Baby 3 maanden en water

09-10-2019 00:05 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag en misschien dat jullie er meer over weten. Mijn partner en ik hebben een zoontje van 3 maanden. Hij eet goed en groeit goed.

Vandaag was hij voor het eerst een hele dag bij mijn schoonzusje. Zij heeft laatst ook opgepast een avondje en dat ging prima! Zelf heeft ze ook een kindje van 3 jaar. Ik was met haar aan het appen over hoe het ging en ze vertelde mij dat haar moeder (mijn schoonmoeder) hem water heeft gegeven! Dus ik vroeg huh water?! (Hij krijgt altijd gewoon de fles en de borst (ik ben aan het afbouwen). Mijn schoonzusje gaf inderdaad aan dat ze water had gegeven. Ik snapte niet waarom en hoeveel. Ik moest verder op werk dus kon niet verder vragen. Later heb ik gevraagd hoeveel ze heeft gegeven en toen gaf ze aan ongeveer 40 cc/ml!😳 Ik schrok daar heel erg van want dat vind ik best veel. Hij drinkt normaal per keer 100cc/ml ongeveer.

Ik lees overal dat het juist gevaarlijk is voor baby’s onder de 6 maanden. Dit is wat ik op meerdere sites lees:

Water geven aan een baby jonger dan zes maanden doet eerder kwaad dan goed. Zo kunnen zuigelingen waterintoxicatie, of watervergiftiging krijgen wat verschrikkelijke gevolgen kan hebben, beginnend met misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid en desoriëntatie, en eindigend in extreme zwelling van de hersenen, verstoring van de doorbloeding en druk op het cerebellum, epileptische aanvallen, coma en dood.

Ik ben eigenlijk heel boos, omdat ik niet snap waarom ze hem water geeft! Als hij honger heeft kan hij gewoon de fles krijgen! Het was namelijke al bijna 3 uur later. Ik weet nou niet zo heel goed wat ik hiermee moet....

Nu had hij daarnet ook hele waterige diarree opeens en dat heeft hij nog nooit gehad. Of het is toeval...

Overdrijf ik? Of is het ook raar dat ze hem water geeft? Ik snap het gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-10-2019 00:46
Wat een overdreven reactie.
Mijn kind kreeg op die leeftijd regelmatig water, op aanraden van het cb, en daar knapte hij enorm van op. Hij kreeg bijv veel minder krampjes daardoor.
En voor waterintoxicatie moet er veel meer water gedronken worden en ook nog eens te weinig melk.
Als het word aangeraden met een rede dan vind ik het anders. Maar dat hij zomaar 40cc water krijgt snap ik niet. Ik denk ook niet dag hij gelijk iets heeft, maar schrik ervan omdat ik dan niet weet wat ze hem straks nog meer gaat gevn.
Alle reacties Link kopieren
Maya89 schreef:
09-10-2019 00:59
Als het word aangeraden met een rede dan vind ik het anders. Maar dat hij zomaar 40cc water krijgt snap ik niet. Ik denk ook niet dag hij gelijk iets heeft, maar schrik ervan omdat ik dan niet weet wat ze hem straks nog meer gaat gevn.
Nou, het werd aangeraden omdat de mythe dat borstvoeding altijd exact de goede samenstelling heeft bij mijn cb gelukkig nog niet aangehangen werd.
En omdat mijn kind heel vaak wilde drinken raadden ze extra water aan, omdat borstvoeding vaak in verhouding van weinig water bevat, waardoor een kind dan dorst heeft, maar i.p.v. vocht krijgt ie dan weer voeding met iets te weinig vocht en zo blijft ie dus dorst houden.
Bij overgang naar de fles kreeg ie obstipatie en deed ik om die reden altijd wat meer water in de fles.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Je kind houdt hier niets aan over, maar je vertrouwen wel.
Geef hen vriendelijk maar duidelijk aan dat je je kind alleen wat jij meegeeft aan eten wil laten drinken/eten. Ventueel bij twijfel even bellen met jou. Lekker overzichtelijk....
Ik gaf hier ook de flesjes gekolfde melk afgevuld mee met de ongeveer tijd erop en altijd een extra flesje mocht er iets vallen of er heel veel honger zijn. Uitstellen of rekken van tijd tussen voedingen ben ik niet voor.
Nou nou wat een reacties, niet meer oppassen is een beetje overdreven. Ik neem aan dat schoonmoeder het met de beste bedoelingen deed. Vertel gewoon dat het niet de bedoeling is, dat zal ze dan wel niet weten. Die adviezen waren vroeger waarschijnlijk anders want mijn moeder heeft t ook weleens gedaan. Zij wist gewoon niet dat dat niet mag. Nu weet ze dit en doet ze het niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Hij krijgt bv normaliter en nu afgekolft uit fles...dat water is totaal onnodig zeker het eerste half jaar en daarna als hij bv krijgt ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
09-10-2019 04:45
Nou nou wat een reacties, niet meer oppassen is een beetje overdreven. Ik neem aan dat schoonmoeder het met de beste bedoelingen deed.
Met de beste bedoelingen kun je heel veel fout doen.

Zo is er wel eens een kind uit huis gehaald bij een verstandelijk beperkt srel omdat ze de baby chocolademelk gaven in plaats van babymelk.

Was echt met de beste bedoelingen. Chocolademelk is toch veel lekkerder.
sugarmiss schreef:
09-10-2019 07:08
Met de beste bedoelingen kun je heel veel fout doen.

Zo is er wel eens een kind uit huis gehaald bij een verstandelijk beperkt srel omdat ze de baby chocolademelk gaven in plaats van babymelk.

Was echt met de beste bedoelingen. Chocolademelk is toch veel lekkerder.

Ik ga er even vanuit dat schoonmoeder niet verstandelijk beperkt is en één keer zeggen voldoende is m t niet nog eens te doen...

Ik begrijp je boosheid overigens wel hoor to, maar ze wist t blijkbaar niet. Zijn echt wel meer mensen die dat niet weten.
Naniene schreef:
09-10-2019 07:37
Ik ga er even vanuit dat schoonmoeder niet verstandelijk beperkt is en één keer zeggen voldoende is m t niet nog eens te doen...

Ik begrijp je boosheid overigens wel hoor to, maar ze wist t blijkbaar niet. Zijn echt wel meer mensen die dat niet weten.
Als je je met iemand anders' oppasbaby bemoeit (waarom eigenlijk, schoonzus woont toch niet bij haar moeder?) moet je ook zorgen dat je weet wat een baby wel en niet mag hebben, qua gezondheid en qua regels van moeder.

Je gaat er niet zomaar iets instoppen.
Alle reacties Link kopieren
Maya89 schreef:
09-10-2019 00:28
Ik denk ook niet dat hij gelijk dood gaat of iets, maar ik snap de rede niet... Als het bv 40 graden buiten is snap ik het nog maar nu..
vraag het eens, ben benieuwd naar het Waarom
To ik snap dat je het niet leuk vindt dat dit is gebeurd maar ben het wel eens met de andere reacties dat we ook niet moeten overdrijven. Ik zou met je schoonzus en schoonmoeder in gesprek gaan en eerst maar eens vragen waarom ze het hebben gedaan. En daarna aangeven dat je dat niet wilt. En ik zou aangeven dat je wilt dat baby alleen krijgt wat jij meegeeft. Dus ook straks met hapjes en tussendoortjes enz. Baby eet wat jij meegeeft. Ik zou ze dan nog wel een kans geven om daar gehoor aan te geven. Als ze dat niet doen dan kun je twee dingen doen (mits ze je baby niet in levens gevaar brengen) : accepteren dat zij het anders doen dan jij of ze niet meer laten oppassen en een kdv of gastouder nemen.
Mijn ervaring met familie laten oppassen is dat zij het sowieso anders doen dan jij, vanuit eigen ervaring. Ik heb dat geaccepteerd, omdat ik het niet kan veranderen en soms wel oppas nodig heb. Maar ze doen geen hele gekke dingen gelukkig.
Er zomaar iets instoppen. Jongens het gaat over water baby gaat echt niet dood als je dat een keer doet. Ik heb zelf twee jonge kinderen, ik weet dat je het niet moet doen. Maar ik denk dat er ook genoeg jonge ouders zijn die het niet weten. Ik zou er echt niet zo zwaar aan tillen. Geef gewoon aan wat jij wilt en klaar.

En wat teckel zegt. En ook bij een paar opvang gaan dingen soms anders dan thuis.. dat is soms gewoon niet anders.
Naniene schreef:
09-10-2019 08:27
Er zomaar iets instoppen. Jongens het gaat over water baby gaat echt niet dood als je dat een keer doet.
Gelukkig was het deze keer water.

Een andere keer is het misschien slagroom, een hele druif of honing. Gewoon aangeven dat ze niet naar eigen inzichten iets moeten geven als de baby nog zo klein is.
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
09-10-2019 08:27
Er zomaar iets instoppen. Jongens het gaat over water baby gaat echt niet dood als je dat een keer doet. Ik heb zelf twee jonge kinderen, ik weet dat je het niet moet doen. Maar ik denk dat er ook genoeg jonge ouders zijn die het niet weten. Ik zou er echt niet zo zwaar aan tillen. Geef gewoon aan wat jij wilt en klaar.
het probleem met water is, dat mensen denken dat het nooit kwaad kan.
Voor een baby van 6 maanden is 80 milliliter water per dag al te veel. En kan al tot vergiftiging leiden.

en natuurlijk hoeft TO niet boos te worden, gewoon even vragen aan haar schoonfamilie het niet meer te doen is voldoende
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
09-10-2019 00:58
Water is in een normaal klimaat voor die leeftijd niet nodig. Maar jij googled te veel TO. Man man man, zo erg is een slokje water nou ook weer niet.
Hij is drie maanden, geen drie weken. Dan heeft ie een keer te weinig voeding op vocht binnen. Van die éne keer gaat ie echt niet dood of krijgt je kind al die verschrikkelijke dingen.
Nee tegen water en Nee tegen je overtrokken gedrag.
Ik zeg ook niet dat ik nu gelijk denk dat hij wat heeft ofzo. Ik vroeg mij gewoon af of ik overdrijf dat zij hem water geeft zonder rede. Ik vind het niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
09-10-2019 03:29
Je kind houdt hier niets aan over, maar je vertrouwen wel.
Geef hen vriendelijk maar duidelijk aan dat je je kind alleen wat jij meegeeft aan eten wil laten drinken/eten. Ventueel bij twijfel even bellen met jou. Lekker overzichtelijk....
Ik gaf hier ook de flesjes gekolfde melk afgevuld mee met de ongeveer tijd erop en altijd een extra flesje mocht er iets vallen of er heel veel honger zijn. Uitstellen of rekken van tijd tussen voedingen ben ik niet voor.
Ik heb ook aan mijn schoonzusje uitgelegd hoe vaak hij moet eten etc. En heb alles meegegeven. Dus ik snap niet waarom mijn schoonmoeder dan denkt he laat ik water geven ipv melk. Maar ik zie haar vandaag dus dan vraag ik het gelijk want het zit mij niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
09-10-2019 07:41
Als je je met iemand anders' oppasbaby bemoeit (waarom eigenlijk, schoonzus woont toch niet bij haar moeder?) moet je ook zorgen dat je weet wat een baby wel en niet mag hebben, qua gezondheid en qua regels van moeder.

Je gaat er niet zomaar iets instoppen.
Mijn schoonzusje woont gewoon met haar eigen gezin, maar ze ging bij haar moeder langs. Wat ik prima vind.
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
09-10-2019 03:29
Je kind houdt hier niets aan over, maar je vertrouwen wel.
Geef hen vriendelijk maar duidelijk aan dat je je kind alleen wat jij meegeeft aan eten wil laten drinken/eten. Ventueel bij twijfel even bellen met jou. Lekker overzichtelijk....
Ik gaf hier ook de flesjes gekolfde melk afgevuld mee met de ongeveer tijd erop en altijd een extra flesje mocht er iets vallen of er heel veel honger zijn. Uitstellen of rekken van tijd tussen voedingen ben ik niet voor.
Het is precies wat je zegt: je vertrouwen wel! En daar gaat het mij om. Niet dat ik denk dat hij gelijk iets heeft. Of dat ik nu denk van ik hou hem bij ze uit de buurt, want dat is overdreven. Maar ik voel mij wel veel minder prettig erdoor.
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
09-10-2019 04:45
Nou nou wat een reacties, niet meer oppassen is een beetje overdreven. Ik neem aan dat schoonmoeder het met de beste bedoelingen deed. Vertel gewoon dat het niet de bedoeling is, dat zal ze dan wel niet weten. Die adviezen waren vroeger waarschijnlijk anders want mijn moeder heeft t ook weleens gedaan. Zij wist gewoon niet dat dat niet mag. Nu weet ze dit en doet ze het niet meer.
Ik snap wat je zegt hoor, dat kan gebeuren. Maar ik vind dat je dingen niet uit eigen initiatief moet gaan geven aan andermans kind. Geef gewoon wat ik meegeef. En vraag het anders als je wat anders wil geven voordat je het geeft. Dat zou ik doen.,
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
09-10-2019 08:42
Gelukkig was het deze keer water.

Een andere keer is het misschien slagroom, een hele druif of honing. Gewoon aangeven dat ze niet naar eigen inzichten iets moeten geven als de baby nog zo klein is.
Maar dan nog: een druif lijkt me stug, maar van een keer een likje slagroom krijgt een kind ook niks hoor.
Je kunt aangeven dat je het niet wilt, maar doen alsof je kind op het randje van de dood heeft gestaan is wel erg overdreven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn schoonzusje gevraagd waarom ze water hebben gegeven. En zij zegt:
Het was omdat hij al bij mij ze flessen niet ophad echt maar klein beetje dus zij ging het even iets uitstellen dat hij 3 uur later zijn melk kreeg om te proberen dat hij erna meer zou drinken en om hem rustig te houden en te troosten probeerde ze dat en erna viel hij in slaap met speen nog 🤣

Ik heb gezegd dat ik niet begrijp dat ze het gaan uitstellen dan zodat hij daarna meer gaat drinken.. Ik heb gezegd dat ik dan liever heb dat hij dan gewoon meerdere keren maar 50cc drinkt. Als hij geen honger heeft op dat moment heeft hij geen honger. En dat ze het voor de volgende keer beter kunnen vragen ipv maar zelf dingen uit te gaan proberen en te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie mijn schoonmoeder vandaag toch niet dus heb haar maar een berichtje gestuurd. En gezegd dat het niet nodig is om hem water te geven. En dat ik liever heb dat hij dan vaker drinkt, maar minder per keer dan. Ze geeft als antwoord dat ze dat gedaan had om de tijd te overbruggen naar de volgende fles en dat hij maar 15cc ongeveer had gedronken ervan, omdat hij in slaap viel...

Ik heb haar gezegd dat dat overbruggen dan niet nodig is en dat ze hem gewoon de fles kunnen geven de volgende keer.
Maya89 schreef:
09-10-2019 09:54
Ik zie mijn schoonmoeder vandaag toch niet dus heb haar maar een berichtje gestuurd. En gezegd dat het niet nodig is om hem water te geven. En dat ik liever heb dat hij dan vaker drinkt, maar minder per keer dan. Ze geeft als antwoord dat ze dat gedaan had om de tijd te overbruggen naar de volgende fles en dat hij maar 15cc ongeveer had gedronken ervan, omdat hij in slaap viel...

Ik heb haar gezegd dat dat overbruggen dan niet nodig is en dat ze hem gewoon de fles kunnen geven de volgende keer.
Waarom moet je als er weinig gedronken is precies wachten op 3 uur erna? (Drinkt hij op een schema dan?)

Maar goed, jij hebt het gezegd en hopelijk houden ze zich eraan.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-10-2019 09:24
Maar dan nog: een druif lijkt me stug, maar van een keer een likje slagroom krijgt een kind ook niks hoor.
Je kunt aangeven dat je het niet wilt, maar doen alsof je kind op het randje van de dood heeft gestaan is wel erg overdreven.
Dit. Je schrijft in de OP dingen als 'heel erg boos', 'enorm geschrokken' en 'waterintoxicatie', en dat is allemaal schromelijk overdreven en onnodig.

Gewoon aangeven dat het niet nodig is, is genoeg. En als je je niet prettig voelt, kinderdagverblijf zoeken.
Maya89 schreef:
09-10-2019 09:36
Ik heb mijn schoonzusje gevraagd waarom ze water hebben gegeven. En zij zegt:
Het was omdat hij al bij mij ze flessen niet ophad echt maar klein beetje dus zij ging het even iets uitstellen dat hij 3 uur later zijn melk kreeg om te proberen dat hij erna meer zou drinken en om hem rustig te houden en te troosten probeerde ze dat en erna viel hij in slaap met speen nog 🤣

Ik heb gezegd dat ik niet begrijp dat ze het gaan uitstellen dan zodat hij daarna meer gaat drinken.. Ik heb gezegd dat ik dan liever heb dat hij dan gewoon meerdere keren maar 50cc drinkt. Als hij geen honger heeft op dat moment heeft hij geen honger. En dat ze het voor de volgende keer beter kunnen vragen ipv maar zelf dingen uit te gaan proberen en te geven.
Het is duidelijk dat ze gewend zijn aan voeden op schema. Ik weet niet wat jij normaal gesproken doet maar als jij wel op verzoek voedt, moet je hen dat even uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
09-10-2019 09:57
Waarom moet je als er weinig gedronken is precies wachten op 3 uur erna? (Drinkt hij op een schema dan?)

Maar goed, jij hebt het gezegd en hopelijk houden ze zich eraan.
Dat snap ik ook niet. Ik doe juist voeden op verzoek. In ieder geval toen ik volledig borstvoeding gaf deed ik voeden op verzoek. Nu hij half half krijgt heb ik wel een beetje tijden dus om de 3 ongeveer, maar als hij eerder of later wil is dat ook prima! Dus ik snap niet waarom ze het gaan uitstellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven