Avondritueel

24-09-2019 12:03 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal. Ik heb een kleine meid van 4.5 maanden. De laatste weken slaapt zij wat slechter. We maken ons er niet echt zorgen over. Misschien gewoon een groeispurt of veel nieuwe indrukken. Maar omdat ze steeds groter wordt vroegen we ons het volgende af.
Mijn man en ik niet echt een vast ritme. We laten ze meestal nog gewoon beneden bij ons in slaap vallen en nemen ze mee naar boven als wij gaan slapen. Meestal is dit tussen 10 en 11 uur maar in het weekend soms ook later. Ook opstaan doet ze samen met ons. In de week is dit om 6 uur, in het weekend rond 10 uur.
Ik heb nu toch een gevoel dat we meer met een vast avondritueel moeten beginnen.
Hebben jullie een vast avond ritueel? En hou oud waren jullie kinderen toen jullie daarmee begonnen? Staan jullie drummes iedere dag op hetzelfde uur op? En hoe doen jullie dat in combinatie met werken en vroeg opstaan?
Alle reacties Link kopieren
juist deze leeftijd staat bekend om de slaapchaos
Go with the flow is nu de beste optie
Alle reacties Link kopieren
Hier een dochter van 7 weken. Tot nu toe slaapt ze ook waar ik ben (op mij, met een beetje geluk kan ik haar dan even weg leggen) maar de laatste dagen merk ik dat ze 's avonds dieper en langer slaapt. Dus zijn we twee dagen geleden begonnen met haar rond 19:30 na de voeding) boven in bed te leggen. En ja hoor, ze slaapt! Vast niet elke avond, maar dat gaat vanzelf goed komen.
Wij hebben een kleine meid van 5,5 maand en hebben sinds 4 maanden een vast avondritueel.

Om 18.30 uur naar boven, pyjama aan, slaapzak aan, gordijnen dicht
18.45 uur beneden een flesje drinken en halverwege het flesje ga ik met haar naar boven in de schommelstoel.
19.00 uur na het flesje nog even kort kroelen en dan lekker naar bed.

Om 22.30 uur geven wij nog een laatste fles en dan slaap ze meestal tot 7 uur. Ook in het weekend maken wij haar optijd (maximaal 8 uur) wakker, zodat de meeste van haar dagen hetzelfde ritme hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer nog steeds bij de 3 r's. Rust reinheid regelmaat. Nu is t nog wel te doen, maar straks zit je met een peuter die niet voor 11 uur naar bed wil.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
En als je werkt: 6 uur opstaan en zelf douchen en aankleden. Daarna de baby.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste dochter is ruim 3 maanden en sinds een week gaat ze elke avond rond 20 uur naar bed. Vaak slaapt ze door, soms komt ze nog voor een fles. 's Ochtends kan ze zo lang slapen als ze zelf wil, meestal komt ze tussen 7-8 voor de eerste fles. Maar wij hebben al een peuter rondlopen, dus daardoor zat het ritme er bij ons al in. Lekker blijven liggen tot 10 uur kan bij ons helaas niet meer.

De ochtenden zou ik ook zeker zo laten, lekker van genieten dat ze af en toe nog uitslaapt. Voor de avonden kun je een vast avondritueel inbrengen, kijken of ze al gaat slapen als je haar rond 19/20 in bed legt. Maar een echt avondritueel met boekje/pyjama/tandenpoetsen enzo deden wij volgens mij veel later pas bij onze oudste, rond 7-8 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Flowerpower93 schreef:
24-09-2019 12:55
Wij hebben een kleine meid van 5,5 maand en hebben sinds 4 maanden een vast avondritueel.

Om 18.30 uur naar boven, pyjama aan, slaapzak aan, gordijnen dicht
18.45 uur beneden een flesje drinken en halverwege het flesje ga ik met haar naar boven in de schommelstoel.
19.00 uur na het flesje nog even kort kroelen en dan lekker naar bed.

Om 22.30 uur geven wij nog een laatste fles en dan slaap ze meestal tot 7 uur. Ook in het weekend maken wij haar optijd (maximaal 8 uur) wakker, zodat de meeste van haar dagen hetzelfde ritme hebben.
Waarom terug naar beneden na het omkleden? Hier is dat altijd gegarandeerd reden voor een feestje geweest, ook omdat ze dan uit het duister werden gehaald.
Ik gooi hem maar weer eens in: 4 maanden slaap regressie. Google maar.

Verder: ja bij 4,5 maand hadden wij wel een ritme en deden we haar 's avonds rond 8u/half 9 een pyjama aan en daarna kreeg ze een flesje en wiegde ik haar in slaap en ging ze naar bed tot de volgende ochtend 6/7uur. Ze sliep dan nog tussen 5 en 6.
Inmiddels is ze 6,5 maand en laat ik haar niet later dan half 5 in slaap vallen. Ze zit dan bij ons aan tafel met avondeten. Daarna nog even spelen of in bad. Dan pyjama aan en lezen we in bed van peuter broer een boekje. Peuter gaat slapen. Baby drinkt fles in bed, leg haar op haar buik muziekje aan en ze gaat slapen. Om 20h slapen ze meestal allebei wel.
Volg je gevoel. Mijn oudste kreeg pas een ritme rond 2 jaar, mijn jongste had heel duidelijk behoefte aan stilte en rust na 7en vanaf dag 1. Als we dan in de woonkamer bleven dan viel ze niet goed in slaap en bleef ze onrustig. Haar broer was vaak tot 11 uur nog wakker en kon altijd en overal slapen.
Maartje2016 schreef:
24-09-2019 13:02
Waarom terug naar beneden na het omkleden? Hier is dat altijd gegarandeerd reden voor een feestje geweest, ook omdat ze dan uit het duister werden gehaald.
Heeft ook geen reden hoor, is er zo ingeslopen en zij vindt het helemaal prima :)
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-09-2019 12:56
Ik zweer nog steeds bij de 3 r's. Rust reinheid regelmaat. Nu is t nog wel te doen, maar straks zit je met een peuter die niet voor 11 uur naar bed wil.
Dit dus..

ook met 4.5 maand is er een ritme nodig.. Ik had een vast ritueel, vaste tijden. dan wist kind dat het bedtijd was..
Alle reacties Link kopieren
En ik stond altijd op voordat de kinderen uit bed moesten, douchen etc. En als je geen ochtend mens bent, dan s avonds alles klaarleggen en douchen.
Madeliefjees schreef:
24-09-2019 12:56
Ik zweer nog steeds bij de 3 r's. Rust reinheid regelmaat. Nu is t nog wel te doen, maar straks zit je met een peuter die niet voor 11 uur naar bed wil.

Maar nee, wij hebben dat ook altijd zo gedaan en onze peuter gaat gewoon op tijd naar bed hoor.

Bij deze leeftijd is een ritme nog niet echt dus wat Lilalinda zegt: just go with the flow.
Die regelmaat komt wel, over een tijd.
poldervrouw schreef:
24-09-2019 13:56
Dit dus..

ook met 4.5 maand is er een ritme nodig.. Ik had een vast ritueel, vaste tijden. dan wist kind dat het bedtijd was..

Dat werkt niet altijd. Daarbij is dit op 4 maanden heel normaal en noemt men dat slaapregressie.

Een slaapregressie is een periode waarin je baby of kindje die voorheen goed sliep, ineens tijdelijk minder (goed) slaapt. Deze slaapregressie duurt 2 tot 6 weken en daarna komt er weer een periode van betere slaap. We kunnen dus inderdaad stellen dat een slaapregressie een fase is en dat het slaapgedrag zich wel weer hersteld.

De eerste slaapregressie doet zich voor rond de leeftijd van 4 à 5 maanden. Deze regressie vindt plaats doordat je baby het onderscheid leert maken tussen zichzelf en jou. Ook maken ze meer onderscheid tussen de diepe en de lichte slaap waardoor de overgang van de lichte naar de diepe slaap moeilijker kan verlopen.

Je hebt het ook op 6-7 maanden, 9 maanden, 12 maanden, 18 maanden en 2 jaar.

Gewoon rustig blijven en flexibel zijn. Komt vanzelf goed.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-09-2019 16:49
Dat werkt niet altijd. Daarbij is dit op 4 maanden heel normaal en noemt men dat slaapregressie.

Een slaapregressie is een periode waarin je baby of kindje die voorheen goed sliep, ineens tijdelijk minder (goed) slaapt. Deze slaapregressie duurt 2 tot 6 weken en daarna komt er weer een periode van betere slaap. We kunnen dus inderdaad stellen dat een slaapregressie een fase is en dat het slaapgedrag zich wel weer hersteld.

De eerste slaapregressie doet zich voor rond de leeftijd van 4 à 5 maanden. Deze regressie vindt plaats doordat je baby het onderscheid leert maken tussen zichzelf en jou. Ook maken ze meer onderscheid tussen de diepe en de lichte slaap waardoor de overgang van de lichte naar de diepe slaap moeilijker kan verlopen.

Je hebt het ook op 6-7 maanden, 9 maanden, 12 maanden, 18 maandenen 2 jaar.

Gewoon rustig blijven en flexibel zijn. Komt vanzelf goed.
Ah! Dat verklaart die wallen hier :idee:

:sheep:
Alle reacties Link kopieren
Op een gegeven moment krijg je automatisch een ritme erin en vind je wat voor jullie samen werkt.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is nu bijna 8 maanden en ik heb zoveel mogelijk haar eigen ritme gevolgd (dus slapen als ze moe is, geen vaste tijden, wel in bed anders lukt het niet).
Met drie maanden ging ze 's avonds steeds langer doorslapen en ik maakte haar niet wakker voor een 'late' voeding (ze kwam dan ergens in de nacht en dat schoof steeds een beetje op). Dus met 4/5 maanden niet een vast tijdstip voor het naar bed gaan. Nu ze ouder is, is ze vaak tussen 18:30 en 20:00 uur moe en gaat ze dus naar bed.

Een bedritueel hebben we eigenlijk pas sinds ze 6 a 7 maanden is. En dat is vrij simpel: slaapzakje aan, boekje lezen, in bed, speen en welterusten zeggen. Ik heb niet het idee dat het slapen daardoor beter gaat maar ach.

Met 4.5 maand hoef je je nog niet aan vaste tijden te houden, vind ik.

Maar slaapt jouw baby in het weekend uit tot 10 uur?! o_o
Mijn baby is altijd tussen 6:30 en 7:30 wakker (maar vanochtend al om 5:30).
Alle reacties Link kopieren
Oh en wat madeliefjes zegt. Op werkdagen eerst zelf douchen, aankleden, eten en daarna de baby.
Alle reacties Link kopieren
navy-blue schreef:
24-09-2019 17:22
Oh en wat madeliefjes zegt. Op werkdagen eerst zelf douchen, aankleden, eten en daarna de baby.
De volgorde wel, maar de tijd niet hoor. Allemachtig, ik sta niet om 6uur op gelukkig. Als ik kind (9 maanden) voor half acht wakker maak, kijkt ze me ook aan alsof ik gek ben.

Ik volg haar qua tijd. Meestal zie ik rond 20u dat ze moe wordt, dan laatste fles, slaapzak aan, diertjes (op poster) welterusten zeggen, kus en in bed. Het ‘ritueel’ is maar kort, en kan ook zomaar een uur later als ze om 20u echt nog niet moe is. Ik ga een klaarwakker kind dat lekker aan het spelen is van deze leeftijd niet in bed leggen.
In bad doe ik zeker niet vlak voor het slapen gaan, ze is geen fan en wordt er alleen maar overstuur van, dus niet handig.

Maar ach, ik doe alles verkeerd. Ik vind het alleen maar handig dat mijn baby pas om half acht wakker wordt, maar blijkbaar ‘hoort’ een baby voor zessen wakker te worden. Ik trek mijn kind geen aparte pyjama aan, maar gewoon de trui die ze al aanhad (en dan de volgende dag een schone), heisa met kleding wordt ze alleen maar onrustig van. En ze lag al vanaf de eerste week in een slaapzak, omdat ze absoluut niet onder de deken of ingebakerd wilde liggen. Ach ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heerlijk als een baby om 7 uur naar bed kan en deed dat zo gauw ze 's avonds voornamelijk sliepen (en in bed konden slapen..), dat was hier vanaf een maand of 3. Wij stuurden daar ook wel een beetje naartoe met een extra fles naast bv. Lekker om je avond voor jezelf te hebben vind ik. Zou dus absoluut voor ritme gaan. Ik doe in donkere kamer luier verschonen, liedje zingen, pyjama en slaapzak aan, flesje drinken en naar bed.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
24-09-2019 21:43
De volgorde wel, maar de tijd niet hoor. Allemachtig, ik sta niet om 6uur op gelukkig. Als ik kind (9 maanden) voor half acht wakker maak, kijkt ze me ook aan alsof ik gek ben.

Ik volg haar qua tijd. Meestal zie ik rond 20u dat ze moe wordt, dan laatste fles, slaapzak aan, diertjes (op poster) welterusten zeggen, kus en in bed. Het ‘ritueel’ is maar kort, en kan ook zomaar een uur later als ze om 20u echt nog niet moe is. Ik ga een klaarwakker kind dat lekker aan het spelen is van deze leeftijd niet in bed leggen.
In bad doe ik zeker niet vlak voor het slapen gaan, ze is geen fan en wordt er alleen maar overstuur van, dus niet handig.

Maar ach, ik doe alles verkeerd. Ik vind het alleen maar handig dat mijn baby pas om half acht wakker wordt, maar blijkbaar ‘hoort’ een baby voor zessen wakker te worden. Ik trek mijn kind geen aparte pyjama aan, maar gewoon de trui die ze al aanhad (en dan de volgende dag een schone), heisa met kleding wordt ze alleen maar onrustig van. En ze lag al vanaf de eerste week in een slaapzak, omdat ze absoluut niet onder de deken of ingebakerd wilde liggen. Ach ja.
Haha klinkt wel normaal vind ik hoor. Ik baal behoorlijk dat deze baby om 6 uur wakker wordt, de vorige sliep altijd van half 7 's avonds tot half 9 's ochtends op deze leeftijd :-D
Alle reacties Link kopieren
Kiwimeisje schreef:
24-09-2019 23:08
Haha klinkt wel normaal vind ik hoor. Ik baal behoorlijk dat deze baby om 6 uur wakker wordt, de vorige sliep altijd van half 7 's avonds tot half 9 's ochtends op deze leeftijd :-D
Nou ja, dat vinden veel mensen dus niet. Je wilt niet weten hoeveel artikelen er zijn over dat ‘echte babies niet doorslapen tot minstens een jaar’ etc. Mijn baby had die artikelen niet gelezen, dus die wist dat niet. Er hebben serieus mensen voorgesteld dat ik haar dan naar wakker moest maken voor een extra fles. Kind had normaal gewicht, groeide prima, alert als wakker etc. Maar nee, echte babies horen wakker te worden.

Ik hoefde trouwens juist niet per se ‘de avond voor mezelf’, maar ik werk bijna fulltime. Ik vind het dus juist wel leuk als kind tot 20u/half negen wakker is. Als ze moe is, breng ik haar naar bed hoor, ze hoeft niet voor mij op te blijven. Maar als ze toch nog echt wakker is, lekker nog even rustig spelen, boekje lezen.
Alle reacties Link kopieren
De oudste die kon lang alleen in slaap vallen als je hem vasthield. Dat ging van maar gewoon met hem in bed gaan liggen naar een ritueel toen hij wat ouder was.

Bij de middelste dachten we nog even dat dat hoorde, een ellenlang ritueel van rust opbouwen en vasthouden. Maar we merkten al snel; die wil helemaal niks meer nu behalve lekker in het donker in z’n eentje in z’n bedje liggen. Dan viel hij vrijwel meteen in slaap.

De jongste is nu 3 maanden en die heeft nu een bedtijd van rond een uur of 8, dan wordt hij ineens wat onrustig en wil hij in alle rust tanken voor de nacht, zoekt nog wel wat genegenheid (even kroelen, even over z’n bol aaien nog) om in slaap te vallen.

Het gaat altijd anders bij elke baby. En over een maand is het ook misschien weer anders.
Alle reacties Link kopieren
Pyjama doe ik ook nog niet aan. Soms nog een schoon shirtje, of bijv. toch even lange mouwen aantrekken. Vaak is hij ook overdag al wel eens omgekleed. Hij ligt toch nog in onze armen en/of onder een dekentje steeds en slaapt de hele dag door nog af en toe dus het is eigenlijk allemaal een pyjama. Pas met vaste slaapjes en andere soort kleding doe ik aan pyjama’s.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven