Baby 5 maanden slaapt slecht, tips?

16-05-2019 22:01 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Inmiddels maak ik er toch maar een topic voor aan, wie weet heeft iemand wel de gouden tip.

Ons zoontje is bijna 5 maanden, en het is een fantastisch en vrolijk mannetje. Hij krijgt borstvoeding (wil vaak eten, en dit is prima: ik voed op verzoek vanaf het begin). Zoals de huidige richtlijnen aangeven zijn we sinds iets minder dan een maand geleden begonnen met kleine oefenhapjes. Hij komt aan in gewicht (hoewel de afgelopen maand iets minder dan daarvoor), en lijkt over het algemeen een tevreden en blije baby, behalve met slapen. Het slapen is nooit heel goed gegaan, maar de afgelopen weken is het echt extreem slecht. Met name 's nachts doet hij eigenlijk geen oog dicht in zijn bedje, en wij dus ook niet. Hij slaapt bij ons op de kamer trouwens, zijn bed staat naast mijn kant van het bed. Tot een paar weken geleden waren we zo ver dat hij nog wel meerdere keren per nacht wakker werd, maar zodra ik hem drinken had gegeven legde ik hem terug in bed en sliepen we allemaal weer verder tot de volgende voeding. Dit is nu nagenoeg onmogelijk: als ik dit doe dan wordt hij of direct, of na een minuut of 5 wakker en krijst hij alles bij elkaar. Zodra een van ons hem oppakt valt hij echt direct weer in slaap (bijna letterlijk). Om het hele gebeuren weer te herhalen zodra hij weer wordt neergelegd.

Ik heb hem nachten op mij laten slapen, afwisselend met mijn vriend (waarbij ik dus zelf niet sliep, aangezien dit niet veilig is). Dit is alleen natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn. Op het consultatiebureau zeggen ze dat we hem niet op ons moeten laten slapen, maar een concrete suggestie hebben ze ook niet helaas.

Elke nacht hopen we dat het vanaf nu weer iets beter zal gaan qua slaap, maar helaas. Mijn vraag aan jullie is dus of iemand tips heeft of dit herkent? Ik som hieronder even kort op wat we al hebben geprobeerd:

-Wakker in bed leggen, dit lukt 's nachts niet omdat hij direct na het voeden of bij het oppakken in slaap valt. Als je hem verschoont wordt hij half wakker maar krijst hij het uit, raakt overstuur, en valt weer in slaap bij het oppakken. De zeldzame keren dat het ons lukt hem redelijk wakker te maken, is het meteen weer huilen geblazen zodra hij wordt neergelegd.

-Ernaast zitten, hand op het buikje of hoofdje (of niks) en ssshh zeggen. Dit lijkt overdag te werken, maar snachts heeft dit nog nooit gewerkt.

-Liedjes zingen, ernaast zitten.

-Over zijn wangetje of buikje aaien

-Even laten jengelen terwijl we ernaast zitten, dit gaat al snel over in overstuur huilen.

-Op zijn zij 'vervoeren' naar bed en dan daar pas op zijn ruggetje leggen om valreflex te voorkomen

-Lampje aanlaten

-Lampje uitdoen

-Babynoise-geluiden van app op telefoon

Het slapen gaat overdag ook niet heel goed, maar na lang proberen laat hij zich dan soms wakker weg leggen waarna hij een of twee slaapjes (45 min of 1.5u) in bed of in de wagen maakt. Dit werkt 's nachts alleen totaal niet. Waar ik bang voor ben is dat hij op de een of andere manier toch pijn heeft ofzo bij het liggen? Hoewel je zou denken dat dat dan ook overdag zou spelen..

Kortom we zijn het spoor een beetje bijster, en ik vind het zo sneu voor hem dat hij zo slecht slaapt! Los van voor onszelf natuurlijk haha, de baby is het belangrijkste. Alleen laten huilen zie ik dus ook echt niet als optie, en het liefst blijf ik gewoon borstvoeding geven. We wisselen nu af qua hem op ons laten slapen, maar dat is voor niemand zaligmakend. Heeft iemand de ultieme tip? Inmiddels zien we behoorlijk op tegen de nachten, maar als hij je dan 's ochtends toelacht met zijn lieve tandenloze mond is alles al snel goed.
bruschetta_ wijzigde dit bericht op 16-05-2019 22:07
0.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde precies hetzelfde typen als hierboven: misschien wil hij gewoon graag op zijn buik of zij slapen... hij is nu 6 maanden toch? Dan zou je het overdag kunnen oefenen en als jij er vertrouwen in hebt ook snachts doen. Succes bij de huisarts!
Alle reacties Link kopieren
Hoe was het bij de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Huh ik had hier een hele reactie getypt maar die is kennelijk verdwenen/niet gepost.

De huisarts heeft Forlax voorgeschreven om zijn harde ontlasting mee te verhelpen. Dit was het enige aanwijsbare lichamelijke waar ze aan dacht. Als dit niet werkt terug naar de slaapconsulente. Verder dacht ze niet dat er iets is wat alleen 's nachts opspeelt, hoogstens dat hij overdag afleiding heeft waardoor het hem 's avonds/'s nachts meer opvalt. Kortom, behalve de harde ontlasting lijkt er wat haar betreft lichamelijk niks aan de hand. Op zich fijn natuurlijk, ik wil niet dat hij pijn heeft. Ben benieuwd of die zakjes Forlax gaan werken..

Qua zijslapen kon ik er vannacht ook niks aan doen inderdaad. Ik heb hem telkens terug op zijn rug gelegd, waarna hij weer op z'n zijkant draaide en in slaap viel..
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht altijd dat als een baby zelf op zn buik of zij gaat liggen, dat prima is. Is dat naïef? Hier was dat dé oplossing voor het grote slaapprobleem: toen zoon ging draaien sliep hij altijd op zijn zij of buik.
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta fijn dat de huisarts denkt dat er verder niks aan de hand is. Heb jezelf dat gevoel ook?
En qua buik/zij slapen als je kindje zelf zo kan draaien dan hoef je dat toch niet te corrigeren? Ik dacht hetzelfde als kiwi meisje.

Hoe gaat het verder met jou? Of en toe de mogelijkheid om bij te slapen?
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat er nu niks medisch aan de hand is. Heb je het idee dat het klopt?

Slaapt je zoon ook langer als hij op zn zij ligt? Of is hij dan ook weer snel wakker?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lastig aan te geven. De afgelopen 2 nachten gaat het zo goed dat ik denk dat er niks medisch aan de hand is. De nachten dat hij het binnen5 min na neerleggen weer uitkrijst denk ik er anders over..

Ja, nu hij zich op z'n zij draait slaapt hij iets langer dan 3u achter elkaar 's nachts! Dat is ook hoe het ging voor hij 4 maanden was.

@hierboven: Volgens mij is het gevaar van buikslapen niet per se dat ze met hun gezicht in het matras belanden, maar ook dat de ademprikkel geremd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Als hij dan langer slaapt dan denk ik dat hij echt veel liever op z'n zij/ buik slaapt.
Dat van die ademprikkel geldt dat niet tot 3 maanden?

Kan hij overdag goed zijn hoofd omhoog houden? Kan hij draaien?
Ik zou hem echt op zn zij laten slapen.

Ik vond het op het begin ook een beetje eng, maar bij mij was er na 4.5 maand geen houden meer aan. Elke keer draaide hij zich na zn buik of zij dus dat heb ik maar zo gelaten.
Ik denk zelf dat je iets minder bang moet zijn dat er iets gebeurd. Al snap ik dat dat lastig is.
Alle reacties Link kopieren
Toen onze dochter uit zichzelf op haar buik ging slapen ging het stukken beter. Alsof dat was waar ze naar op zoek was geweest.
Alle reacties Link kopieren
@Nani: ja hij kan goed zijn hoofd omhoog houden, draaien ook. Wel met name van rug naar buik, andersom kan hij ook wel maar doet hij minder vaak.

Er zit ook weinig anders op dan hem zo te laten slapen trouwens, want sinds hij deze optie ontdekt heeft blijft hij naar z'n zij rollen :'). Hij slaapt het grootste deel op z'n zij dus nu.
Alle reacties Link kopieren
Dan laten we hopen dat het dit was! Ik hoop dat je een beetje slaap gaat krijgen. Mijn zoon is trouwens twee weken geleden naar zijn eigen kamer gegaan. Misschien voor jullie nu nog even een stap te ver, maar sindsdien slaapt hij door! Waarschijnlijk was het toch te onrustig naast ons en werd hij elke keer wakker door ons.
nani85 schreef:
03-07-2019 12:55
Dan laten we hopen dat het dit was! Ik hoop dat je een beetje slaap gaat krijgen. Mijn zoon is trouwens twee weken geleden naar zijn eigen kamer gegaan. Misschien voor jullie nu nog even een stap te ver, maar sindsdien slaapt hij door! Waarschijnlijk was het toch te onrustig naast ons en werd hij elke keer wakker door ons.
Ik hoop het ook!
Mijn baby ging trouwens ook beter slapen toen we hem op z'n eigen kamer legden...
Alle reacties Link kopieren
Rhododendron schreef:
07-07-2019 21:05
Ik hoop het ook!
Mijn baby ging trouwens ook beter slapen toen we hem op z'n eigen kamer legden...
Hier ook! Ons dekbed kraakt best wel, en manlief hoest hard, dus ik denk dat onze baby hierdoor steeds wakker schrok. Na 2 maanden lag ze al op haar kamertje, ging prima
Alle reacties Link kopieren
Hey bruchetta

Ik herken veel in je verhaal. Met name ook de nachten. Hier lijkt sprake van vertraagde koemelkallergie en waarschijnlijk soja allergie.

Kan dat misschien een rol spelen? Zeker omdat je BV geeft kan dat verklaren waarom de ene nacht best ok gaat en de andere ronduit waardeloos is....
Alle reacties Link kopieren
Thanks! Het zou altijd kunnen natuurlijk.. Wat houdt vertraagde koemelkallergie in?

De nachten gaan nog steeds slecht trouwens, maar wel iets beter dan op het ergste moment. Hij slaapt nu in ieder geval vaak wel weer 1-1.5u per keer, in plaats van meteen krijsen zodra hij wordt weggelegd. Dus dat is al een hele verbetering!
Alle reacties Link kopieren
Daarmee bedoel ik dat ze reactie op koemelk heeft opgebouwd waardoor het in kleine stapjes slechter ging totaan úren achter elkaar krijsen en kronkelen en een oververmoeide baby als gevolg (ze had serieus wallen en sprokkelde nog zo'n 6 uur slaap per nacht wat veel te weinig is natuurlijk. Zij 6. Wij 2. Want áls ze sliep wel alleen op ons.)

Moeilijke tijd was dat.

Helaas pas ontdekt toen ze 5 mnd oud was wat het was. Daarvoor vooral symptoombestrijding (voeding indikken tegen spugen. Laxmeermiddel tegen krampen. neusspray tegen haar inmiddels chronische verkoudheid). Hielp allemaal nauwelijks. Maar volgens consultatiebureau was het geen KMA en zelf dachten we dat ook niet omdat haar klachten vooral in de nacht waren. Gelukkig dacht onze huisarts wél aan KMA.

We lopen nu bij de kinderarts en ze krijgt compleet koemelkvrije voeding (neocate)

Je kan een tijdje zelf koemelkvrij eten (als je BV wil blijven geven) en zien wat dat doet?
Alle reacties Link kopieren
Kiwimeisje schreef:
02-07-2019 21:41
Ik dacht altijd dat als een baby zelf op zn buik of zij gaat liggen, dat prima is. Is dat naïef? Hier was dat dé oplossing voor het grote slaapprobleem: toen zoon ging draaien sliep hij altijd op zijn zij of buik.
Buikslapen heeft hier ook positief bijgedragen overigens.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat koemelk-vrij dieet is al een aantal keer genoemd als tip hier in dit topic.. We zijn nu op vakantie maar misschien moet ik me er toch eens in gaan verdiepen als we weer thuis zijn.

Dat hij nu draait naar z'n zij en buik lijkt inderdaad ook de reden te zijn dat hij nu soms wat langere shifts van een uur of 1.5 maakt.
Alle reacties Link kopieren
Dus als je hem oppakt is het over? En slaapt wel op je? Klinkt voor mij als iets medisch. Reflux of benauwdheid. Oo het moment dat je hem neerlegt verandert er dus iets zodat hij wakker wordt.
Laat hem eens nakijken bij de dokter zou ik zeggen en kijk of er een patroon is.

Wat ook kan is dat je te kort wacht voor je hem weg legt. Ons kindje moest je altijd minimaal tien minuten laten slapen voor we haar konden weg leggen, anders sliep ze te licht en werd ze wakker van het koude bed in plaats van mama’s warme armen.

Edit: zie nu dat mijn post mosterd na de maaltijd is.

Als je kindje goed slaapt op de zij, lekker laten slapen zo. Als ze goed kunnen draaien is er niets aan de hand!
Daarbij: sommige kinderen hebben minder slaap nodig! Onze kleine deed overdag twee hazenslaapjes van max een half uur en dat was het! Pas met een jaar kwam er een middagslaapje tevoorschijn en nu met twee jaar slaapt ze nog steeds twee uur tussen de middag.
De nachten sliep ze wel snel door al sliep ze pas rond elf uur s avonds, als we pech hadden pas een of twee uur s nachts. Dan was ze half zes weer wakker om de hele dag weer door te gaan.
Gaat over. Rond dezelfde tijd dat ze een middagslaapje ging doen werd ze ook steeds eerder moe en al snel sliep ze van zeven tot zeven. Geef het tijd en laat lekker op de zij slapen.
Alle reacties Link kopieren
[...]

Wat bij mij ook hielp was na de fles een uur later nog een klein flesje en dan ging ze heerlijk slapen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-08-2019 15:43
Reden: medisch advies
67.07% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog niet zo bekend met alle regels maar ik had blijkbaar medisch advies gegeven.

[...] Mijn dochtertje had er ook last van en een manuele therapeut heeft het gevonden.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-08-2019 17:05
Reden: medisch advies / diagnose
21.28% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ik plaats nog eens een update. Helaas slaapt hij nog steeds even slecht als eerst: consequent slecht, met uitschieters naar extreem slecht. We zitten nu weer in zo n hele slechte periode (hij is bijna 9 maanden, dus ws weer zo'n slaapregressie/sprong). Inmiddels heb ik de hoop wel een beetje opgegeven dat hij ooit langer zal slapen, maar goed ooit moet het gaan gebeuren natuurlijk!

Vannacht ben ik voor het eerst ooit alleen thuis met m (vriend is bij vrienden), daar zie ik best tegen op moet ik zeggen. Afgelopen nacht had hij maar 1 slaapje van 1u20min, de rest van de tijd elk kwartier tot uur wakker. Even van me afschrijven, en ook nog een vage hoop dat iemand dit leest bij het omhoog schoppen en het herkent/een gouden tip heeft.

Hij krijgt nog steeds borstvoeding (en vast voedsel). Heb laatst een keer een flesje kunstvoeding geprobeerd om te kijken of het honger was, maar helaas pakte hij die niet..
Alle reacties Link kopieren
Maar ben je ondertussen al eens bij de huisarts geweest om hem na te laten kijken? Er kan een medische reden zijn voor het slechte slapen, zoals (verborgen) reflux of iets anders.

En voor vannacht: jij kunt dit! Jij bent mama! Jij hebt een kind gedragen en een bevalling doorstaan. Je bent sterker dan je denkt en kunt dit gewoon aan. En anders lekker op je borst leggen om te slapen en zelf ook wat dutten. Dat hielp toch, zei je?
Alle reacties Link kopieren
Maar heb je ook nog dingen geprobeerd in de tussentijd? Huisarts (reflux), koemelk etc?
Alle reacties Link kopieren
Dank!

Ja we zijn naar de huisarts geweest (in juli al geloof ik, had het hierboven ergens gepost volgens mij). Die vond verder niks lichamelijks, behalve dat hij op dat moment last had van harde ontlasting/verstopping. Dat is inmiddels beter gelukkig. Koemelk-dieet heb ik niet geprobeerd.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet heel erg het idee heb dat er medisch iets aan de hand is, maar dat kan ik natuurlijk flink mis hebben. Als hij slaapt, lijkt hij vrij rustig/tevreden te slapen. Hij komt alleen niet vanzelf in slaap als hij wakker wordt, en dat gebeurt natuurlijk vrij vaak. Dus dan wordt hij wakker, is het huilen tot hij wordt opgepakt, dan leg ik hem aan en slaapt hij weer verder.

Het kan ook zijn dat ik hem inmiddels een foute slaapassociatie heb aangeleerd, waardoor we in een vicieuze cirkel zijn beland.

Het CB/de huisarts hadden als enige tip nog om hem op z'n eigen kamer te laten slapen. Denk dat we dat dan maar moeten gaan proberen binnenkort.. Maar zie daar ook zo tegen op! Het idee dat je er dan wel 10x op een nacht helemaal uit moet, pff. Ik denk namelijk ook niet dat wij hem wakker maken 's nachts (hun hypothese), aangezien hij ook wakker wordt als we beneden zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven