Basisschool kiezen

31-08-2020 13:44 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Hoe hebben jullie een keuze gemaakt in basisschool?
Ik wil graag op gevoel kiezen. Mijn partner en ik hebben echter voor een andere school een voorkeur en we moeten even nadenken hoe we nu toch een fijne keuze kunnen maken.

Het zal bij beide scholen wel goedkomen, maar het blijven echt verschillende scholen. De scholen zijn beide dichtbij met mooie schoolpleinen en heldere visie. De ene school is wel een stukje (250 vs 150) groter dan de ander (dus ook volle klassen).
Ik ben benieuwd!
ardni schreef:
31-08-2020 15:00
Daarom is het handig dat je ouders kent die kinderen op de school in kwestie hebben.
Ik vind de ervaringen van anderen ook wel erg fijn.
Houd er rekening mij dat het in tijden van Covid wat lastiger is om zelf wat mee te krijgen van de sfeer op school.
De sfeer zie je pas echt als de leerlingen en leerkrachten aanwezig zijn.
of door eens langs het plein te wandelen, tijdens de pauzes
wij gingen trouwens ook erg af, op wat andere ouders vertelden.
Madeliefjees schreef:
31-08-2020 14:12
Vooral dat "geen zwarte school" is natuurlijk wel erg belangrijk.
Nou ja, heel eerlijk? Toen ik liep te leuren met een kind dat een enorme voorsprong had vooral op het gebied van taal en lezen werd ik ook niet erg enthousiast van een school die zichzelf vooral onderscheidde door taalontwikkelingsprogramma's voor kinderen met een achterstand en NT2-programma's. Niet dat ik iets tegen heb op dergelijke programma's natuurlijk maar ik vreesde wel dat de totaal tegengestelde behoeften van mijn kind er een beetje onder zouden sneeuwen zeg maar.
Lady*Voldemort schreef:
31-08-2020 15:39
Nou ja, heel eerlijk? Toen ik liep te leuren met een kind dat een enorme voorsprong had vooral op het gebied van taal en lezen werd ik ook niet erg enthousiast van een school die zichzelf vooral onderscheidde door taalontwikkelingsprogramma's voor kinderen met een achterstand en NT2-programma's. Niet dat ik iets tegen heb op dergelijke programma's natuurlijk maar ik vreesde wel dat de totaal tegengestelde behoeften van mijn kind er een beetje onder zouden sneeuwen zeg maar.
ja natuurlijk. Je kunt principieel het ene vinden, maar voor je kind het andere wensen
MrsDuck schreef:
31-08-2020 14:57
Klopt, maar bij veel 60+ lonkt het pensioen, doen ze een stapje terug naar assistent of ambulant begeleider. En de fulltime juffen krijgen wellicht zelf kinderen waardoor je vervanging krijgt en ze parttime terugkomen. Hier op school hebben we die fases gehad dat het team veel wisselingen had, waardoor de onderlinge samenwerking minder soepel verloopt omdat ze elkaar nog niet zo goed kennen. Met name bij maatwerk voor een individueel kind is dat lastig.
Tja.

Oudere meesters/juffen doen soms een stapje terug of gaan met pensioen, jongere meesters/juffen ontdekken soms ineens dat het onderwijs toch de plek niet is waar ze oud willen worden, jongere juffen gaan soms met zwangerschapsverlof, juffen/meesters van eender welke leeftijd krijgen soms een burnout of een ernstige ziekte of ze gaan dood. Kortom: de leeftijdsopbouw van het team zegt geen hol.
Lees vooral ook de schoolgidsen. In de schoolgids van een van de scholen hier in het dorp stonden zoveel taal, tekst en spelfouten dat ik er geen seconde over nagedacht heb om onze dochter daar naartoe te sturen. Ook de nieuwsbrieven van de scholen zijn vaak terug te vinden op de website. Dat geeft ook wel een beeld van hoe de school is.
Lady*Voldemort schreef:
31-08-2020 15:39
Hier ook. Niet dat ik met mijn kind liep te leuren, maar bij het kiezen van een peuterschool (die bij een basisschool in zit) was het bij mijn dreumes al duidelijk dat hij niet zou hebben aan een school die vooral bezig was met achterstanden.
Wat voor soort ouders daar heen liepen was ook een reden natuurlijk.

Dat was dan zo'n 12 jaar geleden, maar de (buitenlandse) buurvrouw heeft haar kind er net afgehaald om het naar een gemengdere school te doen, dus waarschijnlijk ziet de populatie er nog hetzelfde uit.
Quincy2 schreef:
31-08-2020 15:58
Hier ook. Niet dat ik met mijn kind liep te leuren, maar bij het kiezen van een peuterschool (die bij een basisschool in zit) was het bij mijn dreumes al duidelijk dat hij niet zou hebben aan een school die vooral bezig was met achterstanden.
Wat voor soort ouders daar heen liepen was ook een reden natuurlijk.

Dat was dan zo'n 12 jaar geleden, maar de (buitenlandse) buurvrouw heeft haar kind er net afgehaald om het naar een gemengdere school te doen, dus waarschijnlijk ziet de populatie er nog hetzelfde uit.
Dat was nou net voor mij helemaal geen reden. Het kleurtje en/of de religieuze oriëntatie van de populatie interesseert me werkelijk geen hol eigenlijk. Het onderwijsaanbod wel.
Lady*Voldemort schreef:
31-08-2020 16:04
Dat was nou net voor mij helemaal geen reden. Het kleurtje en/of de religieuze oriëntatie van de populatie interesseert me werkelijk geen hol eigenlijk. Het onderwijsaanbod wel.
Het ging meer over het sociaal-economisch uiterlijk (als dat een beetje een duidelijke omschrijving is?). Wat dan weer enigszins verband houdt met schoolprestaties.
Ik vind het wel logisch dat je daarnaar kijkt. Ik heb het als kind zelf meegemaakt, ik heb op twee basisscholen gezeten en op de tweede lag de lat echt een stuk hoger, maar daardoor deed ik het juist beter.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb op een hele slechte basisschool gezeten. Veel wisselingen van docenten, slecht gecoördineerd onderwijs en veel kinderen uit achterstandsmilieus. Als ik zie hoeveel fijner mijn kinderen het hebben dan ben ik heel blij met mijn besluit ze niet hier in de wijk op de matige school te zetten.
Het leven is niet eerlijk
MrsDuck schreef:
31-08-2020 14:21

-knip-

Verdiep je in hoe ze lesgeven. Werken ze met Snappet of met boeken? Wat bieden ze aan begeleiding voor zwakke, sterke of gediagnosticeerd met een stoornis kinderen. Praat eens met ouders en kijk hoe de kinderen uit school komen. Check de site van de onderwijsinspectie hoe de scholen het doen. Heeft de gemeente nog een school- en huisvestingsbeleid? Hoe gaat het qua BSO?

De adviezen qua uitstroom en of een school wit of zwart is, vind ik lastig. Als je van 25 kinderen uit een achterstandswijk er 8 naar de havo krijgt, vind ik dat een knappere prestatie dan een klas van 25 kinderen met HBO/WO ouders er 15 op havo krijgen. Sterker nog dat soort kak-scholen verklaren zich vrij makkelijk handelingsonbekwaam en schuiven het kind wat niet voldoet door naar een andere school. Dus ik zou ook in dat soort cijfers geïnteresseerd zijn; tussentijdse uitstroom.

Dit.
Uitstroom zegt zo weinig als je niet weet welke intelligentie de kinderen hebben en uit wat voor nest ze komen.

Verder: zoek eens uit hoe het zit met het verloop onder de leerkrachten en of er veel parttimers zitten. Ik ben er wel achter gekomen dat een vaste fulltime leerkracht voor de klas over het algemeen veel beter werkt voor de meeste kinderen.
Probleem is alleen dat je maar nooit weet wat de toekomst brengt. De school die ik uiteindelijk voor mijn dochter koos (op gevoel, zoals Lilalinda al beschrijft) was werkelijk fantastisch. Totdat de directeur ernstig ziek werd en stierf en werd vervangen door werkelijk een dweil van een mens. Echt ik kan wel een boek schrijven over de taferelen die ik heb meegemaakt toen zij eenmaal aan het roer stond. Maar op het moment dat dochter er binnen kwam was het voor haar dus echt een hele goeie school.
Lady*Voldemort schreef:
31-08-2020 15:43
Tja.

Oudere meesters/juffen doen soms een stapje terug of gaan met pensioen, jongere meesters/juffen ontdekken soms ineens dat het onderwijs toch de plek niet is waar ze oud willen worden, jongere juffen gaan soms met zwangerschapsverlof, juffen/meesters van eender welke leeftijd krijgen soms een burnout of een ernstige ziekte of ze gaan dood. Kortom: de leeftijdsopbouw van het team zegt geen hol.

Natuurlijk zegt dat wel 'een hol'. Als 30% van het lerarenbestand 60+ is dan weet je zeker dat 30% verdwijnt gedurende de schoolcarrière van je kind.

De rest is inderdaad afwachten, wat de overige leeftijdsgroepen gaan doen maar de kans dat een veertiger ineens overlijdt, gelijktrekken aan de 100% kans dat ouderen met pensioen gaan en dan roepen: "het maakt allemaal niks uit", slaat nergens op.
Bellyflop schreef:
31-08-2020 16:24
Natuurlijk zegt dat wel 'een hol'. Als 30% van het lerarenbestand 60+ is dan weet je zeker dat 30% verdwijnt gedurende de schoolcarrière van je kind.

En dan? Dan groeit je kind voortaan op voor galg en rad?

Pensioen is nog een kwestie van natuurlijk verloop. Met evenveel recht zou je kunnen stellen dat het vóór zo'n school spreekt dat de leerkrachten het er überhaupt zo lang uithouden dat ze er hun pensioenleeftijd bereiken. Wat ik veel interessanter zou vinden is het aantal leerkrachten dat tussentijds ineens verdwijnt, maar daar krijg je echt geen gegevens over.
Bellyflop schreef:
31-08-2020 16:24

De rest is inderdaad afwachten, wat de overige leeftijdsgroepen gaan doen maar de kans dat een veertiger ineens overlijdt, gelijktrekken aan de 100% kans dat ouderen met pensioen gaan en dan roepen: "het maakt allemaal niks uit", slaat nergens op.

Weet je, een baan is niet meer voor veertig jaar of langer. Dus leeftijd zegt niet zo veel. Krapte op de markt laat zelf 55+ nog regelmatig van baan wisselen. En de erecode dat je dat altijd per begin schooljaar doet geldt ook al jaren niet meer.
Lady*Voldemort schreef:
31-08-2020 16:34

Pensioen is nog een kwestie van natuurlijk verloop. Met evenveel recht zou je kunnen stellen dat het vóór zo'n school spreekt dat de leerkrachten het er überhaupt zo lang uithouden dat ze er hun pensioenleeftijd bereiken. Wat ik veel interessanter zou vinden is het aantal leerkrachten dat tussentijds ineens verdwijnt, maar daar krijg je echt geen gegevens over.
Maar zegt dat iets? op de school van mijn zoon weet ik o.a. van een hersenbloeding, hersenschudding, en baby/dichterbij-huis-werken.

Misschien zegt directeurswisselingen wat meer.
Lady*Voldemort schreef:

Dat niet, maar je kunt het wel navragen bij andere ouders, en je kunt eventueel de website in de gaten houden (als je het echt wilt weten) hoe het team verandert.

Mijn kind is godzijdank van de basisschool af nu maar zojuist even gekeken hoe het team er daar nu uitziet, weer 4 leerkrachten weg. De 'oude' garde (50-60 jaar) houdt het er nog steeds vol.

Ik vind het een hele belangrijke graadmeter, net als wat school zelf een acceptabele groepsgrootte vindt. Hangt ook samen met de directie, hier is halverwege een andere directeur gekomen (en na twee jaar weer vetrokken) en toen vond ik het een zootje worden.
Quincy2 schreef:
31-08-2020 16:39
Maar zegt dat iets? op de school van mijn zoon weet ik o.a. van een hersenbloeding, hersenschudding, en baby/dichterbij-huis-werken.

Misschien zegt directeurswisselingen wat meer.

Natuurlijk zijn er onverziene omstandigheden zoals ziekte.
Maar veel verloop (incl. directie) zegt over het algemeen echt wel iets is mijn ervaring.
Hetvrijewoord schreef:
31-08-2020 16:45
Natuurlijk zijn er onverziene omstandigheden zoals ziekte.
Maar veel verloop (incl. directie) zegt over het algemeen echt wel iets is mijn ervaring.

Weinig verloop kan ook betekenen dat de boel en beetje is ingedut. Oudere leerkrachten die graag blijven doen wat ze altijd al deden, waarom zou je vernieuwen als je pensioen al in zicht is?

Weinig verloop kan ook duiden op een vastgeroeste organisatie. Waarin iedereen elk jaar hetzelfde riedeltje af steekt tegen de kinderen. Waar elk jaar hetzelfde soort knutselwerkjes worden gemaakt. Waar het kerstfeest al jaren onveranderd wordt gevierd etc.
Andersom schreef:
31-08-2020 17:09
Weinig verloop kan ook betekenen dat de boel en beetje is ingedut. Oudere leerkrachten die graag blijven doen wat ze altijd al deden, waarom zou je vernieuwen als je pensioen al in zicht is?

Weinig verloop kan ook duiden op een vastgeroeste organisatie. Waarin iedereen elk jaar hetzelfde riedeltje af steekt tegen de kinderen. Wat elk jaar hetzelfde soort knutselwerkjes worden gemaakt. Waar het kerstfeest al jaren onveranderd wordt gevierd etc.

Luxeproblemen.
Wat maakt het kinderen uit wat groep 3 vorig jaar knutselde met kerst. Geen hol.
Liever elke jaar dezelfde kerst dan 3 parttimers waarvan er een met een burnout thuis komt te zitten en de ander parttimer de juf van een andere groep moet vervangen omdat die zwanger is en ga zo maar door.
Hetvrijewoord schreef:
31-08-2020 17:14
Luxeproblemen.
Wat maakt het kinderen uit wat groep 3 vorig jaar knutselde met kerst. Geen hol.
Liever elke jaar dezelfde kerst dan 3 parttimers waarvan er een met een burnout thuis komt te zitten en de ander parttimer de juf van een andere groep moet vervangen omdat die zwanger is en ga zo maar door.

Dat geldt dan natuurlijk ook voor de rest van het onderwijs.
Andersom schreef:
31-08-2020 17:09

Weinig verloop kan ook duiden op een vastgeroeste organisatie. Waarin iedereen elk jaar hetzelfde riedeltje af steekt tegen de kinderen. Waar elk jaar hetzelfde soort knutselwerkjes worden gemaakt. Waar het kerstfeest al jaren onveranderd wordt gevierd etc.
Sommige scholen vieren alles groots, origineel en met veel toeters en bellen. Was Sinterklaas net geweest dan werd de volgende dag begonnen aan de kerstknutsels en evenementen. Druk en hectisch, too much voor veel kinderen.

Ik zou kijken naar het les systeem, en verder op je gevoel afgaan.
Ik vind eigenlijk dat alles valt en staat met de klas waar je in terecht komt, en dat heb je nou net niet in de hand.
Lady*Voldemort schreef:

Ehm nee, mijn reactie was slechts
een mening op jouw kort door de bocht stelling. Aparte manier van discussieren.
Bellyflop schreef:
31-08-2020 18:27
Ehm nee, mijn reactie was slechts
een mening op jouw kort door de bocht stelling. Aparte manier van discussieren.
Jij vond het zo belangrijk hoor, die leeftijdssamenstelling. Dat postte je toch echt zelf. Apart dat je dan zo pissig wordt als iemand reageert op je bijdrage.
Ik vind sommige reacties in dit topic schandalig. Zwarte scholen worden op een lijn getrokken met asoscholen. Alsof scholen met veel buitenlandse kinderen voor tokkies zijn en witte scholen voor beschaafde mensen.

Je bent geen beter mens als je het privilege hebt dat je een wit kind bent met hoogopgeleide ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven