Basisonderwijs...juffenhulp gevraagd

24-02-2010 09:20 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een “technisch” vraagje over onderwijs.

Onze oudste zoon zit op een RK-school. Wij zijn niet gelovig, maar hadden wel het idee dat we een goede keuze hadden gemaakt. Een school zonder RK was er wel, maar dan wel op een afstand van een half uur.

Zoon is doorgeschoven van kerst 4 naar 5. Alleen op basis van wat zijn juf zag, de IB en wij. Verder heeft hij toen Citotoetsen gemaakt en die scoorde hij rond de kerst in groep 4 nog op een B niveau eind groep 6. Geen idee wat hij qua IQ zou scoren en ik ben ook niet van plan dat te gaan testen. Dan “plakt” er zo’n cijfertje aan. Laten we het er maar op houden dat hij geen typische hoogbegaafde is, maar gewoon makkelijk leert.

Nu zit hij in 6 en bevalt het hem prima qua vriendjes ed. Sociaal zit hij in onze ogen goed daar.

Alleen hebben ze sinds de kerst schijnbaar een nieuw systeem ingevoerd voor de “intelligentere” kinderen. Excellent heet dat. De bedenker hiervan is een leerkracht van HINT.

Blijkbaar krijgen de kinderen vrijstellingen voor bepaalde vakken en dat moeten ze ondertekenen met een contract. Tijdens deze vrijstelling mogen ze tekenen (driedimensionale figuren inkleuren), een boek lezen (en daarna vragen daarover krijgen) of een spel spelen.

Zoon doet alledrie een keer (heeft hij met zichzelf afgesproken). Hij heeft voor meerdere vakken vrijstellingen. Blijkbaar heeft hij er zelf voor gekozen om voor rekenen geen vrijstelling te pakken maar toch gewoon met de les mee te doen. Voor nieuwsbegrip en begrijpend lezen heeft hij wel de vrijstelling.

Hij zegt zelf dat hij zich verveelt (tijdens de les), maar tijdens de vrijstellingen nog veel meer.

Wij weten niet zo goed wat we hier mee moeten.

Volgens de bedenker van het systeem kreeg je alleen een vrijstelling als je een 10 scoorde. Door de vrijstellingen kon de leerkracht de niet-vrijgestelde kinderen bijspijkeren tot het juiste niveau van die klas. Ik vind het zonde….als het erin zit, dan moet het er in mijn ogen ook uit. De bedenker vond dat je met een 8 ook tevreden moest zijn en dat het dan niet erg was als het niveau van zo’n kind zakte (en ik vind een 8 prima als dat het maximaal haalbare is). Ik denk dat je luie kinderen creëert (zeker zoon op deze manier).

Ik vind het jammer dat deze vrijstellingen (want daar kan ik op zich wat mee…als je het al snapt, waarom zou je het dan nog eens uitgelegd moeten krijgen) niet gebruikt worden voor heel andere stof (voor mijn part chinees, engels, muziek leren lezen, een instrument bespelen oid). Maar daar zal dan wel weer te weinig budget/leerkracht voor aanwezig zijn.

Ik ben bang dat we met zoon twee dezelfde kant op gaan (hij zit in groep 2 nu). Jongste zal waarschijnlijk niet eens op deze school aangenomen worden (vanwege puur lichamelijke medische redenen). Dus wil ik toch eens rondkijken wat er nog meer aan mogelijkheden is. Kunnen jullie uit mijn verhaal halen welk soort onderwijs voor onze kinderen beter zou aansluiten?
Alle reacties Link kopieren
quote:juffertje22 schreef op 24 februari 2010 @ 13:29:

Jongetjes worden vanaf groep 5/6 strontvervelend uit verveling. De juf gaat vanzelf gek van hem worden. Kijk uit dat ze het niet gooien op het gedrag. Het gedrag komt ergens vandaan!

@Moppetoet: Eerst je werk af en dan.... is zo fout. Sommige scholen laten deze leerlingen de zwakke leerlingen helpen. Hier zakt mijn broek vanaf! We hebben zoveel slechte leerkrachten in Nederland! Hier kan ik mij dood aan ergeren....Helaas waar, mijn kind zit in groep 6, is n een zogenaamde plus leerling (maakt inderdaad powerpointpresentatie's ter verdieping etc.) Maar om de paar jaar treft hij een leerkracht die niet met hem kan dealen en moet ik op school komen, omdat hij een negatieve werkhouding heeft, en mokkig en boos in de klas zit. Als ik hem vraag hoe het op school was, is zijn antwoord altijd: saai! Die negatieve werkhouding is wel dubieus hij heeft zijn weektaken altijd op maandag al af, hij haalt altijd A-scores bij Cito toetsen, zijn rapporten zijn heel goed (laagste cijfer een 7 voor spelling, met dringend verzoek dat hij daar echt aan moet werken?? Huiswerk (heel de klas krijgt hetzelfde huiswerk) altijd op tijd af en goed, en geef hem een taak en hij voert hem uit, nooit hoef je hem te controleren. Hij is heel behulpzaam, geeft in lagere klassen leesbegeleiding, komt op voor klasgenootjes e.d. Heb met mijn zoon de afspraak gemaakt, dat zolang hij met goede rapporten en toetsuitslagen thuiskomt, ik het "gezeur van de leerkracht wel voor lief neemt" inzake "gedrag", en dat hij het maar uit moet zingen, dat hij hopelijk op het voortgezet onderwijs meer aansluiting heeft met leerkachten, (wij hebben gelukkig een middelbare school in de buurt waar het werken en leren is op eigen tempo "met natuurlijk minimum eisen" voor havo/VWO onderwijs dit lijkt me een prima school voor hem!
quote:Kastanjetje schreef op 25 februari 2010 @ 22:23:

[...]

Offtopic, ik weet het, maar ik stoor me verschrikkelijk aan juffen die zelf niet kunnen spellen. Zelfs d-t fouten..... tot twee keer toe! Moet voor juffen toch een automatisme zijn.Eensch met Kastanjetje. Maar ik hoop altijd maar dat ik niet per ongeluk ergens een d-t verkeerd heb staan, dat kan altijd gebeuren, natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven