bedplassen

21-12-2009 20:54 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er tips om ons zoontje van 6 1/2 te helpen om s'nachts niet meer in zijn bed te plassen? Hij heeft nu nog een luier om die s 'ochtends kletsnat is. Zonder luier laten slapen, was geen succes. We geven hem s'avonds na het eten geen drinken meer (tenzij hij er zelf om vraagt) en laten hem rond 22:00 uur plassen. Soms is hij dan al nat... Wij weten niet meer zo goed hoe we hem verder kunnen helpen... Wie heeft er tips??
Plaswekker?

Ai, lastig. Eigenlijk heb ik geen tips. Moeilijk en ook balen voor hem.
Dank je voor het meeleven! Het is idd lastig voor hem. Helemaal nu de nachten zo koud zijn..

De plaswekker hadden wij ook al in gedachten, maar ik zou liever nog niet het 'medische traject' met hem in gaan..
Tot 6 jaar is het niet erg als kind nog niet zindelijk is (het wordt dan niet als problematisch gezien). Daarna wel. Ik zou toch een keer met hem naar een huisarts gaan. Op deze leeftijd is gewoon vervelend voor hem
Heeft hij er ook daad werkelijk zelf last van?

Vaker wakker maken en dan de tijden (als het goed gaat) oprekken, dat is de enigste oplossing anders dan naar de huisarts gaan die ik kan bedenken, maar ik heb er dan ook verder geen ervaring in.
plaswekker is nou niet echt intensief medisch hoor. (kan dan nog wel een aantal andere dingen bedenken die echt intensief medisch zijn)

Hier ook een bedplasser gehad. Daar een aantal nachten om het uur wakker gemaakt om te laten plassen. En dat op laten lopen. Overigens nadat de plaswekker niets uithaalde, wij stonden met z'n alleen rondom zijn bed en meneer sliep rustig verder.

De kinderarts had ook nog als tip om hem echt goed wakker te maken, dus niet in zo'n slaap waak toestand, maar helemaal wakker, zodat hij t zich bewust is.

Sterkte!
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Midden in de nacht op het potje zetten, met zijn slaaphoofd.
Hij heeft er in die zin last van dat het zijn nachtrust verstoord. Hij wordt wakker omdat hij koud en nat is.

Wij maken hem 1x wakker en dan nog is hij s'ochtends zo nat dat zijn luier vaak niet afdoende is. Als 1 van ons late dienst heeft, laten we hem ook om twaalf uur nog een keer plassen. En toch vind ik dat heftig voor een ventje van 6. Hij zit in groep 3 en 'heeft het erg naar zijn zin op school. Daarentegen merk ik ook aan hem dat het allemaal wel veel is, hij is erg vermoeid als hij uit school thuis komt. En dan maken zijn ouders hem ook nog eens wakker s'nachts. Ik weet dat we het doen om hem te 'helpen', maar het is soms wel sneu..
Vind je zoon het zelf vervelend, maw is hij er aan toe om het te veranderen? Dat is nl. wel de eerste voorwaarde om het te laten slagen.

Dan moet je een aantal nachten om het uur gaan kijken of hij al geplast heeft (hoef je zoon dus niet voor wakker maken). Als je dan iedere keer ziet dat hij tussen 2 en 3 plast moet je hem daarna iedere keer om 2 uur wakker maken en even laten plassen. Dit vergt dus wel enige motivatie en is niet met een paar nachten klaar, reken eerder op een paar weken!
He Noanne,

Bedankt voor je reactie! Jij hebt dus ook een bedplasser gehad?

Het is bij ons ventje zo moeilijk om hem echt wakker te krijgen. Soms lukt het, maar vaak schiet hij helemaal in een soort kramp: hij houdt zich dat helemaal stijf en begint te huilen. Het is dan heel moeilijk om hem echt wakker te krijgen: fel licht aan, tegen hem praten, niets helpt. De volgende dag weet hij er niets meer van. Mijn andere 2 kindjes nestelen zich lekker tegen me aan en laten zich gewoon naar de wc dragen...
He Germanwings,

Ja hij is toe aan verandering! Hij heeft een broertje en zusje van 4. Zijn broertje is al lang droog, maar zijn zusje is nu de laatste paar weken ook steeds vaker droog en is daar supertrots op en laat dit continu weten. Wij hebben nog nooit druk op onze oudste gelegd, maar hij vindt het toch maar niets dat zijn zusje nu ook bezig is met 'droog' worden! Dat wil hij ook wel.

We zullen je tip eens gaan uitproberen. Slapeloze nachten zijn we wel gewend, hahaha

Bedankt!
O jee herkenbaar. Mijn zoon is bijna 6 en plast pas sinds een paar maanden iedere nacht in bed. Daarvoor had hij af en toe een ongelukje maar soms ook weken niet. Hij slaapt trouwens niet met een luier maar we laten hem wel plassen als wij naar bed gaan. Het lijkt wel alsof hij steeds meer in bed gaat plassen 's nachts. Afgelopen nacht had hij om half 10 al in bed geplast, vervolgens was hij om 23 uur weer wakker en geplast en vanmorgen was zijn bed weer zeiknat. Ik vind het zo vervelend voor hem hoewel hij zelf de noodzaak nog niet echt ziet. Wij maken er ook geen probleem van want we willen het niet beladen maken maar tjonge, ik krijg het beddegoed met dit weer niet op tijd droog want zijn dekbed kan niet in de droger. Ik heb vandaag op internet gezocht en ga beginnen met het bewust wakker maken en zelf laten plassen (ipv uit bed tillen, laten plassen en half slapend weer terug leggen). Verder lees ik mee want ik zoek ook de tip.
Dat moeilijke wakker krijgen geeft ook aan dat jullie oudste heel diep en vast slaapt en dus het signaal van het moeten plassen niet 'opvangt'. - Zo uitleg kinderarts, want de 'mijne' sliep ook enorm diep -

Dat om het uur checken en kijken wanneer het 'foute boel' is, is inderdaad stap 1.

Plaswekker kun je denk ik gevoeglijk overslaan, daar zal de rest van het huis wakker van worden, maar hij niet.

Er een keer met de huisarts over kletsen is helemaal niet zo'n belasting hoor.
Plaswekker is niet medisch hoor, kan je zo ophalen bij de apotheek. Is een hulpmiddeltje en niet meer dan dat. Normaal word een mens wakker als zijn blaas vol is, je kind heeft dat nog niet goed voor elkaar. Een plaswekker maakt je kind wakker als er maar een drupje valt. Na verloop van tijd wordt het wakker worden een automatisme. Mijn kinderen zijn er alledrie droog mee geworden. Prima investering, zo'n ding. Succes!
Onze oudste heeft ook nog vrij lang in bed geplast (en nu gaat het nog niet altijd goed). Hij is bijna 6 en slaapt nu sinds een paar maanden zonder luier. Met luier ging het al de helft van de nachten goed, dat was een mooi uitgangspunt.

Hij heeft zelf aangegeven dat hij niet meer me luier wilde slapen en dat hebben we toen gedaan. De eerste week hebben zo ongeveer iedere nacht het bed kunnen verschonen, maar daarna ging het beter. Oudste krijgt bij het eten wat drinken of voor het slapen gaan. Hij moet plassen na het tanden poetsen en dan na een half uur nog een keer. Rond 10 uur wordt hij uit bed gehaald om nog een keer te plassen. Als het mis gaat is het dan vaak al mis. Nu heeft hij 1 (soms 2) keer per week een nat bed.
@huppel, ja dat bedoel ik, goed wakker maken, zelf laten lopen en plassen. Ook als er hevige protesten zijn.

(ben zelfs bod te werk gegaan op een gegeven moment, koud washandje even over zijn gezicht gehaald.)
He Huppel,

Dus jij zit er ook midden in?

Ik ga jullie (Noanne en jouw) advies opvolgen en zal (nog actiever) worden in hem stimuleren om zelf te gaan plassen. Want ik geef toe, vaak til ik hem even makkelijk naar de wc en leg ik slapend weer terug in zijn bed. Het is nu toch kerstvakantie he? Dus als hij overdag vermoeid is, heeft hij de tijd om bij te tanken! Ik krijg nou al echt visioenen van een droog ventje als hij over 2 weken weer naar school moet! Lijkt me wel wat!
Trouwens, die plaswekker die is toch niet meer zonder verwijzing te krijgen, of heb ik het mis?
Je kunt natuurlijk ook betere luiers kopen, zodat ie er geen last van heeft als ie geplast heeft.

Mijne heeft tot zijn 9e een luier gedragen, maar kreeg het echt niet koud met een natte luier.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik kon hem bij de thuiszorgwinkel gewoon kopen, als je m vergoed wilt krijgen van je verzekeraar, dan zal je wss wel een verwijzing nodig hebben.
Bij mijn dochter heeft deze ellende geduurd tot aan haar 8e jaar.

Na alles geprobeerd te hebben zijn we overgestapt op een plaswekker (deze overigens gewoon na telefonisch consult bij huisarts vergoed gekregen).

Er werd geadviseerd om bij haar op de kamer te gaan liggen en haar direct wakker te schudden wanneer de wekker afging (dochter sliep namelijk door de wekker heen). Na 2 weken was ze helemaal zindelijk, wat een uitvinding, hadden we dit maar meteen gedaan!
Stay with me, let\'s just breathe.
Lieve mensen,

bedankt voor jullie reacties!

Ik ga nu mijn ventje maar even wakker maken om weer te laten plassen...

Slaap lekker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven