Basisschool hele jaar open (geen lange zomervakantie meer)?!

26-06-2009 17:07 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist gelezen op nieuwssite:

School in Ede hele jaar door open

EDE - In de gemeente Ede komt een nieuwe basisschool die het hele jaar door open is. De school is 52 weken per jaar open om werkende ouders tegemoet te komen.

„De huidige strakke schooltijden zijn de voornaamste beperking in de deelname van vrouwen op de arbeidsmarkt”, zegt Han Plas, voorzitter van stichting Proominent, beheerder van 13 openbare basisscholen in de gemeente Ede.

Feestdagen

De lange zomervakantie is in het plan ook afgeschaft, evenals de vele korte vakanties tussendoor. „We sluiten alleen in de weekeinden en op nationale feestdagen”, aldus Plas. Volgens hem zijn school en buitenschoolse opvang nu te strikt gescheiden. „Dat kan veel evenwichtiger gemixt worden. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat kinderen om half 9 niet goed leren, maar beter muziekles kunnen volgen. We willen leren en spelen meer afwisselen.”

Plas wil vakanties niet helemaal afschaffen. Ouders mogen zelf bepalen wanneer in juni, juli of augustus ze met hun kinderen op vakantie willen. In september 2010 wil de stichting starten met de nieuwe basisschool.

Wat vind jij; een slecht plan of het idee voor de scholen van de toekomst?
He, wat naar.

Dan heb je dus een avond en weekend kind...

Lijkt me helemaal niets, maar goed, dat is heel persoonlijk.Ik wil ook niet fulltime werken, want vind tijd doorbrengen met geliefden persoonlijk fijner en kan goed met minder geld.

Voor kinderen lijkt het me trouwens erg beperkend. Waar ze nu ook veel kunnen spelen met buurtkinderen van andere scholen zitten ze dan telkens weer met klasgenoten.

En veel kinderen vinden al die tijd in een (grote) groep functioneren erg vermoeiend... Hoe moet het met hen?

Het komt nu op mij over of ouders kinderen maar 'lastig' vinden. En dat lijkt me jammer.

In mijn mening kinderen gewoon lekker kind moeten kunnen zijn.

Zonder al teveel verplichtingen, met lekker veel ruimte om zelf te spelen/hangen/zich te vervelen etv.

Maar dit is natuurlijk heel persoonlijk, en ik snap ook wel moeders die wel redelijk wat willen werken het fijn vinden als er een 'makkelijke' oplossing is voor de vakanties.

Vraag: is een kamp wat je samen met je kind uitzoekt dan niet een alternatief voor een doorlopend schooljaar?
goh, ik ben even snel door alle tekst heengevlogen en schrik van de terughoudendheid. Zoals Spinster zegt 'waarom wordt elk idee al in (voor) de brainstormfase al afgeschoten, omdat iemand problemen in details ziet?'

Ik denk dat het qua structuur grote voordelen heeft om het schooljaar niet om de haverklap te onderbreken voor een vakantie hier en een vakantie daar. In die vakanties moet ik gewoon werken en moeten de kinderen naar de opvang, wat veel ontregelender is dan naar school gaan.

Onzin trouwens dat je met een continuerooster zoals voorgesteld een avond- en weekendkind zou hebben. Het plan is de 12 weken vakantie terug te schroeven, niet om kinderen 5 dagen per week van 7 tot 7 naar school te laten gaan. Dat is even iets anders.

Bedankt ook voor de opmerking dat die extra uren dan wel ingevuld zullen worden met 'leuk doen' door activiteitenbegeleidsters. Die kan ik in m'n zak steken na 3 jaar spw (AB houdt iets meer in dan 'leuk doen' hoor).

Als kind zou ik het trouwens geweldig hebben gevonden om op school muziekles oid te volgen. Ik denk ook niet dat je mmoet inzetten op 20 soorten muziekles en 30 sporten. Bied een aantal basiscursussen ism de muziekschool (bv blokfluit zoals nu al op veel scholen gebeurd, een koor, en gitaarles). Hetzelfde met sport; doe wat met schoolzwemmen, voetbal, korfbal. Creatief: tekenen, drama. Schaken, dammen etc. allerlei dingen die nu ook al op scholen gebeuren, dus veel meer organisatie zal er niet in gaan zitten. Het gaat er niet om dat kinderen met deze lessen perfecte muzikantjes worden, maar je legt wel een basis, die ze zelf kunnen uitbreiden in hun eigen tijd.
Ik ben ook zeker wel voor een continuerooster en bredeschool principe, onze basisschool is ook een brede school, helas geen continue, bij gebrek aan belangstelling........

Maar niet 52 weken per jaar.
nu wonen mijn gezin in een dun bevolkt gebied, hoezo muziekles enz. op school in de zomermaanden. dit is niet te realiseren.

mijn gezin telt 3 verschilende kinderen, 1 heeft echt tijd alleen nodig, 1 wisseld per dag. en 1 die deze regeling geweldig zou vinden. die is graag de hele dag onder de mensen.
Ik laat me graag leiden door enig realisme, dat is niet hetzelfde als "alles meteen afschieten"

Het belang van de kinderen gaat voor mij boven het gemak voor de ouders en ik zie, ervan uitgaand dat het budget niet ineens enorm gaat stijgen, het belang van de kinderen allesbehalve gediend worden. Dat er voor de ouders voordelen aan zitten zie ik wel, maar dat moet niet het belangrijkste punt zijn.

Als je er nou vanuit kon gaan dat je kind in niet al te grote groepen onder deskundige leiding bezig is met iets dat leuk en/of zinnig is voor hem/haar, dan was het een heel ander verhaal, en DAN had je een goed uitgangspunt: dan was het in de eerste plaats goed/prettig voor de kinderen en daarbij toevallig ook nog handig voor de ouders.
Het lijkt me erg lastig ivm lessen en instructie. Dan is Pietje weer weg tijdens de uitleg breuken, Marietje tijdens het zinsontleden en net als de hele klas er wél is heeft de juf vakantie en staat er een ploeterend einvaller.
En dan heeft Klaasje net vakantie, zitten zijn vriendjes ops chool. Heeft-ie niemand om mee te spelen
Heel toevallig dat ik deze topic tegenkom zeg!

Ik woon in Ede en heb een zoontje van bijna 4 mnd. We kregen een paar weken geleden een enquete over deze zogeheten "parapluschool". Vandaag kwam er een herrinnering ( naar iedereen omdat de enquete anoniem is ) dus uitslag is er nog niet. Toch is dus in het nieuws te vinden dat deze school er komt...

In die enquete stonden vragen als: zou u uw kind naar de parapluschool laten gaan als deze meer dan 10 km van uw huis is... wat voor geloofsovertuiging zou u willen zien op deze school en wat mag de school kosten ( in de enquete werd gesproken over 250,00 per maand... ).

M.i. een goed initiatief deze school maar er moet nog wel e.e.a. uitgediept worden.

En ver van huis heeft nadelen....vriendjes van school die dan dus ook verweg wonen en niet zoals nu een straat verder omdat de meesten de dichtsbijzijnde school kiezen.

Wat betreft de regelmaat....Een basisschool heeft over een heel kalenderjaar zo'n 12 weken vrij, en een vader/moeder gemiddeld 5 weken. Pa en ma zouden dus om de beurt vakantie moeten houden om de kids op te vangen...En anders wordt het hier een paar dagen logeren en dan daar. Ook niet goed lijkt mij?

En nog een voordeel....je hoeft niet in dat superdure hoogseizoen op vakantie!!!
Als ik zie hoe onze zoon nu aan vakantie toe is, en als ik terug denk aan mijn eigen lagere schooltijd (en hoe wij genoten van de 6 weken vrij) dan zeg ik; niet doen. Vooral niet doen. Tegemoet komen aan werkende ouders zou voor mij allerminst een reden zijn. Het kind staat voorop, niet de carrière van pas en mams. En op de basisschool is een kind nog te jong om de ouders te volgen (als in; het hele jaar doorhjakkeren) dat kun je je hele leven nog doen. Daar is later nog tijd genoeg voor.

Ik ben tegen je hoort het.
Jammer, mijn kinderen zijn tegen die tijd de basisschool voorbij, maar ik had mijn kinderen graag naar zo'n school gestuurd.
Ik zou het als kind geweldig hebben gevonden. Wij mochten maar 1 clubje uitkiezen waar we lid van konden zijn, maar wat wilde ik graag èn muziekles, èn 3 sporten, èn scouting, èn èn èn.

En die 6 weken zomervakantie vond ik ook zwaar overschat. De eerste week was nog wel leuk, maar daarna gingen je virneden op vakantie en daarna jij (was ook wel weer leuk) en de laatste weken zat je je gewoon dood te vervelen.

Volgens mij zijn je kinderen trouwens ook niet zo moe als er een minder intensief rooster wordt aangeboden omdat er 6 weken meer schooltijd is om alle doelen te behalen.

Ik zie btw niks van vermoeidheid bij mijn kinderen nu de vakantie nadert.
Oh wij hebben er eentje die bijna in elkaar stuikt van vermoeidheid.

Wij hadden ook altijd voldoende te doen in de vakantie; een rubber boot, een recreatieplas voor de deur en een hele kinderrijke buurt, dus dat kwam wel goed.

Hier thuis is het hetzelfde verhaal; rubber boot, plas en vriendjes....
Het lijkt mij heel fijn, zo'n systeem. Wij hebben dit jaar wel "genoeg" vakantiedagen, maar omdat mijn collega nogal beroerd haar vakantie gepland heeft (ze was afhankelijk van familieleden) Heb ik nu dus drie weken vakantie, twee weken werken, één week vakantie, maar je moet toch zes weken van alles regelen.
Ik vind het een slecht plan. Er wordt niet gekeken naar het belang van het kind maar naar het belang van de ouders. Bovendien is zoon gebaat bij structuur en regelmaat ivm syndroom van Asperger. Als hij het hele jaar door naar school zou gaan, dan zou hij al helemaal opgebrand zijn voordat hij weer echt vol aan de bak zou moeten. Laat hem dan maar lekker 6 weken thuis en zich zo nodig vervelen als het moet.
quote:Starshine schreef op 27 juni 2009 @ 23:20:

Volgens mij zijn je kinderen trouwens ook niet zo moe als er een minder intensief rooster wordt aangeboden omdat er 6 weken meer schooltijd is om alle doelen te behalen.Moe wordt je ook niet van de basisschool (okee, nu misschien wel maar in mijn kindertijd hoefde je daar echt niet keihard te werken) maar moe word ik wel van de hele tijd met zoveel mensen/kinderen bij elkaar zijn. Ik ben 'n einzelganger en een weekje kamp (in mijn geval ruiterkamp) vond ik leuk, maar de weken dat ik na de vakantie met m'n ouders en na het kamp gewoon lekker in m'n uppie of met 1 of 2 vriendinnetjes/vriendjes aan kon rommelen, had ik toch zeker niet willen missen. Ik vond 6 weken eigenlijk veel te kort (vooral omdat mijn belgische vriendinnetje er 8 had)
Even up ivm topic op actueel.
quote:traincha2 schreef op 28 juni 2009 @ 08:06:

Ik vind het een slecht plan. Er wordt niet gekeken naar het belang van het kind maar naar het belang van de ouders. Bovendien is zoon gebaat bij structuur en regelmaat ivm syndroom van Asperger. Als hij het hele jaar door naar school zou gaan, dan zou hij al helemaal opgebrand zijn voordat hij weer echt vol aan de bak zou moeten. Laat hem dan maar lekker 6 weken thuis en zich zo nodig vervelen als het moet.

Dit wilde ik ook typen, maar jij was me voor. Het belang van het kind moet m.i. altijd voorop komen. Zo sta ik althans in het leven. Als mijn kind ergens onder moet lijden, dan pas ik me liever aan dan andersom. Mijn kind heeft geen asperger of andere afwijkingen maar als ik zie hoe ze na telkens een week of 8 tot 10 school aan haar vakanties toe is, en als ik zie hoe moe ze al is na een dagje school, dan moet ik er werkelijk niet aan denken dat zij nóg langer op school zou moeten doorbrengen, met minder (vaak) vakantie en tot half 6 op de BSO/muziekschool/sport-combi.

Omdat mij dat dan beter uitkomt? Ik heb in mijn werk ook altijd gezocht naar tijden waarin mijn kind er zo weinig mogelijk van zou 'merken'. Dat heeft er een paar keer toe geleid dat ik weliswaar de beste kandidaat was maar de baan niet kreeg. Een ander zal er misschien niet bij kunnen, maar voor mij is dat dan een juiste keus geweest.
Ik vind het een buitengewoon goed plan. Ik denk namelijk dat het ook in het belang van het kind is. Daarbij, de maatschappij veranderd, thuisblijfmoeders gaan steeds meer verdwijnen en zijn al in de minderheid. En het is belachelijk dat het schoolsysteem nog steeds is gebasseerd op de rolverdeling in de jaren 50, terwijl dat alláng niet meer aan de orde is.

Mijn kinderen mogen merken dat wij werken. Dat moeten zij later namelijk ook. En 5 dagen naar school lijkt me prima. Zijn genoeg landen waar het al zo werkt.

Ik vind het zieliger dat er, omdat er een paar kindjes zijn met ouders die niet werken of waar maar 1 van de ouders werkt, het hele schoolsysteem daarop aangepast is en vervolgens het ook nog zielig wordt gevonden dat kinderen naar de BSO gaan.

De kinderen van werkende ouders hebben op deze manier te lijden onder ouders die niet werken, in wezen. En aangezien de meerderheid van de ouders gewoon werkt vind ik écht dat het tijd is om het schoolsysteem erop aan te passen.

Kinderen gaan er níet dood van als ze 5 dagen in de week naar school moeten. Het is toch bizar dat het nog steeds gezonder gevonden wordt tegenwoordig om kleine kinderen onder de 4 alleen thuis bij mama te houden in plaats van naar het KDV te brengen? Vroeger had je tenminste nog buurkinderen, broers, zussen en andere kinderen om mee op te groeien. Tegenwoordig heb je mama, en een speelclubje op z'n tijd, en daar krijg je nare kinderen van .
Oh, en mijn kinderen zouden daar direct naartoe gaan omdat mij dat beter uitkomt. Ik ben namelijk de ouder, en ik zal geen dingen doen die schadelijk zijn voor ze, maar verder hebben ze zich maar aan te passen.

Dat het 'zo zwaar' is en het belang van het kind niet voorop komt is ook maar een kwestie van perceptie, het is maar net wat ze gewend zijn.
En om nou het hele systeem te gaan omgooien voor kinderen met een stoornis, lijkt me niet heel reeel. Voor kinderen die naar speciaal ondewijs gaan kan altijd nog gekeken worden wat haalbaar is. Kun je op een gewone basisschool dan zul je hier ook aan moeten kunnen wennen.
quote:Spinster schreef op 26 juni 2009 @ 17:36:

Het gaat er juist om dat school / KDV / BSO / peuterspeelzaal en misschien zelfs ook sportclubjes / knutselclubjes / muziekscholen veel meer geïntegreerd raken.

Dat scheelt ouders ook enorm heen en weer rijden van wijk naar wijk voor alle losse afspraken, waardoor moeders gewoon kunnen werken.

Moeders kunnen ook gewoon werken als vaders hun kroost naar de losse afspraken rijden

Of is het de bedoeling dat ouders allemaal full-time blijven/gaan werken?
quote:Thyra schreef op 30 juni 2009 @ 12:29:

Oh, en mijn kinderen zouden daar direct naartoe gaan omdat mij dat beter uitkomt. Ik ben namelijk de ouder, en ik zal geen dingen doen die schadelijk zijn voor ze, maar verder hebben ze zich maar aan te passen.

Dat het 'zo zwaar' is en het belang van het kind niet voorop komt is ook maar een kwestie van perceptie, het is maar net wat ze gewend zijn.

In het geval van mijn kind: absoluut niet. Het is geen kwestie van wennen of willen, maar van niet kunnen. Bovendien blijf ik erbij dat een ouder die zijn kind zo weinig ziet, bepaalde details mist die van belang zijn voor het opgroeien tot een volwaardig mens. Ik vind dat één op ééncontact met mijn kind uitermate waardevol en zou het erg verdrietig vinden als het schoolsysteem zo zou veranderen dat dat veel minder worden.

Ik spreek nu volkomen voor mijzelf en mijn kind, ik hoop dat dat duidelijk is.

En wat jij schrijft over 'dan hebben ze zich maar aan te passen', daarvan gaan bij mij dus echt de haren recht overeind staan. Ik gun jou je mening en visie op dit geheel, maar scheer alsjeblieft de kinderen niet over één kam. Natuurlijk zullen ze er niet dood aan gaan, maar mijn kind zou heel anders (in negatieve zin) in haar vel komen te steken als ze veel meer tijd op school moest doorbrengen.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat een dergelijk schooltype niet de regel gaat worden en dat de ouders altijd zullen blijven kunnen kiezen voor een type school dat het best bij hun kind (1e instantie) en levensovertuiging (2e instantie) past.
Open zijn van 52 weken vind ik te veel. Wat ik wel geweldig vind aan het idee is dat ouders zelf vakantie kunnen opnemen in een bepaalde periode en dat er nu eindelijk eens een school komt die probeert mee te denken ipv alleen maar klaagt dat werkende ouders nooit kunnen helpen. Ik zou dit soort initiatieven alleen maar toejuichen, wie weet wat voor geweldigs eruit komt. Mijn idee zou meer zijn" Minder vakantie, beter gespreid(meer losse vrije dagen bijv. in t najaar) daardoor evenwichtiger spreiding van drukte, zwaarte, betere integratie van sport en cultuur, geweldig!
quote:Thyra schreef op 30 juni 2009 @ 12:28:

Ik vind het een buitengewoon goed plan. Ik denk namelijk dat het ook in het belang van het kind is. Daarbij, de maatschappij veranderd, thuisblijfmoeders gaan steeds meer verdwijnen en zijn al in de minderheid. En het is belachelijk dat het schoolsysteem nog steeds is gebasseerd op de rolverdeling in de jaren 50, terwijl dat alláng niet meer aan de orde is.

Mijn kinderen mogen merken dat wij werken. Dat moeten zij later namelijk ook. En 5 dagen naar school lijkt me prima. Zijn genoeg landen waar het al zo werkt.

Ik vind het zieliger dat er, omdat er een paar kindjes zijn met ouders die niet werken of waar maar 1 van de ouders werkt, het hele schoolsysteem daarop aangepast is en vervolgens het ook nog zielig wordt gevonden dat kinderen naar de BSO gaan.

De kinderen van werkende ouders hebben op deze manier te lijden onder ouders die niet werken, in wezen. En aangezien de meerderheid van de ouders gewoon werkt vind ik écht dat het tijd is om het schoolsysteem erop aan te passen.

Kinderen gaan er níet dood van als ze 5 dagen in de week naar school moeten. Het is toch bizar dat het nog steeds gezonder gevonden wordt tegenwoordig om kleine kinderen onder de 4 alleen thuis bij mama te houden in plaats van naar het KDV te brengen? Vroeger had je tenminste nog buurkinderen, broers, zussen en andere kinderen om mee op te groeien. Tegenwoordig heb je mama, en een speelclubje op z'n tijd, en daar krijg je nare kinderen van .

Wat is dat nou voor rare zin? "tegenwoordig" (hoezo, moeders werken meer dan vroeger hoor) en "nare kinderen van" ?

Wat een enorm generaliserende opmerking zeg.

Overigens gaan de meeste kinderen gewoon 5 dagen per week naar school hoor. Hier althans wel.

Je slaat verder de plank behoorlijk mis met je opmerking dat het schoolsysteem is aangepast aan niet-werkende ouders. Het schoolsysteem zoals dat er nu is, is ooit verzonnen om kinderarbeid tegen te gaan. Niet om ouders tegemoet te komen.

Even afgezien van wat ik van het hele plan vindt, vind ik jouw reactie behoorlijk kort door de bocht.
Ik vraag me trouwens af hoe gescheiden ouders tegemoet kunnen worden gekomen in dit systeem. Geen 6 weken vakantie betekent dan dus ook dat de ouders hun kinderen geen 3 weken in de zomer zullen hebben. (en dús kortere vakanties, lijkt mij persoonlijk niet zo fijn)

En aangezien er nogal wat gescheiden ouders zijn, lijkt het me niet zo raar om daar rekening mee te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven