Basisschool hele jaar open (geen lange zomervakantie meer)?!

26-06-2009 17:07 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist gelezen op nieuwssite:

School in Ede hele jaar door open

EDE - In de gemeente Ede komt een nieuwe basisschool die het hele jaar door open is. De school is 52 weken per jaar open om werkende ouders tegemoet te komen.

„De huidige strakke schooltijden zijn de voornaamste beperking in de deelname van vrouwen op de arbeidsmarkt”, zegt Han Plas, voorzitter van stichting Proominent, beheerder van 13 openbare basisscholen in de gemeente Ede.

Feestdagen

De lange zomervakantie is in het plan ook afgeschaft, evenals de vele korte vakanties tussendoor. „We sluiten alleen in de weekeinden en op nationale feestdagen”, aldus Plas. Volgens hem zijn school en buitenschoolse opvang nu te strikt gescheiden. „Dat kan veel evenwichtiger gemixt worden. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat kinderen om half 9 niet goed leren, maar beter muziekles kunnen volgen. We willen leren en spelen meer afwisselen.”

Plas wil vakanties niet helemaal afschaffen. Ouders mogen zelf bepalen wanneer in juni, juli of augustus ze met hun kinderen op vakantie willen. In september 2010 wil de stichting starten met de nieuwe basisschool.

Wat vind jij; een slecht plan of het idee voor de scholen van de toekomst?
quote:Thyra schreef op 30 juni 2009 @ 12:28:

Tegenwoordig heb je mama, en een speelclubje op z'n tijd, en daar krijg je nare kinderen van .Tot nu toe hebben wij anders nog best hele leuke kinderen hoor.
Heb je trouwens kinderen, Thyra?
quote:Liv schreef op 30 juni 2009 @ 14:38:

Ik vraag me trouwens af hoe gescheiden ouders tegemoet kunnen worden gekomen in dit systeem. Geen 6 weken vakantie betekent dan dus ook dat de ouders hun kinderen geen 3 weken in de zomer zullen hebben. (en dús kortere vakanties, lijkt mij persoonlijk niet zo fijn)

En aangezien er nogal wat gescheiden ouders zijn, lijkt het me niet zo raar om daar rekening mee te houden.voor gescheiden ouders lijkt 't me er juist praktischer op worden, want die hoeven zich dan niet in vieren te delen om zowel met hun eerste als tweede leg vakantie te moeten doorbrengen, als ze het bij toerbeurt kunnen doen
2, Nurse.
quote:elninjoo schreef op 30 juni 2009 @ 15:00:

[...]

voor gescheiden ouders lijkt 't me er juist praktischer op worden, want die hoeven zich dan niet in vieren te delen om zowel met hun eerste als tweede leg vakantie te moeten doorbrengen, als ze het bij toerbeurt kunnen doen

Niet iedereen heeft een tweede leg en buiten dat: het is dus juist níet praktischer, maar dat heb ik al uitgelegd.

En eerste en tweede leg gaan meestal gewoon samen op vakantie trouwens. (waarom moeten broers en zussen ineens apart weg?)
Ben inderdaad benieuwd wat dat gaat opleveren voor docenten.
Dit schoolsysteem is gewoon gebasseerd op een tijdperk dat er altijd 1 ouder thuis was. Daarbij is dat thuisblijfmoederschap gebasseerd op een tijd dat vrouwen een kind of 8 hadden, gemiddeld genomen en een huishouden dat veel tijd koste.

Dat is niet meer zo, dus kunnen vrouwen ook gewoon werken. Daarbij ben ik er gewoon van overtuigd dat het niet gezond is voor kinderen om zoveel mogelijk tijd met moeder (of vader) door te brengen. Altijd een volwassene tot je beschikking die je aandacht geeft, zonder die te moeten delen (of hoogstens met 1 of 2 broers of zussen) vind ik niet gezond.

Daarbij zal het in de toekomst alleen nog maar meer worden dat gezinnen bestaan uit 2 ouders die werken en de uren die gewerkt gaan worden zullen alleen maar vermeerderen. En dan is het hoog tijd dat we die houding van 'kinderen horen bij hun moeder en opvang is zielig' eens laten varen, want realistisch is het niet meer (en in mijn ogen ook niet gezond) heel veel landen hebben dit systeem en daar zijn ook geen kinderen die er massaal aan onderdoor gaan.

Ik vind van 8.30 tot 17.30 ook lange dagen, maar ik neem aan dat een kind niet élke dag van 8.30 tot 17.30 op school hoeft te blijven.

Ik weet ik dat ik overdrijf, maar ik vind de houding die ik van veel mensen lees zó ontzettend jaren 50 dat ik graag even in extremen praat.
Ah, zeg dan gelijk dat je in extremen praat.... (scheelt een hoop typwerk)
Maar Liv, wat is er mis met de één 1 jaar 3 weken op vakantie, en de ander de rest van de vakanties (ook 3 weken) en de ander het jaar erop 3 weken in de zomer....?

Daar is toch wel een mouw aan te passen? Hoeveel gescheiden ouders gaan béiden 3 weken met al hun kinderen van welke leg dan ook op vakantie?

Juist voor gescheiden ouders lijkt me dit makkelijker, zeker als je normale afspraken kunt maken, want je kunt zélf bepalen wanneer er vakantie opgenomen wordt.
Ik persoonlijk ga graag in de zomervakantie (want mooi weer) 3 weken op vakantie. Ieder jaar dus. Meeste mensen die ik ken doen dat. Is voor de kinderen ook leuk he? Dat ze hun ouders (apart) eens wat langer zien.

Maar goed, als je inderdaad helemaal zelf mag bepalen wanneer je vakantie opneemt is er niks aan de hand natuurlijk.
quote:elninjoo schreef op 30 juni 2009 @ 15:00:

voor gescheiden ouders lijkt 't me er juist praktischer op worden, want die hoeven zich dan niet in vieren te delen om zowel met hun eerste als tweede leg vakantie te moeten doorbrengen, als ze het bij toerbeurt kunnen doenHet is juist haske fijn en practisch dat gescheiden ouders ieder de helft van de schoolvakantie de koters kunnen "hebben". Zo heeft iedereen een paar weken quality time en het is met het werk prima te regelen.
opvang is zielig?

kinderen bij ouders?

wie vindt dat dan thyra????

ik ken ze niet
Ik ook niet. Maar Thyra spreekt, aldus zichzelf, even in extremen om haar punt te maken. Snap je? Het ontgaat haar blijkbaar dat ze daardoor haar punt juist enorm onderuithaalt.....
Bedankt voor het opbouwende commentaar.

Maansa, er word jaarlijks een onderzoek gedaan door het CBS, daar komt al jaren uit naar voren dat 80% van de mensen eigenlijk vindt dat kinderen thuis bij de ouders horen, dat kinderopvang een noodoplossing is en dat werken liever niet meer dan 2, hooguit 3 als het echt niet anders kan, dagen in beslag gaat nemen. Dat moeders de belangrijkste en de betere opvoeders zijn en dat kinderen opvoeden niet goed kan als je ook werkt. Dat mag je dus wel aannemen als de 'algemene mening in Nederland'.

Ik vind het elke keer weer schokkend die resultaten.
Graag gedaan hoor!
quote:Thyra schreef op 01 juli 2009 @ 08:59:

Maansa, er word jaarlijks een onderzoek gedaan door het CBS, daar komt al jaren uit naar voren dat 80% van de mensen eigenlijk vindt dat kinderen thuis bij de ouders horen, dat kinderopvang een noodoplossing is en dat werken liever niet meer dan 2, hooguit 3 als het echt niet anders kan, dagen in beslag gaat nemen. Dat moeders de belangrijkste en de betere opvoeders zijn en dat kinderen opvoeden niet goed kan als je ook werkt. Dat mag je dus wel aannemen als de 'algemene mening in Nederland'.

Ik vind het elke keer weer schokkend die resultaten.

Maar wat vind je daar dan schokkend aan?

Dat de meeste mensen er zo over schijnen te denken terwijl jij dat niet doet?

Of vind je het schokkend dat de meeste mensen dus compleet tegen hun gevoel in hun kinderen naar de opvang brengen omdat ze (denken dat ze) daar nauwelijks keus in hebben?

Ik vind het elke keer weer schokkend die resultaten.Eens. Die jaren 50 houding die hier nog steeds heerst is echt ongelooflijk soms.
80% van de (?) mensen? Mij is niks gevraagd hoor.

Ben wel benieuwd naar dat onderzoek eigenlijk. Linkje?
Of bedoel je soms de emancipatiemonitor? Want in dat geval kloppen én je cijfers niet en bovendien gooi je van alles op één hoop. Maar misschien bedoel je een ander onderzoek? (kan het me niet voorstellen, want in die emancipatie monitor staan precies die dingen die je noemt)

Link
Recent
quote:Zwieber schreef op 26 juni 2009 @ 17:20:

[...]

Klopt, dat hij 4 is. Maar hebben ze dan in groep 3 echt 6 weken nodig? Ik vond het altijd veeeeeeeeeel te lang als kind.Ik vond het altijd veeeeeeeeel te kort als kind. Maar feit is dat kinderen meer dan 6 weken vakantie per jaar gewoon echt 'nodig' hebben. Ik merk het op scholen, en in de kinderopvang ook. Kinderen worden echt moe, en zijn echt heel vervelend aan het worden. Gelukkig is het bijna vakantie en dan hoeven ze niets meer.
Erger u niet, verwonder u slechts!

Maansa, er word jaarlijks een onderzoek gedaan door het CBS, daar komt al jaren uit naar voren dat 80% van de mensen eigenlijk vindt dat kinderen thuis bij de ouders horen....Heb je daar een link van?
Vind het een prima plan. Ben het eens met dat kinderen echt hun vakanties nodig hebben. Het feit blijft dat ouders vast zitten aan laten we zeggen 21 of 24 vakantiedagen in een jaar. Daar verander je als ouders niets aan. Of kinderen nou naar de naschoolse opvang gaan of school ( mits aangepaste activiteiten) maakt dan ook niet veel uit, het gaat erom dat de kinderen onder de pannen zijn als ouders moeten werken. Er zijn nog steeds geen bedrijven die ouders alle schoolvakanties ouders vrij geven plus de lange zomervakantie van 6 weken.

( wel het onderwijs maar niet iedereen is leerkracht van beroep)

In het buitenland is het normaal je kind naar summerschool te brengen tijdens de grote zomervakantie. Daar moeten ouders immers ook gewoon werken in de zomer. Kinderen krijgen daar een aangepast programma.
Tot voor kort zou ik het een prima plan gevonden hebben. Maar nu mijn jongens (4 en 5 jaar oud) allebei op de basisschool zitten, merk ik dat het echt tijd wordt voor 'grote vakantie'. Ik woon in het zuiden en pas eind juli begint hier de vakantie dit jaar. Het is net iets te lang nu, het schooljaar. De kinderen die al het hele jaar op school zitten, zijn er echt aan toe volgens mij. Het kan ook projectie zijn; zelf heb ik ook wel zin in zes weken lang niet op uur en tijd op hoeven staan en haasten 's morgens. Maar dat kan ik ook makkelijk fijn vinden, want ik werk op uren dat het mij uitkomt en voornamelijk vanuit mijn eigen werkkamer thuis.

Waar ik wel zeer voor zou zijn, is een continurooster. Overblijven kan bij ons op school ook, maar dan moeten de kinderen zich een uur en een kwartier vermaken en dat vind ik nog te lang. Als alle kinderen op school zouden eten en de pauze zou bijvoorbeeld 45 minuten zijn, zou ik dat een ander verhaal vinden.

Voor de vakanties bestaat er toch ook vakantie-BSO? Helaas zullen daar vaak lange wachttijden voor zijn, hier bij ons was er wonder boven wonder plaats genoeg. Als je op tijd aanmeldt, ben je gegarandeerd van de dagen die je hebt aangegeven. Ik zie daar toch vanaf omdat ik de opvang aan huis nu gelukkig weer op peil heb, maar het zou een goed alternatief kunnen zijn.

Ik ben het er wel mee eens dat het schoolsysteem hopeloos ouderwets is en dat het hoog tijd wordt dit eens goed tegen het moderne licht te houden.

xx lisa.
Als ik het plan van de paraplu school zo lees (in het artikeltje in de OP, heb het nog niet gegoogled) komt het op mij over alsof er alleen in de zomermaanden vakantie opgenomen kan worden door de kinderen. Lijkt mij logisch dat de leerkrachten die tijd vrij zijn (precies die 12 weken, die CAO technisch vastgelegd zijn ) en kinderen NSO opvang op school krijgen. Dan kunnen leerkrachten door het jaar heen hun 14,5 adv dag opnemen, dus daar komen wij met zijn allen wel overheen.

Maar hoe moet dat nu met al die gezinnen die ook nog een weekje willen skien? Of in de veel goedkopere mei- of septembermaand op vakantie willen. Want dat vind ik als leerkracht dus weer echt belachelijk, al die ouders die maar buiten de schoolvakanties op vakantie gaan. Ook heel goed voor de structuur (en tot 5 jaar ala, geen leerplicht enz. Maar op `mijn` school zitten leerlingen tot 20 en ook die categorie neemt nog regelmatig een extra weekje vrij). Dat wordt natuurlijk nog lastiger met die 3 weken vakantie per leerling.

Verder ben ik gek op mijn werk en ook op mijn vakanties. En gelukkig voor alle mensen die het echt belachelijk vinden dat `wij` leerkrachten zoveel vakantie hebben, zeker omdat zij veel meer verantwoodelijkheden hebben op hun werk (hele bijzondere opmerking, de scholing van je kind lijkt me een hele grote verantwoordelijkheid) nodig ik uit om als de wiedeweerga een zijinstromersopleiding te gaan doen. Kost relatief weinig tijd en gezien het lerarentekort wat op handen is, heb jij over twee jaar ook zoveel vakantie. De kwaliteit van de zijinstromers/herintreders opleidingen daargelaten, maar gezien de weinig verantwoordelijke baan die leerkrachen hebben geen punt denk ik.

Er loopt momenteel een discussie m.n. voor VO om de zomervakantie zowel voor leerlingen als leerkrachten een week korter te maken. Dit ivm het spreiden van de werkdruk en de urenbelasting. Er wordt dus heus wel gekeken naar andere mogelijkheden van urenindeling, alleen dan niet met het werkschema van de ouders als uitgangspunt maar de urenbelasting van zowel leerkracht als leerling. Een stuk gezonder lijkt me.

Het brede school principe lijkt me een goede oplossing voor mensen die hier gebruik van willen maken, het aanbieden van NSO al dan niet in de vorm van sport/muziek clubs of de meer traditionelere opvang in school is helemaal geen verkeerd idee. Maar een schooldag van 8:30u.-17:30u. lijkt mij voor veel leerlingen echt een te zware belasting, zowel cognitief als sociaal. Voor de leerkrachten maakt zo`n lange werkdag over het algemeen niet uit, wij werken echt gewoon tot 17u. Voorbereidingen lijken me een ander verhaal, maar daarom denk ik dus ook dat bijvoorbeeld na 16u. de begeleiding van de leerlingen neer zal komen op NSO leidsters.

Maar nogmaals, ik kan me ook niet voorstellen dat de paraplu school en hele schooldag voor ogen heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven