Avond met pubers?

26-05-2025 22:55 145 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha, ik wil graag wat meedenkerij over een avond met mijn jonge pubers:

Ik ben alleenstaand ouder, geen co ouderschap. Nu mijn kinderen ouder worden merk ik, dat hun avonden langer worden. En mijn uurtje alleen, dat ik eigenlijk zo hard nodig heb, verdwijnt.

Ik heb een beroep waarbij ik volop praat de hele dag, in contact sta. Thuis dus altijd de kinderen om me heen (nee, nog geen baantjes of zelflstandige sport). Ik ben snel overprikkeld en door mijn energie heen, moet ik erbij zeggen. Om 20 uur is het eigenlijk gewoon helemaal op. Maar op is geen optie. Ik vind de dag samen afsluiten (we drinken even thee en lezen en kletsen wat beneden) heel belangrijk en waardevol. Maar het wordt dan dus te laat. Vooral mijn oudste zit volop in de weerstand bij om half 10 / 10 uur naar boven gaan (hij gaat dan nog douchen en lezen enzo).

Ik zit momenteel in een turbulente periode waarin veel gebeurt: thuis, op mijn werk, mij studie. Ik merk dat ik het eigenlijk niet meer trek ineens. Ik heb veel negatjeve gedachten en wil steeds huilen van moeheid en overprikkeldheid, nu al 2 weken, ik vind het zorgelijk worden. Denk, dat dit uurtje s avonds me op de been hield. Ik heb het al verplaatst naar de ochtend, wat fijn is, om 06 uur een lekker stil huis, maar het gaat uiteindelijk van mijn slaap af, wat door alle stress nu ook niet top lukt.

Wat zijn 'regels' bij jullie thuis? Hoe zorg je s avonds voor een balans tussen je eigen en je kinderen- behoeftes en waarden in het gezin? Hoe zorg ik ervoor, dat ik nu niet over mijn grenzen ga? Ik had een oneindige draagkracht,.leek het altijd. Maar voel me ineens heel kwetsbaar en alleen hierin...

Hoe doen anderen dit?
meisje85 schreef:
27-05-2025 10:00
Uiteindelijk denk ik dat kinderen een stuk minder last hebben van een moeder die wat ruimte voor zichzelf claimt dan een moeder die overspannen is geraakt omdat ze altijd maar aan stond.
Dit vind ik toch altijd zo'n bullshit om alles recht te praten wat krom is. Wat ouders wel niet allemaal recht praten omdat hun kind ook veel gelukkiger zou zijn als zij gelukkig zijn. Nieuwe liefdes, affaires, verhuizingen, een samengesteld gezin, eigen tijd. Pfff.

Je hebt voor een leven met kinderen gekozen.

Ik vind het ontzettend raar om je kinderen op te hokken op hun kamers omdat je als ouder "me-tijd" nodig hebt. Als je al tijd voor jezelf nodig hebt, dan trek je jezelf terug. Dan wapper je niet je kinderen weg.

Zeker als hun vader hen ook al niet wil hebben.
Mariejan schreef:
27-05-2025 10:22
Dit vind ik toch altijd zo'n bullshit om alles recht te praten wat krom is. Wat ouders wel niet allemaal recht praten omdat hun kind ook veel gelukkiger zou zijn als zij gelukkig zijn. Nieuwe liefdes, affaires, verhuizingen, een samengesteld gezin, eigen tijd. Pfff.

Ik vind het ontzettend raar om je kinderen op te hokken op hun kamers omdat je als ouder "me-tijd" nodig hebt. Als je al tijd voor jezelf nodig hebt, dan trek je jezelf terug. Dan wapper je niet je kinderen weg.

Dit vind ik dan weer raar. Je "wappert" je kinderen helemaal niet weg, de rest van de dag ben je er volledig en als er 's avonds wat is ben je er ook voor ze. Maar het is zeker niet teveel gevraagd om af en toen wat tijd voor jezelf te nemen. Je hoeft ze niet full time met fluwelen handschoentjes te behandelen.
Dus als die van mij 's avonds naar boven stiefelt vind ik dat helemaal prima. En zij ook.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Mariejan schreef:

Wat wordt dat dramatisch gemaakt.
Mijn kinderen waren graag en vaak op hun kamer, omdat ze daar hun vermaak hadden. Het was geen straf ofzo.
En ik gok dat het voor een eventueel gevoel van afwijzing weinig uitmaakt of de kinderen op hun kamer 'moeten', of dat jijzelf naar je slaapkamer gaat en de kinderen je daar niet mogen storen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ophokken? Het is geen vee dat geen kant op kan en geen daglicht te zien krijgt, het zijn hun eigen kamers waar ze waarschijnlijk alles hebben wat hun hartje begeert. Voor kinderen kiezen betekent niet dat alles altijd volledig in dienst van je kinderen moet (of uberhaupt kan) staan.
Wat doe jij om te onspannen TO? Want op zich moet je natuurlijk alles kunnen doen op zo’n avond. Je kan zelfs weg. Kids van 12 en 14 kunnen toch wel even alleen thuis zijn? Ik denk dat de sleutel ik jouw zoektocht zit in meer ruimte innemen. Jij doet gewoon na het eten lekker je ding en je kinderen ook. Dat ze jou de hele avond nodig hebben is een onzingedachte.
meisje85 schreef:
27-05-2025 10:29
Ophokken? Het is geen vee dat geen kant op kan en geen daglicht te zien krijgt, het zijn hun eigen kamers waar ze waarschijnlijk alles hebben wat hun hartje begeert. Voor kinderen kiezen betekent niet dat alles altijd volledig in dienst van je kinderen moet (of uberhaupt kan) staan.
Ik krijg de indruk dat dat wel steeds meer verwacht wordt.

Mijn kinderen gingen bijv naar de crèche terwijl ik niet werkte. Dat kon toen nog, maar dat kan nu nauwelijks nog.
Maar vrouwen krijgen volgens mij steeds meer commentaar als ze op een vrije dag toch de kinderen naar de crèche brengen.

En mijn kinderen hebben geen trauma opgelopen omdat ze op hun kamer 'moesten' computeren i.p.v. in de woonkamer.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
27-05-2025 10:32
Ik krijg de indruk dat dat wel steeds meer verwacht wordt.

Mijn kinderen gingen bijv naar de crèche terwijl ik niet werkte. Dat kon toen nog, maar dat kan nu nauwelijks nog.
Maar vrouwen krijgen volgens mij steeds meer commentaar als ze op een vrije dag toch de kinderen naar de crèche brengen.

En mijn kinderen hebben geen trauma opgelopen omdat ze op hun kamer 'moesten' computeren i.p.v. in de woonkamer.
Inderdaad. En ik werd vroeger de woonkamer niet “uitgejaagd” maar de televisie was wel domein van mn ouders dus ik kon gezellig het 8 uur journaal met ze kijken of ik kon naar mn kamer gaan. En daar zat ik dan ook het liefst. Met mn eigen computer en spulletjes. Dat is toch niet zo gek als puber?
Ik denk dat het echt een goed idee is om met je kinderen om de tafel te gaan en aan te geven dat het je op dit moment wat veel is.
Ze zijn 12 en 14, jullie zijn een drie-eenheid: tijd voor open- en eerlijkheid.
Zij begrijpen vast dat einde van je opleiding + verbouwing + rommelige slaapkamer van jou door verbouwing + einde schooljaar veel onrust en drukte met zich meebrengt.

Maak met zijn 3en een plan wat jullie alle drie helpt om deze pittige weken door te komen.
Mariejan schreef:

Haha, meen je dit nu?

Wat een ontzettend rare reactie.
Alsof je kinderen niet mogen leren dat de ouders niet alleen in dienst van hun kind hoeven te zijn.

Dit is juist een mooie leeftijd om ze te leren dat de ouder in de avond ook gewoon tijd nodig heeft om te ontspannen.

En het is heel erg normaal en gezond dat pubers in hun kamer willen hangen en hun eigen ding willen doen.
En willen ze in de huiskamer zitten, dan is dat ook helemaal prima, daar kan je ook heel goed met z'n allen ieder iets voor zichzelf doen.

@TO.
Hier gingen ze gewoon naar hun kamer.
Ik stond altijd klaar om met huiswerk ed te helpen, maar ik zei ook regelmatig dat ik even iets voor mijzelf wilde doen.
Dan stond ik op rood.
debuurvrouw schreef:
27-05-2025 11:00
Ik denk dat het echt een goed idee is om met je kinderen om de tafel te gaan en aan te geven dat het je op dit moment wat veel is.
Ze zijn 12 en 14, jullie zijn een drie-eenheid: tijd voor open- en eerlijkheid.
Zij begrijpen vast dat einde van je opleiding + verbouwing + rommelige slaapkamer van jou door verbouwing + einde schooljaar veel onrust en drukte met zich meebrengt.

Maak met zijn 3en een plan wat jullie alle drie helpt om deze pittige weken door te komen.

Ik zou het zelf lostrekken van deze specifieke weken. Ook daarna is het fijn iedereen hierin wat verantwoordelijkheid te laten hebben en TO's andere activiteiten bijvoorbeeld niet alleen in dat ene weekend in de twee weken te laten vallen.
Bbubbels schreef:
27-05-2025 10:39
Inderdaad. En ik werd vroeger de woonkamer niet “uitgejaagd” maar de televisie was wel domein van mn ouders dus ik kon gezellig het 8 uur journaal met ze kijken of ik kon naar mn kamer gaan. En daar zat ik dan ook het liefst. Met mn eigen computer en spulletjes. Dat is toch niet zo gek als puber?
Natuurlijk is dat heel normaal als puber. Maar ik vind er een enorm verschil zitten tussen ‘na 20.30 mag je niet meer beneden komen, want dan willen we de woonkamer voor onszelf’ en ‘wij kijken het acht uur journaal, dus pubers kiest er voor om elders te gaan zitten’. Het is het wegsturen dat voor mij het verschil maakt.
nausicaa schreef:
27-05-2025 11:08
Natuurlijk is dat heel normaal als puber. Maar ik vind er een enorm verschil zitten tussen ‘na 20.30 mag je niet meer beneden komen, want dan willen we de woonkamer voor onszelf’ en ‘wij kijken het acht uur journaal, dus pubers kiest er voor om elders te gaan zitten’. Het is het wegsturen dat voor mij het verschil maakt.
Ja eens.

Bij ons vroeger thuis ook vaste prik. Het journaal met een bakkie koffie. En wij besloten zelf of we dan erbij gingen zitten of naar boven. En soms in overleg een ander programma ofzo als we dat heel graag wilden zien.

Heb niet het idee dat dat voor mijn ouders nou zo zwaar was, als wij dan ook ergens beneden rondscharrelden. En heel vaak was er toch nog huiswerk te doen/te msn-en/ sporten/lezen
Wat is er mis met dit gesprek mét de kinderen te voeren? Je kunt als moeder denk ik toch ook wel een beetje uitleg geven? Dat maakt het voor kinderen ook een stuk makkelijker om zich in te leven en als het ze niet lukt, iig theoretisch te weten waarom je doet wat je doet. Je kunt ze er zelfs bij betrekken. En dat hoeven helemaal geen moeilijke of zware gesprekken te zijn. Maar ik ben zelf groot voorstander van communicatie en een beetje inzicht geven in wat je nodig hebt. Je leert je kinderen dat ze naar je toe mogen komen en dat ze mogen praten over wat er speelt en wat ze nodig hebben. Waarom zou je als ouder niet het goede voorbeeld geven?

Ik zou het overigens niet vragen of ze het snappen. Ik zou het gesprek insteken als mededeling:

"jongens, ik merk nu jullie ouder worden, dat de uurtjes die jullie vroeger op bed lagen aan het verdwijnen zijn. En ook moeders hebben het nodig om af en toe even geen moeder te hoeven zijn en dat lukt me (nog) niet als jullie tot zo laat beneden zijn. Ik hoop dat ik het uitknopje nog ga ontdekken, maar tot die tijd, wil ik graag afspraken maken, zodat ik ook een beetje kan ontspannen voor het slapen gaan en even me time hebben zonder in moederstand te staan. Ik wil graag jullie input. Kunnen jullie met mij meedenken hoe we dit 's avonds voor elkaar krijgen?"
Het leven was vroeger natuurlijk heel anders. Ik ben opgevoed met regels die ervoor zorgden dat wij als kinderen de ruimte innamen die we toebedeeld kregen. Het was ondenkbaar dat ik een hele bank voor mezelf in zou nemen met mijn mobiel in de ene hand en de afstandsbediening in de andere.

Daar komt bij dat mijn ouders gewoon samen waren en dus ook de aandacht en zorgtaken soort van verdeelden.
.
Lastig TO, maar het klinkt wel of je het gebrek aan me-time in de avond ook een beetje door jezelf veroorzaakt wordt.
Zoals hier al gezegd is: waarom moet het afsluiten van de dag per se duren van 20.00 tot 21.30 / 22.00? Je kan toch ook prima aangeven: we kijken het journaal (weet ik het) en om 20.30 uur brengt mama je naar bed, lees ik een verhaaltje voor en dan ga je slapen / lezen / you name it, en 14-jarige dan ga jij ook wat voor jezelf doen, maar dan wil mama graag ontspannen.

En voor wat betreft de oudste...ik vind het knap dat die dit nog wil. De 14-jarige hier is veel boven of met vrienden/vriendinnen naar buiten/boven en zou zo'n langdurende dagafsluiting echt een straf vinden. De jongste trekt zich zelf al vaak terug om af te schakelen van de hectiek van de dag en is rond 20.00 uur naar boven.
Hier hebben de pubers bijbaantjes, waardoor ze vaak een paar uur in de avond weg zijn. Of ze hangen achter Netflix, en dan kan ik zelf ook even TV kijken.
Of lekker lang met de hond wandelen om mijn hoofd stilte te gunnen.

Kun je zelf het huis ontvluchten? Dan kunnen de pubers hun ding doen, en jij kunt in stilte baantjes trekken/wandelen/yoga/sportschool/etc dingen doen.

Een leeg hoofd, die stilte, de gedachten helemaal voor jezelf zonder gestoord te worden, dat heeft een mens echt nodig.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Ik ben geen alleenstaande moeder, maar wel veel alleen met de pubers en ik herken wel veel uit OP.

Mijn kinderen gaan laat slapen, dus ik heb geen "rustig laatste uurtje" en zoek het vooral in andere afschakel-momenten.

Wat mij helpt:
- Bijslapen. Slaaptekort zorgt er bij mij onherroepelijk voor dat ik ga snakken naar mijn prikkelarme uurtje. Ik doe regelmatig overdag dutjes in het weekend.
- 's avonds na het avondeten eerst een uur wandelen. Door te bewegen kom ik "uit mijn hoofd" en door het huis fysiek te verlaten, kan ik me losmaken van moet-taken. Ik laad ervan op.
- me terug trekken in de slaapkamer met een noise cancelliing headphone. (in jouw geval zou ik het fijn maken van 1 kamer dus prio geven).
- huiswerkbegeleiding en toetsweken loslaten. Dat is de moeilijkste overigens ;)
Ik ben zelf van mening dat het met samenwonen in 1 huis geven en nemen is. En dat ook kinderen rekening kunnen (leren) houden met de behoeften van ouders. Ze hoeven ze niet altijd te begrijpen of in te voelen. Maar dat neemt niet weg dat er wel rekening mee gehouden kan worden. En als kinderen niet zelf op kamers willen zitten, kun je imo daar best afspraken over maken dat dit op bepaalde dagen in de week wel de insteek is. En ook dat vrienden over de vloer niet altijd en eeuwig zo is. En dat door het huis lopen spoken niet op alle uren van de dag/nacht hoeft te zijn. Soms wonen mensen groot, soms (heel) klein en naarmate je kleiner woont, heb je gewoon meer rekening met elkaar te houden. Moet je elkaar ook rust en ruimte gunnen. Ik vind dat in sommige huishoudens pubers wel erg veel ruimte krijgen om het hele huis over te nemen alsof het primair hún huis is en de ouders die mogen vertrekken als ze last hebben. Dat vind ik de omgekeerde wereld.
Dat ben ik met je eens, NomenNescio. En ik denk dat voor sommige mensen misschien ook geldt dat ze het zich bij kleinere kinderen nog lastig kunnen voorstellen, maar het is toch echt een ander verhaal als het over een jongen van 16 gaat, qua ruimte, (fysieke) aanwezigheid, geluid etc.

Een van mijn stiefkinderen heeft veel minder slaap nodig dan gemiddeld, die gaat rustig pas om 0.00 of 00.30 uur slapen en komt 's ochtends altijd fris en fruitig het bed weer uit. Dan zou je dus als ouder nooit alleen beneden kunnen zitten, als kinderen altijd het primaire "recht" hebben om in de woonkamer te zijn.
Bbubbels schreef:
27-05-2025 10:39
Precies. Juist gezond om als puber je eigen ruimte te hebben.
Ik zat vroeger ook heel graag op mijn kamer te spelen (playmobil, lego, lp's etc)
Later kreeg ik een eigen tvtje, heerlijk vond ik dat.

Mijn eigen zoons (12 en 16) zitten ook op hun kamer lekker te gamen, te streamen, te programmeren etc
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
27-05-2025 12:38
Precies. Juist gezond om als puber je eigen ruimte te hebben.
Het is ook voor volwassenen gezond om je eigen ruimte te hebben.
En waarom zou dat op bepaalde tijden niet de (gezamenlijke) woonkamer mogen zijn.
Of moet de ouderslaapkamer ook voorzien worden van buro/computer/tv enz?
meisje85 schreef:
27-05-2025 11:07
Ik zou het zelf lostrekken van deze specifieke weken. Ook daarna is het fijn iedereen hierin wat verantwoordelijkheid te laten hebben en TO's andere activiteiten bijvoorbeeld niet alleen in dat ene weekend in de twee weken te laten vallen.
Dan voer je daarna toch weer een gesprek samen? Hoe vond jij de afgelopen tijd? Wat wil je meenemen? Wat vond je tegenvallen? Wat zou je anders willen zien?
En dan maak je vanuit daar gewoon weer nieuwe afspraken.
granny71 schreef:
27-05-2025 12:58
Het is ook voor volwassenen gezond om je eigen ruimte te hebben.
En waarom zou dat op bepaalde tijden niet de (gezamenlijke) woonkamer mogen zijn
.
Of moet de ouderslaapkamer ook voorzien worden van buro/computer/tv enz?
Eens met jou hoor
Frankly my dear, I don"t give a damn
TO, ik snap je helemaal. Hier niet alleenstaand, maar ook dan is altijd aanstaan niet fijn of gezond. In een ideale wereld laad je volledig op met je kinderen naast je, maar ik denk ook dat je mag accepteren dat het niet zo is en je een andere oplossing zoekt.

Hier kan ik dat ook niet, omdat ik in de opvoed/begeleid/moederstand sta met kinderen erbij. Dus de regel is hier, sinds de oudste geen bedtijd meer heeft: 22.00 naar boven en daar mag hij doen wat hij wil. Hij heeft een laptop, dus hij kijkt een serie of chat nog wat voor dat hij rond half twaalf gaat slapen. Hij wilde er laatst weer over in discussie, maar toen hebben we gewoon uitgelegd dat wij ook een uurtje per dag samen of alleen willen zijn.

Denk dat het heel erg afhangt van je kind en je gezin. Hier zijn de kinderen heel veel beneden en ben ik elke middag uit school thuis. Bergen en zeeën beschikbare ouder-kindtijd dus. Dan is dat laatste uurtje op de dag geen afwijzing of 'wegsturen', maar een prima normale manier om je eigen behoeften tegemoet te komen.
nausicaa schreef:
27-05-2025 11:08
Eens hoor, kan me er ook weinig bij voorstellen dat ik dat tegen mijn kinderen zou zeggen. Ze zitten nu gewoon beneden totdat ze naar bed gaan. Nu valt dat nog mee want dat is dus half 10 doordeweeks. Dus dan hebben mn man en ik nog een kleine 1,5 uur voor onszelf. In het weekend gaan ze later naar bed, maar wij ook, dus blijft er ook altijd nog tijd voor onszelf over. En ik vind het juist ook gezellig om op vrijdagavond/zaterdagavond als gezin samen tv te kijken of een film op netflix ofzo. Zou het in het weekend niet leuk vinden als ik dan om half 10 tegen ze zou zeggen: we willen de kamer voor onszelf, hup jullie gaan naar boven. Ze hebben beiden geen tv op hun kamer, jongste heeft nog geen telefoon. Dus dan kan ie daar in zn eentje op zn kamer een boek lezen ofzo. En oudste gaat dan op haar telefoon. Denk dat ze zelf echt wel liever gewoon beneden in de woonkamer zitten, hond er gezellig bij, drankje/chips erbij.
Doordeweeks kan ik me nog iets beter voorstellen dat als je kind om 22 uur naar bed moet, je om 21.30 uur zegt dat hij/zij vast moet gaan, nog even wat kan lezen etc. Maar echt niet om 20.30 uur al.
Bedenk me nu dat ik vroeger bij mn ouders vaak ook later naar bed ging dan zij. Was voor hun misschien ook wel irritant, maar ik ben nooit
weggestuurd. Ik keek gewoon tv mee of zat achter de computer als zij tv keken.

Maar goed, voor mij is het ook prima ontspanning als de kinderen 's avonds om 20.30 uur op de bank zitten, thee drinken en tv kijken. Dan kan ik gewoon doen wat ik wil,even douchen, boek lezen op de bank, mee tv kijken, forummen op mn telefoon. Is voor mij ook gewoon ontspanning. Voorheen had ik nog een 'onderbreking' dat ik mee naar boven moest als ze naar bed gingen, voorlezen etc. Maar dan doen we nu niet meer. Dus ik vind de avonden best relaxt hier hoor.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 27-05-2025 14:44
0.72% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven