Baby 5 maanden slaapt slecht, tips?

16-05-2019 22:01 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Inmiddels maak ik er toch maar een topic voor aan, wie weet heeft iemand wel de gouden tip.

Ons zoontje is bijna 5 maanden, en het is een fantastisch en vrolijk mannetje. Hij krijgt borstvoeding (wil vaak eten, en dit is prima: ik voed op verzoek vanaf het begin). Zoals de huidige richtlijnen aangeven zijn we sinds iets minder dan een maand geleden begonnen met kleine oefenhapjes. Hij komt aan in gewicht (hoewel de afgelopen maand iets minder dan daarvoor), en lijkt over het algemeen een tevreden en blije baby, behalve met slapen. Het slapen is nooit heel goed gegaan, maar de afgelopen weken is het echt extreem slecht. Met name 's nachts doet hij eigenlijk geen oog dicht in zijn bedje, en wij dus ook niet. Hij slaapt bij ons op de kamer trouwens, zijn bed staat naast mijn kant van het bed. Tot een paar weken geleden waren we zo ver dat hij nog wel meerdere keren per nacht wakker werd, maar zodra ik hem drinken had gegeven legde ik hem terug in bed en sliepen we allemaal weer verder tot de volgende voeding. Dit is nu nagenoeg onmogelijk: als ik dit doe dan wordt hij of direct, of na een minuut of 5 wakker en krijst hij alles bij elkaar. Zodra een van ons hem oppakt valt hij echt direct weer in slaap (bijna letterlijk). Om het hele gebeuren weer te herhalen zodra hij weer wordt neergelegd.

Ik heb hem nachten op mij laten slapen, afwisselend met mijn vriend (waarbij ik dus zelf niet sliep, aangezien dit niet veilig is). Dit is alleen natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn. Op het consultatiebureau zeggen ze dat we hem niet op ons moeten laten slapen, maar een concrete suggestie hebben ze ook niet helaas.

Elke nacht hopen we dat het vanaf nu weer iets beter zal gaan qua slaap, maar helaas. Mijn vraag aan jullie is dus of iemand tips heeft of dit herkent? Ik som hieronder even kort op wat we al hebben geprobeerd:

-Wakker in bed leggen, dit lukt 's nachts niet omdat hij direct na het voeden of bij het oppakken in slaap valt. Als je hem verschoont wordt hij half wakker maar krijst hij het uit, raakt overstuur, en valt weer in slaap bij het oppakken. De zeldzame keren dat het ons lukt hem redelijk wakker te maken, is het meteen weer huilen geblazen zodra hij wordt neergelegd.

-Ernaast zitten, hand op het buikje of hoofdje (of niks) en ssshh zeggen. Dit lijkt overdag te werken, maar snachts heeft dit nog nooit gewerkt.

-Liedjes zingen, ernaast zitten.

-Over zijn wangetje of buikje aaien

-Even laten jengelen terwijl we ernaast zitten, dit gaat al snel over in overstuur huilen.

-Op zijn zij 'vervoeren' naar bed en dan daar pas op zijn ruggetje leggen om valreflex te voorkomen

-Lampje aanlaten

-Lampje uitdoen

-Babynoise-geluiden van app op telefoon

Het slapen gaat overdag ook niet heel goed, maar na lang proberen laat hij zich dan soms wakker weg leggen waarna hij een of twee slaapjes (45 min of 1.5u) in bed of in de wagen maakt. Dit werkt 's nachts alleen totaal niet. Waar ik bang voor ben is dat hij op de een of andere manier toch pijn heeft ofzo bij het liggen? Hoewel je zou denken dat dat dan ook overdag zou spelen..

Kortom we zijn het spoor een beetje bijster, en ik vind het zo sneu voor hem dat hij zo slecht slaapt! Los van voor onszelf natuurlijk haha, de baby is het belangrijkste. Alleen laten huilen zie ik dus ook echt niet als optie, en het liefst blijf ik gewoon borstvoeding geven. We wisselen nu af qua hem op ons laten slapen, maar dat is voor niemand zaligmakend. Heeft iemand de ultieme tip? Inmiddels zien we behoorlijk op tegen de nachten, maar als hij je dan 's ochtends toelacht met zijn lieve tandenloze mond is alles al snel goed.
bruschetta_ wijzigde dit bericht op 16-05-2019 22:07
0.01% gewijzigd
Ik denk dat je iets warmer moet proberen dan alleen de mouwen :P .
Probeer eens een kruik?
to heb je wel eens ingelezen over veilig samen slapen? Je geeft borstvoeding. Lichtend voeden en dan samen weer verder slapen.

Betreft buik slapen. Je zou het eens kunnen proberen als je wakker bent. Mocht je ontdekken dat je kindje een buikslaper is kun je altijd nog beslissen of je dit wel of niet wilt.
CallieB schreef:
17-05-2019 09:10
In reactie op de cosleeper; ik snap dat als er een hek tussen zit dat de meerwaarde misschien niet zo groot is voor jullie.

Wat ik ook vaak zie is een cosleeper/ledikantje zonder zijhekje, maar waar het matrasje van de baby zo'n 10cm lager is dan van jezelf. Ik weet niet of dat een optie is? Het doel van het hekje is om te voorkomen dat de baby slapend door je bed gaat rollen want dat is gevaarlijk, door het 'drempeltje' dat jouw matras vormt kan dat dan niet maar kan jij de baby wel makkelijk in en uit bed nemen.

Kan dat iets zijn?
Dit is juist heel onveilig. Zo kan de baby met zijn gezicht tegen het matras van de ouders rollen en heb je kans op rebreathing.
the_Wicked_Witch schreef:
17-05-2019 10:18
Ik denk dat je iets warmer moet proberen dan alleen de mouwen :P .
Probeer eens een kruik?
Ok goed punt, ga ik vannacht proberen! Voorverwarmen met zo'n metalen kruik bedoel je dan, en eruit halen als ik baby erin leg?

Die cosleeper die 10 cm lager is lijkt me inderdaad niks om dat punt van rebreathing, maar heel erg bedankt voor het meedenken!

Ik heb het boek 'Baby in een droomritme' besteld, had goede reviews dus wie weet. Voor nu probeer ik een strakker schema aan te houden ook overdag qua slapen. Hij ligt nu te slapen in z'n bedje, hoop het overdag op deze manier vol te houden door hem op tijd in bed te leggen zodat hij zich in ieder geval overdag een aantal slaapjes maakt.

Verder probeerde ik net de assistente van de huisarts te bellen om even te overleggen of het evt iets medisch zou kunnen zijn wat alleen 's nachts speelt. Ze waren nu niet bereikbaar dus probeer het zo nog eens.

Heel erg bedankt allemaal, voelt heel erg fijn dat jullie zo meedenken! In mijn omgeving krijg ik veel te horen dat we hem gewoon moeten laten huilen, alleen op z'n kamer moeten laten slapen of dat ik flesvoeding moet gaan geven. Allemaal opties waar ik zelf niet direct achter sta, dus het voelt heel fijn dat er ook nog wat andere opties om te proberen lijken te zijn.
Ja, of na voorverwarmen aan het voeteneind. Niet voor structureel maar dan weet je wel of je hem warmer moet kleden.
Dankje, ga ik proberen vannacht!

Huisarts gebeld zolang hij goed drinkt, alert is en geen koorts heeft is er geen reden om aan te nemen dat hij iets lichamelijks heeft. Dus dan proberen we gewoon op deze manier van alles uit in de hoop dat er iets gaat werken :D
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 10:37
99.96% gewijzigd
Kijk eens op samenslapen.nl voor adviezen hoe je een co-sleeper veilig kunt gebruiken of je kindje zelfs lekker bij jou in bed kan laten slapen (veilig).

Laat los dat een baby een ritme nodig heeft, of wakker weggelegd moet worden. Apen hebben ook geen klok ;-)
Inmiddels zijn we 3 weken verder, tot nu toe gaat het nog even slecht helaas :(.

Iemand nog een tip die nog niet gegeven is? Op het moment is hij snipverkouden, dus slapen gaat sowieso heel slecht.. Los daarvan dus ook nog steeds helaas. (Slapend) wegleggen is huilen geblazen. Ik had eerst echt hoop dat het die 4 maanden slaap regressie was maar inmiddels is hij 5.5 maand.
Bruschetta_ schreef:
04-06-2019 21:22
Inmiddels zijn we 3 weken verder, tot nu toe gaat het nog even slecht helaas :(.

Iemand nog een tip die nog niet gegeven is? Op het moment is hij snipverkouden, dus slapen gaat sowieso heel slecht.. Los daarvan dus ook nog steeds helaas. (Slapend) jwegleggen is huilen geblazen. Ik had eerst echt hoop dat het die 4 maanden slaap regressie was maar inmiddels is hij 5.5 maand.
Hè, wat vervelend. En zo’n verkoudheid vind ik zo zielig, je kunt dat neusje niet eens snuiten. Waarschijnlijk doe je dat al, maar toch: Ik gebruik een kwartiertje voor bedtijd meestal zo’n zoutspray. Dat is lang niet zo effectief als gewone neusspray (maar die mogen ze niet), maar mijn kind gaat er van niezen, en dan komt er vaak wel flink wat snot uit. Scheelt in elk geval iets.
Ja of zo'n slang van Otrivin om de neus uit te zuigen?

Andere tips dan samen gaan slapen of cosleeper gaan gebruiken heb ik niet. Maar dat wil je allemaal niet...
Ik ben hier zo blij met de cosleeper en dat ik er 's nachts iig niet letterlijk uit hoef.
Teckeltje88 schreef:
04-06-2019 21:59

Andere tips dan samen gaan slapen of cosleeper gaan gebruiken heb ik niet. Maar dat wil je allemaal niet...
Ik ben hier zo blij met de cosleeper en dat ik er 's nachts iig niet letterlijk uit hoef.
Dat slangetje gebruik ik inderdaad ook wel eens, maar ook dan is het handig om eerst te sprayen met zout, zodat de boel een beetje loskomt. Ze vinden het meestal niet heel erg leuk, maar mijn kind is erna wel zichtbaar opgelucht dat ze weer makkelijker adem krijgt.
Ja zo zielig inderdaad! Zoutspray gebruik ik inderdaad, uitzuiger van Otrivin ook en een of ander enorm gevaarte met zoutoplossing dat z'n hele neus spoelt.

Echt samen slapen vind ik te onveilig inderdaad. Ik heb wel gekeken of een co-sleeper evt iets zou zijn door te kijken of hij wel blijft slapen als ik hem direct naast me neerleg: helaas wordt hij dan ook wakker. Ditzelfde geldt voor slapen op zijn buik, heb ik ook geprobeerd terwijl ik er naast zat maar hij viel niet in slaap helaas.

Het boek 'baby in een droomritme' hebben we ook besteld en dat proberen we aan te houden. De tweede dag sliep hij opeens een slaapje van 1.5u in de ochtend in zijn eigen bed, dus ik dacht echt yesss dit is de remedie. Helaas was dat alles haha, verder geen positief effect van gemerkt tot nu toe. Al moet ik wel zeggen dat die max 90 minuten wakker tijd gewoon niet wordt gehaald omdat hij met geen mogelijkheid in slaap valt vaak.

Wat een gedoe zeg. Ik moet zeggen dat de moed we wat dit betreft ook steeds meer in de schoenen begint te zakken. Ik zie echt op tegen de nachten, die duren zo lang. Gelukkig doet hij het verder super en is hij zo lief en vrolijk, dat maakt een hele hoop goed. Het zou gewoon fijn zijn als je weet dat er iets van verbetering in zit.
Onze jongste was met 3/4 maanden ook erg onrustig. We zijn toen naar de osteopaat geweest en na twee behandelingen hadden we werkelijk een ander kind 😬 Uiteraard wel een goede, ervaren osteopaat uitzoeken.

En verder zou ik buik slapen proberen!
Teckeltje88 schreef:
04-06-2019 21:59

Dit! Bij mijn andere kinderen altijd s nachts in de weer geweest en nu hoef ik soms alleen maar een hand op haar buikje te leggen en we slapen allemaal heerlijk
Hand op buik en hand vasthouden doe ik ook trouwens. Zijn ledikant staat pal naast ons bed dus in dat opzicht is het bijna een co-sleeper, alleen dan met een hekwerk ertussen.
Hoeveel slaapt hij overdag gemiddeld?

Hoe verloopt de nacht nu? Hoe lang laat je hem liggen voordat je hem weer oppakt?

Hoe vaak drinkt hij snachts? en overdag?

Laat je hem goed boeren na een voeding?
Ik denk niet dat je het wil horen..maar hier was 1 ding echt aan de hand: honger!
Sinds mijn dochter KV krijgt, slaapt ze als een roos en is ze veel vrolijker. Ik heb ook moeders in mijn omgeving die de hele dag BV geven, maar voor t slapen gaan een flesje KV geven (al dan niet met rijstebloen of later met granenspul). Bij allemaal slapen de kindjes echt verbazingwekkend veel beter en langer. Van de mensen die alleen BV geven, hebben de meesten die ik hoor de ervaring dat de kindjes een stuk minder lang slapen.

Als je er niet achter staat, moet je niet niet doen, maar je zou het wellicht een keer kunnen proberen. Als het niet werkt, weet je dat ook weer.
Zalmsnipper schreef:
04-06-2019 23:12

Hoe verloopt de nacht nu? Hoe lang laat je hem liggen voordat je hem weer oppakt?

Verdomme, antwoord van een pagina getypt en toen ik hem wilde posten was opeens alles weg! :/. Antwoord volgt.
Herkenbaar en ik zit er ook middenin. Mijn baby van 6.5 maand slaapt ook voor geen meter snachts. Elk uur wakker. Ik haalde hem tot voor kort elke keer uit bed om hem te troosten. Vaak legde ik hem gelijk aan de borst, omdat dit de snelste manier was om hem weer in slaap te laten vallen. Maar ik begon te merken dat hij niet eens echt dronk en meer aan het sabbelen was. Dus echt honger kon hij volgens mij niet hebben. Hij ligt trouwens ook bij mij op de kamer.

Ik heb mij ook helemaal suf gegoogled op alles en ik was dan ook erg tegen laten huilen / slaaptraining oid. Maar er moest wel iets gebeuren. Ik trok het namelijk niet echt meer en baby werd ook sochtends met wallen onder zijn ogen wakker.

Ik ben begonnen met hem niet meer uit bed te halen elke keer. Want ik denk dat het toch een soort van gewenning was. Hij wil erg graag bij mij zijn en dat vind ik ook heel erg fijn maar als niemand daardoor slaapt dan lijkt mij dat ook niet de beste oplossing.

Dus ik ben begonnen met troosten in bed. Baby slaapt hier wel op zijn buik en kontkloppen bleek hier heel goed te werken. De eerste nachten heb ik uren staan te kontkloppen ( elke keer dat ik stopte werd hij weer wakker ) maar naar een paar nachten veranderde dat en viel hij al snel weer in slaap.

Ik ben nu ongeveer 2 weken verder en hij wordt nu nog ongeveer 3 keer per nacht wakker. Om 23.00, dan leg ik hem nog wel ad borst, rond 2.30 dan breng ik hem weer kontkloppend in slaap en dan wordt hij om 05.00 weer wakker en dan leg ik hem weer ad borst.
Dit is voor ons al een hele verbetering.

Ik heb hem dus niet alleen laten huilen en soms was het huilen wel wat harder maar ik heb hem constant laten weten dat ik bij hem ben. Ik vond dit wel heel lastig omdat mijn natuurlijke reactie is om hem gelijk uit bed te halen. Ik weet ook dat heel veel mensen tegen elke vorm van slaaptraining zijn, ( ik eigenlijk ook) maar als jij en je baby al maanden geen oog dicht doen lijkt mij dat ook niet goed.
Ik zou dit ook alleen doen als je zeker weet dat er niks anders aan de hand is. Ik ben dan ook eerst langs de huisarts gegaan om oortjes ed te laten checken.

Succes , ik weet hoe zwaar het is!
Zalmsnipper schreef:
04-06-2019 23:12

Als ik een gemiddelde dag in de afgelopen weken pak slaapt hij overdag gemiddeld 2/3u, verspreid over meerdere hazenslaapjes.

Nu is hij heel verkouden, dus afgelopen nachten sliep hij alleen op mij (niet representatief). Daarvoor verliep de nacht als volgt: tussen 7 en 8 naar boven met een avondritueel. Luier verschonen, slaapzak aan, boekje lezen, muziekdoosje en voeden dan naar bed. Dat in bed proberen te leggen duurt dan gemiddeld 2 tot 3u, waarbij ik dus de hele avond boven zit en hij keihard huilt zodra hij wordt neergelegd. Dan pak ik hem op (echt overstuur huilen is het). Troosten in bed ook uitvoerig geprobeerd maar dit werkt helaas ook niet. Dit gaat dan in feite de nacht zo door, waarbij hij na het voeden vaak in slaap dommelt en zodra ik hem neerleg wakker wordt. Het maakt niet uit hoe lang het duurt voor ik hem neerleg, meteen, na 10 min, na een uur. Heel af en toe slaapt hij opeens wel 45 min tot een uur in zijn bed (ik doe dan niks anders). Dit is eigenlijk alleen in het begin van de nacht, na een uur of 03.00 slaapt hij de laatste weken sowieso niet meer in bed.

Qua voeden: gemiddeld overdag rond de 8 keer, 's nachts wel 15 tot 17 keer. Dit zijn dan vaak ook hele korte slokjes waarna hij weer in slaap sukkelt op mij. De afgelopen nachten heb ik hem dus op mij laten slapen wegens z'n verkoudheid, dan drinkt hij 's nachts maar 2/3 keer (net als eerst) en slaapt hij wel langer.

Oortjes zijn het niet, ben dinsdag naar de huisarts geweest vanwege zijn koorts/verkoudheid.

Boeren lukt niet altijd even goed inderdaad. Misschien dat daar nog winst te behalen valt, heb je daar toevallig tips voor?

Inmiddels heb ik echt het idee dat hij oververmoeid is, dus ik heb nu besloten het roer de komende dagen even helemaal om te gooien. Ik laat hem nu slapen in de draagzak zodra hij moe is, en savonds als wij naar bed gaan gaat hij ook mee naar boven. Dit deden we eerst ook zo, en hoewel iedereen zegt dat dit niet moet etc is dit voor nu toch echt het meest relaxed voor iedereen. Ik hoop dat hij daarmee bij kan slapen zodat hij uit die vicieuze cirkel van vermoeidheid komt, en dat ik ook even bij kan tanken omdat ik iig nog íets aan m'n avond heb. Hem de hele tijd op me hebben in de draagzak is vermoeiend, maar constant bezig zijn met hem in bed te leggen is voor iedereen nog vermoeiender.

@hierboven: Ik weet zelf niet zeker of het echt honger is omdat hij op mij wel uren slaapt. Maar het zou zomaar kunnen natuurlijk. Als dit niet werkt denk ik inderdaad dat we over een paar weken 's avonds een flesje kv moeten proberen..
@Nani85: heel fijn om te horen dat je het herkent, voor jou minder natuurlijk maar soms voelt het echt alsof alle baby's van rond deze leeftijd max 3 keer wakker worden per nacht. Kontkloppen werkt bij mijn zoontje ook om rustig te worden als ik hem vast heb! Hij slaapt alleen niet op zijn buik dus in bed lukt dit niet. Ik experimenteer inderdaad wel met niet direct eruit halen als hij huilt, ik blijf er dan constant naast zitten en laat merken dat ik er ben etc. Heel soms werkt dit (vaak als hij al bijna in slaap valt), maar helaas vaak ook niet. Dan krijst en gilt hij zo hard dat ik hem toch meteen oppak..
Bruschetta, even een knuffel. Het is killing zulke nachten en dat al weken lang! :there:

Geen tips, dochterlief hier slaapt slechter dan ze eerst deed maar maakt in ieder geval wel rukken van 5 uur achtereen en wij dus ook. En dat is minimaal nodig om te functioneren op je werk.

Ik durf het niet te zeggen, zal het hele forum wel over mij heen krijgen maar ik zou toch vanavond een fles klaarmaken. Baadt het niet dan schaad het niet. Misschien is het tóch honger?

Je hebt je slaap nodig, vergeet dat niet!
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 10:36
99.89% gewijzigd
Oh jeetje wat heftig zeg. Ik denk dat je baby inderdaad oververmoeid is, maar jullie ook onderhand. Voor nu even laten slapen in de draagzak zodat hij wat slaap krijgt. Ik heb helaas geen aanvullende tips, behalve misschien iemand van cb eens mee laten kijken? Wel apart dat het juist 's nachts zo moeilijk gaat, je zou denken dat er dan minder prikkels zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven