergestelde van de weerzin tegen granen van sommigen nu, (en even dwaas, in mijn ogen).
Recenter onderzoek naar andere voedingswijzen en de invloed daarvan op jonge kinderen kon ik zo gauw niet vinden.
Het lijkt me ook dat je kind te weinig koolhydraten binnenkrijgt, om maar iets heel simpels te noemen, en vooral bananen en sinaasappelsap als fruit lijkt me heel eenzijdig. Waarom geen appels, peren, straks aardbeien, frambozen, bessen, er is zoveel.
Een volwassene kan best wat hebben als zij/hij een tijd eenzijdige voeding binnenkrijgt, maar met zo'n kleintje moet je voorzichtiger zijn, en niet zelf gaan prutsen met tabellen en extreme voedingstheorieën.
Je kunt toch advies inwinnen en zien wat een professional er van vindt ?
Het lijkt me dat ze bij het consultatiebureau best een adres hebben van iemand die enigszins past bij hoe jij je kind wilt voeden. Dat gaat je veel onzekerheid schelen ('doe ik het wel goed'), dat is toch veel fijner dan dit geploeter ?
In zeewier zit het ook wel, maar niet in een vorm die voor de mens opneembaar is.

vrijdag 13 april 2018 om 17:49
.
ja, ik dacht, ik probeer eens wat. Gekookte eitjes en eierpannenkoeken zijn ook nog eens makkelijk(er) mee te nemen als snack. Win-win
Later is nu

vrijdag 13 april 2018 om 17:49
Macrobiotisch is ook knettergek

vrijdag 13 april 2018 om 17:50
Zeker niet voor kleine kinderen.SallySpectra schreef: ↑13-04-2018 17:48Niet zo gevaarlijk en veilig is niet helemaal hetzelfde toch?

vrijdag 13 april 2018 om 17:51
De eiwitten remmen de opname van biotine, waardoor je tekort aan biotine zou kunnen oplopen, máár dat heb je niet als je de eieren kookt of bakt.
Alleen rauwe eiwitten remmen de opname van biotine.
vrijdag 13 april 2018 om 17:51
Driewieler01 schreef: ↑13-04-2018 16:32Heb dat onderzoek bekeken, maar dat gaat om macrobiotisch gevoede kinderen, die hebben natuurlijke en grotere kans op tekorten.
Ik snap je bezorgheid, zou me bij mij juist zorgen maken om te veel of dat schadelijk is. Ben daarom nu dus gaan minderen met die eidooiers, maak me geen zorgen over de groei. Ik ga ook nogmaals berekenen of ze genoeg jodium binnenkrijgt
Fijn om te lezen dat je de eidooiers mindert. Toch wel overtuigd geraakt dat dit wellicht niet zo goed was?
I wanna live my life with the volume full!

vrijdag 13 april 2018 om 18:01
Shisha, ik bedoelde het alleen maar als voorbeeld van een extreem dieet dat ook niet zo geschikt is voor opgroeiende kinderen, en als verwijzing naar het feit dat het niet zo nieuw is, ouders die hun kinderen betrekken in hun streven naar extreem 'goede' voeding.
Teveel bezig zijn met voeding kan een manier zijn om te proberen grip te krijgen op je leven wanneer dat leven overweldigend en moeilijk aanvoelt of is ( ik spreek uit ervaring ).
nounou

vrijdag 13 april 2018 om 18:14
Ja het is een eetstoornis, dat zei ik ook al. En dat gaat over angst en controle. Dat is al heel erg vernietigend voor de patient zelf, maar als er een kind bij betrokken wordt dan moet er echt ingegrepen worden. Deze TO ziet het probleem niet, dat hoort ook bij deze aandoening. Een kind is op geen enkele manier veilig bij een moeder met zulke ernstige psychische problemen.zazamaenade schreef: ↑13-04-2018 18:01Shisha, ik bedoelde het alleen maar als voorbeeld van een extreem dieet dat ook niet zo geschikt is voor opgroeiende kinderen, en als verwijzing naar het feit dat het niet zo nieuw is, ouders die hun kinderen betrekken in hun streven naar extreem 'goede' voeding.
Teveel bezig zijn met voeding kan een manier zijn om te proberen grip te krijgen op je leven wanneer dat leven overweldigend en moeilijk aanvoelt of is ( ik spreek uit ervaring ).
vrijdag 13 april 2018 om 18:50
To, ik ben eigenlijk erg benieuwd hoe je omgeving aankijkt tegen je voedselkeuzes.
Ik las bijvoorbeeld dat je man om de dag een rauwe dooier eet. Waarom om de dag? En wat vind hij ervan dat je kind er 4 per dag kreeg?
En je familie? Schoonfamilie? Vrienden, collega's enz.? Praat je er met hun wel eens over? En wat vinden zij ervan?
Verder ben ik erg benieuwd waarom je kindje 4 dooiers kreeg en jullie als volwassenen een heel stuk minder. Zou je dat willen uitleggen?
Hoe lang eten jullie eigenlijk al op deze manier? En was daar een aanleiding voor?
Ik las bijvoorbeeld dat je man om de dag een rauwe dooier eet. Waarom om de dag? En wat vind hij ervan dat je kind er 4 per dag kreeg?
En je familie? Schoonfamilie? Vrienden, collega's enz.? Praat je er met hun wel eens over? En wat vinden zij ervan?
Verder ben ik erg benieuwd waarom je kindje 4 dooiers kreeg en jullie als volwassenen een heel stuk minder. Zou je dat willen uitleggen?
Hoe lang eten jullie eigenlijk al op deze manier? En was daar een aanleiding voor?
vrijdag 13 april 2018 om 18:50
TO, goed dat je bent gaan minderen met de eierdooiers. Ik las dat je het had over havermout en over zuurdesembrood. Dat lijkt me veel zinniger als ontbijt en lunch.
Wat ik nogal mis in je verhaal : heb je het hier weleens over met familie, je ouders, broers of zussen, met vriendinnen of vrienden of met buren ?
Wat vinden zij ervan ?
Wat ik nogal mis in je verhaal : heb je het hier weleens over met familie, je ouders, broers of zussen, met vriendinnen of vrienden of met buren ?
Wat vinden zij ervan ?
nounou
vrijdag 13 april 2018 om 19:00
Gut, ik heb al een paar keer aan TO gevraagd of ze met haar kind naar het consultatiebureau gaat en daar vertelt wat ze haar kind te eten geeft?
Of bijvoorbeeld aan de huisarts?
TO,
Durf je dit dieet aan de huisarts of het consultatiebureau te vertellen?
Ik denk dat je direct Jeugdzorg op je dak krijgt - dat zou in ieder geval moeten - maar als jij er zo van overtuigd bent dan neem ik aan dat je er ook open over bent? Zo ja, wat zegt het CB dan over dit dieet?
Of bijvoorbeeld aan de huisarts?
TO,
Durf je dit dieet aan de huisarts of het consultatiebureau te vertellen?
Ik denk dat je direct Jeugdzorg op je dak krijgt - dat zou in ieder geval moeten - maar als jij er zo van overtuigd bent dan neem ik aan dat je er ook open over bent? Zo ja, wat zegt het CB dan over dit dieet?
Am Yisrael Chai!

vrijdag 13 april 2018 om 22:12
Mij doet dit toch echt denken aan een eetstoornis by proxy en dat je blind bent (of jezelf blind houdt) voor wat je je kind hiermee aan zou kunnen doen. Zo erg met eten bezig zijn voor een opgroeiend kind in een kwetsbare leeftijd is mijns inziens een duidelijk teken van een eetstoornis. Door te experimenteren met je kind dring je je eetstoornis aan je kind op.