baby en huishouden
donderdag 12 februari 2015 om 11:07
Mijn dochtertje is nu vijf wkn. Echt genieten, heerlijk meisje. Maar...ik kom gewoon niet meer aan mijn huishouding toe. Ze heeft haar slaapmomenten, dan probeer ik wat in huis te doen. Dit lukt soms niet want zodra ik haar weg leg, overdag in de box dan begint ze te huilen. Echt boos lijkt ze dan. Als ik haar dan oppak is ze stil. De een zegt, je verwent haar, de ander, een baby huilt met een reden. Mijn huishoudin ligt op zijn gat. Iemand tips?
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

donderdag 12 februari 2015 om 14:08
toen mijn kind die leeftijd had sliep ze overdag het liefst in de wagen, dus misschien werkt dat voor jou ook. Draagdoek vond ze dan weer helemaal niks. Vanwege KS kon ik de eerste weken trouwens ook vrij weinig in het huishouden, dus accepteren dat je huis wat minder schoon is zolang ze nog niet kruipt helpt ook. En gelukkig kan mijn man vanuit huis werken, dus die heeft de eerste periode gewoon alles overgenomen want ik kon nog niet lang genoeg staan om te koken. Ik deed alleen de was. Vanaf een maand of 4 kwam hier de regelmaat in de dutjes en leg ik haar ook in haar bedje om te slapen. Dus heb ik nu s' middags tussen 1 en 3 voor het huishouden, al kan ze zich ook prima even in de box vermaken terwijl ik stofzuig of even snel een doekje over het aanrecht haal.inmiddels kruipt ze en moet ik wel wat vaker stofzuigen, maar boodschappen doen we nu vaak in een keer voor de hele week, dat scheelt.
donderdag 12 februari 2015 om 14:12
Je huishouden zoals je het graag zou willen komt wel weer wanneer je weer aan dit ritme gewend bent, tot die tijd met de franse slag.
Voor dan; nu al wakker in bed leggen bij eerste gaapje of ogen wrijven. Er bij blijven, handje op hoofd of ssst zeggen maar niet meer, geen oog contact wanneer je merkt dat dit ook afleidt, bij de mijne werkte een tutdoekje op de ogen en net boven de neus leggen goed, zodra sliep weghalen natuurlijk. In het begin zit je misschien voor je gevoel uren bij het bed maar als baby zeker weten moe is niet opgeven! Wanneer je baby eindelijk gewend is om wakker maar moe in bed in slaap te vallen heb je er zoveel profijt van daarna! Dan kom je ook weer beter toe aan je huishouden
Voor dan; nu al wakker in bed leggen bij eerste gaapje of ogen wrijven. Er bij blijven, handje op hoofd of ssst zeggen maar niet meer, geen oog contact wanneer je merkt dat dit ook afleidt, bij de mijne werkte een tutdoekje op de ogen en net boven de neus leggen goed, zodra sliep weghalen natuurlijk. In het begin zit je misschien voor je gevoel uren bij het bed maar als baby zeker weten moe is niet opgeven! Wanneer je baby eindelijk gewend is om wakker maar moe in bed in slaap te vallen heb je er zoveel profijt van daarna! Dan kom je ook weer beter toe aan je huishouden
donderdag 12 februari 2015 om 14:29
quote:LieveSophie schreef op 12 februari 2015 @ 12:54:
Mijn 2de was ook heel makkelijk. De eerste werd na een jaar makkelijk en nu is de jongste een draak. Als ik alleen de oudste had gehad, had ik gedacht dat ik heel goed was in opvoeden, braver dan haar maken ze ze niet. Als ik alleen de jongste had gehad, dacht ik dat rrr heel goed is voor baby's. Gelukkig heb ik ze alle 2. Mooi lesje nederigheid en wijze les: het is niet zo maakbaar als dat veel mensen denken...Wat ben ik blij met reacties als deze
Misschien kun jij met mijn schoonmoeder gaan praten.
Mijn 2de was ook heel makkelijk. De eerste werd na een jaar makkelijk en nu is de jongste een draak. Als ik alleen de oudste had gehad, had ik gedacht dat ik heel goed was in opvoeden, braver dan haar maken ze ze niet. Als ik alleen de jongste had gehad, dacht ik dat rrr heel goed is voor baby's. Gelukkig heb ik ze alle 2. Mooi lesje nederigheid en wijze les: het is niet zo maakbaar als dat veel mensen denken...Wat ben ik blij met reacties als deze

donderdag 12 februari 2015 om 17:33
donderdag 12 februari 2015 om 17:52
quote:strawberry- schreef op 12 februari 2015 @ 14:12:
Je huishouden zoals je het graag zou willen komt wel weer wanneer je weer aan dit ritme gewend bent, tot die tijd met de franse slag.
Ik blijf het maar vragen hier keer op keer, maar tot nu toe nooit antwoord gekregen, dus ik probeer het hier nog maar eens:
Als je je kind in bed legt en begint te piepen en je legt je hand op hoofd, zegt een beetje sss, hoe reageert je baby dan?
Op die van mij heeft het nl geen enkele uitwerking, met als gevolgd dat ik dit soort tips niet helemaal snap.
Dus graag, leg uit, ik ben echt reuze benieuwd nl.
Ik blijf het maar vragen hier keer op keer, maar tot nu toe nooit antwoord gekregen, dus ik probeer het hier nog maar eens:
Als je je kind in bed legt en begint te piepen en je legt je hand op hoofd, zegt een beetje sss, hoe reageert je baby dan?
Op die van mij heeft het nl geen enkele uitwerking, met als gevolgd dat ik dit soort tips niet helemaal snap.
donderdag 12 februari 2015 om 18:06
quote:Mevrouw75 schreef op 12 februari 2015 @ 17:52:
[...]
Dus graag, leg uit, ik ben echt reuze benieuwd nl.Die van mij zou alleen maar harder gaan huilen omdat ze naar me toe wil. Mijn baby huilt zichzelf in slaap. Dat klinkt hard maar het is het enige wat bij haar werkt. Anders zou ze alleen maar in mn armen slapen wat niet te doen is met nog meer kinderen. Het is nu paar minuutjes heel hard huilen en dan is ze weg. Maar bij een baby van 5 weken zou ik dat nooit doen. Ik vond zelf altijd dat het na drie a vier maanden makkelijker werd.
[...]
Dus graag, leg uit, ik ben echt reuze benieuwd nl.Die van mij zou alleen maar harder gaan huilen omdat ze naar me toe wil. Mijn baby huilt zichzelf in slaap. Dat klinkt hard maar het is het enige wat bij haar werkt. Anders zou ze alleen maar in mn armen slapen wat niet te doen is met nog meer kinderen. Het is nu paar minuutjes heel hard huilen en dan is ze weg. Maar bij een baby van 5 weken zou ik dat nooit doen. Ik vond zelf altijd dat het na drie a vier maanden makkelijker werd.
donderdag 12 februari 2015 om 19:50
quote:Mevrouw75 schreef op 12 februari 2015 @ 17:52:
[...]
Het is niet een 'beetje sissen' het is heel hard sissen, je imiteert het suizen van bloed (wat ze om zich heen hoorden in de baarmoeder). Wat het doet? Mijn jongste ontspant, lacht naar mamma, die hou ik zijn speentje vast en geef hem een knuffeltje of punt van een deken om vast te houden en draait zijn hoofd opzij, oogjes dicht: slapen tijd. Mijn oudste ging nog wat harder brullen.
Mijn heel moeilijke oudste heb ik mijn stinkende best op gedaan met ritme/ loslaten ritme/ strakke volgorde, RRR en weet ik veel wat nog meer, bleef een handvol en slechte inslaper. Jongste van 4 maanden is een stinkgemakkelijk kind waarbij ik maar wat aanklooi. Blij doorslapend kind hoor.
Huishouden: meestal slapen op die leeftijd in blokjes van 3 kwartier. Dus gun jezelf eerst een half uur zitten, dan een kwartiertje knallen. Als ze daarna wakker worden heb jij iig ook rust gehad, doet ze nog een rondje heb je wat meer huishoudtijd.
[...]
Het is niet een 'beetje sissen' het is heel hard sissen, je imiteert het suizen van bloed (wat ze om zich heen hoorden in de baarmoeder). Wat het doet? Mijn jongste ontspant, lacht naar mamma, die hou ik zijn speentje vast en geef hem een knuffeltje of punt van een deken om vast te houden en draait zijn hoofd opzij, oogjes dicht: slapen tijd. Mijn oudste ging nog wat harder brullen.
Mijn heel moeilijke oudste heb ik mijn stinkende best op gedaan met ritme/ loslaten ritme/ strakke volgorde, RRR en weet ik veel wat nog meer, bleef een handvol en slechte inslaper. Jongste van 4 maanden is een stinkgemakkelijk kind waarbij ik maar wat aanklooi. Blij doorslapend kind hoor.
Huishouden: meestal slapen op die leeftijd in blokjes van 3 kwartier. Dus gun jezelf eerst een half uur zitten, dan een kwartiertje knallen. Als ze daarna wakker worden heb jij iig ook rust gehad, doet ze nog een rondje heb je wat meer huishoudtijd.

vrijdag 13 februari 2015 om 10:56
Ik herken het; hier maar 1 kind maar dat was een zeer onrustige baby en die kon ik niet neerleggen zonder dat hij blauw aanliep van het brullen (m.a.w. ik had hem vast, hij lag op mij, uren clusteren, later ben ik gaan dragen en kon hij zich een beetje vinden in de kinderwagen). Helaas door de hormonen werd ik ook gek van de 'troep' in ons huis. Heb het mezelf allemaal onnodig moeilijk gemaakt.
Wat ik nu zou doen:
- Investeren in een stofzuiger/dweil robot.
- Dragen, dragen, dragen
- Boodschappen online bestellen (pick up point of thuis laten bezorgen)
- Voor meerdere dagen koken
- 1x in de twee weken huishoudelijke hulp voor de grote dingen (uitsoppen badkamer etc)
- En wat iemand anders al noemde; idd niet met schoenen in huis.
Verder 'go with the flow' en de kamers waar ik niet/weinig zit, lekker laten. Die komen op een ander moment wel. Ik ben inmiddels veel poetseriger/opruimiger geworden (helaas), maar gelukkig geldt dat alleen voor de ruimtes waar ik op dat moment in zit. Dat het boven een troep is, boeit me niets als ik beneden zit. Zolang het beneden dan maar netjes is.
Wat ik nu zou doen:
- Investeren in een stofzuiger/dweil robot.
- Dragen, dragen, dragen
- Boodschappen online bestellen (pick up point of thuis laten bezorgen)
- Voor meerdere dagen koken
- 1x in de twee weken huishoudelijke hulp voor de grote dingen (uitsoppen badkamer etc)
- En wat iemand anders al noemde; idd niet met schoenen in huis.
Verder 'go with the flow' en de kamers waar ik niet/weinig zit, lekker laten. Die komen op een ander moment wel. Ik ben inmiddels veel poetseriger/opruimiger geworden (helaas), maar gelukkig geldt dat alleen voor de ruimtes waar ik op dat moment in zit. Dat het boven een troep is, boeit me niets als ik beneden zit. Zolang het beneden dan maar netjes is.

vrijdag 13 februari 2015 om 14:54
Ja, het is niet voor elke baby weggelegd om weggelegd te worden. Voor mijn zoontje ook niet, die raakte meteen overstuur. Ik heb hem heel veel gedragen. Heerlijk dat je dan toch je handen vrij hebt.
Nu is hij inmiddels een half jaar en hij kan zichzelf steeds langer alleen vermaken en alleen slapen. Dus het huis is weer lekker schoon
. In de tussentijd was het óf in de doek óf als mijn man of iemand anders er was. Probeer je daar niet te veel druk over te maken, het is al zwaar genoeg
Nu is hij inmiddels een half jaar en hij kan zichzelf steeds langer alleen vermaken en alleen slapen. Dus het huis is weer lekker schoon

vrijdag 13 februari 2015 om 16:24
Met 5 weken had ik het geluk dat ik alles kon doen als zoon sliep. Met 5 maanden ook nog wel. Eigenlijk begint het nu pas lastig te worden. Maar gelukkig hebben we een lieve opa in de buurt die heeeel graag gebeld wil worden of hij mag gaan wandelen met zoon en kan ik in dat uurtje even wat poetsen of voorbereidingen voor het eten treffen. Of even een rustmoment voor mijzelf nemen, zoals nu.
vrijdag 13 februari 2015 om 17:32
Huishouden doen is inderdaad lastiger met kleine kinderen erbij. Met een baby vond ik het wel makkelijker dan met een peuter. Babies maken namelijk nog geen rotzooi. Peuters maken ook veel rotzooi. Maar inderdaad kan je makkelijker even tegen een peuter zeggen dat ie zichzelf moet vermaken.
Mijn oudste had ik als kleine baby ook meestal vast of bij me. Bij de tweede was dat niet meer mogelijk en bij de derde al helemaal niet. Ik denk uiteindelijk dat het ook niet zo erg is als een baby even moet huilen omdat je zelf nog wat moet doen (of dat nou huishouden is of iets anders). En een ritme kan toch wel helpen. Babies kan je ook leren om in de box te slapen of in bed. Tenminste ik heb gemerkt bij mijn jongste twee dat toen ik daar zelf wat consequenter in werd dat makkelijker ging.
Mijn oudste had ik als kleine baby ook meestal vast of bij me. Bij de tweede was dat niet meer mogelijk en bij de derde al helemaal niet. Ik denk uiteindelijk dat het ook niet zo erg is als een baby even moet huilen omdat je zelf nog wat moet doen (of dat nou huishouden is of iets anders). En een ritme kan toch wel helpen. Babies kan je ook leren om in de box te slapen of in bed. Tenminste ik heb gemerkt bij mijn jongste twee dat toen ik daar zelf wat consequenter in werd dat makkelijker ging.

vrijdag 13 februari 2015 om 19:05
Ik heb een dreumes en een peuter en heb nu eindelijk een beetje structuur in mijn huishouden. Doe het trouwens als ze wakker zijn. Stofzuigen duurt wat langer omdat ze er ook de beurt op gaan zitten/aanhangen, maar ze hebben lol! Vanochtend alles gepoetst en gesopt, ze allebei een droog doekje in de hand en poetsen maar! De zeldzame momenten dat ze allebei tegelijk een dutje doen, doe ik helemaal niks. .. En soms loopt het wat minder soepel, dan maar geen gelapte ramen!