Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
woensdag 11 april 2018 om 13:14
Vet is niet slechter dan suiker. Je hebt het allebei nodig en van allebei niet te veel.shisha schreef: ↑11-04-2018 11:52Kaas en worst zijn voedzaam omdat ze vitaminen en mineralen bevatten, terwijl de meeste zoete dingen enkel lege calorieën bevatten zonder enige voedingswaarde.
Vet is minder slecht als suiker en bevat de vetoplosbare vitaminen a, d, e en k die erg belangrijk zijn voor kinderen in de groei.
Dus vind Ik het vrij logisch dat vet wél mag en suiker niet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

woensdag 11 april 2018 om 13:54
Ik neem aan dat je eigenlijk koolhydraten bedoelt.
Want suiker als in geraffineerde suiker ( maar ook witmeel) daar heb je niets aan. Er zit geen vitaminen of mineralen in en is enkel lege calorieën.
Het kost je zelfs extra vitaminen om suiker te verbranden, dus het put je lichaam uit.
Dat noemen ze roofbouw.

woensdag 11 april 2018 om 14:01
Dus als je alleen suiker eet, val je af?shisha schreef: ↑11-04-2018 13:54Ik neem aan dat je eigenlijk koolhydraten bedoelt.
Want suiker als in geraffineerde suiker ( maar ook witmeel) daar heb je niets aan. Er zit geen vitaminen of mineralen in en is enkel lege calorieën.
Het kost je zelfs extra vitaminen om suiker te verbranden, dus het put je lichaam uit.
Dat noemen ze roofbouw.
woensdag 11 april 2018 om 14:08
Misschien gaat dit toch teveel off topic?
Driewieler, ik noemde al eerder de noten-havermout-banaan koeken. Hier is het recept:
https://www.lekkerensimpel.com/havermou ... endoortje/
Waarschijnlijk kan het ook wel zonder havermout en dan met iets anders erdoor, dat je wel eet. Er zijn ook vele variaties op.
Driewieler, ik noemde al eerder de noten-havermout-banaan koeken. Hier is het recept:
https://www.lekkerensimpel.com/havermou ... endoortje/
Waarschijnlijk kan het ook wel zonder havermout en dan met iets anders erdoor, dat je wel eet. Er zijn ook vele variaties op.
Later is nu

woensdag 11 april 2018 om 14:11
Nee, dan wordt je dik, terwijl je ondervoed raakt.
woensdag 11 april 2018 om 14:18
joehoe, het ging om een snoepje als traktatieshisha schreef: ↑11-04-2018 13:54Ik neem aan dat je eigenlijk koolhydraten bedoelt.
Dat noemen ze roofbouw.
echt hoor, mijn kinderen zijn keurig slank en gezond (en vega) en daar past gerust snoep als traktatie in hun voedingspatroon
woensdag 11 april 2018 om 14:20
Dat zijn ook gewoon koolhydraten, die je lichaam kan gebruiken. Niks loze calorieen, gewoon energie.shisha schreef: ↑11-04-2018 13:54Ik neem aan dat je eigenlijk koolhydraten bedoelt.
Dat noemen ze roofbouw.
En je laatste zin is gewoon onzin.
Suiker wordt net zo verbrand als complexere koolhydraten, alleen gaat het wat makkelijker, omdat het niet eerst in kleinere stukjes gebroken hoeft te worden.
solomio wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:22
16.70% gewijzigd
David Dunning
David Dunning
woensdag 11 april 2018 om 14:29
Pannenkoek lijkt mij ook weinig mis mee. Bento zal ook wel mogen denk ik, gezonde toestand toch? Maar hele warme maaltijden is vaak niet de bedoeling.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 11 april 2018 om 14:30
maar ook geraffineerde suiker eet je niet voor de vezels, vitamines en mineralen hoor

woensdag 11 april 2018 om 14:37
En daarbij heeft je lichaam ook gewoon brandstof nodig, dus ook zogenaamd ‘loze’ calorieën. Vitaminen, vezels en mineralen houden je lichaam niet op temperatuur.
Hoeft niet uit snoep te komen natuurlijk, maar niet alles wat je in mond stopt hoeft superfood te zijn.
woensdag 11 april 2018 om 14:42
niet verder vertellen, we eten ook NutellaSallySpectra schreef: ↑11-04-2018 14:37En daarbij heeft je lichaam ook gewoon brandstof nodig, dus ook zogenaamd ‘loze’ calorieën. Vitaminen, vezels en mineralen houden je lichaam niet op temperatuur.
Hoeft niet uit snoep te komen natuurlijk, maar niet alles wat je in mond stopt hoeft superfood te zijn.

woensdag 11 april 2018 om 15:02
En vet en koolhydraten.
Man-o-man, ik denk dat Nutella mss nog wel gezonder is dan rauwe eidooiers.
David Dunning
David Dunning

woensdag 11 april 2018 om 15:08
O ja, ik draaide het om.
Maar suiker is ook niet slechter dan vet.
Suiker is gewoon een vorm van koolhydraten, energie dus.
David Dunning
David Dunning