Baby en leren drinken

25-05-2020 12:07 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik ben op zoek naar tips. Een paar weken geleden had ik mijn afspraak bij het consultatie bureau. Toen kreeg ik te horen dat we naast oefenhapjes ook langzaam konden beginnen met het aanbieden van water of vruchtenthee. Ik ben ermee aan de slag gegaan maar ondertussen zijn we een paar weken verder en weigert ons zoontje nog steeds water of vruchten thee te drinken. Hapjes doet die prima maar zodra er drinken bij komt kijken gaat het mondje op slot. :monkey: Ik bied het hem op verschillende momenten op een dag aan maar tevergeefs. Hij is nu ruim 6 maanden :-O$

Er zijn vast wel moeders die dit probleem herkennen. Ik zoek naar de gouden tip! :idee:
Gewoon af en toe proberen. Melk is het belangrijkste op deze leeftijd.
niet druk maken
komt vanzelf
Niet druk maken komt vanzelf, melk is echt veel belangrijker op deze leeftijd.
Oh, dat wilde die van mij ook niet hoor. En het mocht alleen water of slappe thee zijn, want anders slecht voor de tanden enz enz. En het moest uit een open beker, want mondwikkeling etc. Tot het vorig jaar 39 graden was, en kind gewoon vocht binnen moest krijgen. Toen heb ik een paar keer dunne limonade gegeven, en dat vond ze wel leuk (paar kleine slokjes, rietjesbeker, zelf vasthouden is veel leuker dan afhankelijk zijn van mama).
En daarna dronk ze zowaar ineens ook prima water uit die beker. De ene dag drinkt ze drie bekers leeg, de andere dag een paar keer een paar slokken.

Geen zorgen over maken, echt lang niet alle kinderen drinken uit allerlei bekers o die leeftijd. Vooral gewoon blijven proberen, een keer ontdekken ze het ineens.
De meeste kinderen doen dingen vanzelf wel een keer, daar hoef je verder geen leerproces aan te koppelen. Ik zou gewoon niets doen; je kind pakt een keer jouw glas uit je hand om een slokje te nemen en als dat maar vaak genoeg gebeurt geef je je kind zijn eigen beker omdat je anders zelf niets meer te drinken hebt. En dan drinkt je kind, zonder dat je daar actief iets aan geleerd hebt.
6 maanden is toch best vroeg om met water te beginnen? Hier hielp het als we het net zo warm maakten als de flesvoeding. En je kunt ook evt laten wennen aan minder zoet door er een klein beetje voeding aan toe te voegen. Maar voor nu is melk toch hoofdvoeding en water niet nodig?
Komt vanzelf. Hier dreumes van bijna 16 maanden. Inmiddels wil water wel, maar thee moet hij nog steeds niet hoor. Zijn grote broer van bijna 4 overigens ook niet.
Voor je geruststelling. Mijn zoon is geboren met een geboorteafwijking hierdoor kon hij niet uit een open beker drinken, ook die dingen met een rietje gingen niet. Hopeloos was is, het consultatiebureau bleef maar hameren op mondontwikkeling en omdat hij met 1,5 jaar nog met een speen dronk maakte ze zich ernstig zorgen over of hij wel normaal kon praten later! Echt waar ik had al veel stress en ik maar met die bekertjes en een verslikkend kind. En toen stopte ik ermee, ik heb het losgelaten. Ik zei tegen mezelf hij zal vast zijn biertje op zijn 18de niet gaan overgieten in een drinkfles met speen....

Het is allemaal goed gekomen, hij praat normaal en dat stiekeme biertje is in een normaal glas gegaan. TO je baby is pas 6 maanden water thee etc. is nieuw voor zo’n jong mens, geef je baby wat tijd, komt goed. Echt waar. 😊
snowgirl1 schreef:
25-05-2020 12:26
Komt vanzelf. Hier dreumes van bijna 16 maanden. Inmiddels wil water wel, maar thee moet hij nog steeds niet hoor. Zijn grote broer van bijna 4 overigens ook niet.

Thee drinkt mijn 15 jarige nog steeds niet, alleen met honing of suiker, en eerlijk ik vind thee ook niet lekker zonder suiker, dan drink ik liever water.

Als het om extra water gaat TO kun je ook de melk wat verdunnen.
Hier heeft dochter eerst water in een flesje gekregen bij de maaltijd. Een rietje heb ik toen wel geprobeerd. Mijn broer gaf toen de tip om het rietje kort af te knippen. Dan krijgen ze snel wat binnen en is daarna een lang rietje geen probleem. Het werkte inderdaad. Alleen nam ze zulke grote slokken dat minstens de helft weer uit haar mond liep. Elke keer een doorweekte baby is ook niet handig, dus dan werd het toch een flesje.

Inmiddels drinkt ze zelf uit een antilekbeker. Bij een gewone beker zit ze steeds met haar hand er in. Het liefste maakt ze trouwens een plasje water op het blad van haar stoel en drinkt ze dan daar van. Ze is sowieso erg van het met water spelen.
Ik liet mijn kinderen in bad oefenen met open bekers - maar toen waren ze beduidend ouder dan die van jou, TO, want met zes maanden zaten ze nog niet zelfstandig in bad.
Volgens mij melk het allerbelangrijkste gedurende het eerste jaar, dus laat het gaan. Je kunt af en toe eens een bekertje op tafel zetten op momenten dat je zelf wat drinkt. Misschien vindt ze het leuk om je na te doen. En wat anderen ook zeggen: de overgrote meerderheid van de mensen gaat uiteindelijk zelf drinken. Ik ken geen enkele volwassene die nog steeds uit de fles drinkt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik deed nog wel eens thee door zijn fles voor het slapen gaan.
Maar melk is het belangrijkste hoor!
Drinkt hij het water uit dezelfde fles als zijn melk of een andere beker?
Anders kan je wellicht proberen om het uit dezelfde fles te geven.
En hier hebben we er ook al vrij snel hele lichte limonade van gemaakt. Roosvicee
Hier ook consultatiebureau die adviseert om te beginnen met oefenhapjes. Kind is volgende week 5 maanden. Van vriendinnen die deze fase voorbij zijn, gaven aan dat baby’s zelf aangeven wanneer ze er aan toe zijn.

Ik word zo onzeker van de consultatiebureau, ik krijg altijd het gevoel dat ik een onwetende moeder ben.
DuchessMeganMarkle schreef:
25-05-2020 15:45
Hier ook consultatiebureau die adviseert om te beginnen met oefenhapjes. Kind is volgende week 5 maanden. Van vriendinnen die deze fase voorbij zijn, gaven aan dat baby’s zelf aangeven wanneer ze er aan toe zijn.

Ik word zo onzeker van de consultatiebureau, ik krijg altijd het gevoel dat ik een onwetende moeder ben.
Hier beginnen met 4 maanden. Maar je kan toch gewoon eens kijken of hij/zij een hapje wortel of banaan lust. Zo niet wacht je nog even en probeer je het later nog eens
Thank u ladies! Geen zorgen. Ons zoontje krijgt nog ruim 4 flessen melk op een dag. Ik blijf het gewoon aanbieden. Ik had gehoopt na die weken dat hij nu wel een paar slokjes zou nemen :bonk:

@duch wij zijn rond 4.5 maand begonnen met hapjes. Meer omdat we merkte dat ons zoontje altijd zeer geïnteresseerd keek naar ons als wij aan het eten waren. Hij krijgt trouwens alleen maar oefenhapjes nu. Ook nog geen brood ofzo. Vooral doen waar jij je goed bij voelt!
Dat kind moet toch helemaal nog geen vruchtenthee of water hebben als hij amper 6 maanden oud is?

Melk lijkt prima.

Tenzij er komende zomer weer een zware hittegolf uitbreekt.
En dan gaat dat water er waarschijnlijk vanzelf in.

Ik zou dus nog minstens 3 maanden wachten met pushen.

Er zit bovendien ook vocht in de groenten die je geeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Fijn personeel scheelt zo veel . Mijn consultatieverplegkundige zei altijd jij bent de moeder jij weet wat het beste is voor je kind .

Ik wilde graag stukken geven (Rapley) en dan wacht je dus tot je baby het eten zelf naar zijn of haar mond brengt. Dat was met 5.5 maanden. Vond ik zelf een mooi natuurlijk startpunt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven