Beginnende puber, hoe streng moet je zijn?

15-05-2019 10:52 241 berichten
Mijn dochter is 13. Zit in de eerste van het gymnasium. Dat wilde ze dolgraag. Met havo/vwo advies toegelaten, met twijfel van mij en man. Wij hadden haar net zo lief op een havo/vwo brugklas gezien, maar ze had haar zinnen op deze school gezet. Het is ook een fijne school met enkel gymnasium, fijn team en een leuke klas. Volgens deze school en basisschool kon ze het makkelijk aan.

Maar ze haalt slechte cijfers. Leren leren was en is een issue. Plannen kon ze niet. Ze is jaren één van de slimste kinderen van de klas geweest en heeft nooit iets hoeven doen. Extra werk gehad, ging allemaal vanzelf.

Nu loopt ze vast. School helpt, wij helpen, maar het gaat niet goed. Ze is meer bezig met haar telefoon dan met school, al zit ze ook uren ‘huiswerk te maken’ in haar beleving. Ze wordt dan enorm afgeleid door álles. We mogen maar beperkt helpen, pas nadat de mentor ingreep en zei dat ze echt meer hulp moest toestaan mogen we af en toe overhoren. Dan lijkt ze de stof te kennen (woordjes), en dan haalt ze een 1,5. Samen een planning maken of nakijken is lastig, want vaak ‘weet ze niet’ welke stof er in een toets komt bijvoorbeeld. Als we dan vragen naar het toetsrooster dan staat het daar niet in volgens haar. Ik stel dan wat vragen, zij wordt boos. Na een paar dagen komt ze er op terug en zegt ze dat ze het verkeerde toetsrooster had en dat ze nu wél weet welke stof gevraagd wordt. En dat dus allemaal ruim over de helft van het schooljaar, dat ze daar achter komt.

Ik hoor van andere ouders dat ze exact weten welke opdracht wanneer ingeleverd moeten worden, welke stof er behandeld wordt, enz. Ik twijfel er dan aan of ik er niet véél meer bovenop moet zitten. Nu overhoor ik, check ik planningen, kijk eens mee hoe ze lange lappen stof verwerkt enz, cijfers geeft ze me zelf door, ik kijk niet op magister. Andere ouders hoor ik véél meer doen dan dat. Maar ik ben ergens ook van mening dat zo op microniveau er bovenop zitten niet goed is.

Dochter brengt veel tijd door met haar telefoon. Instagram is een tijdvreter en whats app ook. Mentor benoemt dat ze ook in de klas hier meer mee bezig lijkt dan met opletten. Telefoon mag niet mee naar boven als ze slaapt. Ze ligt om 20:45/21:00 in bed (belachelijk vroeg volgens haar en idd hoor ik ook ouders zeggen dat die van hen im 22:00 nog huiswerk maakt)
Ze doet een teamsport waar ze eens in de week voor traint en een wedstrijd of 15 heeft per jaar.
Ze heeft het naar haar zin op school, leuke vriendinnen, maar de cultuur is érg streberig. Veel meisjes die fanatiek op hockey zitten en 3/4x per week trainen, negens halen en weinig sociale dingen doen naast huiswerk of sport.

Ik zou haar zo graag wat anders gunnen. Meer ontspannen een beetje door school heen rollen. Natuurlijk moet je er iets voor doen, maar nu is het sinds kerst alleen maar stress rondom school. Gemopper over dat ze aan dr huiswerk moet en dan YouTube moet uitzetten, zij die boos wordt omdat we vragen hoe het met de woordjes Frans gaat, onenigheid tussen man en mij omdat we van aanpak verschillen. Hij is van het preken en 100x zeggen ‘doe die telefoon weg, en kritisch zijn bij een onvoldoende, ik ben meer van het opvangen bij onvoldoendes, uitleg geven over het waarom en hoe van dingen en haar zelf laten ondervinden, hij vindt mij laks, ik hem slecht voor haar eigenwaarde. Gechargeerd, want we zien elkaars goede bedoelingen. Dingen die zij wil maar wij nog niet goed vinden zijn ook onderwerp van discussie, maar iederéén mag het en dus twijfel over hoe streng je moet zijn. Ik vind het zó lastig dit.

Deze week hebben we weer een gesprek op school, ik denk dat ze blijft zitten en dus van school moet. Maar ik worstel ontzettend met hoe je dat nu doet, zo’n puber. Vriendinnen zijn kinderloos of hebben baby’s, en vinden mij héél streng . Waar man me veel te makkelijk vindt. Ik weet het gewoon even niet. Dus ik gooi het hier neer. In de hoop op ervaringen en meedenken.
Alle reacties Link kopieren
" Mentor benoemt dat ze ook in de klas hier meer mee bezig lijkt dan met opletten."


In de klas met haar telefoon bezig??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in je OP wel dat als je overhoort, dat ze de woordjes kent en dan een 1,5 haalt, dat vind ik wel opvallend, want dan zat het er dus wel in, en dan zo goed als niets meer weten als het op school wordt overhoord, dat kan ik niet zo goed rijmen. Heeft ze dan niet last van blackouts o.i.d. op spannende momenten?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
belgali schreef:
15-05-2019 11:57
Er is niks raar aan niet kunnen plannen of snel afgeleid raken op die leeftijd hoor. Volgens mij hebben ze dat allemaal. Maar als je geleerd hebt en afgevraagd bent nog een 1,5 halen is er wel iets aan de hand; dan lijkt de leermethode dus niet goed. Zijn er geen diagnostische toetsen vooraf waar al kan gecheckt worden waar ze in de fout gaat ?

Wat ik doe bij 14jarige dochter: grote items (boek deadline, groepswerk, etc) op de maandkalender schrijven en regelmatig roepen: nog 3 weken tot... denk aan ... want dat overzicht heeft ze gewoon niet. Ik maak ook een invulschema voor de weken voorafgaand aan de proefwerkweek die ze zelf kan invullen met wanneer ze wat gaat leren en herhalen. Met dagdagelijkse huiswerk bemoei ik me niet.
Telefoon gaat hier bij leerwerk weg - bij maakwerk ligt het hij er wel bij.
Dat van die kalender is een goede. Nu heeft ze een eigen planner en agenda, maar haar deadlines zijn niet goed geïntegreerd in ons gezinsleven. Ik ben zelf geen kei in plannen, daar heeft ze echt pech mee.
Dat schema voor een toetsweek hebben we nu ook, zodat ik haar er op tijd op kan attenderen dat ze moet beginnen en ze zelf niet een avond vooraf kan beginnen met woordjes leren.

School doet ook een hoop, voor de betreffende toets had ze een schema met ‘wat moet ik leren, wat ken ik al, wat moet ik nog herhalen’ en echt, bij het overhoren wist ze niet álles, maar zeker 80%, en ze haalde een 1,5.
Ik wil graag haar toetsen inzien, maar die krijg ik nooit te zien. Altijd een smoesje ‘heb ik niet meegekregen, docent heeft ze nog, kwijtgeraakt’.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
15-05-2019 11:58
Hoeft niet per se dat ze dan naar de havo moet, toch? Ik ken ook iemand die gestart is op een categoriaal gymnasium, net te lage cijfers had om naar de tweede te gaan en toen op onze school verder is gegaan, maar wel het vwo heeft afgemaakt. Ik weet niet wat haar gemiddelden zijn natuurlijk, of ze echt zware onvoldoendes heeft op haar rapport of net een vijf te veel.
Bij ons is het simpel. Met twee tekorten ben je over, met drie ben je bespreekgeval, met vier blijf je zitten of zak je in niveau. Dat zou niet op te lossen zijn door van school te switchen.
Susan schreef:
15-05-2019 12:06
Ik lees in je OP wel dat als je overhoort, dat ze de woordjes kent en dan een 1,5 haalt, dat vind ik wel opvallend, want dan zat het er dus wel in, en dan zo goed als niets meer weten als het op school wordt overhoord, dat kan ik niet zo goed rijmen. Heeft ze dan niet last van blackouts o.i.d. op spannende momenten?
Daar ben ik dus ook benieuwd naar. Heb haar er nog niet over gesproken, ze appte me het vanmorgen. Deze toets was de eerste waar we zo intensief bovenop zaten. En we hebben er een gesprek over.
Alle reacties Link kopieren
saartje007 schreef:
15-05-2019 12:06
Bij ons is het simpel. Met twee tekorten ben je over, met drie ben je bespreekgeval, met vier blijf je zitten of zak je in niveau. Dat zou niet op te lossen zijn door van school te switchen.
Ja, ik bedacht me dat hij wel van gymnasium naar atheneum ging, wellicht waren die onvoldoendes voor klassieke talen, of in elk geval één ervan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
O ja, dit vind ik een normale bedtijd. Veel tieners slapen te weinig. Ik zeg altijd zolang ik je ‘s ochtends wakker moet maken heb je het blijkbaar nodig.
Hij slaapt hier zonder mobiel op zijn kamer.
saartje007 schreef:
15-05-2019 12:06
Bij ons is het simpel. Met twee tekorten ben je over, met drie ben je bespreekgeval, met vier blijf je zitten of zak je in niveau. Dat zou niet op te lossen zijn door van school te switchen.
Zakken in niveau betekent hier van school switchen. Volgens mij is blijven zitten in de 1e geen optie, tenzij uitzonderingsgevallen. Maar dat ga ik vetoën. Als ze niet over kan gaan we naar een ander niveau, en dus andere school. We hebben haar de keus gelaten voor deze school ookal twijfelden wij er zelf enorm aan, maar we gunden haar de kans. Ik was bang dat ze op haar tenen ging lopen en faalangstig zou worden. Dat blijkt nu ook. Dus blijven zitten en nog zo’n jaar is geen optie wat mij betreft
Nouschi schreef:
15-05-2019 12:04
" Mentor benoemt dat ze ook in de klas hier meer mee bezig lijkt dan met opletten."


In de klas met haar telefoon bezig??
Met foto’s maken op de laptop, kletsen, whats app op de laptop, enz. Niet met telefoon maar met álles behalve de stof. Waarbij ze dus thuis veel meer moet doen dan nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ranveig schreef:
15-05-2019 12:07
Daar ben ik dus ook benieuwd naar. Heb haar er nog niet over gesproken, ze appte me het vanmorgen. Deze toets was de eerste waar we zo intensief bovenop zaten. En we hebben er een gesprek over.
Ja, ik zou hier zeker verder naar kijken, als je die toets zo begeleid hebt en ze wist 80% dan is een 1,5 wel heel opvallend.
Evengoed zou ik huiswerkbegeleiding overwegen, gewoon omdat het rust geeft en een duidelijkere scheidingslijn tussen school en vrije tijd, maar ik zou ook verder kijken of er ook iets anders aan de hand is, naast lastig kunnen plannen en afgeleid zijn tijdens het leren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Jeugdhulpverlening inschakelen. Dan komt alles goed.
Susan schreef:
15-05-2019 12:12
Ja, ik zou hier zeker verder naar kijken, als je die toets zo begeleid hebt en ze wist 80% dan is een 1,5 wel heel opvallend.
Evengoed zou ik huiswerkbegeleiding overwegen, gewoon omdat het rust geeft en een duidelijkere scheidingslijn tussen school en vrije tijd, maar ik zou ook verder kijken of er ook iets anders aan de hand is, naast lastig kunnen plannen en afgeleid zijn tijdens het leren.
Wat wél zo was is dat ze met een lijst met woordjes kwam voor deze toets, deze hebben we 2 weken lang geoefend en 3 dagen voor de toets bleek dat er nog veel méér woordjes waren die geleerd moesten worden. Dus ook daar ging het mis. Daar had ze zich op verkeken en wij wisten het dus ook niet. Maar goed, ook die woordjes wist ze grotendeels toen ze de toets ging doen.
Herkenbaar. Onze zoon had havo/vwo advies en deed t erg makkelijk op basisschool. In brugklas (havo/vwo dakpanklas) viel de ene na de andere onvoldoende. Hij leerde wel (niet genoeg in onze ogen) maar hij struikelde steeds over t toepassen van de stof. Dus hij leerde heel letterlijk, maar als ze dan net wat anders vroegen of hij de stof moest toepassen, ging t mis. Ik heb wel eens toetsen besproken met docenten als ik zeker wist dat hij goed had geleerd en toch een onvoldoende haalde. Gewoon om te zien wat er mis ging. Heel vaak waren t slordigheidsfouten. Schrijffouten (tellen vaak zwaar mee), de vraag niet goed gelezen hebben, dus verkeerd antwoord geven, onvolledige antwoorden. Of woordjes leren en dan maakten ze in de toets van meerdere woordjes een zin en die klik maakte hij niet.
Hij is over gegaan naar 2 havo maar t plannen, leren (en dan echt leren en snappen. .Dus niet doorlezen met een muziekje en whatsapp ernaast) is nog altijd lastig. Wij hebben verschillende soorten aanpak geprobeerd. Erbovenop zitten en overhoren tot vrij laten en wel zien wat t schip strandt en alles ertussen in. En t helpt eigenlijk niks. Het gaat nu beter, hij is gewend aan t huiswerk, de toetsen etc. Maar t gaat niet vanzelf.
Dus ik denk dat geen enkel advies HET wonder middel is, of de oplossing. Wat de ene dag werkt, is de volgende dag reden voor ruzie.

Wat zou ze er zelf van vinden als ze naar een andere school zou moeten?

Ik wens je veel succes met je puber!
Chinue schreef:
15-05-2019 12:13
Jeugdhulpverlening inschakelen. Dan komt alles goed.
Tuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ranveig schreef:
15-05-2019 12:15
Wat wél zo was is dat ze met een lijst met woordjes kwam voor deze toets, deze hebben we 2 weken lang geoefend en 3 dagen voor de toets bleek dat er nog veel méér woordjes waren die geleerd moesten worden. Dus ook daar ging het mis. Daar had ze zich op verkeken en wij wisten het dus ook niet. Maar goed, ook die woordjes wist ze grotendeels toen ze de toets ging doen.
Dat is inderdaad niet handig, maar dan nog. Een 1,5 kan ik me voorstellen als je helemaal niet leert, die 0,5 haal je dan met die paar woordjes die zijn blijven hangen, of met een gokje of twee.

Ik lees dat faalangsttraining zou kunnen helpen bij black-outs. Als ze toch al onzeker is op school, is dat misschien een optie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ranveig schreef:
15-05-2019 12:12
Met foto’s maken op de laptop, kletsen, whats app op de laptop, enz. Niet met telefoon maar met álles behalve de stof. Waarbij ze dus thuis veel meer moet doen dan nodig.
Ze moet haar telefoon inleveren op school maar heeft wel Whatsapp op haar laptop, waarom sta je dat toe? Slechte cijfers = Whatsapp verwijderen. Nog meer slechte cijfers = fotoprogramma/chatprogramma verwijderen.
Laptop is daar niet voor bedoeld.
kaatje71 schreef:
15-05-2019 12:16
Herkenbaar. Onze zoon had havo/vwo advies en deed t erg makkelijk op basisschool. In brugklas (havo/vwo dakpanklas) viel de ene na de andere onvoldoende. Hij leerde wel (niet genoeg in onze ogen) maar hij struikelde steeds over t toepassen van de stof. Dus hij leerde heel letterlijk, maar als ze dan net wat anders vroegen of hij de stof moest toepassen, ging t mis. Ik heb wel eens toetsen besproken met docenten als ik zeker wist dat hij goed had geleerd en toch een onvoldoende haalde. Gewoon om te zien wat er mis ging. Heel vaak waren t slordigheidsfouten. Schrijffouten (tellen vaak zwaar mee), de vraag niet goed gelezen hebben, dus verkeerd antwoord geven, onvolledige antwoorden. Of woordjes leren en dan maakten ze in de toets van meerdere woordjes een zin en die klik maakte hij niet.
Hij is over gegaan naar 2 havo maar t plannen, leren (en dan echt leren en snappen. .Dus niet doorlezen met een muziekje en whatsapp ernaast) is nog altijd lastig. Wij hebben verschillende soorten aanpak geprobeerd. Erbovenop zitten en overhoren tot vrij laten en wel zien wat t schip strandt en alles ertussen in. En t helpt eigenlijk niks. Het gaat nu beter, hij is gewend aan t huiswerk, de toetsen etc. Maar t gaat niet vanzelf.
Dus ik denk dat geen enkel advies HET wonder middel is, of de oplossing. Wat de ene dag werkt, is de volgende dag reden voor ruzie.

Wat zou ze er zelf van vinden als ze naar een andere school zou moeten?

Ik wens je veel succes met je puber!
Dit is heel herkenbaar. Ze leert de stof letterlijk en de vertaalslag naar de toetsvraag lukt dan niet. Daar ben ik al wel achter. Het toepassen idd. Man heeft véél wiskunde met haar gedaan en dan bleek keer op keer dat ze de theorie niet goed las en de vraag ook niet. Ze was gewend op de basisschool om ik 1x het antwoord te zien en als dat nu niet lukt haakt ze af. Bij wiskunde moet je natuurlijk veel kleine stapjes zetten om het antwoord te vinden en dat lukt haar niet. Man wees haar keer op keer weer op ‘lees dit stukje theorie eens door, lees de vraag nog eens’ en dan lukt het. Maar op de toets haalt ze dan rustig weer een 3.

Gesprekken gehad met de docenten van de probleemvakken en dit was wat er bij allemaal uitkwam: herhalen, herhalen, herhalen, minder afleiding en zorgvuldig lezen.

Dat weten we al sinds november. Het probleem is dat het niet verbetert.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet ze tijdens haar huiswerk in de groeps-WhatsApp? Moeten ze dan ook echt iets samen maken?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
SilverShadow schreef:
15-05-2019 12:20
Ze moet haar telefoon inleveren op school maar heeft wel Whatsapp op haar laptop, waarom sta je dat toe? Slechte cijfers = Whatsapp verwijderen. Nog meer slechte cijfers = fotoprogramma/chatprogramma verwijderen.
Laptop is daar niet voor bedoeld.
Dat is er inmiddels al af.
redbulletje schreef:
15-05-2019 11:57
Dat gymnasium lijkt me veel te hoog gegrepen. Ze zal wel niet over gaan en de keus krijgen te blijven zitten of naar 2 HAVO te gaan.

Ook op de havo moet je weten wat er in de toetsweek gevraagd wordt en een beetje kunnen plannen en leren zonder elke 5 minuten op je telefoon te kijken.
Is je dochter aan het onderpresteren? Zoals ik het lees kom ik dus uit op onderpresteren. Dit is een hele lastige om aan te pakken en jullie zullen als gezin aan de bak moeten mocht er sprake zijn van faalangst en onderpresteren.
Susan schreef:
15-05-2019 12:22
Waarom moet ze tijdens haar huiswerk in de groeps-WhatsApp? Moeten ze dan ook echt iets samen maken?
Nee dat hoeft uiteraard niet echt.
Ik heb het idee dat ze vaak niet weet waar ze informatie kan vinden. Dat vraagt ze dan daar. Zoals ook met dat toetsrooster, ik wist, want docent had het me laten zien, dat ze een toetsrooster had met alle stof. Zij zegt dan van niet. Gaat het vragen aan klasgenoten en ja hoor, dat is er gewoon.

Uiteraard is dat tijdens huiswerk onnodig, maar wat ik al zei: ik ben niet altijd tegelijk met haar thuis. Dus ik heb er niet altijd zicht op.

Alle cijfers van vakken komen ook in de groepsapp, de sfeer is vrij streberig. Dan heeft ze hard gewerkt, heeft een goed gevoel over de toets en haalt een 2, de rest van de klas noemt het de makkelijkste toets ooit en de 8en en 9ens en 10en vliegen voorbij in de groepsapp.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook zon meisje. Kon totaal niet plannen, deed maar alsof. Mijn ouders hebben me op huiswerkbegeleiding gedaan, toen was de strijd thuis ook over.
En de meeste volwassenen kunnen ook maar 1 ding tegelijk laat staan dat een puber dat kan managen, dus telefoon uit (en evt TV ook).
Als huiswerk af is lijkt het me pas tijd om weer 100 dingen tegelijk te doen?
jamaarhoe wijzigde dit bericht op 15-05-2019 12:31
40.15% gewijzigd
Een zebra is geen paard met strepen
*TanteSjaan* schreef:
15-05-2019 12:26
Is je dochter aan het onderpresteren? Zoals ik het lees kom ik dus uit op onderpresteren. Dit is een hele lastige om aan te pakken en jullie zullen als gezin aan de bak moeten mocht er sprake zijn van faalangst en onderpresteren.
Dat zou kunnen.

Op de basisschool had ze ik groep 4 het hoogste niveau qua lezen bereikt. Ze liep ver voor. Ze vertikte het alleen om boeken uit te kiezen op haar niveau omdat ze niet wilde opvallen. Toen is ze ook echt even vastgelopen, aangemeld voor een plusklas, enz. Dat is door school toen heel goed opgepakt. Maar van een montessorischool waar geen cijfers worden gegeven en waar ze zonder inspanning goed presteerde naar een gymnasium met keiharde openbare beoordeling in de vorm van cijfers is best heftig.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt nu 3/4 jaar het op haar (en jouw) manier laten doen, het werkt niet!

Ik zou zeggen; in het eerste jaar hebben ze echt wel begeleiding nodig en controle, als ze de verantwoordelijkheid aankunnen, dan kan je ze losser laten.
Ik vind het jammer te zien dat je haar hebt laten zwemmen, terwijl ze niet weet hoe.

Ik vind dat je veel strenger had moeten zijn.
Ze kan de verantwoordelijkheid van plannen etc blijkbaar niet aan, volg het plan van je man!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven