Baby 8 weken drinkt erg onrustig aan de borst

08-12-2008 13:26 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Onze kleine ukkepuk is inmiddels 8 weken en drinkt nog steeds volledig aan de borst. De laatste paar weken echter drinkt hij sommige voedingen gewoon rustig en zie je hem slaperig worden, maar tijdens andere voedingen is hij heel erg onrustig. Hij schudt met zijn hoofdje (soms laat hij de tepel dan los maar hij houdt hem ook wel eens vast), trappelt met zijn beentjes en kreunt. Verder zijn zijn ogen dan wagenwijd open. Je kunt je voorstellen dat dit voor mij niet bemoedigend werkt. Zelf heb ik nu 2 theorieën: of hij krijgt op dat moment niet genoeg voeding binnen of hij is allergisch voor melkproducten. Wie o wie heeft hier ideeën over of ervaring met kindjes die dit ook hebben?

Droops
Mijn dochter had hetzelfde. Ze bleek niet genoeg binnen te krijgen. Ook lukte het haar niet altijd om de juiste drinktechniek toe te passen. Pas op dat je kleine ukkepuk niet in een vicieuze cirkel belandt: onvoldoende binnen krijgen, boos worden dat het niet lukt/dat hij niet voldoende binnen krijgt, daar moe van worden en dan lukt de volgende voeding ook niet. Maar misschien is het in het geval van jouw zoon wel wat anders hoor. Misschien is hij wat moe omdat hij meer indrukken kan verwerken op het moment. Of misschien inderdaad allergische reactie (al lijkt me dat niet zo waarschijnlijk, aangezien het voorheen prima ging). Ik zou gewoon rustig proberen door te gaan, niet te gefrustreerd worden (slaat over op je zoon) en voeden in een hele rustige omgeving. Probeer eens een aantal voedingen te doen waar geen personen en omgevingsgeluiden zijn: wellicht wordt hij wat rustiger en blijkt het een fase te zijn! Succes!
Weet je zeker dat hij niet juist teveel binnenkrijgt? Mijn zoon kon ook heel gefrustreerd raken, maar juist omdat hij in een keer veel te veel kreeg. Heb van de lactatiekundige als advies gekregen om de eerste spray even met je hand af te kolven, zodat hij niet in een keer overspoeld werd . Dat hielp, want als die eerste druk ervan af was zeg maar, kon hij gewoon rustig beginnen met drinken.
Dankjewel Stijntje voor je snelle reactie. Ik voed altijd boven op de slaapkamer, zonder tv aan dus zonder omgevingsgeluiden. Het rare is dat het 's nachts eigenlijk altijd goed gaat, en nu vanochtend weer niet. Iedere ochtend begin ik weer met goede moed omdat het 's nachts goed gegaan is. 's Avonds krijgt de kleine een flesje afgekolfde melk, en dat gaat ook goed. Ik wil liever niet stoppen met borstvoeding maar als hij inderdaad te weinig binnen krijgt is dat misschien toch wel beter. Misschien vanmiddag maar eens naar het inloopspreekuur op het consultatiebureau. Vorige week afspraak gehad op het consultatiebureau en hij was in ieder geval weer goed gegroeid. Ik zal eens kijken wat ze vanmiddag zeggen, misschien is er wel een andere wijkverpleegkundige...
quote:evi19822 schreef op 08 december 2008 @ 13:42:

Weet je zeker dat hij niet juist teveel binnenkrijgt? Mijn zoon kon ook heel gefrustreerd raken, maar juist omdat hij in een keer veel te veel kreeg. Heb van de lactatiekundige als advies gekregen om de eerste spray even met je hand af te kolven, zodat hij niet in een keer overspoeld werd . Dat hielp, want als die eerste druk ervan af was zeg maar, kon hij gewoon rustig beginnen met drinken.

Precies, daar dacht ik ook meteen aan. Even afkolven het 1e stukje, en dan gaat het vast beter.

En zorg dat het rustig is om je heen, geen afleiding, complete aandacht voor je kind. Misschien even op bed liggen?

Niet opgeven hoor!!!
crosspoting!
Had mijn zoon ook. Volgens mij omdat hij niet genoeg melk naar binnen kreeg (in mijn geval), maar te veel melk zou ook kunnen. Soms kreeg hij dan even een huilbui en na een kwartier probeerde hij het nog een keer en dan lukte het wel goed.

Misschien dat je iets meer moet drinken of meer rust moet pakken?
Allergisch voor melkproducten zou best kunnen, maar dan wel alleen vor flesvoeding! Voor jouw melk kan je baby niet allergisch zijn!

Verder sluit ik me aan bij de rest: waarschijnlijk heb je soms een erg sterke toeschietreflex, waardoor hij ineens veel melk binnenkrijgt. En da's natuurlijk even schrikken voor zo'n kleintje!

Vraag het anders ook eens op het borstvoedingsforum (www ervoor, punt nl er achter). Daar posten ook lactatiekundigen en vrijwilligers van bv organisaties!
Als het met name de ochtendvoeding is, dan pleit dat eerder voor de theorie dat je zoon teveel binnen krijgt (ik had 's ochtends meer melk). Als je kolft voor het flesje komt er dan heel veel uit in een hele korte periode? En spuit het er soms uit? En verslikt je zoon zich? Aan de hand daarvan kan je misschien bepalen of hij teveel/te snel melk krijgt.
Herkenbaar. Mijn zoon van 10 weken doet het ook. Bij hem heeft het verschillende redenen. Soms zijn het nog buikkrampjes, andere keer heeft ie zich verslikt, moet eigenlijk een boer laten, maar is ongeduldig... en wat vaker voorkomt is dat hij te weinig krijgt. Hij moet best een tijdje goed doordrinken voor het toeschietreflex op gang komt. Dat maakt hem boos.

Op tijd eten geven helpt. Dus niet wachten tot hij heel erg huilt van de honger, maar vlak voor al geven. s'Nachts gaat dit veelal automatisch omdat je al geeft bij het eerste kickje, en gaat dus goed.
Heel herkenbaar, mijn dochtertje van 17 weken drinkt ook vaak heel onrustig. Weet nog steeds niet waar het nou aan ligt. Het is 2 keer voorgekomen dat ze slecht dronk en een paar dagen later ziek was(buikgriep en RS-virus). Ik vind het nu dus ook erg vervelend als ze slecht drinkt, aan de tepel trekt en elke keer los laat, omdat ik dan bang ben dat ze weer ziek wordt.

Vervelend en als je het niet vertrouwt, zou ik even langst het cb gaan voor informatie en om te wegen.
Droops,

Wat ik denk:

-spruw

-teveel melk/niet op tijd laten boeren

-niet goed aangelegd

Wellicht een van deze drie dingen? Als de voeding niet lekker loopt is dat niet goed voor je zelfvertrouwen (trust me, ik weet er alles van). Je kan ook op www.borstvoeding.com kijken voor het adres van een lactatiekundige bij jou in de buurt. Die kijken ook mee met de voeding. Dit is mij heel goed bevallen!
Ik zie dat je al een heleboel tips hebt gekregen. Ik kan er niet meer van maken. Een allergie denk ik niet, je zal dan ook na de voedingen veel overstrekken en huilbuien merken.

@Sharra, een kindje met koemelkallergie kan wel allergisch reageren als de moeder melkproducten eet/drinkt.

Een tip: het komt altijd weer goed. Toen ik nog bv gaf heb ik 3 keer een flinke productiedip gehad. Elke keer is het nog weer helemaal goed gekomen. Succes!
Mijn dochtertje dronk de eerste 4 maanden ongeveer vaak ook onrustig. Van 3 tot 7 weken heeft ze spruw gehad, daarna kwam ze in een sprongetje. En ik heb altijd veel melk gehad en een sterke toeschietreflex, waar ze ook erg onrustig van werd. 's Nachts ging het altijd super, ik was dan ook heel blij met de nachtvoedingen. Overdag was het heel vaak drama en echt niet leuk. Vanaf 4 maanden ging het een stuk beter en werd het echt genieten. Dochter is nu ruim 11 maanden en we genieten er allebei nog 2x per dag van.

Vooral omdat je zoontje zijn ogen wagenwijd open heeft, denk ik eerder aan teveel melk. Bij allergie zou hij niet tijdens de voeding zo onrustig zijn, maar juist erna. Te weinig melk denk ik ook niet, als hij tussen de voedingen door tevreden is en goed aankomt.
Dankjulliewel voor alle tips. Ik ben naar het consultatiebureau geweest. Ik had op mijn telefoon opgenomen hoe hij reageerde en ik legde hem 'verkeerd' aan. Ik voed liggend en hij lag dan op zijn rugje. Nu leg ik hem op zijn zij aan. Dit helpt echter nog niet heel goed. Een aantal van jullie zeggen te veel voeding, maar dan zou hij vanaf het begin al onrustig moeten drinken. Hij begint echter pas na een minuut of 8-9 onrustig te drinken, daarvoor ligt hij er heerlijk rustig bij. Van te voren afkolven is dus ook geen optie. Verder heb ik al geprobeerd om hem te laten boeren tussendoor, maar dat lijkt het ook niet. Nu was ik hem vanochtend aan het voeden en hoorde ik duidelijk dat hij aan het poepen was toen hij zo onrustig was. Ik denk dus dat dat het is, dat hij zoveel moeite moet doen met poepen dat hij daarom zo onrustig drinkt. Daar is denk ik weinig aan te doen. Ik denk ook niet meer aan een allergie. Dan zou hij ook uitslag moeten hebben. Op het consultatiebureau dachten ze ook aan spruw maar ik heb nergens last van en bij de kleine zijn er ook geen witte plekjes te zien in zijn mondje. Ik denk dat ik er maar vanuit ga dat hij er wel overheen groeit.

Ik laat mijn kleintje om de andere week wegen, ook omdat hij best veel spuugt, maar hij groeit tot nu toe erg goed. Hij is verder ook een tevreden baby, huilt niet veel, behalve als hij honger heeft of moet poepen. Ik mag dus niet klagen, maar ben gewoon bezorgd.
Droops, kan me voorstellen dat je bezorgd bent hoor. Vooral met bv weet je het gewoon nooit zo goed. Maar als hij genoeg groeit en voldoende plasluiers heeft, gaat het dus prima. Ik zat er van de week ook nog over na te denken, maar zoonlief ging hier ook onrustiger drinken naarmate hij meer gekolfde voedingen kreeg met het flesje. Dat kostte toch minder moeite dan aan de borst.

Succes!
Droops dat van dat poepen tijdens een voeding herken ik wel, heeft mijn zoon ook vaak gedaan en dan ging het drinken onrustig wat niet gek is als je met twee dingen tegelijk bezig bent. En dat zuigen stimuleerd toch die darmpjes.

Combinatie met de fles zoals evi zegt zou ook heel goed kunnen als het kan mss een aantal dagen echt alleen uit de borst laten drinken. Hij is nog maar 8 weken en voor de borst moeten ze gewoon meer moeite doen, fles komt het zo uit.

Verder raad ik je aan om een lactatiedeskundige te raadplegen, vaak kan dat via de kraamzorg of verloskundige of uiteraard via een van de borstvoedings stichtingen ofzo.

Ik heb zelf 4,5 mnd bv gegeven en toen mn zoontje 6 weken was een lactatiedeskundige laten komen. De bv liep op zich goed, maar er waren toch wat kleine dingetjes die ik wilde vragen.

Ik vond het helemaal top, ze kwam om mee te kijken met een voeding, keek hoe ik het deed, hoe zoon hapte/dronk etc en heeft op die manier enorm geholpen de puntjes op de i te zetten, heb er heel veel aan gehad.

Sterkte ermee er is vast een verklaring voor die ook vast op te lossen is, want te veel/te weinig voeding komt echt niet zo vaak voor. Mijn lacatiekundige wist mij te vertellen dat veel vrouwen stoppen met de bv omdat ze denken dat er te veel/te weinig voeding is, maar dat uiteindelijk bleek dat het lag aan het verkeerd aanleggen/verkeerd drinken etc.
Ik denk dan inderdaad dat hij onrustig gaat drinken omdat z'n darmen aan het werk zijn/hij moet poepen. Met spruw zou hij meteen onrustig gaan drinken, 8-9 minuten zou hij dan echt niet rustig drinken. Je hoeft niet altijd wat te zien trouwens en zelf last ervan te hebben, dat was bij ons namelijk en het was toch echt wel spruw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven