Bakfiets of fietskar?

29-09-2008 13:43 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien hoort dit onderwerp beter onder de pijler Overig, maar dat merk ik dan wel.

Ik wil graag ervaringen horen van mensen met een bakfiets of een fietskar. Ik twijfel namelijk erg tussen deze 2. Als ik alleen naar spect geld kijk, dan is een fietskar veel voordeliger, maar wat zijn argumenten om een bakfiets te kiezen? Ik heb 2 kinderen, een baby en een peuter en woon in een middelgrote stad. Wie kan zeggen waar ik op moet letten?
Die fiets van Int lijkt me wel wat, maar is ook erg duur. Mijn man zou hem graag willen maar ook vioor nu is het nog geen optie omdat mijn jongste nog maar 20 maanden is, die moet echt nog wel goed vastzitten. Ik ben met hem pas gaan fietsen toen hij echt goed kon zitten, hij was toen een maand of 8, 9. Dus misschien duurt het nog een half jaar.

Die Gazelle bakfiets lijkt me ook wel wat, maar zou die ook buiten kunnen staan? Want we moeten buitenstallen.

Ik heb idd geen auto want ik ben nog maar net begonnen met rijlessen, duurt nog wel een lesje of 40 eer ik mijn kinderen daarin durf te vervoeren, hahaha
Als je een beetje googlet vind je hem overigens zo 200 euro goedkoper. En op marktplaats staan de nodige 2e hand papazones. Maar maak vooral een proefrit, dan zal je zien hoe leuk het is!
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Sorry dat ik je topic gebruik voor nog een vraag maar ik zie hier de opmerking over twee stoeltjes achterop. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn oudste van 2.5 is nog te jong om zelf te fietsen en mijn jongste is nu bijna 1.5 maar wel al 12.5 kilo. Hij kan dus nog maar een halfjaartje voor op de fiets en mijn man wil liever niet dat ik een dure moederfiets aanschaf. Dit wil ik namelijk om dat met het gewicht van twee kinderen (12.5 kilo + 16 kilo) ik een stevige fiets wil met genoeg ruimte tussen zadel en stoeltje.

Hij stelde dus voor om een normale fiets met verlengde bagagedrager te nemen waar de twee kinderen dan kunnen zitten. Nu lees ik dus hier over kantelgevaar.
Poep, wie heeft jou gescheten?
De fiets van het jaar 2008 : www.gazellecabby.nl
Het voordeel van die bakfiets van Gazelle vind ik dat ie gewoon licht is. Hij fietst heel soepel en de bak is afneembaar én inklapbaar dus indien je geen kinderen meeneemt is ie gewoon smal.

Er kan een maxicosy op/in en dat werkt uitstekend. Andere kind(eren) passen er dan ook nog in.

Natuurlijk is er een nadeel en dat is de prijs,...;-) : 1299,00. Tweedehands zal ie nog wel niet op de markt zijn want hij is eigenlijk net een half jaar te koop, geloof ik.
quote:Annie Ooi schreef op 29 september 2008 @ 14:25:

Die fiets van Int lijkt me wel wat, maar is ook erg duur. Mijn man zou hem graag willen maar ook vioor nu is het nog geen optie omdat mijn jongste nog maar 20 maanden is, die moet echt nog wel goed vastzitten. Ik ben met hem pas gaan fietsen toen hij echt goed kon zitten, hij was toen een maand of 8, 9. Dus misschien duurt het nog een half jaar.

Die Gazelle bakfiets lijkt me ook wel wat, maar zou die ook buiten kunnen staan? Want we moeten buitenstallen.

Ik heb idd geen auto want ik ben nog maar net begonnen met rijlessen, duurt nog wel een lesje of 40 eer ik mijn kinderen daarin durf te vervoeren, hahahaaha,..je had 'm al gezien dus. Ook wij stallen hem buiten maar omdat de bak eraf kan staat alleen de fiets buiten en hebben wij de bak binnen staan (opgevouwen). Ik ben er erg tevreden over. Het inklappen is super simpel en hij is licht om te tillen. Ik gebruik hem voor het vervoer van drie kinderen,.... 1 in de maxi cosy en de andere twee zitten erbij.
ik heb een cargobike waar ik heel tevreden over ben, maar die nieuwe gazelle zou nu ook zeker een optie zijn!

Ik heb hem trouwens in leiden al voor net onder de 1000 euro gezien. (weet natuurlijk niet waar je woont) bij de fietsenwinkel van het station.
quote:Annie Ooi schreef op 29 september 2008 @ 13:43:

Ik heb 2 kinderen, een baby en een peuter en woon in een middelgrote stad. Wie kan zeggen waar ik op moet letten?

Mijn hoofd functioneert niet helemaal helder meer geloof ik want ik las dus dat je twee kinderen had en nog een baby en een peuter. Ik weet niet van welke soort die laatste twee hadden moeten zijn in mijn hersenspinsel...

Ik zou lekker proberen te overbruggen. Een fietskar is echt levensgevaarlijk, heb het vaak genoeg ook gezien. Een bakfiets...hoe pas je in hemelsnaam tussen die smalle paaltjes die overal die fietspaden verdelen? Maar neem niets van mij aan, ik functioneer even niet goed geloof ik vandaag....
ik heb een bakfiets en twee kinderen die even schelen als die twee van jou. Ik vond fietskar op zich handiger qua formaat en kosten enzo, maar ik vond het geen fijn idee om een peuter en een baby achter me te hebben en dan niet te kunnen zien wat peuter met baby aan het doen is. Bakfiets vind ik erg fijn, voor nu met allebei, alleen met baby in maxi cosi, alleen voor boodschappen en straks voor 2 peuters, en je ziet voor je wat er gebeurt. Kortom, helemaal tevreden ermee. Woon ook in een middelgrote stad overigens.
quote:Annie Ooi schreef op 29 september 2008 @ 14:00:

[...]

Tsja, dat zou nog het makkelijste zijn, maar de jongste is nog geen 3 maanden en zo'n maxi cosi ding achterop vind ik maar niks, maar ook daar heb ik geen ervaring mee..Als het je echt niets lijkt, houdt het op natuurlijk, maar wij hebben zo'n maxi-cosi drager en dat beviel echt prima (dochter zit inmiddels in een voorzitje). We gebruikten 'm vanaf twaalf weken, toen ze naar de crèche ging. Het is een hartstikke stevig ding; veert wel mee als je fietst, maar dat doet een fietskar natuurlijk ook als je over een hobbel rijdt. Ik vond het ideaal! Zeker als je eigenlijk maar een paar maandjes hoeft te overbruggen zou ik het wel overwegen.
quote:louise1 schreef op 29 september 2008 @ 14:35:

Sorry dat ik je topic gebruik voor nog een vraag maar ik zie hier de opmerking over twee stoeltjes achterop. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn oudste van 2.5 is nog te jong om zelf te fietsen en mijn jongste is nu bijna 1.5 maar wel al 12.5 kilo. Hij kan dus nog maar een halfjaartje voor op de fiets en mijn man wil liever niet dat ik een dure moederfiets aanschaf. Dit wil ik namelijk om dat met het gewicht van twee kinderen (12.5 kilo + 16 kilo) ik een stevige fiets wil met genoeg ruimte tussen zadel en stoeltje.

Hij stelde dus voor om een normale fiets met verlengde bagagedrager te nemen waar de twee kinderen dan kunnen zitten. Nu lees ik dus hier over kantelgevaar.

Ik heb me georienteerd op zo'n bagagedrager met twee zitjes. Maar dat is ook duur! Je hebt een speciale drager nodig en twee GMG-zitjes (ik heb nu bobike, dus die zou ik nog moeten kopen) en dan kom je op zo'n 200 euro + evt. fietsmakerskosten.

Mijn jongste is bijna 13 kg maar gaat nog makkelijk voorop. Kan tot 15 kg in een bobike voorzitje. En zo snel groeien ze volgens mij niet meer in gewicht vanaf 1,5 jaar. Hij zal toch niet in 6 maanden 2,5 kg groeien? Als je het nog iets langer kunt uitzingen kun je misschien zo'n aanhangfiets overwegen, maar ik weet niet precies voor welke leeftijd dat geschikt is. Mijn buurkinderen zaten erop vanaf 3,5.

Ik wilde ook nooit aan dure nieuwe fiets, maar nu ik er eentje heb (geen moederfiets, maar wel een fiets die lekker stevig is en genoeg ruimte heeft), ben ik me ervan bewust dat comfort ook wat waard is. Ik pak nu met plezier de fiets, voorheen vond ik het maar heisa.
quote:coravanmora schreef op 29 september 2008 @ 17:10:

[...]

Ik heb me georienteerd op zo'n bagagedrager met twee zitjes. Maar dat is ook duur! Je hebt een speciale drager nodig en twee GMG-zitjes (ik heb nu bobike, dus die zou ik nog moeten kopen) en dan kom je op zo'n 200 euro + evt. fietsmakerskosten.

Mijn jongste is bijna 13 kg maar gaat nog makkelijk voorop. Kan tot 15 kg in een bobike voorzitje. En zo snel groeien ze volgens mij niet meer in gewicht vanaf 1,5 jaar. Hij zal toch niet in 6 maanden 2,5 kg groeien? Als je het nog iets langer kunt uitzingen kun je misschien zo'n aanhangfiets overwegen, maar ik weet niet precies voor welke leeftijd dat geschikt is. Mijn buurkinderen zaten erop vanaf 3,5.

Ik wilde ook nooit aan dure nieuwe fiets, maar nu ik er eentje heb (geen moederfiets, maar wel een fiets die lekker stevig is en genoeg ruimte heeft), ben ik me ervan bewust dat comfort ook wat waard is. Ik pak nu met plezier de fiets, voorheen vond ik het maar heisa.

CvM; bedankt voor je antwoord. Wij hebben nu al twee Bobike stoelen dus het zou zonde zijn als je die niet kunt gebruiken.

Welke fiets heb jij?
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:Zwieber schreef op 29 september 2008 @ 16:26:

[...]

Mijn hoofd functioneert niet helemaal helder meer geloof ik want ik las dus dat je twee kinderen had en nog een baby en een peuter. Ik weet niet van welke soort die laatste twee hadden moeten zijn in mijn hersenspinsel...

Ik zou lekker proberen te overbruggen. Een fietskar is echt levensgevaarlijk, heb het vaak genoeg ook gezien. Een bakfiets...hoe pas je in hemelsnaam tussen die smalle paaltjes die overal die fietspaden verdelen? Maar neem niets van mij aan, ik functioneer even niet goed geloof ik vandaag....

Ja en als je omvalt met je fiets met 2 zitjes valt je ook hard. Wat een onzin dat een fietskar levensgevaarlijk is, het gaat er ook nog om hoe je er mee over weg gaat. Is ie goed verlicht en ben je er zelf ook op bedacht dat je er mee rijdt? En verder, de ene fietskar is de andere niet. Je hebt fietskarren waarvan de 'bak' van een soort tentdoek is, die vind ik zelf ook doodeng. Die liggen zo om en zijn bij een botsing ook niet echt stevig. Maar je hebt ook wat duurdere fietskarren waarvan de bank van kunststof is. Als de fietskar dan al om mocht vallen (wat ech niet zomaar gebeurd) dan zit je kind toch veilig in een kunststoffen bak.

Overigens is een maxicosidrager juist ook een hele veilige vorm van vervoer. Als de fiets valt zit je kindje beschermt in de maxicosi, de beugel daarvan zorgt dat hij nooit met zijn hoofdje op straat komt. Wij hebben hem altijd met plezier gebruikt en het zelfde geldt voor onze Burley Cub fietskar.
Whatever, I do what I want
Bij ons zitten trouwens peuter (bijna 3,5 ) en kleuter (5,5) in de fietskar en babydochter in het voorzitje. En 'straks' kan de newborn dan in de maxicosidrager achterop.
Whatever, I do what I want
een bakfiets!

Ik ben er heel blij mee. En als je een goede koopt, dan kan hij gewoon buiten staan. Die van mij (bakfiets.nl, een cargobike) staat al een jaar buiten, en geen roestplekje te zien. De goedkopere van bakfietsweb roesten weg waar je bij staat. Er zijn nog veel meer voordelen behalve de genoemde vind ik.

Zo kun je een normale paraplubuggy meenemen (ik heb wel de lange versie van de bakfiets), of de weekboodschappen. Of vriendjes en vriendinnetjes. Ook kiep ik gewoon lekker veel zankbak speelgoed erin als we naar de speeltuin fietsen.

Daarnaast kunnen ze er zelf in en uit klimmen. Dat scheelt veel sjouwen. Die van 4 kan het iig. De jongste van 2 is het nu aan het leren. En de baby (op komst) zet ik er straks lekker bij in de maxi-cosi en dan kunnen we toch even op en neer naar school in de regen terwijl zij droog blijven (en ik erachter met de tong op het stuur in een poncho!)

Probeer gewoon verschillende bakfietsen uit als je het overweegt. De cargobike long is niet eens zo zwaar. 35 kg geloof ik. Dat is bijna net zo zwaar als een moederfiets.

En qua prijs: als je een goede koopt, dan kun je hem over een paar jaar voor een aanzienlijk bedrag weer verkopen. Als je hem ooit nog kwijt wilt
en dat ze voor je zitten is idd heel praktisch. Je kunt lekker kletsen, maar ze ook corrigeren. Hoewel ze misschien wat minder correctie nodig hebben als je eentje voorop en eentje achterop de fiets hebt! Ik heb ze wel een tijdje op 2 losse bankjes gehad omdat ze maar steeds aan elkaar zaten. Maar goed, dat heb je in een fietskar ook, en dan kun je er niet bij terwijl je fietst.

Ook handig: ik loop rustig met de bakfiets over de markt. Lekker alle boodschappen in de bak. Bij elk kraampje zet ik hem even op de standaard. De kinderen vinden het gezellig.

Een fietskar kun je wel afkoppelen en dan mee wandelen. Dat leek mij ook wel handig. Maar voor die gelegenheid neem ik dus de buggy mee.
Bakfiets, bakfiets, bakfiets. Ik heb twee kinderen (1 en 3 jaar oud) en die vervoer ik in onze boxbike, da's dus zo'n driewieler-bakfiets. Ik vind 'm ideaal. Alles kan erin mee, kinderen, boodschappen, buggy, noem maar op.

Ik heb ook een gewone opoefiets met zitjes voor en achter (dat was nog van voordat ik de bakfiets had) maar dan kon de buggy niet mee, of als ik veel boodschappen deed dan was het ook zo'n gedoe met die tassen aan het stuur.

Kortom, nu doen we veel meer met de fiets ipv met de auto.

Op Marktplaats vliegen ze weg, dus mochten de kinderen er uitgroeien (hoewel ik denk dat-ie nog wel een jaar of 5 meekan, wij wonen namelijk middenin een grote stad waar ik de kinderen liever niet zelf laat fietsen als ze nog erg jong zijn) dan zet ik 'm op marktplaats waar hij nog best wel wat op zal brengen.

En oh ja, bij ons staat-ie ook gewoon buiten, niks aan de hand. Dekzeiltje erover en klaar is Kees.
quote:geranna2 schreef op 29 september 2008 @ 22:59:

Ook handig: ik loop rustig met de bakfiets over de markt. Lekker alle boodschappen in de bak. Bij elk kraampje zet ik hem even op de standaard. De kinderen vinden het gezellig.

Heul handig. Vinden de medemarktbezoekers (3keer woordwaarde) dat ook zo gezellig? Ik heb daar zo de schurft aan. Denk je boodschappen te gaan doen, staan er fietskarren/bakfietsen/enorme kinderwagens voor de kraam. Of zo gezellig op de stoep geparkeerd zodat je of je nek breekt of op straat moet gaan lopen tussen sjezende fietsers en razende auto's.
Ik heb zelf een fietskar waar ik tevreden over ben. Bakfietsen vind ik ook geweldig, maar ik vind het toch wel een enorme uitgave, temeer daar we hier al een enorm fietsenpark hebben (2 gewone fietsen, 1 stationsfiets, 2 ATB's, 3 racefietsen en 2 kinderfietsen).

Het liefst fiets ik trouwens nog gewoon op mijn eigen fiets met 2 kinderzitjes. Mijn jongste is nu bijna 8 maanden en kan hopenlijk binnenkort mee op de fiets. We wonen in een dorp, dus mijn oudste van net 4 jaar fietst dan mee op haar eigen fiets en middelste van 2.5 jaar gaat achterop de fiets. Als we boodschappen halen gaat de fietskar mee en die laden we dan vol.
Wat ik me trouwens afvroeg: hobbelt een baby met Maxicosi niet heel erg in een bakfiets? Ik heb onze jongste wel een paar keer in noodgevallen meegenomen in de fietskar (dik kussen erin en daar de Maxicosi in), maar ik vond het ondanks rustig fietsen toch wel erg hobbelen voor zo'n kleintje (je zag haar hoofdje echt schudden zeg maar).
Wij hebben dit: http://www.kidsontour.nl/...ge/productdetail.tpl.html

Ideaal omdat kind wel mee moet trappen en ook wat meer verkeersinzicht krijgt (schrikt niet zo erg van auto;s die voorbij komen, handig dus voor later als ze zelf fietsen).

Onze zoon van net 4 kan nu ook mee fietsen tijdens een wat langere tocht. Overigens hebben we 'm gekocht toen dochter net 4 was en zoon wat te stevig was voor voorzitje. Hij kon toen lekker achterop en dochter dus mee trappen. Je kan het ding ook weer loshalen. Is als je een beetje loert op marktplaats ook tweedehands te krijgen.
Tja, ik kom daar ook niet goed uit, bakfiets of fietskar of gewoon 2 zitjes op de fiets...

nadeel van zowel bak als kar is dat wij niet zon grote schuur hebben, en die dingen er dus niet in passen.

nadeel van de kar vind ik dat ik t ook een beetje een eng idee vid dat mijn kinderen achter me zitten, ipv voor. en ik vind t ook jammer dat je niet met ze kunt communiceren dan. Samen fietsen is juist zo gezellig.

Bakfiets is heel duur. bovendien ben ik klein en is vriend groot, dus ofwel een van ons zit lekker op de fiets ofwel we zitten er allebei niet echt lekker op.

Wat ik bovendien vind, geldt voor zowel bak als ker: je fietst ergens naartoe met je peuter en je baby, dan ben je daar, en dán? Baby kan in buikdrager, maar mijn peuter loopt ook nog niet zo vlot mee in de stad of in het bos .

kar kan inderdaad las wanderwagen, maar is toch wel n onhandig breed ding als je ff moet winkelen.

ik denk dus igenlijk dat t er op neer gaat komen dat ik de eerste 8 a 9 maanden níet fiets, en dan gewoon 2 zitjes op mn fiets...

pffff....
quote:lien schreef op 30 september 2008 @ 10:47:

Wij hebben dit: http://www.kidsontour.nl/...ge/productdetail.tpl.html

Ideaal omdat kind wel mee moet trappen en ook wat meer verkeersinzicht krijgt (schrikt niet zo erg van auto;s die voorbij komen, handig dus voor later als ze zelf fietsen).

Onze zoon van net 4 kan nu ook mee fietsen tijdens een wat langere tocht. Overigens hebben we 'm gekocht toen dochter net 4 was en zoon wat te stevig was voor voorzitje. Hij kon toen lekker achterop en dochter dus mee trappen. Je kan het ding ook weer loshalen. Is als je een beetje loert op marktplaats ook tweedehands te krijgen.Dit lijkt me ook wel ideaal inderdaad. Eigenlijk wil ik graag dat mijn kinderen zo snel mogelijk inzicht in het verkeer krijgen en redelijk zelfstandig worden (ik woon in een dorp, dus wat dat betreft heb ik iets meer mogelijkheden dan in een grote stad).
Je mag wel een keer komen proberen hoor Anky! Wij fietsen nu trouwens even niet, voor TO heb ik ook geen oplossing, babies kunnen niet echt op de fiets....
En nog even: zowel dochter als zoon hebben dus op aanhang fiets gezeten en ik merk echt dat ze handiger zijn in het verkeer. Dochter heeft in A'dam leren fietsen en daar mocht ze van mij echt alleen op de stoep, vervolgens zijn we naar dorp verhuisd en schrok ze altijd heel erg van auto's die vlak langs je rijden. Op aanhanger schrok ze juist weer niet, blijkbaar heeft ze wel vertrouwen in mijn fiets kunsten .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven