Bedtijd 13-jarige

18-10-2020 22:24 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn 13-jarige vindt dat hij vééééééél te vroeg naar bed moet op een schooldag. Volgens hem mag de helft van zijn klasgenoten dit zelf bepalen. Hoe laat gaat jouw 13-jarige of ging je 13-jarige naar bed of mag hij/zij dit zelf bepalen?

Hij gaat trouwens om 21.30 uur naar bed en leest dan nog een tijdje.

Bedtijd 13-jarige

Totaal aantal stemmen: 115

Voor 21.00 uur (27%)
Rond 21.15 uuur (14%)
Rond 21.30 uur (26%)
Rond 21.45 uur (7%)
Na 22.00 uur (12%)
Dit mag hij/zij zelf weten (14%)
De 12-jarige gaat hier rond 21.30 uur naar boven. Ik weet niet exact hoe laat ze gaat slapen. Die van 14 rond 22 uur en die van 16 mag het zelf weten (ik denk dat ze rond 23 uur gaat slapen).
Hier mag iedereen het zelf bepalen.
Tussen 20.45 en 21.15 naar boven, afhankelijk van huiswerk en training. Hij slaapt vrij snel.

Ik moet hem geregeld wakker maken 's morgens, dus later gaat het niet worden. Gelukkig heeft hij geen commentaar op zijn bedtijd.
Ik vind ook dat veel 13 jarigen laat naar bed gaan. Overigens komt uit onderzoek dat tieners massaal slaaptekort hebben.
UnexpextedMom schreef:
19-10-2020 08:09
Ik vind ook dat veel 13 jarigen laat naar bed gaan. Overigens komt uit onderzoek dat tieners massaal slaaptekort hebben.
Jup. En dan kunnen ze braaf om 21.30 uur naar boven gaan, maar als ze vervolgens nog tot diep in de nacht op hun telefoon zitten..
UnexpextedMom schreef:
19-10-2020 08:09
Omdat ze vroeg op moeten. Het zou beter zijn om scholen pas om 9.30 uur te laten beginnen, dat past beter bij de veranderingen in slaapritme van pubers.
Mijn twee 13 jarigen (2e klas VO) gaan om 22:00 uur naar boven en doen uiterlijk 22:30 het licht uit. Dus hoe sneller ze klaar zijn met tas pakken, tanden poetsen enz hoe langer ze nog kunnen lezen of tv kijken in bed (wel zonder telefoon of spelcomputer). Nu in de vakantie is dit een uurtje opgeschoven, want als ik ze zelf zou laten bepalen is het elke dag nachtwerk en dat vind ik niet nodig.
Onze 13-jarige moet om 20.30 gaan uitkleden/tandenpoetsen en zou er om 21 uur in moeten liggen. Wordt vaak ietsje later, maar lukt ook vaak wel. De puber moet er dan ook om 6.30 uit.
Pubers hebben meer slaap nodig dan volwassenen (gemiddeld ca. 9 uur), dus wij zien haar graag slapen om 21.30 uur.
Elektrische apparaten worden 's nachts beneden opgeladen.
gamuza wijzigde dit bericht op 19-10-2020 08:36
0.28% gewijzigd
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
21.30 heurt blijkbaar https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... tijdruzies

maar wij lieten het ze zelf bepalen, 's morgens fit&vrolijk opstaan was de richtlijn
12-jarige hier, 20:30/20:45 naar boven, 21:15 ongeveer het licht uit. Dan nog komt ze best lastig uit bed de volgende ochtend. Ik houd het aantal slaapuren aan die ze gemiddeld zou moeten hebben op deze leeftijd. Ik doe niet moeilijk als ze een keer moeilijk in slaap komt, dan mag ze nog even lezen of nog een kwartiertje naar beneden (zonder schermen) daarna valt ze vaak vlot in slaap. Als ze het zelf zou mogen bepalen, gaat ze veel te laat naar bed met vermoeidheid als gevolg. Dus dat passen wij niet toe.
Gatinmijnsok schreef:
18-10-2020 22:31
Half 9, staat er niet eens tussen.
20.30 uur vind ik zelf erg vroeg. Het kan zijn dat een kind het nodig heeft, of bijvoorbeeld om 6 uur uit bed moet. De keerzijde is wel dat er na een lange schooldag en huiswerk voor een kind erg weinig avond overblijft. Hier zouden mijn kinderen wel moeite mee hebben (naast dat ze regelmatig pas na 21 uur thuis zijn van hun sporttraining).
Bij ons werden ze 13 in de brugklas en gingen destijds om 21:00 naar bed. Daarna werd het om 21:00 naar boven voor douchen/tandenpoetsen etc. En mochten ze zelf bepalen wanneer het licht uit ging.

Inmiddels zijn ze 22, 20 en 17 en is er nog maar één regel; om 23:00 uur is het stil in huis. Dus geen douche of muziek of hem een weer geloop meer. Kom je later thuis dan zorg je dat je eerder gedoucht hebt of doucht in de sporthal.

Nu met Corona is die laatste regel wel tijdelijk versoepeld. Maar omdat de eerste wekker hier al weer heel vroeg gaat (5:30) moet alles na 22:30 wel heel zacht gedaan worden.
Bij ons mogen ze het vanaf de brugklas zelf weten. Ik geef wel eens aan dat ze er moe uitziet en dan gaat ze eigenlijk gelijk. Maar van mij mag ze best nog lezen of tekenen. Geen herrie maken of op een scherm. Niet voor het licht, dat is al achterhaald maar meer omdat ze dat moeilijker wegleggen.
Zeilboot76 schreef:
19-10-2020 06:21
Is het een 13 jarige in groep 8, 1ste klas, 2de klas of 3de klas. Dat vind ik nog wel een verschil maken namelijk.

Hier rond 9 uur klaar maken en om kwart over 9 gaat ze slapen. Ze heeft er echt nog behoefte aan. In de weekenden en vakanties mag ze het zelf weten, maar dan is het ook niet uitzonderlijk laat.

Als ik af en toe van haar hoor tot hoe laat de kinderen op WhatsApp zitten en berichten versturen doet zij het netjes qua slapen.
Het is een 13-jarige in de 2e.
Wat een verschil in tijden! Als hij naar bed gaat, blijft de telefoon beneden. Kan dan niet meer op een scherm en heeft geen TV op zijn kamer. Lezen kan/mag wel.

Als ik hem zelf laat bepalen, dan hebben we geen bedtijdregel meer, maar wel een schermregel denk ik. Het liefst zit hij de hele dag achter zijn laptop te gamen en filmpjes te kijken. Vergeet totaal de tijd dan. Standaardantwoord als ik aangeef dat het bedtijd is: "Oh, is het al zo laat?"
Ik laat het ook zelf bepalen maar dat komt vooral omdat de kinderen hier het eigenlijk nooit te laat maken. De ene keer is het 20:30 uur of 21:00 uur, en de andere keer weer 21:45 uur,, maar eer het 22:15 uur is, is iedereen in dit huis in dromenland (van de kinderen dan)
Dus daar bemoei ik me niet zo mee.
Vooral bij de oudste speelt mee hoe druk haar dag was, of ze moe is en hoe laat haar wekker weer gaat..
Maar als ze echte nachtbrakers zouden zijn, zou ik me er wel mee bemoeien denk ik.
Ik hoor wel eens over kinderen tussen de 12 en 15 jaar die voor middernacht nooit op bed liggen, en eenmaal op bed nog tot in de nacht op hun telefoon zitten te klooien.
Dat gaat toch echt chronisch slaaptekort opleveren en dat is gewoon bar ongezond! Vooral voor een opgroeiend kind.
Daar zou ik wel regels aan gaan verbinden.
Onze oudste is 13, 2e jaar VO met een enorme slaapbehoefte blijkbaar. Ze gaat het liefst rond 20.00 naar boven om rond 20.30 te gaan slapen. Ze staat, ook uit zichzelf, rond 6.00 op.

De 11 jarige gaat rond 20.30 naar boven en leest nog tot een uur of 21.00.

Ik maak me wel een beetje zorgen om oudste als ik eerlijk ben. Ook in het weekend en vakanties wil ze graag vroeg naar bed, omdat ze zo vreselijk moe is. En dan ook rustig uitslapen tot een uur of 10.00.
Als ze gaat liggen, slaapt ze ook direct.
Als het dan al eens later wordt, is het net alsof ze dan ook echt crasht. Ze gaat liggen en is weg....we doen haar dan ook het grootste plezier, als ze de avond erna rond 19.00 al naar bed mag! Haar beneden houden is dan de grootste straf die we kunnen geven.

Dus eigenlijk mag ze het zelf weten, hoelaat ze naar bed gaat, met als uitslag dat ze vroeg naar bed gaat.
Bij ons gaat ze tussen 20:30 en 21 uur naar bed. Tandenpoetsen douchen etc moet dan gedaan zijn. Verder op haar kamer mag ze het zelf bepalen, ze heeft een tv en leesvoer genoeg. Wij bemoeien ons er dan verder niet meer mee. Ipad en telefoon blijven wel beneden.

Ik vind deze tijd met momenten best lastig, mijn meiden vragen veel aandacht, dus even zelf afschakelen, ontspannen en wat voor mezelf doen lukt me pas als ze naar bed zijn. Als Ik dan jullie bedtijden lees, dan blijft er voor mezelf niets meer over.
Alecta schreef:
19-10-2020 08:17
Omdat ze vroeg op moeten. Het zou beter zijn om scholen pas om 9.30 uur te laten beginnen, dat past beter bij de veranderingen in slaapritme van pubers.

Dat klopt, maar omdat je dat niet kunt veranderen en de bedtijd van je kind wel kunt bepalen, doe ik dat. Hij gaat 21.00 naar boven, douchen enzo. En dan 21.30 slapen.
Wat gaan jullie kids vroeg op bed. Hier 14 en geen bedtijd meer. Ze hebben allemaal zeer weinig slaap nodig. Voor middernacht slaapt hier niemand. Behalve ikzelf dan.
De oudste van 16 heeft al jaren geen bedtijd meer. Maar die voelt ook prima aan wanneer ze moe is en wanneer ze het beste vroeg kan gaan slapen. De jongste pubert wat meer wat dat betreft en zou bij nul regels tot diep in de nacht gamen.
Crazycatlady- schreef:
19-10-2020 08:59
Wat gaan jullie kids vroeg op bed. Hier 14 en geen bedtijd meer. Ze hebben allemaal zeer weinig slaap nodig. Voor middernacht slaapt hier niemand. Behalve ikzelf dan.

Dat is laat inderdaad. Maar dan is er toch zelden rust in huis?
Iedereen mag het zelf weten maar 'rust' staat naar mijn idee niet voor niets in het rijtje bij regelmaat en reinheid.
Ik loop s'avonds vaak tussen 23:30 en 0:00 mijn laatste rondje met de honden en zie dan vrijwel standaard de buurkinderen nog op de bank zitten voor de tv of met hun telefoons tegen hun neus aan (12 en 14 jaar)
Ik verbaas me daar wel over.. Vooral omdat ze vaak bleek zien met donkere randen rond hun ogen.
Pindakaasjes schreef:
19-10-2020 09:06
Dat is laat inderdaad. Maar dan is er toch zelden rust in huis?
Iedereen mag het zelf weten maar 'rust' staat naar mijn idee niet voor niets in het rijtje bij regelmaat en reinheid.
Ik loop s'avonds vaak tussen 23:30 en 0:00 mijn laatste rondje met de honden en zie dan vrijwel standaard de buurkinderen nog op de bank zitten voor de tv of met hun telefoons tegen hun neus aan (12 en 14 jaar)
Ik verbaas me daar wel over.. Vooral omdat ze vaak bleek zien met donkere randen rond hun ogen.
Klopt, er is nooit rust bij ons thuis. Daar word ik ook wel eens simpel van. En ja ze zijn 's morgens regelmatig moe. Maar ja dat is hun probleem. Ik ga er geen ruzie meer om maken. Je moet om 22 uur op je kamer zijn en daarna zoek je het maar uit. Lukt niet altijd maar is wel een goed streven. Als ik dan om 1 uur 's nachts een keertje moet plassen zie ik vaak nog licht bij ze aan. Ja de groeten daar ga ik echt geen strijd over aan. Niet meer althans.
Ghost79 schreef:
19-10-2020 08:58
Dat klopt, maar omdat je dat niet kunt veranderen en de bedtijd van je kind wel kunt bepalen, doe ik dat. Hij gaat 21.00 naar boven, douchen enzo. En dan 21.30 slapen.
Ja, maar het heeft ook geen zin om een kind, dat nog niet moe is, naar bed te sturen. Mijn oudste is eigenlijk nooit moe, staat moeiteloos op, dus bij haar bemoei ik mij al jaren niet meer met een bedtijd. Zoon verslaapt zich weleens en bij hem controleer ik weleens of het licht uit is.
Mijn dochter is van dezelfde leeftijd en gaat uiterlijk 21.30 naar bed en mag dan gerust nog een boekje lezen of wat rommelen op haar kamer.
In het weekend mag ze gerust tot 23u met mij een spannende serie of film kijken, maar op zondag weer op tijd naar bed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven