Baby 5 maanden slaapt slecht, tips?

16-05-2019 22:01 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Inmiddels maak ik er toch maar een topic voor aan, wie weet heeft iemand wel de gouden tip.

Ons zoontje is bijna 5 maanden, en het is een fantastisch en vrolijk mannetje. Hij krijgt borstvoeding (wil vaak eten, en dit is prima: ik voed op verzoek vanaf het begin). Zoals de huidige richtlijnen aangeven zijn we sinds iets minder dan een maand geleden begonnen met kleine oefenhapjes. Hij komt aan in gewicht (hoewel de afgelopen maand iets minder dan daarvoor), en lijkt over het algemeen een tevreden en blije baby, behalve met slapen. Het slapen is nooit heel goed gegaan, maar de afgelopen weken is het echt extreem slecht. Met name 's nachts doet hij eigenlijk geen oog dicht in zijn bedje, en wij dus ook niet. Hij slaapt bij ons op de kamer trouwens, zijn bed staat naast mijn kant van het bed. Tot een paar weken geleden waren we zo ver dat hij nog wel meerdere keren per nacht wakker werd, maar zodra ik hem drinken had gegeven legde ik hem terug in bed en sliepen we allemaal weer verder tot de volgende voeding. Dit is nu nagenoeg onmogelijk: als ik dit doe dan wordt hij of direct, of na een minuut of 5 wakker en krijst hij alles bij elkaar. Zodra een van ons hem oppakt valt hij echt direct weer in slaap (bijna letterlijk). Om het hele gebeuren weer te herhalen zodra hij weer wordt neergelegd.

Ik heb hem nachten op mij laten slapen, afwisselend met mijn vriend (waarbij ik dus zelf niet sliep, aangezien dit niet veilig is). Dit is alleen natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn. Op het consultatiebureau zeggen ze dat we hem niet op ons moeten laten slapen, maar een concrete suggestie hebben ze ook niet helaas.

Elke nacht hopen we dat het vanaf nu weer iets beter zal gaan qua slaap, maar helaas. Mijn vraag aan jullie is dus of iemand tips heeft of dit herkent? Ik som hieronder even kort op wat we al hebben geprobeerd:

-Wakker in bed leggen, dit lukt 's nachts niet omdat hij direct na het voeden of bij het oppakken in slaap valt. Als je hem verschoont wordt hij half wakker maar krijst hij het uit, raakt overstuur, en valt weer in slaap bij het oppakken. De zeldzame keren dat het ons lukt hem redelijk wakker te maken, is het meteen weer huilen geblazen zodra hij wordt neergelegd.

-Ernaast zitten, hand op het buikje of hoofdje (of niks) en ssshh zeggen. Dit lijkt overdag te werken, maar snachts heeft dit nog nooit gewerkt.

-Liedjes zingen, ernaast zitten.

-Over zijn wangetje of buikje aaien

-Even laten jengelen terwijl we ernaast zitten, dit gaat al snel over in overstuur huilen.

-Op zijn zij 'vervoeren' naar bed en dan daar pas op zijn ruggetje leggen om valreflex te voorkomen

-Lampje aanlaten

-Lampje uitdoen

-Babynoise-geluiden van app op telefoon

Het slapen gaat overdag ook niet heel goed, maar na lang proberen laat hij zich dan soms wakker weg leggen waarna hij een of twee slaapjes (45 min of 1.5u) in bed of in de wagen maakt. Dit werkt 's nachts alleen totaal niet. Waar ik bang voor ben is dat hij op de een of andere manier toch pijn heeft ofzo bij het liggen? Hoewel je zou denken dat dat dan ook overdag zou spelen..

Kortom we zijn het spoor een beetje bijster, en ik vind het zo sneu voor hem dat hij zo slecht slaapt! Los van voor onszelf natuurlijk haha, de baby is het belangrijkste. Alleen laten huilen zie ik dus ook echt niet als optie, en het liefst blijf ik gewoon borstvoeding geven. We wisselen nu af qua hem op ons laten slapen, maar dat is voor niemand zaligmakend. Heeft iemand de ultieme tip? Inmiddels zien we behoorlijk op tegen de nachten, maar als hij je dan 's ochtends toelacht met zijn lieve tandenloze mond is alles al snel goed.
bruschetta_ wijzigde dit bericht op 16-05-2019 22:07
0.01% gewijzigd
Brus ik heb alleen de laatste 2 pagina`s gelezen maar je verhaal lijkt wat op t onze. Onze zoons zijn ongeveer even oud ook.
Een goede nacht houdt hier in 3 x per nacht drinken en weer slapen, rond middernacht moeten we zn luier wel doen dus altijd even spannend of hij dan niet te wakker wordt. Onze zoon ligt wel op zn eigen kamer dus op slechte nachten blijf je heen en weer lopen. Ik heb me dr inmiddels bij neer gelegd en ga dr maar vanuit dat t met de tijd vast beter zal worden. Nu hebben wij wel blokjes van 2/2,5 uur over t algemeen dus dat is al meer dan bij jou. Probeer je overdag ook te slapen als hij slaapt? En ik lig er tegenwoordig rond 21 uur in, niet gezellig maar anders hou ik t niet vol.
Slapen jullie al wat beter? Helpt het snachts warmer aankleden ?
@Roos; Dat klinkt inderdaad heel vergelijkbaar ja.. Hoezo kiezen jullie er ondanks dat toch voor hem op z'n eigen kamer laten slapen? Mijn vriend wil dat ook graag, maar ik zie daar echt enorm tegenop.. Helemaal omdat ons zoontje vaak vanaf 3/4u niet meer in z'n bed slaapt de laatste tijd. Als ik m dan niet op mij zou laten slapen slaap ik zelf ook niet meer vanaf dan :/.

@Nani85: Lief dat je het vraagt! Helaas nog geen verbetering hier. Warmer aankleden lijkt dus niet te werken, behalve dan dat hij soms zwetend wakker wordt en het dan dus te warm lijkt te hebben.. Overdag slapen lijkt soms wel met iets minder drama's gepaard te gaan qua inslapen. Maar qua duur of slapen 's nachts geen verandering wat dat betreft..
Ahhhh jammer! Ik had gehoopt dat het had geholpen.... hopelijk gaat het snel wat beter. :hug:
Hij is naar zn eigen kamer gegaan omdat ie niet meer in de wieg paste. Ledikant past niet naast t bed, maar achteraf had ik wel een Co sleeper gewild. Als ie tussen 5 en 6 wakker wordt pak ik m wel bij me in bed. Zijn kamer is naast die van ons dus ik hoor m wel goed en we hebben een babyfoon met camera. Zaterdag voor t eerst een keer van half 10 tot kwart over 2!! Geslapen. Ik schrok wakker en ben eerst gaan luisteren of ie t nog wel deed haha.
T frustrerende vind ik dat ie op de opvang super goed slaapt. Soms van 9 tot 12 of langer. Thuis mag ik heel blij zijn met 1-1,5 uur per keer..
Je kan het ook een nachtje proberen? En dan afspreken dat als jou dat niet bevalt, hij gewoon weer terugkomt. Desnoods halverwege de nacht.

Ik heb trouwens gelezen dat vanaf iets van zes maanden de kans op wiegendood niet hoger is als hij bij jou in bed slaapt (https://www.ncj.nl/richtlijnen/alle-ric ... &rlpag=665). Als het echt drama is leg ik onze baby gewoon tussen ons in...
Roos7 schreef:
02-10-2019 20:05
Hij is naar zn eigen kamer gegaan omdat ie niet meer in de wieg paste. Ledikant past niet naast t bed, maar achteraf had ik wel een Co sleeper gewild. Als ie tussen 5 en 6 wakker wordt pak ik m wel bij me in bed. Zijn kamer is naast die van ons dus ik hoor m wel goed en we hebben een babyfoon met camera. Zaterdag voor t eerst een keer van half 10 tot kwart over 2!! Geslapen. Ik schrok wakker en ben eerst gaan luisteren of ie t nog wel deed haha.
T frustrerende vind ik dat ie op de opvang super goed slaapt. Soms van 9 tot 12 of langer. Thuis mag ik heel blij zijn met 1-1,5 uur per keer..
Het kan natuurlijk zo zijn dat hij op de opvang veel meer prikkels krijgt en moet je hem er ook voor wakker maken als hij daar heen gaat?
Want als hij op een dag dat hij thuis is s ochtends later wakker is dan op opvangdagen dan snap ik die verhouding wel.
Nee hij is altijd rond 6en wakker, soms iets eerder soms wat later.
Op de opvang heeft ie natuurlijk wel veel meer prikkels en dat kan ik thuis niet nabootsen.
Tja dan zijn het de prikkels en zou ik proberen niet zo gefrustreerd erover te zijn, wees lief voor jezelf! Het is niet dat jij iets fout doet dat hij daar langer slaapt.
Hoe ouder ze worden, hoe meer je met ze kan doen. En geloof me, na een ochtendje (als in drie kwartier of een uurtje) speeltuin viel die kleine meid van ons echt om terwijl zij ook zo weinig sliep.
De eerste keer dat ze ineens een middagslaapje deed van twee uur lang ging ik ook steeds checken op de video babyfoon of ze wel bewogen had. :lol:
Bij mij hielp de Swaddle Up heel goed, baby sliep nog maar 2 uur per dag, echt niet normaal.

De Swaddle Up ondersteund de natuurlijke houding van babies in de baarmoeder.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Restera schreef:
03-10-2019 19:35
Bij mij hielp de Swaddle Up heel goed, baby sliep nog maar 2 uur per dag, echt niet normaal.

De Swaddle Up ondersteund de natuurlijke houding van babies in de baarmoeder.
Het kind van TO is inmiddels 9 maanden, dat is wat oud voor inbaker achtige toestanden....

Dat van die baarmoeder snap ik niet helemaal, er zijn maar weinig kinderen die languit op hun rug met hun armpjes omhoog in de baarmoeder zitten volgens mij ;-) . Het zou een natuurlijke slaaphouding moeten zijn, maar ja, niet elk kind is het daar mee eens.
Onze vent ligt inderdaad het liefst met z'n handjes achter z'n hoofd.
Brus heb je m wel eens geprobeerd op z'n buik te laten slapen? Ik heb t idee dat meneer hier daar soms echt rustiger door slaapt. Als ie op z'n rug ligt gaat ie z'n benen omhoog gooien als ie lichtjes wakker wordt en dat gaat op je buik dus niet.
Al zag ik m vanmorgen vanaf z'n buik richting zitten duwen en vervolgens gaat ie weer liggen en sliep verder haha
Wat vervelend zeg dat de nachten zo slecht gaan. Ik weet er (helaas) alles van.
Wij hebben zoon de eerste 6 maanden ook bij ons op de kamer gehad. Ik zag er ook erg tegen op om hem naar z'n eigen kamer te doen, want hij werd veel wakker en ging soms met een slokje borstvoeding snel weer slapen. Dat heen en weer geloop leek mij ook maar niets. Maar omdat de nachten op die manier eigenlijk ook alles behalve van goed gingen, toch besloten hem naar z'n eigen kamer te doen.

Mocht je toch overwegen om hem naar z'n eigen kamer te doen, paar dingen die je misschien mee kan nemen in je overweging. De afstand tussen jou en zoon wordt groter. Ik had het gevoel dat als mijn zoon ook maar wist dat ik in de buurt was, hij ook alleen mij (en borstvoeding) wilde en dus niet door mijn vriend getroost wilde worden. Dat ging op zijn eigen kamer, zonder mij in de buurt, stukken beter. Daarom in het begin ook afgesproken dat vriend even de nachten op zich nam en ik echt alleen op afgesproken tijden borstvoeding ging geven. Zo leerde hij in de nacht ook beter in slaap weer te vallen zonder borstvoeding.
Hij werd daarnaast ook wel minder wakker voor mijn gevoel door ons gedraai in bed.
Ook zorgde de afstand ervoor dat ik minder snel hem oppakte om hem te troosten, waardoor ik erachter kwam dat hij soms zelf na paar huiltjes gewoon weer zelf in slaap viel. (ik reageerde vaak heel snel omdat ik bang was dat hij ander echt wakker zou worden, maar was achteraf echt niet altijd nodig).

Ik wens je heel veel succes, want ik weet hoe zwaar het is! :heart:
@Roos: ja hij slaapt nu gewoon altijd hoe hij zelf wil, en dat is vaak op z'n zij of buik. Ik leg hem altijd op z'n rug te slapen en dan draait hij vanzelf naar een voor hem lekkere houding.

@Elmen: thanks! Hoe vaak werd hij nog wakker per nacht toen hij over ging naar z'n eigen kamer?

Afgelopen nachten waren weer behoorlijk terror: bij elkaar denk ik dat hij 2 of 3u heeft geslapen in bed, verder op mij gedommeld terwijl ik m voedde. Zodra ik hem weg legde was het bijna direct weer krijsen. Met name vanaf een uur of 3/4 's nachts speelt dat probleem het meest..

Vandaag was m'n vrije dag met hem thuis, geprobeerd om even bij te slapen toen hij ook sliep maar helaas werd hij na een halfuur alweer wakker. Probeer hem nu weer in slaap te krijgen, hoop op een betere nacht! Z'n luier was net doorgelekt, dat helpt dan ook allemaal niet mee natuurlijk.
Ik weet dat je het waarschijnlijk niet wil horen want ik weer dat je pro borstvoeding en pro samen slapen bent maar dit is een vicieuze cirkel waar je zo niet uitkomt: wakker worden- bij de eerste kik borst erin- paar slokjes drinken- hopen dat hij in slaap valt- doet hazeslaapje met jouw borst in zijn mond- huilen zodra je 'm loskoppelt-

Die borst van jou is een speen en troost. Gekkenwerk als je kind bijna tien maanden is en je daardoor zelf max twee uurtjes effectief slaapt. Ik zou, heel hard en cold turkey de komende nachten niet thuis slapen. Geen borst in de buurt alleen je man. Je man kan een flesje aanbieden, een speen en een wam lijf en daar moet je zoon (leren, en ja dat mag, hij is bijna tien maanden hè, geen newborn, het mee te doen).

En wat betreft het op zijn eigen kamer slapen en daar tegenop zien, kan het erger dan nu? Lieve schat, je slaapt al maanden amper. Wissel af met je man, zeker als je de borst weigert 's nachts.

Hij is groot en sterk, en zou écht zonder nachtvoeding moeten kunnen en zeker vier uur achter elkaar door moeten kunnen slapen zonder voeding.

Afbouwen die borstvoeding en tip van mij, (nu gaat het halve forum gillen) begin er bij een tweede niet meer aan. Fles erin, geen schuldgevoel maar als het moet kun je de eerste nacht al doorslapen. Borstvoeding is voor sommige the holy grail, geloof mij: doorslapen is the holy grail! Zéker als je kind al bijna tien maanden is.

Ik wens je succes en hoop dat je man ook wat flinker wordt en inziet dat dit niet werkt!
Hear hear.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wat een harde reactie clairesophie, ik begrijp dat t voor jou wel gewerkt heeft maar om dan meteen te zeggen begin niet meer aan bv bij een tweede.. tuurlijk zou meer slaap fijn zijn, maar als ik even voor mezelf mag spreken geniet ik ook intens van de nachtelijke voedingen. Heerlijk dat warme lijfje tegen me aan en m langzaam weer in slaap voelen zakken. Bovendien is t fysiologisch gezien heel normaal om tot zeker een jaar ‘s nachts te voeden. Dat onze maatschappij daar niet meer op is ingericht en kinderen maar zo snel mogelijk moeten doorslapen staat daar lijnrecht tegenover. Overigens hebben wij geprobeerd om m een fles kv voor t slapen te geven in de hoop dat ie langer ging slapen maar die vlieger ging dus absoluut niet op.
Maargoed ieder moet doen waar ie zelf achter staat natuurlijk.
Roos7 schreef:
05-10-2019 08:30
Wat een harde reactie clairesophie, ik begrijp dat t voor jou wel gewerkt heeft maar om dan meteen te zeggen begin niet meer aan bv bij een tweede.. tuurlijk zou meer slaap fijn zijn, maar als ik even voor mezelf mag spreken geniet ik ook intens van de nachtelijke voedingen. Heerlijk dat warme lijfje tegen me aan en m langzaam weer in slaap voelen zakken. Bovendien is t fysiologisch gezien heel normaal om tot zeker een jaar ‘s nachts te voeden. Dat onze maatschappij daar niet meer op is ingericht en kinderen maar zo snel mogelijk moeten doorslapen staat daar lijnrecht tegenover. Overigens hebben wij geprobeerd om m een fles kv voor t slapen te geven in de hoop dat ie langer ging slapen maar die vlieger ging dus absoluut niet op.
Maar zeg zelf, deze kleine man valt niet weer rustig in slaap en wil bij voorkeur de hele tijd aan de borst. En er is een verschil tussen een nachtvoeding en de halve nacht aan de borst!

En helaas zijn moeders altijd de sjaak want zij hebben borsten. Daarom de tip. Cold turkey er van af. Laat man eens aan de slag gaan een paar nachten. Een kind, zéker van tien maanden moet ook is slaap gesust kunnen worden door een vader en zonder borst.

Mag dan hard zijn, maar persoonlijk vind ik het romantiseer en de voordelen van borstvoeding, zeker in het geval van Bruschetta een tikkie te ver gaan.

Twee uur slaap per nacht voor een moeder, come on! petje af dat ze het nog zo lang heeft volgehouden :worship:
Uiteindelijk moet een baby zelf in slaap leren vallen en deze baby slaapt niet. Kun je voor bv zijn, voor fv, voor samen slapen en behoeftes volgen, maar dit is uiteindelijk dus niet de behoefte van een kind. Hij heeft echt niet de hele nacht honger en dat is super: dat kan je man oplossen! Laat hem aaien, zingen, wiegen, etc en ga zelf slapen. Wil je bv geven? Prima, geef op vaste momenten per nacht een voeding. Zorg voor jezelf, dit is niet te doen! Ik snap niet hoe je het volhoudt.
Kiwimeisje schreef:
05-10-2019 09:45
Uiteindelijk moet een baby zelf in slaap leren vallen en deze baby slaapt niet. Kun je voor bv zijn, voor fv, voor samen slapen en behoeftes volgen, maar dit is uiteindelijk dus niet de behoefte van een kind. Hij heeft echt niet de hele nacht honger en dat is super: dat kan je man oplossen! Laat hem aaien, zingen, wiegen, etc en ga zelf slapen. Wil je bv geven? Prima, geef op vaste momenten per nacht een voeding. Zorg voor jezelf, dit is niet te doen! Ik snap niet hoe je het volhoudt.
Jij kan het vriendelijker verwoorden. Dit bedoel ik eigenlijk te zeggen! Dank.
Roos7 schreef:
05-10-2019 08:30
Tot een jaar ‘s nachts voeden is een ding, maar ieder uur gevoed willen worden met bijna 10 maanden is iets heel anders natuurlijk. Dat is helemaal niet fysiologisch heel normaal, dat is gewenning.
En intens genieten van al maanden nauwelijks slaap lijkt me ook een beetje optimistisch. Bovendien kun je ook met een fles nog gewoon nachtvoeding geven hoor. Ik lees hier altijd ‘ja maar, gezellig moment, warme lijfje tegen je aan’ etc. Gek genoeg heb ik de fles ook niet met een gestrekte arm gegeven. Mijn dochter lag ook gewoon in mijn armen tegen me aan, viel lekker in slaap als ze genoeg had. Met een intens tevreden gezichtje als ze lekker de fles had gehad. Dat koesterde ik ook, maar daar heb je geen borstvoeding voor nodig.

Natuurlijk lost een fles niet altijd alles op, maar het kan wel degelijk helpen om die voortdurende borst te ontwennen. Niet met de eerste fles natuurlijk, als je maanden borstvoeding hebt gegeven, is dat heel raar voor een kind. Dat moet ook weer wennen, maar kan de moeite waard zijn (en was voor mij mede reden om niet aan borstvoeding te beginnen, kinderen die meteen de fles krijgen, zijn vrijwel nooit flesweigeraars).
Flesvoeding betekent niet dat je geen slapeloze nachten hebt, het is niet zo dat je alleen met borstvoeding de intense momenten beleefd. Een baby die op het begin alleen borstvoeding heeft gekregen hoeft niet de fles te weigeren.

TO heeft gekozen voor borstvoeding en als ze dat wil blijven doen dan is dat haar keuze.
Ik denk dat het probleem nu inderdaad wel ligt op de manier waarop de borst ingezet wordt. Ik heb dit namelijk ook even gehad. Baby wordt wakker en je legt hem aan de borst en dit blijkt al snel een goede manier om baby weer in slaap te krijgen. Maar de gewenning is er al snel en dan ben je nog verder van huis. Het enige wat helpt is inderdaad afleren.

Volgens mij wil TO haar kind zoveel mogelijk liefde en veiligheid geven en dat is mooi maar het gaat nu wel ten koste van jezelf . Je kind loopt er geen schade van op als je hem snachts de borst niet meet geeft of alleen op gezette tijden. Het zal wel even doorbijten zijn want je zal een andere manier moeten vinden om je kind te troosten, maar de nachten zijn nu toch al hel.
Je hoeft niet borstvoeding te stoppen om te zorgen dat je kind de borst niet meer als speen gaat gebruiken. Cold turkey stoppen lijkt me dan ook nergens voor nodig.
Als kind geen voeding nodig heeft, dan kan je beter de man hem laten troosten. Dan leert hij vanzelf dat er niet altijd een borst is om mee in slaap te vallen. En ja dat is wennen en nieuw en vergt misschien wat doorzettingsvermogen. Maar dat vergt het toch ook als je van de een op de andere dag over gaat op kunstvoeding? Dan moet je net zo goed ineens gaan troosten als hij wakker wordt i.p.v. je borst als speen te gebruiken? Ik snap dat hele stoppen met borstvoeding geven niet zo goed :sarcastic:

Brushetta: hoe vaak hij wakker werd wisselde. Maar na paar dagen had hij dus wel door dat hij niet meer altijd de borst kreeg als hij wakker werd en kon hij dus ook tussen door makkelijker zelf in slaap vallen. Alleen dat was al heel fijn!
Elmen schreef:
05-10-2019 11:45
Je hoeft niet borstvoeding te stoppen om te zorgen dat je kind de borst niet meer als speen gaat gebruiken. Cold turkey stoppen lijkt me dan ook nergens voor nodig.
Als kind geen voeding nodig heeft, dan kan je beter de man hem laten troosten. Dan leert hij vanzelf dat er niet altijd een borst is om mee in slaap te vallen. En ja dat is wennen en nieuw en vergt misschien wat doorzettingsvermogen. Maar dat vergt het toch ook als je van de een op de andere dag over gaat op kunstvoeding? Dan moet je net zo goed ineens gaan troosten als hij wakker wordt i.p.v. je borst als speen te gebruiken? Ik snap dat hele stoppen met borstvoeding geven niet zo goed :sarcastic:

Brushetta: hoe vaak hij wakker werd wisselde. Maar na paar dagen had hij dus wel door dat hij niet meer altijd de borst kreeg als hij wakker werd en kon hij dus ook tussen door makkelijker zelf in slaap vallen. Alleen dat was al heel fijn!
Het hoeft ook niet meteen helemaal 24 uur per dag. Maar inderdaad wat jij ook zegt: ‘s nachts gewoon nog 1x voeden als je echt denk dat kind honger heeft, en verder is er geen borstvoeding meer. Overdag kun je natuurlijk wel gewoon voeden als je dat wilt.

En ja, je zult hoe dan ook nog wel even moeten gaan troosten als kind wakker wordt, die is nu namelijk gewend aan de borst en heel snel getroost worden. Maar het voordeel van alle andere manieren van troosten: dat kan iemand anders ook. Vader, of wie dan ook.
En het idee van de nachtvoeding met de fles is hetzelfde, dan hoeft moeder het niet altijd te doen. En went kind dus wederom aan ‘s nachts geen borst.

Ik kan me echt niet voorstellen hoe je dat doet, 2 a 3 uur slaap per nacht. Niet voor moeder, maar ook niet voor baby zelf. Die moet toch ook uitgeput zijn?
Helemaal stoppen met de borstvoeding op dit moment schrijf ik nergens. Alleen voor de nacht. En juist daarom een paar nachten de deur uit. Én bijslapen en man kan leren troosten, sussen e.d.

En ja ik vind elk uur borstvoeding met tien maanden en anders huilen geen troost of iets fysiologisch meer maar pure gewenning. Waar nota bene een moeder aan onder door gaat....
Dus vandaar stoppen met de borstvoeding in de nacht. Een flesje en anders vaders troosten.

Vraag mij ook af welke andere opties je nog hebt arme Bruschetta, want je hebt al zoveel geprobeerd... :there:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven