Beginnende puber, hoe streng moet je zijn?

15-05-2019 10:52 241 berichten
Mijn dochter is 13. Zit in de eerste van het gymnasium. Dat wilde ze dolgraag. Met havo/vwo advies toegelaten, met twijfel van mij en man. Wij hadden haar net zo lief op een havo/vwo brugklas gezien, maar ze had haar zinnen op deze school gezet. Het is ook een fijne school met enkel gymnasium, fijn team en een leuke klas. Volgens deze school en basisschool kon ze het makkelijk aan.

Maar ze haalt slechte cijfers. Leren leren was en is een issue. Plannen kon ze niet. Ze is jaren één van de slimste kinderen van de klas geweest en heeft nooit iets hoeven doen. Extra werk gehad, ging allemaal vanzelf.

Nu loopt ze vast. School helpt, wij helpen, maar het gaat niet goed. Ze is meer bezig met haar telefoon dan met school, al zit ze ook uren ‘huiswerk te maken’ in haar beleving. Ze wordt dan enorm afgeleid door álles. We mogen maar beperkt helpen, pas nadat de mentor ingreep en zei dat ze echt meer hulp moest toestaan mogen we af en toe overhoren. Dan lijkt ze de stof te kennen (woordjes), en dan haalt ze een 1,5. Samen een planning maken of nakijken is lastig, want vaak ‘weet ze niet’ welke stof er in een toets komt bijvoorbeeld. Als we dan vragen naar het toetsrooster dan staat het daar niet in volgens haar. Ik stel dan wat vragen, zij wordt boos. Na een paar dagen komt ze er op terug en zegt ze dat ze het verkeerde toetsrooster had en dat ze nu wél weet welke stof gevraagd wordt. En dat dus allemaal ruim over de helft van het schooljaar, dat ze daar achter komt.

Ik hoor van andere ouders dat ze exact weten welke opdracht wanneer ingeleverd moeten worden, welke stof er behandeld wordt, enz. Ik twijfel er dan aan of ik er niet véél meer bovenop moet zitten. Nu overhoor ik, check ik planningen, kijk eens mee hoe ze lange lappen stof verwerkt enz, cijfers geeft ze me zelf door, ik kijk niet op magister. Andere ouders hoor ik véél meer doen dan dat. Maar ik ben ergens ook van mening dat zo op microniveau er bovenop zitten niet goed is.

Dochter brengt veel tijd door met haar telefoon. Instagram is een tijdvreter en whats app ook. Mentor benoemt dat ze ook in de klas hier meer mee bezig lijkt dan met opletten. Telefoon mag niet mee naar boven als ze slaapt. Ze ligt om 20:45/21:00 in bed (belachelijk vroeg volgens haar en idd hoor ik ook ouders zeggen dat die van hen im 22:00 nog huiswerk maakt)
Ze doet een teamsport waar ze eens in de week voor traint en een wedstrijd of 15 heeft per jaar.
Ze heeft het naar haar zin op school, leuke vriendinnen, maar de cultuur is érg streberig. Veel meisjes die fanatiek op hockey zitten en 3/4x per week trainen, negens halen en weinig sociale dingen doen naast huiswerk of sport.

Ik zou haar zo graag wat anders gunnen. Meer ontspannen een beetje door school heen rollen. Natuurlijk moet je er iets voor doen, maar nu is het sinds kerst alleen maar stress rondom school. Gemopper over dat ze aan dr huiswerk moet en dan YouTube moet uitzetten, zij die boos wordt omdat we vragen hoe het met de woordjes Frans gaat, onenigheid tussen man en mij omdat we van aanpak verschillen. Hij is van het preken en 100x zeggen ‘doe die telefoon weg, en kritisch zijn bij een onvoldoende, ik ben meer van het opvangen bij onvoldoendes, uitleg geven over het waarom en hoe van dingen en haar zelf laten ondervinden, hij vindt mij laks, ik hem slecht voor haar eigenwaarde. Gechargeerd, want we zien elkaars goede bedoelingen. Dingen die zij wil maar wij nog niet goed vinden zijn ook onderwerp van discussie, maar iederéén mag het en dus twijfel over hoe streng je moet zijn. Ik vind het zó lastig dit.

Deze week hebben we weer een gesprek op school, ik denk dat ze blijft zitten en dus van school moet. Maar ik worstel ontzettend met hoe je dat nu doet, zo’n puber. Vriendinnen zijn kinderloos of hebben baby’s, en vinden mij héél streng . Waar man me veel te makkelijk vindt. Ik weet het gewoon even niet. Dus ik gooi het hier neer. In de hoop op ervaringen en meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof ze nier goed weet hoe ze moet leren. Op de basisschool ging alles vanzelf en was er niet zoveel huiswerk, en nu is ze overweldigend door alle toetsen en de vele stof en is een kwartiertje stampen niet meer genoeg maar moet ze de stof ook toepassen. Ik zou haar opgeven voor huiswerkbegeleiding. Dan heb je gelijk die paar uur na school gecoverde waarin ze alleen is en de verleiding van whatssapp en tv te groot zijn. Ook hoef je dan haar dan niet twintig keer te herinneren aan een boekverslagen, toets of huiswerk en kun je het thuis ook weer gezellig hebben met elkaar.
TO, het klinkt alsof het klimaat van de klas (streberigheid) niet bij je dochter past. Ik heb een soortgelijke ervaring in de eerste gehad en ben afgezakt van gymnasium naar havo. Vreselijk, want havo bleek veel te makkelijk.

Bij mij lag het afzakken aan:
- Faalangst
- Onderpresteren
- Druk voelen vanuit ouders (wilde ze niet teleurstellen)

Mijn IQ was in theorie meer dan voldoende om ruim op mijn sloffen het gymnasium te halen. Toch heb ik een havo-diploma, waar ik overigens niets voor heb hoeven doen.

Waarom redde ik het niet op het gymnasium? Heel simpel:

Ik wilde wel, maar ik wist niet hoe. Het probleem werd bij mij neergelegd (lui), terwijl ik last had van een gierende faalangst/succesangst en onderpresteren.
Ah, dat is mijn zoon. Die doet dit nu zo'n 3 jaar op deze manier. Op het einde gaat hij steeds van 10 tekorten terug naar 2 (laatste periode dus) en ook dit jaar is hij er weer van overtuigd dat het hem gaat lukken. ondanks het havo advies (past ook niet bij hem, al van gym naar vwo gegaan). Hij krijgt huiswerkbegeleiding en zij houden de planning bij, waardoor de druk er thuis af is en het iig niet voortdurend strijd is. Verder probeer ik het los te laten, maar jeetje wat is dat moeilijk. Het is net als met eten, een strijd die je nooit wint.
Zeepdoos25 schreef:
15-05-2019 12:32
Je hebt nu 3/4 jaar het op haar (en jouw) manier laten doen, het werkt niet!

Ik zou zeggen; in het eerste jaar hebben ze echt wel begeleiding nodig en controle, als ze de verantwoordelijkheid aankunnen, dan kan je ze losser laten.
Ik vind het jammer te zien dat je haar hebt laten zwemmen, terwijl ze niet weet hoe.

Ik vind dat je veel strenger had moeten zijn.
Ze kan de verantwoordelijkheid van plannen etc blijkbaar niet aan, volg het plan van je man!
We hebben haar niet laten zwemmen. We hebben sinds de herfstvakantie 4x eeen gesprek met de mentor gehad, en met 2 andere docenten. Nagedacht, planningen gemaakt, met haar gepraat en gedaan wat we konden. Overigens is het plan van mijn man niet anders dan het mijne, zijn benadering is anders.

Maar ik denk idd dat we teveel volgend zijn geweest. Ik open niet voor niets een topic, ik heb nooit een puber gehad en geen pubers om me heen. Het is voor ons net zo zoeken als voor haar, en we doen wat we kunnen
anoniem_386143 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 12:37
11.50% gewijzigd
Ranveig schreef:
15-05-2019 11:46
Jawel. Maar ik weet niet zo goed hoe. De afspraak was dat ze hem weglegt als ze huiswerk maakt. Dat doet ze dan even. Maar dan moet er weer iets in de groepsapp over het huiswerk, dus pakt ze hem weer. En ze heeft whats app op haar laptop, dus na verloop van tijd sluipt dat er weer in.

Instagram heeft ze ook al een tijd van haar telefoon gehad. Net als een app met tijdrestrictie die ik kon instellen. Niets werkt echt tot nu toe.

Wij zijn niet altijd thuis als zij thuis is. Ik kan soms thuis werken als ik wil, en twee middagen is er sowieso iemand maar vaak kom ik om 16:00 ofzo thuis, en is zij om 14:00 thuis gekomen. Of zij is er om 16:00 en ik om 17:30. Er is ook veel lesuitval waardoor ze soms hele dagen thuis is, met een uur of 2 school. Ik en man moeten gewoon werken dan.
Telefoon inleveren en zorgen dat ze kan inloggen thuis op magister via een laptop. (misschien andere sites erop blokken)
Die telefoon heeft ze echt niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Straffen, afpakken, dure huiswerkbegeleiding helpt allemaal niet.. Ze moet het zelf gaan beseffen. Gymnasium vraagt dat ook. Je kan het hooguit blijven herhalen etc. En helpen herinneren aan belangrijke deadlines maar dat is het dan ook wel.

Zeker als je zelf niet thuis bent om te controleren.

Wil je er bovenop zitten ?

Dan is het domweg zorgen dat je inlogcodes krijgt voor het huiswerksysteem (iedere school heeft dat tegenwoordig digitaal), zorg dat de mentor jou cc’t in berichten over deadlines, verslagen zodat je echt van alles op de hoogte bent. En check iedere avond na het eten of huiswerk af is, verplicht overhoren etc...

Als jouw dochter echt wil, legt ze die telefoon wel weg..
Tormenta¿ schreef:
15-05-2019 12:36
Telefoon inleveren en zorgen dat ze kan inloggen thuis op magister via een laptop. (misschien andere sites erop blokken)
Die telefoon heeft ze echt niet nodig.
Die heeft ze wel nodig. Roosterwijzigingen en lesuitval komen eerst in de groepsapp. De mentor communiceert met de klas in de groepsapp, enz. Tijdens huiswerk maken heeft ze hem niet nodig. Dan is haar laptop voldoende.
Even eerlijk:

Heb je niet te veel gedaan?

Mijn ouders gingen ook met iedereen praten, er werden planningen voor me gemaakt (dus niet met mij) en ik werd op een huiswerkklas gezet.

'Het zit er wel in, maar het komt er niet uit'. Fnuikende opmerking, want ik dacht dat het aan mij lag en dat ik degene was die iedereen teleurstelde. Ik had het gevoel dat ik onder enorme prestatiedruk stond en ben van de weeromstuit maar niets gaan doen.

Slecht idee, want zo kwam 'het slimste meisje van de klas' in een neerwaarts spiraal terecht. Natuurlijk had ik een aandeel, maar mijn puberaandeel was een reactie op alles wat gedaan werd om mij op het gymnasium te houden.

In mijn hoofd zat 'ik kan het niet' gebeiteld en daar acteerde ik naar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook huiswerkbegeleiding inschakelen.
Al vrees ik dat je daar voor dit jaar te laat voor bent om dit nog voldoende zijn vruchten te laten afwerpen.

Dit niveau zal toch te hoog gegrepen zijn voor haar.
Het is niet enkel de stof kunnen begrijpen, ook om kunnen gaan met plannen, zelfstandigheid en een stukje verantwoordelijkheid kunnen nemen is nodig om op dit niveau mee te kunnen komen.
Wellicht gaat er op een stapje lager voor haar ook wat druk van de ketel en motiveert het haar wat meer als ze resultaten naar inspanning kan boeken.

Je kan als ouders best grenzen stellen en sturen, maar ze zullen toch ook echt zelf het licht moeten gaan zien dat je nu eenmaal niet resultaten kan boeken als je je tijd en energie vooral spendeert aan alle social media als leren, plannen, begrijpen en onthouden je niet makkelijk afgaat.
Als een kind thuis de stof prima beheerst en vervolgens een 2 haalt voor een toets, dan is er wel degelijk iets aan de hand.

Ik vermoed dat het probleem waar je dochter tegenaan loopt groter is dan het nooit hebben 'leren leren'.
*TanteSjaan* schreef:
15-05-2019 12:40
Even eerlijk:

Heb je niet te veel gedaan?

Mijn ouders gingen ook met iedereen praten, er werden planningen voor me gemaakt (dus niet met mij) en ik werd op een huiswerkklas gezet.

'Het zit er wel in, maar het komt er niet uit'. Fnuikende opmerking, want ik dacht dat het aan mij lag en dat ik degene was die iedereen teleurstelde. Ik had het gevoel dat ik onder enorme prestatiedruk stond en ben van de weeromstuit maar niets gaan doen.

Slecht idee, want zo kwam 'het slimste meisje van de klas' in een neerwaarts spiraal terecht. Natuurlijk had ik een aandeel, maar mijn puberaandeel was een reactie op alles wat gedaan werd om mij op het gymnasium te houden.

In mijn hoofd zat 'ik kan het niet' gebeiteld en daar acteerde ik naar.
Ik denk het niet. Wij hebben alles samen met haar gedaan, eerst op haar manier. We hebben haar rond kerst voorgesteld een andere school te zoeken omdat we zagen dat ze ongelukkig was en we zijn hélemaal niet van het hoogste niveau moeten halen. Als wij hadden gekozen was ze op een havo/vwo brugklas terecht gekomen met voldoende tijd voor sport, leuke dingen doen met vriendinnen en de puber uithangen ipv een school waarbij ze uren per dag aan het huiswerk besteedt.

Van ons hoeft ze niet. Zij geeft aan dat ze dit wil, en wij proberen dat te faciliteren. Maar ik zou een niveau lager veel gezonder vinden voor haar.
Ranveig schreef:
15-05-2019 12:38
Die heeft ze wel nodig. Roosterwijzigingen en lesuitval komen eerst in de groepsapp. De mentor communiceert met de klas in de groepsapp, enz. Tijdens huiswerk maken heeft ze hem niet nodig. Dan is haar laptop voldoende.
Dan moet er een basis van vertrouwen gecreëerd worden. Zij moet dat vertrouwen verdienen, jullie moeten het haar geven. Ze is 13 dus dan kun je prima afspraken maken.
En als zij zich doordeweeks niet aan afspraken houdt, dan zorgt ze ervoor dat haar weekend niet leuk is.
Dan ben je waarschijnlijk thuis? Kun je mooi haar telefoon innemen of iets in die zin.
Zo heb ik het ook afgesproken met mijn pubers. Aan tafel. Een volwassen gesprek, waarin wij afspraken maakten waarin zij zich konden vinden. Ik heb het daadwerkelijk 1 keer door moeten voeren. Een heel weekend geen spelletjes of telefoon. Ik vond het zelf heel moeilijk, maar ze leerden er wel van. Ze hoeven van mij niet allemaal tienen te halen, maar ik wil wel zien dat ze het serieus nemen.
En voor de duidelijkheid: overgaan op deze school is niet ons doel.

Een gezonde gelukkige puber met voldoende zelfvertrouwen en een goede relatie met haar ouders is het doel.
Alle reacties Link kopieren
Ranveig schreef:
15-05-2019 12:38
Die heeft ze wel nodig. Roosterwijzigingen en lesuitval komen eerst in de groepsapp. De mentor communiceert met de klas in de groepsapp, enz. Tijdens huiswerk maken heeft ze hem niet nodig. Dan is haar laptop voldoende.
Nee.. die heeft ze thuis niet meer nodig. Huiswerk staat in magister.. lesuitval etc. Is alleen van belang voor het naar school gaan en tijdens schooldag. Thuis is telefoon weg, watsapp van laptop af en domweg je huiswerk maken. MEntor stuurt niet de godganse dag berichten. En dan nog.. je hoeft niet de hele dag bereikbaar te zijn. Maar zolang jij erin trapt dat ze die telefoon hele dag nodig heeft...

Mijn jongste zit nu in eindexamen periode. Die telefoon was een enorme afleiding tijdens het leren. Hij kreeg er zelf het heen en weer van, dus tijdens leren heb ik die telefoon . Zijn laptop heeft hij watsapp afgehaald . Hij kent zichzelf gelukkig en anders had ik hem domweg beneden neergezet , dan kan ik zien wat ie doet..

DAt kan ook nog.. kind huiswerk laten maken als jullie thuis zijn, beneden in woonkamer aan tafel. Dan zet je tv maar even uit. Gemiddeld hebben ze 1 a 2 uur huiswerk per dag, dus dat overleven jullie wel.. Dan kan je zien wat ze doet (of wat ze niet doet).. Dan heeft ze hele middag voor zichzelf en kan ze zich suf appen..

Kortom.. pak haar aan.. puber of niet
Ranveig schreef:
15-05-2019 12:44
Ik denk het niet. Wij hebben alles samen met haar gedaan, eerst op haar manier. We hebben haar rond kerst voorgesteld een andere school te zoeken omdat we zagen dat ze ongelukkig was en we zijn hélemaal niet van het hoogste niveau moeten halen. Als wij hadden gekozen was ze op een havo/vwo brugklas terecht gekomen met voldoende tijd voor sport, leuke dingen doen met vriendinnen en de puber uithangen ipv een school waarbij ze uren per dag aan het huiswerk besteedt.

Van ons hoeft ze niet. Zij geeft aan dat ze dit wil, en wij proberen dat te faciliteren. Maar ik zou een niveau lager veel gezonder vinden voor haar.
Wat is het advies op school? Hier bleken er enorme wachtlijsten te zijn bij de alternatieve scholen, echt 15-20 per leerjaar op elke school. Dat gaf uiteindelijk nog eens enorm veel extra stress, want geen school en wat dan?
Reageert ze dan niet gewoon op het feit dat jij van te voren dacht dat dit te hoog gegrepen zou kunnen zijn?

Blijkbaar vond de school haar bij toelating geschikt. Tenminste, op 'ons' categorale gymnasium is het advies van de basisschool leidend en kregen de kinderen daarnaast een interview over het hoe en waarom ze naar het gymnasium wilden.

Als de school haar bij toelating geschikt vonden, waarom had jij dan je twijfels?
Prépuber hier, maar wel jarenlang werkzaam met deze doelgroep.
Ik zie hier drie houdingen van ouders in dezelfde situatie.
1. De ouders die zeggen: jij wilde dit, dit is wat je moet doen. Veel succes en ik overhoor je wel een keertje en als jij op je muil wilt gaan dan veel plezier ermee. Ik ben zelf zo opgevoed en heb mijn diploma alleen op mijn eigen intrinsieke motivatie gehaald. Ik heb altijd gedacht dat ik mijn kind ook zo zou opvoeden, maar daar ben ik niet meer zo zeker van.
2. De ouders die hun kind begeleiden. Ze hebben een wachtwoord voor de huiswerksite van de school (Magister, SOM, zoiets) en weten precies wanneer hun kind welke toets heeft. Ze overhoren, structureren en huren eventueel externe begeleiding in.
3. De ouders die uiteindelijk zélf het diploma in ontvangst zouden moeten nemen. Schrijven boekverslagen, profielwerkstukken en klagen ook over de beoordeling (letterlijk: "maar ik was er heel lang mee bezig!").
Alhoewel ik altijd dacht dat 1 de beste houding was, zie ik thans meer in 2.
In jullie situatie: jullie dochter is een intelligent meisje, dus vraag haar of ze echt naar gym2 wil. Leg uit dat ze ook best mag zeggen dat het te moeilijk is, dat niemand dat dom of slecht vindt. Maar als ze zegt dat ze dit wil, dan ga je los. Maak lijsten, planningen. Spreek af hoe ze haar telefoon en laptop gebruikt en hoe lang. Verbind consequenties aan het overtreden van de regels die ze zelf goedgekeurd heeft. Controleer of ze de zaken op orde heeft (eventueel bij de docenten). Geef aan de mentor door dat jullie het zo gaan aanpakken, vraag om tips. Kijk of de school huiswerkbegeleiding aanbiedt. Bouw ruimte in voor ontspanning, om het leuk te hebben. Evalueer toetsen (laat haar ze meenemen als dat mag of vraag haar de docent te vragen wat ze beter had kunnen doen, waar ze de punten heeft laten liggen) en maak oefentoetsen. Vraag daar gerust om bij de docent. Besteed extra tijd aan opdrachten (boekverslagen, praktische opdrachten, presentaties): daar kan je kind makkelijker haar cijfer mee ophogen. Benadruk haar eigenheid: welke talenten heeft zij, waar is ze van nature heel goed in, hoe kan ze dat gebruiken voor andere taken op school.

Zoiets. Sorry voor de lange post.
poldervrouw schreef:
15-05-2019 12:47
Nee.. die heeft ze thuis niet meer nodig. Huiswerk staat in magister.. lesuitval etc. Is alleen van belang voor het naar school gaan en tijdens schooldag. Thuis is telefoon weg, watsapp van laptop af en domweg je huiswerk maken. MEntor stuurt niet de godganse dag berichten. En dan nog.. je hoeft niet de hele dag bereikbaar te zijn. Maar zolang jij erin trapt dat ze die telefoon hele dag nodig heeft...

Mijn jongste zit nu in eindexamen periode. Die telefoon was een enorme afleiding tijdens het leren. Hij kreeg er zelf het heen en weer van, dus tijdens leren heb ik die telefoon . Zijn laptop heeft hij watsapp afgehaald . Hij kent zichzelf gelukkig en anders had ik hem domweg beneden neergezet , dan kan ik zien wat ie doet..

DAt kan ook nog.. kind huiswerk laten maken als jullie thuis zijn, beneden in woonkamer aan tafel. Dan zet je tv maar even uit. Gemiddeld hebben ze 1 a 2 uur huiswerk per dag, dus dat overleven jullie wel.. Dan kan je zien wat ze doet (of wat ze niet doet).. Dan heeft ze hele middag voor zichzelf en kan ze zich suf appen..

Kortom.. pak haar aan.. puber of niet
Hier maken ze ook alles beneden.
En inderdaad het klinkt gard, maar er zijn echt wel opties om haar zover te krijgen. Weinig pubers hebben zin om te leren. Ik zeg ook tegen mijn jongens dat ik het als mijn plicht voel om streng te zijn wat huiswerk betreft, omdat ze logischerwijs nu niet in kunnen schatten hoe belangrijk straks dat diploma is. Ik weet dat wel, dus verdienen zij nu deze opvoeding, omdat ze het beste later verdienen.
Daar hadden ze weinig tegenin te brengen :proud:
Orișa schreef:
15-05-2019 12:48
Wat is het advies op school? Hier bleken er enorme wachtlijsten te zijn bij de alternatieve scholen, echt 15-20 per leerjaar op elke school. Dat gaf uiteindelijk nog eens enorm veel extra stress, want geen school en wat dan?
Wachtlijsten zijn geen probleem. Dus geen stress. School heeft er vooralsnog altijd vertrouwen in gehad dat ze het kon. Deze week hebben we een gesprek en ik vermoed dat het advies nu anders zal zijn. Ik vond school een week of 5 geleden al erg positief, vergeleken bij hoe ik het zag
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees als ze het in de brugklas al zo zwaar heeft, ze vroeg of laat alsnog het niet gaat redden mee te komen.
Vanaf de derde gaat het een stuk pittiger worden en vwo is nu eenmaal een niveau waar men ze klaar stomen voor wetenschappelijk onderwijs.
Dat vraagt verantwoordelijkheid kunnen nemen en zelfstandig kunnen werken.
Je gaat dat als ouder ook echt niet redden om ze 6 jaar lang er intensief doorheen te gaan slepen.
Tormenta¿ schreef:
15-05-2019 12:52
Hier maken ze ook alles beneden.
En inderdaad het klinkt gard, maar er zijn echt wel opties om haar zover te krijgen. Weinig pubers hebben zin om te leren. Ik zeg ook tegen mijn jongens dat ik het als mijn plicht voel om streng te zijn wat huiswerk betreft, omdat ze logischerwijs nu niet in kunnen schatten hoe belangrijk straks dat diploma is. Ik weet dat wel, dus verdienen zij nu deze opvoeding, omdat ze het beste later verdienen.
Daar hadden ze weinig tegenin te brengen :proud:
Dan heb jij kinderen die dat aannemen. Straffen levert hier niets op, alleen maar straf op straf op straf, weken lang.
TO, school is niet gek. Ze hebben vertrouwen in haar kunnen gehad, dus het ligt niet aan haar capaciteiten. Er speelt dus iets anders, maar wat? Dat is van achter een scherm alleen maar gissen.

Wat maakte dat jij het vijf weken geleden minder positief zag?
Toetsen evalueren is echt van belang. Het zou best kunnen dat ze niet goed toepast en teveel op reproductie leert. Bij woordjes zou het kunnen dat ze niet nauwkeurig genoeg leert, dat ze telkens woordjes halfgoed opschrijft (en dat is dan telkens helemaal fout): "das Kemuse" of "katorze", zulke fouten.
Ranveig schreef:
15-05-2019 12:53
Wachtlijsten zijn geen probleem. Dus geen stress. School heeft er vooralsnog altijd vertrouwen in gehad dat ze het kon. Deze week hebben we een gesprek en ik vermoed dat het advies nu anders zal zijn. Ik vond school een week of 5 geleden al erg positief, vergeleken bij hoe ik het zag
Wat wil ze zelf? Denkt ze het nog te kunnen halen? Ik neem aan dat ze nog een pww heeft, is het letterlijk mogelijk om haar cijfers nog op te trekken? Wil ze dat ook? Weet ze wat ze daar voor moet doen?
Alle reacties Link kopieren
Ranveig schreef:
15-05-2019 11:52
Is 21:00 zo vroeg? Ik lig er zelf om 22:00 in! Ze is ook veel moe. Veel ziek geweest, bloed laten prikken, ze bleek allergisch en ze eet slecht (veel snoep en zooi en weinig avondeten, ik haal het zelf niet in huis, ze koopt of eet dat elders). Ze heeft ondergewicht en een slechte weerstand en kan s ochtends haar bed niet uitkomen. Na een week later naar bed kan ik haar doorgaans ziek melden
Dat ondergewicht triggert mij een beetje. Samen met de erg lage cijfers als ze het thuis wel wist. Is ze niet veel te steng en hard voor zichzelf? Ik vind het allemaal klinken als niet durven te leren omdat ze dan echt zou kunnen falen. Nu faalt ze ‘omdat ze niet echt geleerd heeft en niet wist wat de stof was’
Bovendien lijkt zij vooral zelf zichzelf door het gymnasium te willen dwingen, terwijl daar geen goede reden voor lijkt te zijn. Vwo op scholengemeenschap zou voor jullie en haar toekomst ook prima zijn, maar toch ‘doet ze zichzelf dit aan’. Waarom?

Ik denk dat er meer dwars zit dan niet kunnen plannen.
Het is zoals het is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven