Bakfiets of fietskar?
maandag 29 september 2008 om 13:43
Misschien hoort dit onderwerp beter onder de pijler Overig, maar dat merk ik dan wel.
Ik wil graag ervaringen horen van mensen met een bakfiets of een fietskar. Ik twijfel namelijk erg tussen deze 2. Als ik alleen naar spect geld kijk, dan is een fietskar veel voordeliger, maar wat zijn argumenten om een bakfiets te kiezen? Ik heb 2 kinderen, een baby en een peuter en woon in een middelgrote stad. Wie kan zeggen waar ik op moet letten?
Ik wil graag ervaringen horen van mensen met een bakfiets of een fietskar. Ik twijfel namelijk erg tussen deze 2. Als ik alleen naar spect geld kijk, dan is een fietskar veel voordeliger, maar wat zijn argumenten om een bakfiets te kiezen? Ik heb 2 kinderen, een baby en een peuter en woon in een middelgrote stad. Wie kan zeggen waar ik op moet letten?
maandag 29 september 2008 om 13:46
GA eens een proefritje maken. Ik zag laatst bij Hoe Wordt je moeder in Amsterdam Zuid dat het toch wel veel verschil kan maken, maar dat dat per handigheid van de bestuurster verschilt. En natuurlijk de tips van de medegebruiksters op dit forum.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
maandag 29 september 2008 om 13:49
Oei, ik vind fietskarren doodeng sinds ik een paar keer gezien heb dat een auto een fietskar bijna over het hoofd zag. Je rekent er als automobilist niet op dat er nog zoiets laags en langs achter een fiets hangt, meestal gaat het goed maar ik zou het risico niet nemen.
Ik zou dus sowieso zeggen: bakfiets.
Ik zou dus sowieso zeggen: bakfiets.
maandag 29 september 2008 om 13:53
Ik zeg fietskar, maar ben niet objectief omdat ik zelf een fietskar heb. Hij is niet zo groot, wendbaar en je kunt hem ook als wandelwagen gebruiken. Ideaal als je op de fiets naar stad/markt gaat.
Een bakfiets vind ik wel erg leuk, maar lijkt me niet zo praktisch. Hij is erg groot, een heel stuk duurder en je moet er nog een fiets voor jezelf bij hebben(als je zonder kinderen wilt fietsen) Als je een fietskar koopt, kun je die achter je eigen fiets koppelen. Is zo gebeurd.
Verder vraagt een fietskar niet zoveel ruimte in schuur of garage als een bakfiets.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Een bakfiets vind ik wel erg leuk, maar lijkt me niet zo praktisch. Hij is erg groot, een heel stuk duurder en je moet er nog een fiets voor jezelf bij hebben(als je zonder kinderen wilt fietsen) Als je een fietskar koopt, kun je die achter je eigen fiets koppelen. Is zo gebeurd.
Verder vraagt een fietskar niet zoveel ruimte in schuur of garage als een bakfiets.
Hopelijk heb je hier wat aan.
maandag 29 september 2008 om 13:55
Ik zou ook bakfiets zeggen, omdat je je kinderen dan voor je hebt. Ik zie regelmatig fietskarren die nog op de weg staan, terwijl mama rustig op het tussenstukje staat te wachten.. (ehm, lekker duidelijk: weg-tussenstukje-weg, zeg maar )
Maar als je dus twee kinderen hebt, waarom dan niet twee kinderzitjes, 1 voor, 1 achter? Ik neem tenminste dat je dat bedoelt en niet twee kinderen én een baby én een peuter
Maar als je dus twee kinderen hebt, waarom dan niet twee kinderzitjes, 1 voor, 1 achter? Ik neem tenminste dat je dat bedoelt en niet twee kinderen én een baby én een peuter
maandag 29 september 2008 om 14:00
quote:Int schreef op 29 september 2008 @ 13:56:
Waarom niet gewoon een zitje voorop en een zitje achterop?
Tsja, dat zou nog het makkelijste zijn, maar de jongste is nog geen 3 maanden en zo'n maxi cosi ding achterop vind ik maar niks, maar ook daar heb ik geen ervaring mee.
En qua merk van de kar of bak? Welke wel en welke absoluut niet. Als je op internet kijkt, ziet er er soms een beetje malafide uit zeg maar. Ook verschil in prijzen vind ik vreemd.
Tsja, dat zou nog het makkelijste zijn, maar de jongste is nog geen 3 maanden en zo'n maxi cosi ding achterop vind ik maar niks, maar ook daar heb ik geen ervaring mee.
En qua merk van de kar of bak? Welke wel en welke absoluut niet. Als je op internet kijkt, ziet er er soms een beetje malafide uit zeg maar. Ook verschil in prijzen vind ik vreemd.

maandag 29 september 2008 om 14:05
quote:Int schreef op 29 september 2008 @ 13:56:
Ik zit nu ook te dubben of we maar niet voor bakfiets/fietskar moeten gaan, omdat de jongste straks te groot en zwaar wordt voor het voorstoeltje, en zijn zus nog niet groot genoeg is om zelf te fietsen. Voor- en achterstoeltje werkt dus ook maar tijdelijk.
En dubben vanwege een aantal van de al genoemde voor-en nadelen:
Voordeel fietskar vind ik dat het van je fiets af kan en je dan nog een normale fiets over hebt,
nadeel dat ze achter je hangen en je inderdaad erg afhankelijk bent van oplettende automobilisten.
Bakfiets vind ik weer als nadeel hebben dat ze veel ruimte innemen.
Ik zit nu ook te dubben of we maar niet voor bakfiets/fietskar moeten gaan, omdat de jongste straks te groot en zwaar wordt voor het voorstoeltje, en zijn zus nog niet groot genoeg is om zelf te fietsen. Voor- en achterstoeltje werkt dus ook maar tijdelijk.
Voordeel fietskar vind ik dat het van je fiets af kan en je dan nog een normale fiets over hebt,
nadeel dat ze achter je hangen en je inderdaad erg afhankelijk bent van oplettende automobilisten.
maandag 29 september 2008 om 14:06
quote:whopper schreef op 29 september 2008 @ 14:05:
Mooi schermje of niet; een kind van 3 maanden zit niet in een stoeltje, niet voorop en niet achterop....Brrr, je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je dan valt! Zou dan ook voor een bakfiets gaan denk ik, vanwege het overzicht van jezelf en andere weggebruikers. Ik zie ze wel eens voorbij komen en het ziet er altijd zo gezellig uit.
Mooi schermje of niet; een kind van 3 maanden zit niet in een stoeltje, niet voorop en niet achterop....Brrr, je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je dan valt! Zou dan ook voor een bakfiets gaan denk ik, vanwege het overzicht van jezelf en andere weggebruikers. Ik zie ze wel eens voorbij komen en het ziet er altijd zo gezellig uit.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
maandag 29 september 2008 om 14:08
quote:Mille schreef op 29 september 2008 @ 14:05:
[...]
Ah, maar hier heb ik de ideale oplossing voor:
Ik heb er zo 1 en die bevalt uitstekend!
[...]
Ah, maar hier heb ik de ideale oplossing voor:
Ik heb er zo 1 en die bevalt uitstekend!
maandag 29 september 2008 om 14:09
Maar dan hoef je toch maar een paar maanden te overbruggen? Ik zou daarvoor geloof ik geen dure aanschaf als een bakfiets of fietskar overwegen. Ik krijg binnenkort mijn derde. Heb een goede fiets waarmee ik met twee kinderen en veel boodschappen kan fietsen. En die 8 maanden dat de baby nog niet mee kan ga ik lopen, met OV of met de auto. Oudste fietst zelf.
Maar ik ken je situatie niet en als je in de middle of nowhere woont en geen auto tot je beschikking hebt is dat niet echt een optie misschien.
Overigens zag ik een bakfiets die mij wel handig leek, en die ook niet zo log oogt (ivm stallen en fietsen), van Gazelle. De bak is dan niet van hout maar van vinyl oid. Hij staat ook op de site van Gazelle.
Succes met kiezen.
Maar ik ken je situatie niet en als je in de middle of nowhere woont en geen auto tot je beschikking hebt is dat niet echt een optie misschien.
Overigens zag ik een bakfiets die mij wel handig leek, en die ook niet zo log oogt (ivm stallen en fietsen), van Gazelle. De bak is dan niet van hout maar van vinyl oid. Hij staat ook op de site van Gazelle.
Succes met kiezen.
maandag 29 september 2008 om 14:10
Ik vind bakfietsen geweldig!!! Maar bij ons in de buurt ( jajajajaja, Zuid Limburg, ik weet het) heeft niemand ze. Als ik op internet kijk zie ik alleen maar hele dure exemplaren.
Jammer.
Lijkt me wel dat je genoeg plaats in je garage moet hebben.
Ik heb trouwens drie jongens (7, 4 en 7 maanden) en die zijn allemaal nog niet fietsverkeersveilig en dus lopen we of gaan (schaam, schaam, schaam) met de auto.
Jammer.
Lijkt me wel dat je genoeg plaats in je garage moet hebben.
Ik heb trouwens drie jongens (7, 4 en 7 maanden) en die zijn allemaal nog niet fietsverkeersveilig en dus lopen we of gaan (schaam, schaam, schaam) met de auto.
maandag 29 september 2008 om 14:12
Grappig, nog nooit gezien zo'n ding! Daar kan inderdaad nog gewoon een achterstoeltje bij.
Ik heb wel eens van die verlengde bagagedragers met twee stoeltjes erop gezien, maar ik zie die fiets met kinderen en al al achterover klappen als ik afstap..
Heb je ook voetensteuntjes erop zitten? Die zie ik niet echt. En heb je zelf nog ruimte om te fietsen met zo'n groot kind voor je?
Ik heb wel eens van die verlengde bagagedragers met twee stoeltjes erop gezien, maar ik zie die fiets met kinderen en al al achterover klappen als ik afstap..
Heb je ook voetensteuntjes erop zitten? Die zie ik niet echt. En heb je zelf nog ruimte om te fietsen met zo'n groot kind voor je?
maandag 29 september 2008 om 14:13
maandag 29 september 2008 om 14:15
De voetensteunen zitten op de voorvork, je kan ze achter de voorlamp een beetje zien zitten. Mijn dochter zit daar altijd op en die is nu langer dan 1:10 meter. Ze vindt het geweldig omdat ze nu zoveel kan zien. En ze zit mij totaal niet in de weg bij het fietsen.
Wat wel lastig is met twee kinderen is hoe je ze er allebei opkrijgt. Dat is even oefenen.
Een bagagedrager met twee zitjes werd me afgeraden, vanwege dat kantelprobleem.
Wat wel lastig is met twee kinderen is hoe je ze er allebei opkrijgt. Dat is even oefenen.
Een bagagedrager met twee zitjes werd me afgeraden, vanwege dat kantelprobleem.
maandag 29 september 2008 om 14:18
maandag 29 september 2008 om 14:25