Anti-abortus?

10-12-2008 15:48 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
De Foetus brievenbusactie van 'Anti-abortusorganisatie Schreeuw om Leven' wordt als luguber gezien. Ik vind de actie in elk geval qua publiciteit erg geslaagd, maar denk dat het doel van deze Stichting niet zal worden bereikt. Abortus schijnt in Nederland een recht te zijn van vrouwen, maar het kind is ondergeschikt. Ik ben persoonlijk niet absoluut tegen Abortus, maar het zou van vierentwintig weken naar acht weken moeten gaan. En dat moet mogelijk zijn. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen: Zoals bij verkrachting, of als ze minderjarig zijn, of als er voor moeder een levensbedreigende situatie ontstaat, of als het voor het ongeboren kind bij voorbaat al vast zou staan dat het nooit een menswaardig bestaan zal kunnen leven. En valt een kindje met het syndroom van down daaronder?

Er zijn zoveel moeders/vaders die graag een kindje zouden willen hebben, maar het niet kunnen krijgen denk daar ook eens aan, voor je het als oud vuil gaat aborteren en dumpen..

Zie abortus niet als een voorbehoedsmiddel, laten wij van embryo's geen luxe/wegwerpartikel maken.

Wat vinden jullie?

Abortus moet:

Totaal aantal stemmen: 76

grens van 24 weken is prima (50%)
ook na 24 weken moet kunnen (4%)
moet helemaal verboden worden (8%)
moet na 8 weken verboden worden (9%)
moet per geval getoetst worden (29%)
Als je vindt dat de foetus rechten moet hebben dan stel je dus automatisch dat de moeder ze in dat geval niet heeft.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik vind 24 weken te laat, maar 8 weken te vroeg. Ik heb zelf een abortus gehad met ruim 8 weken. Dat kwam omdat ik er toen pas net achter was gekomen en dan heb je nog de verplichte nadenk dagen, dus toen zaten we al ruim daar overheen. Mijn grens zal denk ik liggen bij een week of 16 ofzo. Maar in ieder geval ruim verder dan 8 weken.

Verder ben ik een pertinente tegenstander van schreeuw om leven en vooral ook de amerikaans opdringerige wijze waarop dit gebeurt. Dat je daar een persoonlijke mening over hebt en die via de gangbare manieren wil bevechten, daar kan ik in meekomen. Maar het zou niet het groepje mensen moeten zijn geweest wat ik op de dag van mijn abortus bij het hek van de kliniek tegen zou komen om mij eventjes ter plekke te gaan vertellen en uitjouwen wat ik daar allemaal verkeerd sta te doen. Ik denk dat voor verreweg de meeste vrouwen/stellen een abortus al emotioneel genoeg is, dus ga gewoon alsjeblieft weg.

Ik kan niet stemmen op je poll, omdat de mogelijkheid

<moet tot een later moment kunnen, maar vroeger dan 24 weken>

er niet bijstaat...
quote:Lee24 schreef op 11 december 2008 @ 16:19:

verkrachting

Ik vind dit echt zo'n kulargument. Als je het dan toch wilt hebben over het 'recht' van een foetus... Wat kan het kind in wording er nou aan doen dat de moeder verkracht is? Dan is het ineens wel moreel verantwoorden om te vermoorden?

Ik kan het woord 'vermoorden' trouwens haast niet uitspreken in de context met abortus. Ik vind dat oprecht een zéér achterlijke mening.
zeniiba, heb jij kinderen? Lijkt me nl. erg moeilijk om een zwangerschap te voldragen en toch het kind weg te geven. Zoiets zou mijn hart waarschijnlijk breken (nog los van alles wat het kind daarover kan gaan voelen op latere leeftijd), zelfs al zou ik geen kinderen (meer) willen. De wens om geen kind (meer) te krijgen is niet zomaar tussen het toetje en de koffie besloten hoor. Dus dat effe 9 maanden uitdragen, geboren laten worden en in een leuke cadeauverpakking een ander mamaatje blij mee maken is voor verreweg de meeste vrouwen denk ik geen optie. Tis toch geen paasei of wel dan?
En overigens hangt het recht van het ongeboren kind voor mij als een soort vaagheidsbegrip ergens in de ruimte, omdat ik persoonlijk denk dat levende dieren meer rechten zouden mogen hebben dan embyo's. Denk dat die beesten meer besef hebben dan een klompje cellen. Daarnaast ben ik zeker niet levensmoe, maar vind ik het begrip leven nogal overdreven. Leven en fijn leven etc, heeft voor mij ook en vooral te maken met enige mate van besef. Doden wordt voor mij pas echt gruwelijk op het moment dat besef van leven om de hoek komt kijken. Dit kan het besef zijn van de persoon in kwestie of besef zijn van de mensen eromheen (ouders).
quote:zeniiba schreef op 11 december 2008 @ 18:02:

Ik had me ontzettend voorgenomen om dit onderwerp verder maar te laten rusten maar ik wordt er toch een beetje boos over dat ik als een soort anti-abortus activist wordt neergezet. Ik stel het belang van de foetus absoluut niet boven die van de moeder, ik vind alleen niet dat de foetus in het geheel geen rechten heeft. Verder ben ik blij dat legale abortus mogelijk is in Nederland en zal ik (voor de zoveelste keer) nooit tegen iemand zeggen dat zij geen abortus mag hebben of had moeten laten doen. En als de situatie zich voor zou doen, zou ik een vriendin in alles rondom een abortus bijstaan. Ik vind het wel jammer dat voor jullie blijkbaar het uitdragen van de zwangerschap in het geheel, zelfs in theorie, geen optie meer is.

Je wordt echt nergens en door niemand als anti-abortus activist gezien. De enige die dat woord steeds noemt met betrekking tot zichzelf, dat ben jij! Dus: niemand ziet jou hier als anti-abortus activist of heeft jou zo genoemd, laat dat duidelijk zijn.

Je hebt een paar flinke uitspraken gedaan, waaronder het feit dat het recht op zwangerschapsafbreking niet een algemeen recht van de vrouw zou zijn. Daarnaast heb je wel degelijk gezegd dat het beschikkingsrecht van de vrouw niet boven de foetus mag staan. Je nuanceert dat nu een beetje, maar hierdoor zeg je wel tegenstrijdige dingen. De vrouw heeft rechten, maar die mogen niet boven het recht van de foetus staan, want die heeft ook rechten.

De suggestie van het uitdragen van een zwangerschap indien ongewenst, is een behoorlijk absurd idee. Meerdere mensen proberen je uit te leggen waarom dit een kwetsend, naief en irreeel voorstel van je is. Maar blijkbaar sta je niet open voor wat tegenargumenten van anderen. Dan ben je direct van mening dat je wordt bestempeld als anti-abortus activist. Verre van, je krijgt alleen een weerwoord op de suggesties en ideeen die je aandraagt.
Ik kan me niet voorstellen dat ik zelf ooit een abortus zou laten plegen en hoop ook niet dat ik ooit voor de keuze zal staan om het wel of niet te doen. Maar vind het ontzettend goed dat er in Nederland het recht op abortus bestaat, even goed als dat het recht op euthanasie bestaat maar goed dat is weer een andere discussie.

Het bestaan van het recht op abortus geeft voor mij aan dat we leven in een staat waar de overheid vertrouwen stelt in een vrouw dat ze de keuze om een zwangerschap wel of niet te voldragen zelf kan maken. Ik kan me niet voorstellen dat de keuze om een zwangerschap niet uit te dragen een makkelijke is voor welke vrouw dan ook.
Ik vind het idioot om alleen maar te dénken dat vrouwen die ongewenst zwanger zijn 'geheel voorbij gaan aan de optie om de zwangerschap uit te dragen'. Dat is juist het enige waar ze aan denken en ze besluiten -dat- juist niet te doen. Hoe kun je dan verzinnen dat vrouwen eraan voorbij zouden gaan???? Voordat je 'verzint' dat je de zwangerschap afbreekt, moet je eerst 'verzonnen' hebben dat je de zwangerschap uitdraagt.

Vind dit om met Maxima te spreken: echt "een beetje dom".

Dat adoptie-verhaal vind ik ook belachelijk. Je besluit tot abortus omdat je niet zwanger wilt zijn. Punt. Niet (alleen) omdat je geen kinderen wilt hebben. Je wilt dus ook niet wél zwanger zijn en het kind afstaan. Daar gaat het niet om; je wilt niet zwanger zijn, zelfs niet 'maar negen maanden' (...).

Over de wijze waarop over adoptie wordt gesproken struikel ik zoals meerderen ook. Alsof het inderdaad een paasei is dat je 'even weggeeft'. En wat heb ik in dit opzicht te maken met stellen die geen kinderen kunnen krijgen? Is het dan mijn morele verplichting wel een kind te krijgen? Wat een kromme redenatie..
Overigens, fijn idee ook, mijn kind af te staan aan een stel die liever een eigen kindje had gehad. Dat blijkt wel uit de statistieken, 95% van de kinderwens-stellen kiezen niet voor adoptie, het is dus duidelijke tweede keus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven