Basisschool kiezen

08-03-2010 21:59 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochterlief gaat over een jaartje naar de basisschool.

We hebben haar dus een tijd geleden op 2 scholen ingeschreven. Op beide scholen hebben ze plek voor haar; dus nu moeten we gaan kiezen. Beide scholen hebben voor- en nadelen.

Binnenkort gaan we op beide scholen kijken en praten. Ik ben nu voor mijzelf aan het bedenken wat ik allemaal wil vragen tijdens die gesprekken, en wat ik belangrijk vind waar een school aan moet voldoen en wat minder. Ik heb al wel een aantal punten maar ben ook benieuwd hoe anderen hier over denken.

Wat vinden jullie belangrijk aan een school? Waardoor heb je voor een bepaalde school gekozen (of juist niet?)
De sfeer op een school vind ik belangrijk, als je de school binnenkomt voelt het aan als een warm bad, of kil en koud?

- Ligt de school in de wijk waar je woont, is die makkelijk bereikbaar?

- De kinderen uit de straat waar zitten die op school.

- Werken ze klassikaal of mogen de kinderen op eigen tempo werken?

- Wat voor levensbeschouwing heeft de school, is die openbaar, katholiek?

- Jenaplan, Vrije school?

- Hoe groot zijn de klassen? Zijn er combinatie klassen?

- Naar welke scholen gaan de kinderen van groep 8?

- Hoe scoort de school op toetsen? De schoolinspectie?

- Werken ze met een continu rooster?

- Blijven de leerlingen over tussen de middag?

- Wordt er aandacht besteed aan muziekles, drama?

- Hoe gaan ze om met pesten, welzijn van een kind?

- Remidical teaching?

Maar vooral praat met ouders die hun kinderen daar op school hebben, en dan het liefst de ouders die niet een kind hebben die probleemloos door de schoolperiode gaan, maar leerlingen die ergens moeite mee hebben, kortom hoe handelt een school als er problemen zijn, bijv. als een kind buiten de groep dreigt te vallen, een kind wat dyslexie heeft, of bijv. een hoogbegaafd kind.

En als je ga kennismaken neem vooral je kind mee, om te kijken hoe ze op hem/ haar reageren, en hoe je kind zelf reageert.

Succes.
Neem de kleine mee en kijk hoe zij op de scholen reageert en hoe men op haar reageert
Dit is mijn topic van een jaar geleden ofzo, daar staan ook een aantal goede vragen in: Basisschool bezoeken, welke vragen stellen?
Oh en het belangrijkste: de klik.
Heb je geluk! Ik heb mijn dochter op 4 scholen ingeschreven toen ze nog geen 2 was, en er is nergens plaats. Ze komt overal op de wachtlijst terecht...

Dus niets te kiezen hier, ze gaat daar waar plaats is...
Sfeer en hoe ziet de school eruit qua gebouw en leerkrachten (is het een oud, gemengd en of jong team).

Actieve ouderraad (zegt ook vaak veel).

Klimaat op school (letterlijk). Wij zijn op een school gaan kijken die me qua lesgeven en leerkrachten erg aansprak, maar de lucht was niet te harden. Na een uurtje praten pijn aan onze ogen, droge keel etc. Niet fijn.
Bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe.

@Zwieber bedankt voor de link, zal hem doorlezen

@Tama wat balen dat je overal op een wachtlijst staat! Dara was ik ook bang voor omdat je dat hier vaak hoort, maar tot mijn verbazing dus bij allebei plek!

Oh dochter begint te huilen, later of morgen meer...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven