Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt

dinsdag 10 april 2018 om 14:38
Wat was de levensverwachting dan in die tijd?shisha schreef: ↑10-04-2018 14:32Dat is de levensverwachting nú, maar de tijd dat Weston Price zijn onderzoek deed was in het begin van de 19e eeuw.
Dus zouden we dan nú een groep masaï moeten onderzoeken die nog geheel volgens de oude tradities leven zoals in de tijd dat zij toen werden onderzocht.
dinsdag 10 april 2018 om 14:44
Ik zal het zelf even toelichten

Ik ben te dik volgens het huidige schoonheidsideaal maar zeker niet morbide obees.
Heb dit gewicht al 20 jaar. Dus geen jojo-effect, waarvan je leest dat dat ongezonder is dan iets te zwaar zijn.

dinsdag 10 april 2018 om 14:50
Dank je wel voor de link, ziet er interessant uit, ik ga er naar kijken.

dinsdag 10 april 2018 om 14:52

dinsdag 10 april 2018 om 15:22
Survival of the fittest heeft eigenlijk niets te maken met sterk of zwak. Dat is vaak verkeerd vertaald. Het gaat om de meest aangepaste aan de omgeving (best fitted). Een dinosaurus was heel sterk, maar als je de klimaatverandering niet aan kunt heb je daar niets aan.
Mensen die stierven kan ook gewoon te maken hebben met medische kennis die er misschien niet was, dat staat geheel los van de voeding en heeft lang niet altijd te maken met zwak of sterk zijn. Toen penicilline werd uitgevonden steeg de levensverwachting hier ook. Dat wil niet zeggen dat we sterker zijn geworden.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 10-04-2018 15:27
7.69% gewijzigd
dinsdag 10 april 2018 om 15:25
Juist! Dit wordt zo ontzettend vaak verkeerd gebruikt.LizBakker schreef: ↑10-04-2018 15:22Survival of the fittest heeft eigenlijk niets te maken met sterk of zwak. Dat is vaak verkeerd vertaald. Het gaat om de meeste aangepaste aan de omgeving (best fitted). Een dinosaurus was heel sterk, maar als je de klimaatverandering niet aan kunt heb je daar niets aan.
dinsdag 10 april 2018 om 15:36
maar uitvindingen zijn wel een teken van een sterke maatschappijLizBakker schreef: ↑10-04-2018 15:22
Mensen die stierven kan ook gewoon te maken hebben met medische kennis die er misschien niet was, dat staat geheel los van de voeding en heeft lang niet altijd te maken met zwak of sterk zijn. Toen penicilline werd uitgevonden steeg de levensverwachting hier ook. Dat wil niet zeggen dat we sterker zijn geworden.
dinsdag 10 april 2018 om 15:37
.LizBakker schreef: ↑10-04-2018 15:22Survival of the fittest heeft eigenlijk niets te maken met sterk of zwak. Dat is vaak verkeerd vertaald. Het gaat om de meest aangepaste aan de omgeving (best fitted). Een dinosaurus was heel sterk, maar als je de klimaatverandering niet aan kunt heb je daar niets aan.
Maar wat ik begrijp van die Weston Price is dat je met de goede voeding dus de peniciline helemaal niet nodig zou hebben, want gezond enzo. En dan gaat 'survival of the fittest' weer wel op, in mijn ogen, want de mensen die het minst ziek worden en/of bepaalde ziektes niet krijgen, leven automatisch het langst.
Later is nu

dinsdag 10 april 2018 om 15:42
Dat weet ik. Maar in dit geval was sterk nodig om voedsel te vinden. Kon je dat niet, dan was je niet goed genoeg aangepast.LizBakker schreef: ↑10-04-2018 15:22Survival of the fittest heeft eigenlijk niets te maken met sterk of zwak. Dat is vaak verkeerd vertaald. Het gaat om de meest aangepaste aan de omgeving (best fitted). Een dinosaurus was heel sterk, maar als je de klimaatverandering niet aan kunt heb je daar niets aan.

dinsdag 10 april 2018 om 15:49
Nee hoor. Er zijn overal op de hele wereld stammenoorlogen gevoerd waarin sterke, kerngezonde mannen zijn gesneuveld. Die geven in de sterftecijfers vaak een vertekend beeld.Dreamer schreef: ↑10-04-2018 15:37.
Maar wat ik begrijp van die Weston Price is dat je met de goede voeding dus de peniciline helemaal niet nodig zou hebben, want gezond enzo. En dan gaat 'survival of the fittest' weer wel op, in mijn ogen, want de mensen die het minst ziek worden en/of bepaalde ziektes niet krijgen, leven automatisch het langst.
Afgezien daarvan, heeft gezond zijn vaak niets met het oplopen van virussen te maken. Het heeft weer te maken met het meest aangepast zijn. Native Americans waren prima aangepast aan hun omgeving en gezond genoeg. Maar zij hadden nooit weerstand tegen griep hoeven opbouwen, dus toen ze daarmee in aanraking kwamen werd het een slagveld. Ze waren gezond, maar niet aangepast aan de nieuwe situatie.
Kerngezonde Westerlingen waren dan weer vaak niet opgewassen tegen malaria, waar de lokale bevolking weer iets meer weerstand voor heeft opgebouwd. Een ziekte als sikkelcelziekte biedt bijvoorbeeld wel weer meer weerstand tegen malaria. Dus dat is een (hele vervelende) aanpassing aan de omgeving.

dinsdag 10 april 2018 om 18:47
Wat ik me oprecht afvraag is wat dat in jouw ogen verder betekent. Wat denk je dat dat verder zal betekenen voor jouw kind?Driewieler01 schreef: ↑10-04-2018 08:56Whatever, weet wel zeker dat mijn kind gezonder is dan dat van jullie![]()
Ik bedoel, ik zou bv willen dat de mijne meer gezonde dingen at. Of meer at, überhaupt. Doet ie niet.
Hoe zou dat voor jou zijn, als je kind besloot gewoon de lippen stijf op elkaar te houden?
Wat denk je te bereiken met dit dieet?
•

dinsdag 10 april 2018 om 19:26

dinsdag 10 april 2018 om 20:19
Niet gezond: check
Niet sterk: check
Niet mooi: check
En nu? Gezond word ik niet meer met mininaal 2 chronische ziektes?
dinsdag 10 april 2018 om 21:38
shisha schreef: ↑10-04-2018 14:01Dik is inderdaad niet synoniem met ongezond.
Dat is iets wat in onze samenleving momenteel niet het schoonheidsideaal is, maar in veel culturen wel.
En als jouw man van alles mankeert dan zal hij niet echt sterk zijn in de zin dat hij een gevecht met 15 leeuwen aangaat in de hitte.
Welke man wel?
I wanna live my life with the volume full!
dinsdag 10 april 2018 om 21:54
dinsdag 10 april 2018 om 22:16
Failure to thrive kan ook andere oorzaken hebben.Tiana_76 schreef: ↑10-04-2018 12:22Deels ja, mits ze dus genoeg te eten krijgen. Mijn oudste at vrijwel niets en groeide toen ook niet. Heette met een mooi woord 'failure to thrive'. Niet eten was niet groeien bij haar. Toen ze aan de sondevoeding ging, groeide ze weer. Uiteindelijk is het weer goedgekomen.
Haar gebit is wel slecht door gebrek aan voedingsstoffen.
Wat Mth stelde klopt niet: het komt voor dat kinderen wel eten en niet groeien zonder dat er sprake is van iets medisch. Bij ernstige stress bv.
•
dinsdag 10 april 2018 om 22:18
Was schoolmelk hier vroeger gezoet?
Ik was recent in Thailand en heb me echt verbaasd over de gezoete melk, wat vies ook zeg!
•

dinsdag 10 april 2018 om 22:38
En dan ben je ook blij als er gewoon een tosti of een pannenkoek in gaat!
•