Basisschool hele jaar open (geen lange zomervakantie meer)?!

26-06-2009 17:07 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist gelezen op nieuwssite:

School in Ede hele jaar door open

EDE - In de gemeente Ede komt een nieuwe basisschool die het hele jaar door open is. De school is 52 weken per jaar open om werkende ouders tegemoet te komen.

„De huidige strakke schooltijden zijn de voornaamste beperking in de deelname van vrouwen op de arbeidsmarkt”, zegt Han Plas, voorzitter van stichting Proominent, beheerder van 13 openbare basisscholen in de gemeente Ede.

Feestdagen

De lange zomervakantie is in het plan ook afgeschaft, evenals de vele korte vakanties tussendoor. „We sluiten alleen in de weekeinden en op nationale feestdagen”, aldus Plas. Volgens hem zijn school en buitenschoolse opvang nu te strikt gescheiden. „Dat kan veel evenwichtiger gemixt worden. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat kinderen om half 9 niet goed leren, maar beter muziekles kunnen volgen. We willen leren en spelen meer afwisselen.”

Plas wil vakanties niet helemaal afschaffen. Ouders mogen zelf bepalen wanneer in juni, juli of augustus ze met hun kinderen op vakantie willen. In september 2010 wil de stichting starten met de nieuwe basisschool.

Wat vind jij; een slecht plan of het idee voor de scholen van de toekomst?
Op zich vind ik het wel een idee voor de school van de toekomst, het zou het uitwerken waard zijn. Alleen om de vakanties nu meteen helemaal af te schaffen... ik zit zelf in het onderwijs (HBO) en ben toch echt wel op mijn vakanties gesteld op zijn tijd. Ik ben wel voor een betere integratie van NSO in het onderwijs, daar zie ik grote mogelijkheden (en leuke, ook voor de kinderen!). Zoals idd die muzieklessen.

Hier is er vakantie-BSO, nu nog in grote groepen, dat vind ik minder, straks komt het bij onze eigen BSO in kleinere groepen en dat vind ik minder erg. Mijn vakantie en die van mijn kinderen loopt nl niet gelijk.
[quote]mardjen schreef op 02 juli 2009 @ 10:05:

Verder ben ik gek op mijn werk en ook op mijn vakanties. En gelukkig voor alle mensen die het echt belachelijk vinden dat `wij` leerkrachten zoveel vakantie hebben, zeker omdat zij veel meer verantwoodelijkheden hebben op hun werk (hele bijzondere opmerking, de scholing van je kind lijkt me een hele grote verantwoordelijkheid) nodig ik uit om als de wiedeweerga een zijinstromersopleiding te gaan doen. Kost relatief weinig tijd en gezien het lerarentekort wat op handen is, heb jij over twee jaar ook zoveel vakantie. De kwaliteit van de zijinstromers/herintreders opleidingen daargelaten, maar gezien de weinig verantwoordelijke baan die leerkrachen hebben geen punt denk ik.

Goed idee, wij hebben ook nog vacatures ;).

Over die vakantiedagen gesproken, in principe heb je in het onderwijs even veel vakantiedagen als in het bedrijfsleven (wij wel in het HBO tenminste) alleen de werkweken normaal zijn langer (41,25 uur). Dus effectief kom ik op hetzelfde aantal vrije dagen uit als bij mijn vorige baan bij de overheid, alleen dan op vastgestelde momenten.
Herkenbaar Raponsel, nu zal HBO en PO sowieso wel wat verschilletjes hebben, maar ik werk in het noorden van regio zuid holland en heb veel collega`s uit NH en ook vriendinnen die in NH werken. Tegen de tijd dat hun kinderen in de PO leeftijd komen gaan die inderdaad ook altijd kijken naar een andere school (voor zichzelf).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven