Avond met pubers?
maandag 26 mei 2025 om 22:55
Ha, ik wil graag wat meedenkerij over een avond met mijn jonge pubers:
Ik ben alleenstaand ouder, geen co ouderschap. Nu mijn kinderen ouder worden merk ik, dat hun avonden langer worden. En mijn uurtje alleen, dat ik eigenlijk zo hard nodig heb, verdwijnt.
Ik heb een beroep waarbij ik volop praat de hele dag, in contact sta. Thuis dus altijd de kinderen om me heen (nee, nog geen baantjes of zelflstandige sport). Ik ben snel overprikkeld en door mijn energie heen, moet ik erbij zeggen. Om 20 uur is het eigenlijk gewoon helemaal op. Maar op is geen optie. Ik vind de dag samen afsluiten (we drinken even thee en lezen en kletsen wat beneden) heel belangrijk en waardevol. Maar het wordt dan dus te laat. Vooral mijn oudste zit volop in de weerstand bij om half 10 / 10 uur naar boven gaan (hij gaat dan nog douchen en lezen enzo).
Ik zit momenteel in een turbulente periode waarin veel gebeurt: thuis, op mijn werk, mij studie. Ik merk dat ik het eigenlijk niet meer trek ineens. Ik heb veel negatjeve gedachten en wil steeds huilen van moeheid en overprikkeldheid, nu al 2 weken, ik vind het zorgelijk worden. Denk, dat dit uurtje s avonds me op de been hield. Ik heb het al verplaatst naar de ochtend, wat fijn is, om 06 uur een lekker stil huis, maar het gaat uiteindelijk van mijn slaap af, wat door alle stress nu ook niet top lukt.
Wat zijn 'regels' bij jullie thuis? Hoe zorg je s avonds voor een balans tussen je eigen en je kinderen- behoeftes en waarden in het gezin? Hoe zorg ik ervoor, dat ik nu niet over mijn grenzen ga? Ik had een oneindige draagkracht,.leek het altijd. Maar voel me ineens heel kwetsbaar en alleen hierin...
Hoe doen anderen dit?
Ik ben alleenstaand ouder, geen co ouderschap. Nu mijn kinderen ouder worden merk ik, dat hun avonden langer worden. En mijn uurtje alleen, dat ik eigenlijk zo hard nodig heb, verdwijnt.
Ik heb een beroep waarbij ik volop praat de hele dag, in contact sta. Thuis dus altijd de kinderen om me heen (nee, nog geen baantjes of zelflstandige sport). Ik ben snel overprikkeld en door mijn energie heen, moet ik erbij zeggen. Om 20 uur is het eigenlijk gewoon helemaal op. Maar op is geen optie. Ik vind de dag samen afsluiten (we drinken even thee en lezen en kletsen wat beneden) heel belangrijk en waardevol. Maar het wordt dan dus te laat. Vooral mijn oudste zit volop in de weerstand bij om half 10 / 10 uur naar boven gaan (hij gaat dan nog douchen en lezen enzo).
Ik zit momenteel in een turbulente periode waarin veel gebeurt: thuis, op mijn werk, mij studie. Ik merk dat ik het eigenlijk niet meer trek ineens. Ik heb veel negatjeve gedachten en wil steeds huilen van moeheid en overprikkeldheid, nu al 2 weken, ik vind het zorgelijk worden. Denk, dat dit uurtje s avonds me op de been hield. Ik heb het al verplaatst naar de ochtend, wat fijn is, om 06 uur een lekker stil huis, maar het gaat uiteindelijk van mijn slaap af, wat door alle stress nu ook niet top lukt.
Wat zijn 'regels' bij jullie thuis? Hoe zorg je s avonds voor een balans tussen je eigen en je kinderen- behoeftes en waarden in het gezin? Hoe zorg ik ervoor, dat ik nu niet over mijn grenzen ga? Ik had een oneindige draagkracht,.leek het altijd. Maar voel me ineens heel kwetsbaar en alleen hierin...
Hoe doen anderen dit?
dinsdag 27 mei 2025 om 07:08
Haha dit inderdaad. Ik heb een kind dat avondmens is en het is dat ze s ochtends naar school moeten, maar ik heb het opgegeven om ze echt vroeg in bed te krijgen. Maar ik neem zelf vaak dat uurtje echte me time alsnog, waardoor ik zelf soms eigenlijk wel te laat slaap. Verder ga ik aan het begin van de avond steeds meer mijn eigen ding doen, maar dan wordt er toch nog wel regelmatig iets van je gevraagd. Vond wat ik ergens hierboven las met een tijd instellen tot hoe laat ze dingen voor huiswerk of spullen mee, mogen vragen, wel een goed idee eigenlijk. Zodat je dat soort dingen niet meer om 22u misschien nog moet doen. Dan sta je hopelijk ook minder aan om die tijd. Maar hier gaat het er ook zeker van komen dat ik ooit eerder naar bed ga dan kind. Dan ga ik in bed wel nog wat lezen waarschijnlijk.
happyapple wijzigde dit bericht op 27-05-2025 07:09
2.34% gewijzigd
dinsdag 27 mei 2025 om 07:09
Dit denk ik ook. De komende jaren gaan de kinderen nog heeeeel veel avonden thuis zijn, en dat wordt steeds later. Bedtijd die nu nog werkt, is over een jaar ook niet meer realistisch. Het levert je veruit het meest op als je dat ontspannen ikhoeflekkerniksmeergevoel ook kan hebben terwijl de kinderen nog wakker en beneden zijn, dus daarin zou ik investeren! Bij mij is dat gelukt, maar het heeft echt wel even geduurd hoor. Deels is het een kwestie van wennen, maar je kan het ook inrichten: met de kinderen afspreken dat ze na een bepaalde tijd niet meer met dingen bij je komen die eerder hadden gekund of die ze zelf kunnen oplossen (huiswerk, was, gymtas kwijt enz enz), dat jij de baas bent over de afstandsbediening, dat ze bv geen keiharde muziek draaien weetikveel, dingen die jou helpen in ontspanning. Dingen waar je toch nog achteraan moet in praktijk zo veel mogelijk proberen te ondervangen. Zal echt niet meteen lukken, zowel vanuit jou als vanuit de kinderen niet, maar na een tijdje gaat dat vast prima! En dan heb je er jaren plezier van.meisje85 schreef: ↑27-05-2025 06:42Overigens zou ik vooral kijken naar hoe je jezelf meer rust kunt gunnen. Want zóveel kunnen kinderen van deze leeftijd 's avonds toch ook weer niet van je nodig hebben? Je zou dan echt prima makkelijk een uur tv moeten kunnen kijken zonder iets voor hen te hoeven doen, zou ik denken. Het is denk ik meer dat die onrust en dat "voor hen aanstaan" in jou zit. En wat er nog moet gebeuren in huis, kan meestal ook wel morgen of volgende week. Of niet. Juist als je alleen bent, is het belangrijk daarin een balans te vinden. Misschien zit 't 'm dus nog wel meer in jou dan in de kinderen.
dinsdag 27 mei 2025 om 07:11
Ja dat hadden wij.
-Om 21:00 uur is de huiskamer van ons. Jullie hebben prima kamers om op te zitten, in de onze staat alleen een tweepersoonsbed. Kinderen gingen dus naar boven, hoefden niet naar bed. Regel was niet in beton gegoten dus uitzonderingen mogelijk.
-Om 23:00 uur is het stil in huis zodat iedereen kan slapen. Na 23:00 uur wordt er dus ook niet meer gedoucht, want veel geluid. Uitzondering mogelijk als je tot na 23:00 uur niet thuis was.
-Als wij visite krijgen gaan jullie iets eerder naar boven. Als jullie visie krijgen doen wij dat dan ook.
-Huishouden, als je er last van hebt dat wij dat doen., ga je naar even ergens anders zitten. We proberen het wel gezellig te houden dus de huiskamer doen we niet op de momenten dat iedereen daar gebruikelijk zit.
dinsdag 27 mei 2025 om 07:15
Kinderen gingen hier om 20 uur naar hun eigen kamer, waar ze sowieso al vaak vertoefden.
Daar hadden ze een computer, tv, spelcomputer, enz.
Kinderen vonden het heel logisch dat ik ook tijd alleen wilde, dat wilden ze zelf namelijk ook.
Daar hadden ze een computer, tv, spelcomputer, enz.
Kinderen vonden het heel logisch dat ik ook tijd alleen wilde, dat wilden ze zelf namelijk ook.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 27 mei 2025 om 07:20
Ik begrijp dat het lastig is.
Misschien kun je het het beste bespreken met de kinderen, dat je tijd nodig hebt om te ontprikkelen.
Kun je na t avondeten een wandeling maken?
Is t een idee om bijvoorbeeld op dinsdagavond bezig te zijn met je studie en met de pubers af te spreken dat ze je een bepaalde tijd niet storen?
Kun je afspreken dat de pubers vanaf 21.00 op hun eigen kamer zijn?
En wellicht huishoudelijke taken iets verdelen? Zelf hun kamer schoonmaker.
De een verantwoordelijk maken voor de vaatwasser en de ander voor tafeldekken/ afruimen bijvoorbeeld?
Het is gewoon veel.
Probeer de lat wat lager te liggen.
Is t een idee om wat extra uren vrij te nemen? Bijvoorbeeld een ochtend in de week. Als de pubers op school zitten kun je met een muziekje op wat hh taken doen. Dat haalt de druk s avonds misschien wat weg.
Misschien kun je het het beste bespreken met de kinderen, dat je tijd nodig hebt om te ontprikkelen.
Kun je na t avondeten een wandeling maken?
Is t een idee om bijvoorbeeld op dinsdagavond bezig te zijn met je studie en met de pubers af te spreken dat ze je een bepaalde tijd niet storen?
Kun je afspreken dat de pubers vanaf 21.00 op hun eigen kamer zijn?
En wellicht huishoudelijke taken iets verdelen? Zelf hun kamer schoonmaker.
De een verantwoordelijk maken voor de vaatwasser en de ander voor tafeldekken/ afruimen bijvoorbeeld?
Het is gewoon veel.
Probeer de lat wat lager te liggen.
Is t een idee om wat extra uren vrij te nemen? Bijvoorbeeld een ochtend in de week. Als de pubers op school zitten kun je met een muziekje op wat hh taken doen. Dat haalt de druk s avonds misschien wat weg.
dinsdag 27 mei 2025 om 07:38
Ik vind het vreemd om je kinderen naar boven te sturen op een vaste tijd. Het is toch ook hun thuis?
Mag iedereen voor zichzelf weten maar TO vraagt meningen.
Ik denk dat je naar jezelf moet kijken. De onrust zit in jezelf want je hebt het ook als je zelf alleen boven gaat zitten.
Wat doen je kinderen nou helemaal als ze beneden zijn? Hebben ze je echt constant nodig? Als zij gewoon op hun telefoon zitten oid heb je toch geen last van ze?
Ik denk dat je naar jezelf moet kijken. De onrust zit in jezelf want je hebt het ook als je zelf alleen boven gaat zitten.
Wat doen je kinderen nou helemaal als ze beneden zijn? Hebben ze je echt constant nodig? Als zij gewoon op hun telefoon zitten oid heb je toch geen last van ze?
dinsdag 27 mei 2025 om 07:39
dinsdag 27 mei 2025 om 07:44
dan ga maar eens heel snel de taken verdelen. eens in de 2 weken alle taken doen is bizar. dat moet je samen doen.
daarnaast kun je echt wel zeggen dat ze niet naar bed hoeven, maar wel om 2130 naar boven gaan. desnoods met telefoon die jij als je naar bed gaan op komt halen als je dat wil.
als je niet voor jezelf zorgt kun je ook niet voor je kinderen zorgen. dat weekend bij pa zou voor jou netflix, slechte koeken en chips moeten zijn
En doooooor!
dinsdag 27 mei 2025 om 07:45
Nou dat stukje viel mij op in je OP, "er is altijd nog wel iets dat moet". Ik ken dat gevoel maar dat is een valkuil, het is ook niet waar. Er is altijd wel iets dat je ook nog kan doen vanavond, maar je zal zien dat dat ook heel rustig kan wachten tot morgen, of een ander moment.
Ik wil je dan ook graag de tip geven je eigen "werktijden" aan te passen en jezelf lekker vrij te geven in de avond!
Ik wil je dan ook graag de tip geven je eigen "werktijden" aan te passen en jezelf lekker vrij te geven in de avond!
dinsdag 27 mei 2025 om 07:55
Dank voor al veel reacties, fijn!
De onrust zit idd in mij, ik heb geen lastige of drukke kinderen. Het zijn wellicht ook mijn eigen overtuigingen die nu, in een nieuwe fase, niet meer werken. Het is echt omschakelen naar die nieuwe fase merk ik, terwijl ik nu in een hele drukke periode zit met mijn studie en een kleine verbouwing hier thuis, waardoor me dat nu niet goed lukt.
En sowieso, ik heb geen uit-knop voor mijn rol als moeder nee, ik kan eigenlijk niet echt ontspannen iets voor mezelf doen (muziekinstrument, lezen, studie, hobby) als zij in en uit lopen of om mij heen zijn. Ik besef, dat ik daaraan kan werken. Maar ik heb ook altijd 'aan' moeten staan, dus dat is een hele omschakeling die me echt tijd gaat kosten.
Ik denk wel ook na over een geschikte regel, die ik binnenkort wil invoeren. Op een bepaald tijdstip naar boven, dan daar douchen, lezen en je kijkt maar, als het maar schermloos is. Zoiets. Dat zou me ontzettend veel rust geven. En dat uurtje om af te schakelen van de dag.
Ik sta nu dus extra vroeg op, om dat stille huis te ervaren, maar icm laat naar bed gaan, maak ik dan te weinig slaap uren. Mijn ideale tijd van slapen is trouwens 22 uur ongeveer. Ik ben dan ook echt op en af.
De onrust zit idd in mij, ik heb geen lastige of drukke kinderen. Het zijn wellicht ook mijn eigen overtuigingen die nu, in een nieuwe fase, niet meer werken. Het is echt omschakelen naar die nieuwe fase merk ik, terwijl ik nu in een hele drukke periode zit met mijn studie en een kleine verbouwing hier thuis, waardoor me dat nu niet goed lukt.
En sowieso, ik heb geen uit-knop voor mijn rol als moeder nee, ik kan eigenlijk niet echt ontspannen iets voor mezelf doen (muziekinstrument, lezen, studie, hobby) als zij in en uit lopen of om mij heen zijn. Ik besef, dat ik daaraan kan werken. Maar ik heb ook altijd 'aan' moeten staan, dus dat is een hele omschakeling die me echt tijd gaat kosten.
Ik denk wel ook na over een geschikte regel, die ik binnenkort wil invoeren. Op een bepaald tijdstip naar boven, dan daar douchen, lezen en je kijkt maar, als het maar schermloos is. Zoiets. Dat zou me ontzettend veel rust geven. En dat uurtje om af te schakelen van de dag.
Ik sta nu dus extra vroeg op, om dat stille huis te ervaren, maar icm laat naar bed gaan, maak ik dan te weinig slaap uren. Mijn ideale tijd van slapen is trouwens 22 uur ongeveer. Ik ben dan ook echt op en af.
dinsdag 27 mei 2025 om 07:56
Bij ons zijn dit ook zo de regelsSpeculaastaart schreef: ↑27-05-2025 07:11Ja dat hadden wij.
-Om 21:00 uur is de huiskamer van ons. Jullie hebben prima kamers om op te zitten, in de onze staat alleen een tweepersoonsbed. Kinderen gingen dus naar boven, hoefden niet naar bed. Regel was niet in beton gegoten dus uitzonderingen mogelijk.
-Om 23:00 uur is het stil in huis zodat iedereen kan slapen. Na 23:00 uur wordt er dus ook niet meer gedoucht, want veel geluid. Uitzondering mogelijk als je tot na 23:00 uur niet thuis was.
-Als wij visite krijgen gaan jullie iets eerder naar boven. Als jullie visie krijgen doen wij dat dan ook.
-Huishouden, als je er last van hebt dat wij dat doen., ga je naar even ergens anders zitten. We proberen het wel gezellig te houden dus de huiskamer doen we niet op de momenten dat iedereen daar gebruikelijk zit.
dinsdag 27 mei 2025 om 08:02
Hier ben ik het mee eens. Sta echt te kijken dat er hier zoveel ouders hun kinderen 's avonds naar hun kamer sturen omdat ze de woonkamer alleen willen hebben. Dat was bij ons thuis gelukkig niet. Ik had me dan als kind best wel ongewenst en afgewezen gevoeld.xiongmao schreef: ↑27-05-2025 07:38Ik vind het vreemd om je kinderen naar boven te sturen op een vaste tijd. Het is toch ook hun thuis?
Ik zou eerder kijken naar rust als je kinderen ook beneden zijn. Zelf vind ik stilte heel belangrijk, dus dan kijken ze een serie met koptelefoon op, telefoon met oortjes in etc. Dan kun je ook iets in stilte voor jezelf doen.
dinsdag 27 mei 2025 om 08:04
Ik denk dat je het door je vermoeidheid al te ver hebt laten komen. Ik lees namelijk voornamelijk 'kan niet' en 'moet', terwijl er natuurlijk vele mogelijkheden zijn. Trap op de rem!
Heb je hierover wel eens met je kinderen gepraat? Zo niet: doen! Vertel ze wat jij voelt en hoe jij je voelt. Zo ja: nog een keer. T was blijkbaar niet genoeg.
Laat ze meedenken hoe ze jou wat meer tijd kunnen geven!
En wat betreft die kan niet- moet. Wat maakt het uit of de kinderen boven zijn en jij beneden of andersom? Waarom zou jij niet kunnen ontspannen als jij boven bent en zij beneden en andersom wel?
Mijn keuze zou zijn dat we afspreken dat jij vanaf 21:00 niet meer beschikbaar bent. Trek je terug in je kamer, ga in bad of weet ik veel wat, maar zij komen niet meer binnen!
En dat huishouden: ze worden langzaamaan ouder. Tijd om de taken een beetje te gaan verdelen!
Hou er rekening mee dat jouw probleem alleen maar groter wordt naarmate ze ouder worden. Probeer nu dus al constructief plannen te maken. Dit probleem ligt niet bij hen maar bij jou. Jij zult dus moeten veranderen (waarbij zij zich uiteraard wel aan moeten passen).
Heb je hierover wel eens met je kinderen gepraat? Zo niet: doen! Vertel ze wat jij voelt en hoe jij je voelt. Zo ja: nog een keer. T was blijkbaar niet genoeg.
Laat ze meedenken hoe ze jou wat meer tijd kunnen geven!
En wat betreft die kan niet- moet. Wat maakt het uit of de kinderen boven zijn en jij beneden of andersom? Waarom zou jij niet kunnen ontspannen als jij boven bent en zij beneden en andersom wel?
Mijn keuze zou zijn dat we afspreken dat jij vanaf 21:00 niet meer beschikbaar bent. Trek je terug in je kamer, ga in bad of weet ik veel wat, maar zij komen niet meer binnen!
En dat huishouden: ze worden langzaamaan ouder. Tijd om de taken een beetje te gaan verdelen!
Hou er rekening mee dat jouw probleem alleen maar groter wordt naarmate ze ouder worden. Probeer nu dus al constructief plannen te maken. Dit probleem ligt niet bij hen maar bij jou. Jij zult dus moeten veranderen (waarbij zij zich uiteraard wel aan moeten passen).
dinsdag 27 mei 2025 om 08:07
Hier ook fulltime alleenstaande ouder. Kinderen zijn ondertussen wel alweer ouder.
Ik zou een rustplek op je slaapkamer creëren en ze mogen alleen binnenkomen als iemand bijna dood is. Verder sport ik vaak en dat is mijn me-time. Mijn tijd alleen.
Ik ga 1 keer per jaar een paar dagen alleen weg. Daar kan ik ook echt naar uitkijken.
En ik eet vaak alleen, ik kom pas laat thuis van werk en dan even alleen eten is ook even tot mezelf komen
Ik zou een rustplek op je slaapkamer creëren en ze mogen alleen binnenkomen als iemand bijna dood is. Verder sport ik vaak en dat is mijn me-time. Mijn tijd alleen.
Ik ga 1 keer per jaar een paar dagen alleen weg. Daar kan ik ook echt naar uitkijken.
En ik eet vaak alleen, ik kom pas laat thuis van werk en dan even alleen eten is ook even tot mezelf komen
dinsdag 27 mei 2025 om 08:09
Ja idd, ik weet dat ik degene ben die zich anders moet opstellen hier, ik heb echt meegaande kinderen, behalve dat dus de oudste nu flink gaat puberen, maar dat hoort.
Daarom zoek ik hier ook nog mogelijkheden en denkrichtingen, omdat het mij zelf nu even niet meer lukt.
Ik was altijd heel flexibel en positief, maar merk dat dat sinds een aantal weken snel verminderd, door oa het slaapgebrek.
Daarom zoek ik hier ook nog mogelijkheden en denkrichtingen, omdat het mij zelf nu even niet meer lukt.
Ik was altijd heel flexibel en positief, maar merk dat dat sinds een aantal weken snel verminderd, door oa het slaapgebrek.
dinsdag 27 mei 2025 om 08:10
Waarom?Jubelien schreef: ↑27-05-2025 07:55Dank voor al veel reacties, fijn!
Ik herken wel dat je continu aanstaat als de kinderen om je heen zijn.
Ik heb ook altijd gedacht dat ik daar iets aan moest doen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 27 mei 2025 om 08:11
Wat vinden ze zelf? Kan je niet met ze overleggen en vragen of zij ideeen hebben? Dat je samen tot een oplossing komt?
Pubers echt verplicht naar boven sturen om tijd voor jezelf beneden te hebben vind ik zelf echt iets heel raars. Ik ken dit niet en blij dat ik dit vroeger niet hoefde. Maar ik weet dat het op viva vrij normaal is. Dus wellicht voel jij je daar ook oke mee en kan je dat invoeren.
En verder denk ik zou het handig zijn om voor jezelf de dingen die ‘moeten’ los te kunnen laten. Wat moet er nou eenmaal echt? Veel zit ook in je hoofd lijkt me.
Pubers echt verplicht naar boven sturen om tijd voor jezelf beneden te hebben vind ik zelf echt iets heel raars. Ik ken dit niet en blij dat ik dit vroeger niet hoefde. Maar ik weet dat het op viva vrij normaal is. Dus wellicht voel jij je daar ook oke mee en kan je dat invoeren.
En verder denk ik zou het handig zijn om voor jezelf de dingen die ‘moeten’ los te kunnen laten. Wat moet er nou eenmaal echt? Veel zit ook in je hoofd lijkt me.
dinsdag 27 mei 2025 om 08:14
Er is helemaal niks mis mee dat kinderen leren dat anderen bijv rust nodig hebben.Jubelien schreef: ↑27-05-2025 08:09Ja idd, ik weet dat ik degene ben die zich anders moet opstellen hier, ik heb echt meegaande kinderen, behalve dat dus de oudste nu flink gaat puberen, maar dat hoort.
De een kan dat nu eenmaal makkelijker met anderen om zich heen dan de ander.
Als een puber de hele dag op z'n kamer zit vinden we dat prima, maar als we dan zelf graag een poosje alleen zijn is dat ineens een probleem?
Het probleem is, en dat lees ik ook hier in een aantal reacties, dat het eigenlijk not done is om als moeder ruimte voor jezelf te willen.
Die kinderen krijgen er niks van hoor, als ze na een bepaalde tijd op hun kamer moeten blijven.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 27 mei 2025 om 08:16
Dat hangt natuurlijk heel erg af van hoe je dat brengt.Karrota schreef: ↑27-05-2025 08:02Hier ben ik het mee eens. Sta echt te kijken dat er hier zoveel ouders hun kinderen 's avonds naar hun kamer sturen omdat ze de woonkamer alleen willen hebben. Dat was bij ons thuis gelukkig niet. Ik had me dan als kind best wel ongewenst en afgewezen gevoeld.
Ik zou eerder kijken naar rust als je kinderen ook beneden zijn. Zelf vind ik stilte heel belangrijk, dus dan kijken ze een serie met koptelefoon op, telefoon met oortjes in etc. Dan kun je ook iets in stilte voor jezelf doen.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 27 mei 2025 om 08:21
Ik heb weinig regels rond bedtijd (15&17) maar die regel over hulp vragen had ik ook. Niks zo irritant als je op weg bent naar je bed en ze gaan je dingen vragen over schoolwerk. Ik wil echt helpen maar dan moet ik daar wel nog toe in staat zijn!onderdepalmboom schreef: ↑26-05-2025 23:31Wat ik doe, is een uurtje met de hond gaan wandelen. Soms wil 1 vd pubers mee, maar meestal niet). We gaan rond dezelfde tijd slapen, 22u- 22.30u.
Ik kan ook wel heel goed huishoudelijk werk laten liggen en ontspannen als ze beneden zijn. De afspraak is hier wel dat vragen voor hulp bij schoolwerk, iets dat ze nodig hebben tegen de volgende dag,... voor 20.30u gesteld moeten worden. Ik heb die regel ingesteld omdat ze daar steeds rond bedtijd mee afkwamen.
dinsdag 27 mei 2025 om 08:43
Ook ik vind t echt heel raar om de woonkamer voor jezelf te eisen, dat doe ik nooit.
Maar ik zeg wel regelmatig: nu wil ík een film kijken (of eindeloos sex and the city) en ík bepaal dus. Aan hen om te blijven of dan de keuze te maken om naar hun kamer te gaan. Wegsturen nooit.
Vind ik ook raar want ik zie de kinderen pas om half zeven ofzo dus dan zou ik ze alleen bij het avondeten zien? Niet leuk.
En verder ben ik erachter gekomen dat legpuzzels voor mij ideaal zijn om te ontspannen (heb ook zo’n praatberoep dus herken t helemaal). Dan drink ik tussendoor even een kopje thee (hier ook ritueel) maar verder zit ik lekker met m’n oortjes in een puzzel te maken, terwijl zij iets kijken of op hun telefoon hangen. Ben je lekker met jezelf en toch samen.
Maar ik zeg wel regelmatig: nu wil ík een film kijken (of eindeloos sex and the city) en ík bepaal dus. Aan hen om te blijven of dan de keuze te maken om naar hun kamer te gaan. Wegsturen nooit.
Vind ik ook raar want ik zie de kinderen pas om half zeven ofzo dus dan zou ik ze alleen bij het avondeten zien? Niet leuk.
En verder ben ik erachter gekomen dat legpuzzels voor mij ideaal zijn om te ontspannen (heb ook zo’n praatberoep dus herken t helemaal). Dan drink ik tussendoor even een kopje thee (hier ook ritueel) maar verder zit ik lekker met m’n oortjes in een puzzel te maken, terwijl zij iets kijken of op hun telefoon hangen. Ben je lekker met jezelf en toch samen.
dinsdag 27 mei 2025 om 08:44
Heel herkenbaar dit. Mijn oudste kinderen zijn al wat ouder en zijn nu vaak ‘s avonds weg (wat voor- én nadelen heeft), maar op die leeftijd moesten ze nog wel boven zijn, ik meen om 21 uur. En inderdaad wel schermloos. Iemand vroeg waarom schermloos, en dat is vanwege waar je momenteel ook veel over hoort in de media: tijd op een scherm gaat veelal ten koste van ontwikkeling van creativiteit, volgehouden aandacht (voor al het andere dan scherm), leesvaardigheid en het sociale gedoe. De tijd die ze op een scherm zitten zetten ze niet in om zich andere vaardigheden eigen te maken.
Maar ze om die tijd boven te krijgen is niet altijd makkelijk gegaan hoor. En ik heb die rust aan het einde van de dag zo hard nodig ook. Even stilte, en ook geen gedoe meer in de keuken bijvoorbeeld. Het huis moet na die tijd gewoon rustig en opgeruimd blijven.
Mijn huidige oplossing zou ik je echter niet aanraden: ik ga zelf steeds later naar bed. Niet verstandig, maar ik moet echt nog even alleen zijn zonder gedoe.
Maar ze om die tijd boven te krijgen is niet altijd makkelijk gegaan hoor. En ik heb die rust aan het einde van de dag zo hard nodig ook. Even stilte, en ook geen gedoe meer in de keuken bijvoorbeeld. Het huis moet na die tijd gewoon rustig en opgeruimd blijven.
Mijn huidige oplossing zou ik je echter niet aanraden: ik ga zelf steeds later naar bed. Niet verstandig, maar ik moet echt nog even alleen zijn zonder gedoe.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in