baby en huishouden
donderdag 12 februari 2015 om 11:07
Mijn dochtertje is nu vijf wkn. Echt genieten, heerlijk meisje. Maar...ik kom gewoon niet meer aan mijn huishouding toe. Ze heeft haar slaapmomenten, dan probeer ik wat in huis te doen. Dit lukt soms niet want zodra ik haar weg leg, overdag in de box dan begint ze te huilen. Echt boos lijkt ze dan. Als ik haar dan oppak is ze stil. De een zegt, je verwent haar, de ander, een baby huilt met een reden. Mijn huishoudin ligt op zijn gat. Iemand tips?
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

donderdag 12 februari 2015 om 12:00
quote:Feeksje1977 schreef op 12 februari 2015 @ 11:55:
[...]
En dat zegt iemand die een makkelijk kind heeft. Ik heb er 2 en wat voor de oudste werkte, werkt niet bij de jongste.. ieder kind en iedere ouder is anders.
Wel denk ik dat je bij je eerste onzekerder bent en snel denkt doe ik het wel goed, meer oppakken en sneller reageren op elk kikje.
Maar vraag me af of TO dat doet,dat neem ik niet meteen aan op basis van een OP van een paar regels.
Ik geef gewoon de tips die voor ons goed hebben gewerkt. Aan TO om ze te proberen of niet.
Nog een tip Inbakeren nooit gedaan, regelmaat wel. Happy baby. Succes ermee TO, doe wat goed voelt voor jou.
[...]
En dat zegt iemand die een makkelijk kind heeft. Ik heb er 2 en wat voor de oudste werkte, werkt niet bij de jongste.. ieder kind en iedere ouder is anders.
Wel denk ik dat je bij je eerste onzekerder bent en snel denkt doe ik het wel goed, meer oppakken en sneller reageren op elk kikje.
Maar vraag me af of TO dat doet,dat neem ik niet meteen aan op basis van een OP van een paar regels.
Ik geef gewoon de tips die voor ons goed hebben gewerkt. Aan TO om ze te proberen of niet.
Nog een tip Inbakeren nooit gedaan, regelmaat wel. Happy baby. Succes ermee TO, doe wat goed voelt voor jou.
donderdag 12 februari 2015 om 12:06
quote:DeKenau schreef op 12 februari 2015 @ 11:56:
Wow, phoebex die visie is wel heel erg jaren '50 zeg! Persoonlijk vind ik het echt barbaars om een pasgeboren babietje in een ritme te duwen, maar goed.. ieder zijn ding. Mijn kind was er doodongelukkig van geworden.Niks duwen. Het ging gewoon vanzelf. En we hebben er een heel tevreden jongetje van gekregen dat alle vertrouwen in ons heeft. Maar goed, nogmaals: ik geef de tips die voor ons hebben gewerkt. Maar het staat anderen vrij om een meer hippie-achtige vrijheid blijheid aanpak te kiezen natuurlijk.
Wow, phoebex die visie is wel heel erg jaren '50 zeg! Persoonlijk vind ik het echt barbaars om een pasgeboren babietje in een ritme te duwen, maar goed.. ieder zijn ding. Mijn kind was er doodongelukkig van geworden.Niks duwen. Het ging gewoon vanzelf. En we hebben er een heel tevreden jongetje van gekregen dat alle vertrouwen in ons heeft. Maar goed, nogmaals: ik geef de tips die voor ons hebben gewerkt. Maar het staat anderen vrij om een meer hippie-achtige vrijheid blijheid aanpak te kiezen natuurlijk.

donderdag 12 februari 2015 om 12:11
quote:Phoebexx schreef op 12 februari 2015 @ 12:06:
[...]
Niks duwen. Het ging gewoon vanzelf. En we hebben er een heel tevreden jongetje van gekregen dat alle vertrouwen in ons heeft. Maar goed, nogmaals: ik geef de tips die voor ons hebben gewerkt. Maar het staat anderen vrij om een meer hippie-achtige vrijheid blijheid aanpak te kiezen natuurlijk.Jij hebt er weinig van begrepen. Geen rigide rrr opleggen is iets heel anders dan grenzenloze vrijheid, blijheid.
[...]
Niks duwen. Het ging gewoon vanzelf. En we hebben er een heel tevreden jongetje van gekregen dat alle vertrouwen in ons heeft. Maar goed, nogmaals: ik geef de tips die voor ons hebben gewerkt. Maar het staat anderen vrij om een meer hippie-achtige vrijheid blijheid aanpak te kiezen natuurlijk.Jij hebt er weinig van begrepen. Geen rigide rrr opleggen is iets heel anders dan grenzenloze vrijheid, blijheid.

donderdag 12 februari 2015 om 12:12
quote:Phoebexx schreef op 12 februari 2015 @ 12:06:
[...]
Niks duwen. Het ging gewoon vanzelf. En we hebben er een heel tevreden jongetje van gekregen dat alle vertrouwen in ons heeft. Maar goed, nogmaals: ik geef de tips die voor ons hebben gewerkt. Maar het staat anderen vrij om een meer hippie-achtige vrijheid blijheid aanpak te kiezen natuurlijk.Het is heel fijn dat het zo goed voor jullie en jullie kind werkte. Je kind vond het blijkbaar geen probleem, jullie ritme sloot misschien goed aan op zijn natuurlijke ritme. Maar mocht je ergens het idee hebben gekregen dat dat een verdienste is, in plaats van puur mazzel, dan glimlach ik nogmaals. En wens ik je sterkte voor de toekomst.
[...]
Niks duwen. Het ging gewoon vanzelf. En we hebben er een heel tevreden jongetje van gekregen dat alle vertrouwen in ons heeft. Maar goed, nogmaals: ik geef de tips die voor ons hebben gewerkt. Maar het staat anderen vrij om een meer hippie-achtige vrijheid blijheid aanpak te kiezen natuurlijk.Het is heel fijn dat het zo goed voor jullie en jullie kind werkte. Je kind vond het blijkbaar geen probleem, jullie ritme sloot misschien goed aan op zijn natuurlijke ritme. Maar mocht je ergens het idee hebben gekregen dat dat een verdienste is, in plaats van puur mazzel, dan glimlach ik nogmaals. En wens ik je sterkte voor de toekomst.

donderdag 12 februari 2015 om 12:18

donderdag 12 februari 2015 om 12:21
Hier word mijn ritme bepaald door zoontje van 4 maanden. Hij slaapt de hele dag in mijn armen, zodra ik hem weg leg gaat hij huilen tenzij hij wakker is dan speelt hij lief. Soms lukt het om hem 10 minuten in de box te laten slapen, dan ren ik het huis door. Ik doe de rest van het huis als hij aan het spelen is, en zet hem in de wipstoel naast mij als ik de was aan het doen ben of de afwas. Zo kunnen we tegelijkertijd kletsen en dat vind hij leuk. De rest doen we als papa thuis is 's avonds en in de weekenden.
Maar met vijf weken lukte dat nog niet hoor.
Maar met vijf weken lukte dat nog niet hoor.
O ja:en je norm wb je recht op eigen ontspanning juist naar boven bijstellen.
Dat momentje dat ze even slaapt is niet per definitie een goed moment om een was te vouwen, maar juist ook om even een dutje te doen of de Linda te lezen.
Ook heel belangrijk.
Dan vissen jullie de schone was de komende dagen maar gewoon even uit de mand.
Dat momentje dat ze even slaapt is niet per definitie een goed moment om een was te vouwen, maar juist ook om even een dutje te doen of de Linda te lezen.
Ook heel belangrijk.
Dan vissen jullie de schone was de komende dagen maar gewoon even uit de mand.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Baby in de draagdoen werkt prima.
En het is ook niet erg om de baby af en toe een paar minuten te laten huilen als je wat moet doen. Bij mijn oudste deed ik dat ook niet. Ik vond het heel erg om hem te laten huilen. Maar toen kwam de tweede en toen moest ik de tweede wel af en toe laten huilen omdat ik met de oudste bezig was. En toen merkte ik dat het ook niet erg was om dat te doen. En toen bleek een schema en wat structuur toch ook wel handig te zijn. Natuurlijk laat je een baby geen uren huilen maar als je net even de kamer aan het stoffen bent bijvorbeeld kan je dat best even afmaken.
En het is ook niet erg om de baby af en toe een paar minuten te laten huilen als je wat moet doen. Bij mijn oudste deed ik dat ook niet. Ik vond het heel erg om hem te laten huilen. Maar toen kwam de tweede en toen moest ik de tweede wel af en toe laten huilen omdat ik met de oudste bezig was. En toen merkte ik dat het ook niet erg was om dat te doen. En toen bleek een schema en wat structuur toch ook wel handig te zijn. Natuurlijk laat je een baby geen uren huilen maar als je net even de kamer aan het stoffen bent bijvorbeeld kan je dat best even afmaken.
donderdag 12 februari 2015 om 12:22
quote:DeKenau schreef op 12 februari 2015 @ 12:13:
Een baby heeft gewoon zijn ouders nodig,lekker dichtbij. dat is toch helemaal niet hippy
Helemaal waar en nee, dat is niet hippie.
'leren wat de bedoeling is' aan zo'n klein wurmpje.. kom op.
Dat is jouw rol als ouder ja, vanaf dag 1, met alle liefde die daarbij hoort.
Een baby heeft gewoon zijn ouders nodig,lekker dichtbij. dat is toch helemaal niet hippy
Helemaal waar en nee, dat is niet hippie.
'leren wat de bedoeling is' aan zo'n klein wurmpje.. kom op.
Dat is jouw rol als ouder ja, vanaf dag 1, met alle liefde die daarbij hoort.

donderdag 12 februari 2015 om 12:24
Je kunt je baby wel proberen in bed te gaan leggen. Mijn dochter sliep op die leeftijd ook altijd in de box, maar toen ze eenmaal voor haar dutjes overdag naar bed ging, sliep ze vaster en had meer rust om in te slapen. Ik weet niet of het werkt voor jouw baby, onze dochter was vanaf de dag dat ze geboren is geen baby die geen behoefte had aan veel huidcontact, ze wrong zich met regelmaat van ons los. Ze is nu, met acht maanden, nog steeds zo. De enige keren dat ze lekker bij mij wilt zitten is als ze ziekjes is, bij doorkomende tandjes of soms aan het einde van de dag. Voor de rest is het spelen, spelen, proberen rechtop te komen en kruipen.
Je kunt het eens proberen, als dochter niet kan slapen dan sus ik haar in haar bedje. En als ze gewoon niet kan of wil, dan gaat ze gewoon weer mee naar beneden. Je kind laten huilen sta ik niet achter, en het helpt echt niet.
Je kunt het eens proberen, als dochter niet kan slapen dan sus ik haar in haar bedje. En als ze gewoon niet kan of wil, dan gaat ze gewoon weer mee naar beneden. Je kind laten huilen sta ik niet achter, en het helpt echt niet.
donderdag 12 februari 2015 om 12:25
Mijn zusje zweert bij schema's en dergelijke. Ze is dol op Gina Ford. Bij de oudste was ik compleet het tegenovergestelde. Go with the flow en zo. Bij de tweede en derde merkte ik dat een schema en structuur toch wel handig zijn en las ik zelfs het boek van Gina Ford. Ik heb er zelfs tips van overgenomen en gebruikt en ja sommige dingen waren toch wel handig. Het huishouden kan je nog wel uitstellen tot het weekend en de avonden maar de andere kinderen niet.
donderdag 12 februari 2015 om 12:26
quote:DeKenau schreef op 12 februari 2015 @ 12:20:
Zo'n schema is er voor de ouders, omdat die blijbaar niet weten wat ze aanmoeten met een baby. Zij hebben de duidelijkheid nodig, de baby niet.
Ik heb nergens gezegd dat ik het schema bepaal he? Dat heeft mijn zoon gedaan.
Jullie begrijpen me verkeerd, maar ik vind het wel best zo.
Zo'n schema is er voor de ouders, omdat die blijbaar niet weten wat ze aanmoeten met een baby. Zij hebben de duidelijkheid nodig, de baby niet.
Ik heb nergens gezegd dat ik het schema bepaal he? Dat heeft mijn zoon gedaan.
Jullie begrijpen me verkeerd, maar ik vind het wel best zo.
donderdag 12 februari 2015 om 12:29
quote:luffy22 schreef op 12 februari 2015 @ 12:21:
Hier word mijn ritme bepaald door zoontje van 4 maanden. Hij slaapt de hele dag in mijn armen, zodra ik hem weg leg gaat hij huilen tenzij hij wakker is dan speelt hij lief. Soms lukt het om hem 10 minuten in de box te laten slapen, dan ren ik het huis door. .Nou dat klinkt echt fantastisch
Hier word mijn ritme bepaald door zoontje van 4 maanden. Hij slaapt de hele dag in mijn armen, zodra ik hem weg leg gaat hij huilen tenzij hij wakker is dan speelt hij lief. Soms lukt het om hem 10 minuten in de box te laten slapen, dan ren ik het huis door. .Nou dat klinkt echt fantastisch

donderdag 12 februari 2015 om 12:35
Probeer toch die draagdoek. Kijken of het gaat met je rug. En je huishouden zo efficient als mogelijk maken. Goede opruimsystemen, goede schoonmaakspullen. Een sopje maak ik bijna nooit als ik een drukke periode heb. Eerst een goede stofdoek over de meubels en daarna met een reinigingsdoekje van lidl er overheen. Klaar. En spreek af dat jullie niet meer met schoenen binnen lopen. Scheelt een hoop stofzuigen/dweilen. Strijken doe je voorlopig gewoon niet als het echt niet moet. Ramen zemen kan ook wel een half jaartje wachten.
donderdag 12 februari 2015 om 12:41
Mijn gouden tip: laat je partner stofzuigen. Ja, die werkt vast de hele dag, maar jij zorgt de hele dag voor jullie kind(eren). En s avonds en S nachts misschien ook. Sinds ik zwanger was van de oudste, heb ik 1x gestofzuigd denk ik. Aanrecht en badkamer waren ook zijn domein. Ik doe vooral de (explosief gestegen) was, de strijk en ik kook. Dat kan ik makkelijker doen met een kind om me heen. Maar... we hebben nu een werkster en dat is nog fijner. De standaard is weer wat hoger komen te liggen
donderdag 12 februari 2015 om 12:48
Phoebe, je kind klinkt als mijn oudste. Dat was een modelbaby volgens het boekje. Die dronk gelijk om de 3-4 uur, sliep tussendoor blokken van 2-3 uur en sliep met drie weken de nachten door. Dan werd ze altijd rond dezelfde tijd wakkere waardoor 'het schema' elke dag hetzelfde was. Voor een moeder die graag controle wil, zoals ik, heel fijn. Maar het was totaal niet mijn verdienste.
Mijn tweede en derde baby waren van een ander kaliber . Die deden alleen hazeslaapjes overdag, op mij. Mijn jongste dronk bijvoorbeeld in de ochtend en avond heel veel kleine beetjes met een lange drinkpauze in de middag. Qua tijden zat er ook totaal geen structuur in. Pas bij een maand of 7-8 begon met de vaste voeding die structuur een beetje te komen, toen gingen ze ook wat langer achter elkaar slapen en ook in bed. Wat voor de één werkt, werkt voor de ander niet.
TO, als je baby over een jaar een dreumes is komt er nog minder van je huishouden terecht, dus geniet er nog maar van .
Mijn tweede en derde baby waren van een ander kaliber . Die deden alleen hazeslaapjes overdag, op mij. Mijn jongste dronk bijvoorbeeld in de ochtend en avond heel veel kleine beetjes met een lange drinkpauze in de middag. Qua tijden zat er ook totaal geen structuur in. Pas bij een maand of 7-8 begon met de vaste voeding die structuur een beetje te komen, toen gingen ze ook wat langer achter elkaar slapen en ook in bed. Wat voor de één werkt, werkt voor de ander niet.
TO, als je baby over een jaar een dreumes is komt er nog minder van je huishouden terecht, dus geniet er nog maar van .

donderdag 12 februari 2015 om 12:52
In een schema duwen moet je ook niet willen. Ik heb het een hele tijd nagestreefd toen dochter er eenmaal was. Maar zij liet zich niet in een schema duwen, en terecht! Sinds ik met haar ben mee gaan kabbelen op haar dag, heb ik veel meer rust gekregen. Met acht maanden heeft ze nog steeds geen ritme in haar dutjes.
TO, wat ik hierboven al las: neem de tijd voor jezelf als je die krijgt. Ga dan inderdaad niet het huishouden doen. Je bent recent bevallen! Gun je lijf de rust om te herstellen. Als ze ouder worden en ze slaapt wat minder dutjes, maar wel langere tijden, komt de tijd wel dat je weer echt aan je huishouden toe komt. Hier was het de eerste weken maar een toevalligheid dat er wat gedaan werd. Wat ik wel deed, en soms nu nog, is voor het slapengaan even de belangrijke plekjes opruimen: de salontafel en het aanrecht. Als dat opgeruimd was stond ik al een stuk prettiger op.
TO, wat ik hierboven al las: neem de tijd voor jezelf als je die krijgt. Ga dan inderdaad niet het huishouden doen. Je bent recent bevallen! Gun je lijf de rust om te herstellen. Als ze ouder worden en ze slaapt wat minder dutjes, maar wel langere tijden, komt de tijd wel dat je weer echt aan je huishouden toe komt. Hier was het de eerste weken maar een toevalligheid dat er wat gedaan werd. Wat ik wel deed, en soms nu nog, is voor het slapengaan even de belangrijke plekjes opruimen: de salontafel en het aanrecht. Als dat opgeruimd was stond ik al een stuk prettiger op.

donderdag 12 februari 2015 om 12:54
Mijn 2de was ook heel makkelijk. De eerste werd na een jaar makkelijk en nu is de jongste een draak. Als ik alleen de oudste had gehad, had ik gedacht dat ik heel goed was in opvoeden, braver dan haar maken ze ze niet. Als ik alleen de jongste had gehad, dacht ik dat rrr heel goed is voor baby's. Gelukkig heb ik ze alle 2. Mooi lesje nederigheid en wijze les: het is niet zo maakbaar als dat veel mensen denken...
donderdag 12 februari 2015 om 13:03
quote:Phoebexx schreef op 12 februari 2015 @ 11:35:
[...]
Die mensen maken het zichzelf dan onnodig moeilijk. Duidelijkheid en structuur (en veel liefde natuurlijk) geven tevreden baby´s.
Dus alle ouders met huilbaby' s hebben dat te danken aan het feit dat ze hun kind te weinig structuur boden.
Ouders die denken dat hun rustige kind alleen gevolg is van hun goede duidelijke regelmaat die overschatten hun eigen invloed enorm!
(Mijn eigen ouders dachten ook dat ze hey na drie kinderen wel in de vingers hadden. Nr. 4 was een huilbaby. Zo, dat was een lesje nederigheid! )
[...]
Die mensen maken het zichzelf dan onnodig moeilijk. Duidelijkheid en structuur (en veel liefde natuurlijk) geven tevreden baby´s.
Dus alle ouders met huilbaby' s hebben dat te danken aan het feit dat ze hun kind te weinig structuur boden.
Ouders die denken dat hun rustige kind alleen gevolg is van hun goede duidelijke regelmaat die overschatten hun eigen invloed enorm!
(Mijn eigen ouders dachten ook dat ze hey na drie kinderen wel in de vingers hadden. Nr. 4 was een huilbaby. Zo, dat was een lesje nederigheid! )