Baby 5 maanden slaapt slecht, tips?

16-05-2019 22:01 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Inmiddels maak ik er toch maar een topic voor aan, wie weet heeft iemand wel de gouden tip.

Ons zoontje is bijna 5 maanden, en het is een fantastisch en vrolijk mannetje. Hij krijgt borstvoeding (wil vaak eten, en dit is prima: ik voed op verzoek vanaf het begin). Zoals de huidige richtlijnen aangeven zijn we sinds iets minder dan een maand geleden begonnen met kleine oefenhapjes. Hij komt aan in gewicht (hoewel de afgelopen maand iets minder dan daarvoor), en lijkt over het algemeen een tevreden en blije baby, behalve met slapen. Het slapen is nooit heel goed gegaan, maar de afgelopen weken is het echt extreem slecht. Met name 's nachts doet hij eigenlijk geen oog dicht in zijn bedje, en wij dus ook niet. Hij slaapt bij ons op de kamer trouwens, zijn bed staat naast mijn kant van het bed. Tot een paar weken geleden waren we zo ver dat hij nog wel meerdere keren per nacht wakker werd, maar zodra ik hem drinken had gegeven legde ik hem terug in bed en sliepen we allemaal weer verder tot de volgende voeding. Dit is nu nagenoeg onmogelijk: als ik dit doe dan wordt hij of direct, of na een minuut of 5 wakker en krijst hij alles bij elkaar. Zodra een van ons hem oppakt valt hij echt direct weer in slaap (bijna letterlijk). Om het hele gebeuren weer te herhalen zodra hij weer wordt neergelegd.

Ik heb hem nachten op mij laten slapen, afwisselend met mijn vriend (waarbij ik dus zelf niet sliep, aangezien dit niet veilig is). Dit is alleen natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn. Op het consultatiebureau zeggen ze dat we hem niet op ons moeten laten slapen, maar een concrete suggestie hebben ze ook niet helaas.

Elke nacht hopen we dat het vanaf nu weer iets beter zal gaan qua slaap, maar helaas. Mijn vraag aan jullie is dus of iemand tips heeft of dit herkent? Ik som hieronder even kort op wat we al hebben geprobeerd:

-Wakker in bed leggen, dit lukt 's nachts niet omdat hij direct na het voeden of bij het oppakken in slaap valt. Als je hem verschoont wordt hij half wakker maar krijst hij het uit, raakt overstuur, en valt weer in slaap bij het oppakken. De zeldzame keren dat het ons lukt hem redelijk wakker te maken, is het meteen weer huilen geblazen zodra hij wordt neergelegd.

-Ernaast zitten, hand op het buikje of hoofdje (of niks) en ssshh zeggen. Dit lijkt overdag te werken, maar snachts heeft dit nog nooit gewerkt.

-Liedjes zingen, ernaast zitten.

-Over zijn wangetje of buikje aaien

-Even laten jengelen terwijl we ernaast zitten, dit gaat al snel over in overstuur huilen.

-Op zijn zij 'vervoeren' naar bed en dan daar pas op zijn ruggetje leggen om valreflex te voorkomen

-Lampje aanlaten

-Lampje uitdoen

-Babynoise-geluiden van app op telefoon

Het slapen gaat overdag ook niet heel goed, maar na lang proberen laat hij zich dan soms wakker weg leggen waarna hij een of twee slaapjes (45 min of 1.5u) in bed of in de wagen maakt. Dit werkt 's nachts alleen totaal niet. Waar ik bang voor ben is dat hij op de een of andere manier toch pijn heeft ofzo bij het liggen? Hoewel je zou denken dat dat dan ook overdag zou spelen..

Kortom we zijn het spoor een beetje bijster, en ik vind het zo sneu voor hem dat hij zo slecht slaapt! Los van voor onszelf natuurlijk haha, de baby is het belangrijkste. Alleen laten huilen zie ik dus ook echt niet als optie, en het liefst blijf ik gewoon borstvoeding geven. We wisselen nu af qua hem op ons laten slapen, maar dat is voor niemand zaligmakend. Heeft iemand de ultieme tip? Inmiddels zien we behoorlijk op tegen de nachten, maar als hij je dan 's ochtends toelacht met zijn lieve tandenloze mond is alles al snel goed.
bruschetta_ wijzigde dit bericht op 16-05-2019 22:07
0.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Meld je aan voor de Facebook groep Veilig samen slapen. Of Google op een goed (!!!) artikel van McKenna. Als je de richtlijnen volgt kan samen slapen prima.
Ik heb dat vanaf de geboorte gedaan, en de kraamzorg leerde mij hoe het veilig te doen. Mocht je kind dan nog 12 voedingen per nacht willen raak je daar zo aan gewend dat je daar de volgende dag amper nog iets van weet.
Alle reacties Link kopieren
De laatste dagen slapen alle babies beroerder, dus dat moet niet echt een graadmeter zijn voor of iets wel of niet werkt. Maar pff, dit klinkt wel erg vermoeiend.
Ik snap wel dat je s nachts bij hem wilt blijven, juist omdat je je (begrijpelijk) druk maakt over die nachten. Maar een nachtje apart slapen kan soms echt enorm helpen, niet alleen voor jou/jullie, maar ook voor zoon om de routine te doorbreken. En als iemand bereid is om zoon te logeren te hebben, vindt diegene het vast niet erg om de halve nacht op te zijn. Als je je er op instelt en het is maar 1 nachtje, is dat voor bijna iedereen wel te doen. Je laat hem daarmee niet in de steek of zo hè! Je geeft ook hem de kans om de gewoonte te doorbreken. En in het slechtste geval (er verandert niks bij hem) om ietsje uitgerustere ouders te hebben. Ik zou dat toch serieus overwegen als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hij overdag iets beter slaapt omdat hij doodop is. Ik zou die koemelk echt proberen uit te sluiten. Als je de andere ervaringen leest zou het al binnen een paar dagen duidelijk moeten kunnen zijn of daar iets speelt.

Reflux was al uitgesloten toch?

En ik ben het eens met Nausicaa.

:rose:
Alle reacties Link kopieren
Als je twijfelt over die koemelk zou ik gewoon proberen zelf 2 weken geen melkproducten te eten. Lijkt heel heftig maar valt eigenlijk best wel mee. Dan zou je na een paar dagen echt al verbetering moeten zien als dat het is...

Verder zou ik toch ook dat samen slapen eens onderzoeken. Ik denk dat dat nog veiliger is dan een compleet oververmoeide ouders die mogelijk fouten maken op hun werk of in het verkeer oid. Een baby van 6 maanden is ookal minder spannend om samen ene te slapen dan een minibaby... daarbij is het warm genoeg om nu zonder deken te slapen (dis veiliger) en moet je vooral even zorgen dat je in de juiste houding ligt (zie de tips om te lezen die eerder gegeven zijn). Hopelijk wordt het snel beter!
Alle reacties Link kopieren
Echt TO, je beschrijving van je kindje is echt letterlijk hoe mijn zoon is/was.
Die stond stijf van de verborgen reflux en we sluiten nu koemelk allergie uit voor zijn continue onrust 's nachts. Ik eet 4 weken geen lactose koemelk en kijk dan met de huisarts of het effect heeft op zijn slapen.

Zelfs de vergelijking qua slapen, dat het rond maand 3/4 het beste was met 3 uur aaneen, is hetzelfde. Erna werd het alleen maar slechter. En zoon wilde ook alleen maar mij, de borst als troost. Beetje drinken voor het slapen hielp hem met de pijn in zijn slokdarm.

Vraag of iemand met je meedenkt, een professional. Dit is slopend voor je!
merl0t wijzigde dit bericht op 26-06-2019 21:41
1.18% gewijzigd
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Merl0t schreef:
26-06-2019 21:16
Echt TO, je beschrijving van je kindje is echt letterlijk hoe mijn zoon is/was.
Die stond stijf van de verborgen reflux en we sluiten nu koemelk allergie uit voor zijn continue onrust 's nachts. Ik eet 4 weken geen lactose en kijk dan met de huisarts of het effect heeft op zijn slapen.
Even een check: je eet geen lactose of geen koemelk? Lactose is anders dan koemelk namelijk (in je borstvoeding zit al lactose dus daar is een baby niet allergisch voor). Ik hoop dat je geen koemelk (en wei, sommige broodverbeteraars,etc) neemt want anders is het straks voor niks :| , dat zou zonde zijn!
Alle reacties Link kopieren
@merlot even of topic eet je koemelkeiwitvrij? Baby's hebben bijna altijd een koemelkeiwitten allergie. Lactose intolerantie komt meer bij oudere kinderen en volwassenen voor. Sterkte ook voor jullie dan! Ik duim dat je vooruitgang ziet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het idee van zussel wel goed. 2 weken koemelk vrij dieet om te kijken of je verbetering ziet.
Hulp van een kinderarts o.i.d. lijkt mij dan niet onverstandig. Die mee denkt.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, jullie hebben gelijk. Zit veel te enthousiast te typen. Ik vermijd koemelk inderdaad! Maar dat staat vaak op etiketten als lactose, vandaar mijn verwarring.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties weer! Waardeer het echt enorm dat jullie zo meedenken.

@Merlot: hoe oud is jouw zoon, en krijgt hij nu een behandeling voor de verborgen reflux? Hoe kwamen jullie erachter dat hij dat had, en welke producten vermijd je nu allemaal?

Een paar weken geleden had ik n.a.v. iemand anders die de tip hier gaf namelijk gegoogled op die koemelkallergieprovocatietest (is dit überhaupt een woord?), en toen heb ik me laten afschrikken door de enorme waslijst aan producten die je een maand lang niet mag eten dan. Maar als jij je eigen zoontje hierin herkent is de kans misschien weer wat groter dat het toch wat uit zou halen..

Misschien moet ik toch terug gaan naar de huisarts als stap 1. Daar ben ik een keer geweest een paar weken terug toen hij koortsig was, oortjes en alles was toen goed. Heb toen ook even genoemd van z'n slaapprobleem maar er is verder niet gesproken over reflux/allergie toen..
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is nu 8 maanden. Had een rot start met 2 weken ziekenhuis, dus de eerste twee maanden dachten we dat zijn onrust daar vandaan kwam. Maar hij spuugde toen al elke voeding uit die hij kreeg. Veel huilen, niet willen slapen, alleen op mij liggen. Ik voedde ook elk uur en hij kwam amper aan. Kinderarts en consult.bureau gaven niet thuis. Met 3/4 maanden uiteindelijk bij osteopaat geweest. Die verhielp het spugen binnen 1 behandeling. Wij opgelucht, want we dachten dat het hem rust gaf. Maar de onrust bleef. Overdag niet langer dan half uur slapen, urenlang in draagdoek. Nachten elke anderhalf/twee uur wakker, voeden, huilen, troosten. Uiteindelijk op zijn buik laten slapen, wat al meer rust gaf.
Onderhand was ik op aan het raken. Rond zijn 6e maand kwam ik zelf bij de huisarts voor iets anders en die zag mijn moeheid. Met zoon langs geweest en zij registreerde meteen dat zoon onrustig werd wanneer hij op zijn rug lag. Samen met de klachten van het spugen dacht zij aan (verborgen) reflux en schreef een maagzuurremmer voor. Dat werkte binnen een week. Van een huilerig, altijd moe en aanhankelijk kindje, werd hij ondernemend, alert en heel vrolijk! Zijn slapen gaat nu iets beter. Hij pakt blokjes van 2 tot 3 uur 's nachts, maar huilt nog veel tussendoor.

Koemelk zijn we op doorgegaan omdat hij zuivel at/knoeide en daar vlekken van kreeg op zijn gezicht. Dat opgeteld met het weigeren van elke vorm van poedermelk in een fles en het chronisch verkouden zijn, maakte dat ik nu wel de moeite neem van koemelkvrij dieet. Waar ik dus ook enorm tegenop zag. Krijg er hulp bij van een diëtist gelukkig, maar in principe check ik elk etiket op aanwezigheid van melk/lactose.

Drinkt jouw zoon poedermelk of alleen borstvoeding?
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Merl0t schreef:
26-06-2019 21:39
Sorry, jullie hebben gelijk. Zit veel te enthousiast te typen. Ik vermijd koemelk inderdaad! Maar dat staat vaak op etiketten als lactose, vandaar mijn verwarring.
Succes met je dieet!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een baby van 8 maand met koemelk allergie en reflux. Beetje zelfde als bij jou merlot.. zeer slecht slapen, heel veel huilen. Vanaf 6 weken al op koemelkvrij dieet en dat hielp een hoop, maar onrust bleef en ook het vele spugen en kreunen. Tot ik het zat was en medicatie heb gevraagd bij de kinderarts (huisarts wilde het niet geven). Binnen 1 week verandering en na 1 maand oid echt een andere baby. Blij, kon weer weggelegd worden, niet meer kreunen en overdag veel beter slapen (1.5 uur). Snachts sliep hij altijd al 3u (uitgeput van overdag denk ik) en nu nog steeds.

Ik zou echt dat koemelkvrij proberen en doorverwijzing vragen naar kinderarts om evt reflux uit te sluiten!
Alle reacties Link kopieren
Pff klinkt heel heftig zeg! Fijn dat hij in ieder geval iets langere shifts maakt met medicijnen. Mijn zoontje krijgt alleen borstvoeding tot nu toe, en hapjes fruit/groente.

Het 'gekke' is dat hij dus helemaal niet zoveel huilt en onrustig is.. Hij is juist zo vrolijk, groeit goed (laatste paar weken zelfs weer aan het stijgen qua lijn), en hij lijkt over het algemeen tevreden, gelukkig en blij. Dus jullie verhalen van een onrustig/huilerig kind herken ik dan weer niet..
To wat rot dat het nog steeds niet beter gaat. Ik wil even inhaken op je laatste bericht. Mijn baby is ook overwegend vrolijk maar moest alleen heel erg huilen tijdens en na het drinken. Ze ging uiteindelijk zelfs voeding weigeren. Dat doet jouw baby niet begrijp ik uit je berichten maar bij onze baby ging dit (na lange zoektocht) uiteindelijk beter na reflux medicatie. Wat ik eigenlijk wil zeggen, buiten het drama met voeden, heb ik een heerlijk tevrden baby die veel lacht en goed slaapt. Mijn zoon had verborgen reflux en krijste de hele boel bij elkaar. Daarmee zie je maar dat dat het niet bij elke baby hetzelfde hoeft te zijn! Ik wil je niks aanpraten maar jee wat moeten jullie kapot zijn zeg, dus wellicht is dit nog wel een pad dat je wilt bewandelen. Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
26-06-2019 23:14
Pff klinkt heel heftig zeg! Fijn dat hij in ieder geval iets langere shifts maakt met medicijnen. Mijn zoontje krijgt alleen borstvoeding tot nu toe, en hapjes fruit/groente.

Het 'gekke' is dat hij dus helemaal niet zoveel huilt en onrustig is.. Hij is juist zo vrolijk, groeit goed (laatste paar weken zelfs weer aan het stijgen qua lijn), en hij lijkt over het algemeen tevreden, gelukkig en blij. Dus jullie verhalen van een onrustig/huilerig kind herken ik dan weer niet..
Lees eens artikelen van Kiind en dergelijke, ipv de mainstream tips. Een vrolijk kind dat ‘s nachts vaak wakker wordt is doorgaans niks mis mee. Die zoekt gewoon geborgenheid, is even wakker tussen een slaapcyclus door, is hongerig etc. Dat heeft bovendien een positieve invloed op de hersenontwikkeling. Het is normáál, biologisch gezien. Het is alleen niet meer de norm, in onze samenleving.
Frizz schreef:
27-06-2019 07:47
Lees eens artikelen van Kiind en dergelijke, ipv de mainstream tips. Een vrolijk kind dat ‘s nachts vaak wakker wordt is doorgaans niks mis mee. Die zoekt gewoon geborgenheid, is even wakker tussen een slaapcyclus door, is hongerig etc. Dat heeft bovendien een positieve invloed op de hersenontwikkeling. Het is normáál, biologisch gezien. Het is alleen niet meer de norm, in onze samenleving.
Dit vind ik altijd zo'n dooddoener (en vraag mij af in hoeverre het echt klopt). TO's baby slaapt gewoon erg slecht, misschien is er niets aan de hand, maar misschien ook wel. Of is het wat te verbeteren linksom of rechtsom. En dat TO daarna zoekt lijkt mij niet gek, want slaaptekort is gewoon slopend (dat is in ieder geval bewezen).
Alle reacties Link kopieren
Maar je kan het toch ook combineren? 2 weken geen koemelk, doorverwijzing naar huisarts & daarnaast samen slapen. Hoe sneller het beter wordt, hoe fijner. Als het werkt kan je altijd daarna nog koemelk weer introduceren om het effect te zien bijvoorbeeld.

Verder schrijf je dat je een vrolijke baby hebt, dat is fijn natuurlijk maar zoals ik je lees is het alleen overdag vrolijk. Nachts is het toch elk half uur krijsen? Dat vind ik geen vrolijke baby... bij ons was het dus overdag krijsen maar snachts slapen. Bij jullie overdag spelen en snachts krijsen. Allebei niet fijn denk ik :|
Alle reacties Link kopieren
Rhododendron schreef:
27-06-2019 08:04
Dit vind ik altijd zo'n dooddoener (en vraag mij af in hoeverre het echt klopt). TO's baby slaapt gewoon erg slecht, misschien is er niets aan de hand, maar misschien ook wel. Of is het wat te verbeteren linksom of rechtsom. En dat TO daarna zoekt lijkt mij niet gek, want slaaptekort is gewoon slopend (dat is in ieder geval bewezen).
ja hoor, dat klopt, daar is echt veel onderzoek naar gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
27-06-2019 07:47
Lees eens artikelen van Kiind en dergelijke, ipv de mainstream tips. Een vrolijk kind dat ‘s nachts vaak wakker wordt is doorgaans niks mis mee. Die zoekt gewoon geborgenheid, is even wakker tussen een slaapcyclus door, is hongerig etc. Dat heeft bovendien een positieve invloed op de hersenontwikkeling. Het is normáál, biologisch gezien. Het is alleen niet meer de norm, in onze samenleving.
Een baby die niet doorslaapt is inderdaad normaal, maar iedere 30/45 minuten willen eten bij een kind van 6 maanden is toch wel uitzonderlijk hoor. Dat wil niet meteen zeggen dat er iets mis is, maar om het nou als normaal te bestempelen vind ik ook wel weer wat. Het is in elk geval niet gemiddeld.

Bovendien is het gewoon slopend, dus logisch dat mensen naar oplossingen gaan zoeken. Net zo goed als ‘gewoon lekker laten huilen’ niet voor iedereen werkt, werkt ‘gewoon lekker bij je laten slapen’ ook niet voor iedereen. Omdat niet elke baby dat fijn vindt, of omdat de ouders dan gewoon helemaal niet meer slapen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn niet altijd oplossingen, voor sommige problemen is het een kwestie van het je zo gemakkelijk mogelijk maken.
Ik weet dat ik het niet mag zeggen maar heeft je ventje niet gewoon honger?

Is vanavond een flesvoeding van 180 erin niet het proberen waard? Geen troost meer van de borst maar een speentje? Als hij dan huilt en hij heeft die fles op kun je honger in ieder geval uitsluiten...

Ik weet dat ik nu het hele forum over mij heen krijg maar hemellief Bruschetta elke 45 minuten aan de borst is gekkenwerk! Voor iedereen!
Hij is niet meer pasgeboren hè, hij kan wel wat hebben!
Alle reacties Link kopieren
Even een korte update:

Afgelopen weekend is hij een nacht alleen met mijn vriend geweest, dit is dramatisch verlopen waarbij hij uren en uren keihard gekrijst heeft en mijn vriend echt de wanhoop nabij was. Uiteindelijk toch nog een paar shifts geslapen van een halfuur/uur. Gisteren hetzelfde: elke keer dat hij werd neergelegd door merg en been krijsen, dus we dachten echt er moet wel iets lichamelijks zijn. Dit past gewoon totaal niet bij hoe vrolijk en blij hij normaal en overdag is.. Dus zometeen heb ik een afspraak bij de huisarts om e.e.a. te bespreken en te laten nakijken.

That being said: hij heeft in maanden niet zo'n goede nacht gehad als vannacht. 2 keer 3u geslapen, en nu alweer 2.5u. Hij draait opeens vanuit zichzelf op z'n zijkant (draai hem eerst terug maar hij draait vrijwel direct weer terug) en schijnbaar doet dat het tot nu toe voor hem?

Ik moet zeggen dat ik het wel echt eng vind, omdat het risico op secundaire buikligging zo groter is, en dat weer het risico op wiegendood vergroot...

Maar goed, voor nu moet ik hem zo gewoon gaan wakker maken! Omdat we naar de huisarts moeten. To be continued.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal niet van de brigade ‘ach, leg hem gewoon op zijn buik’. Maar als hij zichzelf zo draait en dan wel slaapt, lijkt me toch dat hij daar behoefte aan heeft. En hij is natuurlijk ook geen heel klein baby’tje meer. Dochter lag laatst ook op haar zij te slapen, zo lig ik zelf ook. Ik laat haar dan maar zo liggen, een keer kun je er toch niks meer aan doen als ze zelf gaan draaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het heel goed is dat je naar de huisarts gaat, al is het maar op bepaalde zaken uit te sluiten.

Kan je zoon zich al omdraaien? Want als ik bovenstaande lees dan lijkt het alsof hij graag op zijn zij/buik slaapt. Ik lees al eerder van je dat je dit heel erg eng vindt, maar als hij zelf kan draaien dan moet je een beetje vertrouwen hebben dat hij zijn hoofdje wel op tijd opzij draait. Ik vond dit op het begin ook een beetje eng hoor.

Succes straks bij de huisarts en laat je niet te gemakkelijk wegsturen. Je moet er nu gewoon achter komen of er iets medisch speelt. Mocht dit niet het geval zijn dan kan je verder gaan kijken wat het wel kan zijn ( honger/ aandacht / warm / koud / eigen kamer etc. )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven