Beginnende puber, hoe streng moet je zijn?

15-05-2019 10:52 241 berichten
Mijn dochter is 13. Zit in de eerste van het gymnasium. Dat wilde ze dolgraag. Met havo/vwo advies toegelaten, met twijfel van mij en man. Wij hadden haar net zo lief op een havo/vwo brugklas gezien, maar ze had haar zinnen op deze school gezet. Het is ook een fijne school met enkel gymnasium, fijn team en een leuke klas. Volgens deze school en basisschool kon ze het makkelijk aan.

Maar ze haalt slechte cijfers. Leren leren was en is een issue. Plannen kon ze niet. Ze is jaren één van de slimste kinderen van de klas geweest en heeft nooit iets hoeven doen. Extra werk gehad, ging allemaal vanzelf.

Nu loopt ze vast. School helpt, wij helpen, maar het gaat niet goed. Ze is meer bezig met haar telefoon dan met school, al zit ze ook uren ‘huiswerk te maken’ in haar beleving. Ze wordt dan enorm afgeleid door álles. We mogen maar beperkt helpen, pas nadat de mentor ingreep en zei dat ze echt meer hulp moest toestaan mogen we af en toe overhoren. Dan lijkt ze de stof te kennen (woordjes), en dan haalt ze een 1,5. Samen een planning maken of nakijken is lastig, want vaak ‘weet ze niet’ welke stof er in een toets komt bijvoorbeeld. Als we dan vragen naar het toetsrooster dan staat het daar niet in volgens haar. Ik stel dan wat vragen, zij wordt boos. Na een paar dagen komt ze er op terug en zegt ze dat ze het verkeerde toetsrooster had en dat ze nu wél weet welke stof gevraagd wordt. En dat dus allemaal ruim over de helft van het schooljaar, dat ze daar achter komt.

Ik hoor van andere ouders dat ze exact weten welke opdracht wanneer ingeleverd moeten worden, welke stof er behandeld wordt, enz. Ik twijfel er dan aan of ik er niet véél meer bovenop moet zitten. Nu overhoor ik, check ik planningen, kijk eens mee hoe ze lange lappen stof verwerkt enz, cijfers geeft ze me zelf door, ik kijk niet op magister. Andere ouders hoor ik véél meer doen dan dat. Maar ik ben ergens ook van mening dat zo op microniveau er bovenop zitten niet goed is.

Dochter brengt veel tijd door met haar telefoon. Instagram is een tijdvreter en whats app ook. Mentor benoemt dat ze ook in de klas hier meer mee bezig lijkt dan met opletten. Telefoon mag niet mee naar boven als ze slaapt. Ze ligt om 20:45/21:00 in bed (belachelijk vroeg volgens haar en idd hoor ik ook ouders zeggen dat die van hen im 22:00 nog huiswerk maakt)
Ze doet een teamsport waar ze eens in de week voor traint en een wedstrijd of 15 heeft per jaar.
Ze heeft het naar haar zin op school, leuke vriendinnen, maar de cultuur is érg streberig. Veel meisjes die fanatiek op hockey zitten en 3/4x per week trainen, negens halen en weinig sociale dingen doen naast huiswerk of sport.

Ik zou haar zo graag wat anders gunnen. Meer ontspannen een beetje door school heen rollen. Natuurlijk moet je er iets voor doen, maar nu is het sinds kerst alleen maar stress rondom school. Gemopper over dat ze aan dr huiswerk moet en dan YouTube moet uitzetten, zij die boos wordt omdat we vragen hoe het met de woordjes Frans gaat, onenigheid tussen man en mij omdat we van aanpak verschillen. Hij is van het preken en 100x zeggen ‘doe die telefoon weg, en kritisch zijn bij een onvoldoende, ik ben meer van het opvangen bij onvoldoendes, uitleg geven over het waarom en hoe van dingen en haar zelf laten ondervinden, hij vindt mij laks, ik hem slecht voor haar eigenwaarde. Gechargeerd, want we zien elkaars goede bedoelingen. Dingen die zij wil maar wij nog niet goed vinden zijn ook onderwerp van discussie, maar iederéén mag het en dus twijfel over hoe streng je moet zijn. Ik vind het zó lastig dit.

Deze week hebben we weer een gesprek op school, ik denk dat ze blijft zitten en dus van school moet. Maar ik worstel ontzettend met hoe je dat nu doet, zo’n puber. Vriendinnen zijn kinderloos of hebben baby’s, en vinden mij héél streng . Waar man me veel te makkelijk vindt. Ik weet het gewoon even niet. Dus ik gooi het hier neer. In de hoop op ervaringen en meedenken.
Star² schreef:
15-05-2019 13:29
:rofl: O dan is de mijne zeker overgeslagen.
:proud:

Ik twijfel ook geregeld hoor :HA:
Maar ik geef de moed niet op!
Ranveig schreef:
15-05-2019 13:30
Dat is ook heel lastig. De meisjes uit haar klas proberen haar wel te helpen, op hun manier. Dat is heel lief maar heeft soms een averechts effect denk ik
Krijgen ze een periodeplanner?
Wat hier een beetje helpt (mij ook) is per periode alle toetsen+stof op een A4/A3 in kalendervorm bij de eettafel. Verder kan je in de betaalde versie van WRTS toetsplanners zetten, waardoor WRTS plant wat wanneer geleerd wordt (ook voor Latijn). Flitskaarten maken kan ook helpen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn dochter zijn de vriendinnen in de klas ook een hele steun. De ene is beter in wiskunde en daar klopt ze dan aan als ze iets niet snapt. De andere is weer een kei in samenvatten van natuurkunde en leent deze aan haar uit - zij daarentegen levert weer samenvattingen van geschiedenis en aardrijkskunde. Zo slepen ze mekaar erdoor. Jammer als dat niet aan de orde zou zijn ivm de streberige (indivudualistische) insteek van de klas.

Is er niet nu ook veel te veel nadruk op dat schoolse ? Mijn dochter haalt ook niet de beste cijfers van de klas, maar is daarnaast bezig met andere projecten waar ze ook veel van opsteekt en die niet op het rapport komen, maar waar ik haar ontzettend veel complimenten voor geef, want maatschappelijk betrokken en creatief. Die punten zijn een noodzakelijk kwaad om over te gaan, verder boeit het later niemand meer of je een 6 of een 9 had.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
appelstroop_88 schreef:
15-05-2019 13:36
Heel herkenbaar. Hier ook allerlei methodes toegepast, van aanspreken op eigen verantwoordelijkheid tot boos worden en aan de hand nemen en het samen doen. Dat laatste leek hier het beste te werken. Eerst dacht ik overigens dat niks zou werken. De overgang van basisschool (eigenlijk is alles met logisch denken wel te raden) naar gymnasium is echt groot.

We hebben uiteindelijk eerst gesprekken gehad over zijn motivatie, en ook begrip getoond voor het feit dat je van allerlei 'onzinnige' dingen moet leren (er is echt bijzonder weinig veranderd sinds dat ik zelf op het gym zat), en dat de begeleiding vanuit school niet altijd optimaal is. Vervolgens echt de toetsen stap voor stap samen geleerd, en nu aan het eind van het jaar kan hij het echt beter dan in het begin en doet bijna alles zelf. De laatste toetsweek hebben we ruim van tevoren samen een planning gemaakt. Gewoon een zaterdagochtend voor uitgetrokken, en meteen in kaart gebracht welke dingen hij nog moest uitzoeken om te weten wat hij precies moest doen. Het gaat echt elk blok een stuk beter en hij heeft er ook meer lol in nu hij niet 3 uur lang naar een bladzijde met woordjes zit te staren, maar bijvoorbeeld heel ouderwets papieren flashcards maakt.
Die onzinnige dingen leren herken ik wel: hier is dat vooral met geschiedenis en biologie. Zijn dus ook exact de struikelvakken voor zoon. Ik vind de lesmethodes ook verschrikkelijk (maar dat zeg ik maar niet tegen zoon). Dochter is wat later het Nederlandse schoolsysteem in komen waaien en die heeft dus geluk (op haar oude school lag de nadruk wat minder op data reproduceren).

Diep in mijn hart vind ik het wel eens lastig dat zoon in principe goed kan leren en denk ik weleens dat hij in een uitvoerend vak zoveel beter op zijn plaats zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tormenta¿ schreef:
15-05-2019 13:34
Daar groei je toch in mee?
Je gooit je 4 jarige toch ook niet zomaar ineens op straat met de woorden,:'zo ga maar alleen buiten spelen? "

Ik vind de zorgen die je hebt het moeilijkste wat er is.
En bij buiten spelen op jonge leeftijd had ik achteraf gezien een stuk minder grote zorgen dan wanneer ze tot 3 uur s’ nachts “ buiten spelen”
Bij verdriet werkt “ kusje over” ook niet meer en er zijn 100 meer gesprekken te voeren over van alles dan wanneer ze jong zijn.
Neuh, makkelijker wordt het niet.
En dan heb ik nog de zegen een stel brave kinderen te hebben.
belgali schreef:
15-05-2019 13:40
Bij mijn dochter zijn de vriendinnen in de klas ook een hele steun. De ene is beter in wiskunde en daar klopt ze dan aan als ze iets niet snapt. De andere is weer een kei in samenvatten van natuurkunde en leent deze aan haar uit - zij daarentegen levert weer samenvattingen van geschiedenis en aardrijkskunde. Zo slepen ze mekaar erdoor. Jammer als dat niet aan de orde zou zijn ivm de streberige (indivudualistische) insteek van de klas.

Is er niet nu ook veel te veel nadruk op dat schoolse ? Mijn dochter haalt ook niet de beste cijfers van de klas, maar is daarnaast bezig met andere projecten waar ze ook veel van opsteekt en die niet op het rapport komen, maar waar ik haar ontzettend veel complimenten voor geef, want maatschappelijk betrokken en creatief. Die punten zijn een noodzakelijk kwaad om over te gaan, verder boeit het later niemand meer of je een 6 of een 9 had.
Ik vind een 6 of een 9 niet heel interessant, een voldoende is een voldoende. Maar dochter had rond kerst 9 (!!!) tekorten. Dat zijn er nu een heel stuk minder, maar een 5,5 is hier reden voor luid gejuich.
Dus uiteraard is het fijn dat ze andere dingen heel goed kan, die benoemen we ook. Alleen is haar eigen doel overgaan, en dat gaat niet met zoveel tekorten.

Geschiedenis, filosofie, Frans, bio, gym en aardrijkskunde zijn overigens allemaal voldoende en vaak ook ruim voldoende. De éénen en tweeen zijn vooral Latijn, wiskunde en Engels. Waarbij ik van die laatste sta te kijken.
Tormenta¿ schreef:
15-05-2019 13:34
Daar groei je toch in mee?
Je gooit je 4 jarige toch ook niet zomaar ineens op straat met de woorden,:'zo ga maar alleen buiten spelen? "
Wat geeft jou dan het idee dat dat dus allemaal van een leien dakje gaat, omdat je "er in mee groeit"?
Orișa schreef:
15-05-2019 13:48
Wat geeft jou dan het idee dat dat dus allemaal van een leien dakje gaat, omdat je "er in mee groeit"?
Dat zeg ik toch niet?

Jij denkt in uitersten. Ik zie nog een heleboel tussenstations voor de foute vrienden en het vermeende drugsgebruik.
Ranveig schreef:
15-05-2019 11:44
Ze heeft net een week extra school gehad in de vakantie (op haar eigen initiatief) om lastige vakken en studievaardigheden bij te spijkeren.

Huiswerkbegeleiding is misschien het overwegen waard.

Hier een slim kind op huiswerkbegeleiding gehad. Vooral gericht op studievaardigheden. Geweldig resultaat geboekt, veertig euro per week. 1600 euro voor een schooljaar, elke euro waard geweest. Wij konden weer ouders zijn en de begeleiding was de boeman die een vinger aan de pols hield.

Advies, ga alleen in zee met iemand die werkelijk die studievaardigheden aanpakt, en niet met iemand die alleen toeziet op het maken van huiswerk, want dan zit ze er in de zesde nog steeds.

Het is lastig maar komt goed. Team-jij overigens aanpak van je man zou de mijne ook niet zijn.
Tormenta¿ schreef:
15-05-2019 13:50
Dat zeg ik toch niet?

Jij denkt in uitersten. Ik zie nog een heleboel tussenstations voor de foute vrienden en het vermeende drugsgebruik.
Nee hoor.
consuelabananahammok schreef:
15-05-2019 13:45
Ik vind de zorgen die je hebt het moeilijkste wat er is.
En bij buiten spelen op jonge leeftijd had ik achteraf gezien een stuk minder grote zorgen dan wanneer ze tot 3 uur s’ nachts “ buiten spelen”
Bij verdriet werkt “ kusje over” ook niet meer en er zijn 100 meer gesprekken te voeren over van alles dan wanneer ze jong zijn.
Neuh, makkelijker wordt het niet.
En dan heb ik nog de zegen een stel brave kinderen te hebben.
Het wordt ook niet makkelijker qua zorgen indd , maar zoals hier geschreven wordt, lijkt het bijna onmogelijk. Gedoemd om te mislukken.
Zoals het nu gaat geven mijn kinderen mij alle reden om hen te vertrouwen. Zodra er ook maar iets verandert, deal ik daarmee als het nodig is.
Tormenta¿ schreef:
15-05-2019 13:53
Het wordt ook niet makkelijker qua zorgen indd , maar zoals hier geschreven wordt, lijkt het bijna onmogelijk. Gedoemd om te mislukken.
Zoals het nu gaat geven mijn kinderen mij alle reden om hen te vertrouwen. Zodra er ook maar iets verandert, deal ik daarmee als het nodig is.
Dat is wat jij er van maakt hoor.
Orișa schreef:
15-05-2019 13:54
Dat is wat jij er van maakt hoor.
Wij gaan het sowieso niet eens worden. En dat is oké.
Ik denk dat we allebei uiteindelijk het beste voor onze kinderen willen.
Alle reacties Link kopieren
Als ze van kerst tot nu toch al veel heeft goedgemaakt en het nu slechts nog over drie vakken gaat, dan vind ik dat dus best een positief verhaal. Natuurlijk heeft ze een slechte start gemaakt, maar er zit groei in. Met wat meer ondersteuning van jullie en eigen discipline kunnen ook die laatste drie vakken (of twee van de drie bijvoorbeeld) best nog opgehaald worden in de laatste proefwerkweek.

Ik zou wel ervoor zorgen dat ze van dat telefoonjunkie gedrag afkomt. Volgens mij wordt geen enkel kind happy van dat constante online zitten. Dus daar zou ik wel een strengere lijn in uitzetten.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Ranveig schreef:
15-05-2019 12:15
Wat wél zo was is dat ze met een lijst met woordjes kwam voor deze toets, deze hebben we 2 weken lang geoefend en 3 dagen voor de toets bleek dat er nog veel méér woordjes waren die geleerd moesten worden. Dus ook daar ging het mis. Daar had ze zich op verkeken en wij wisten het dus ook niet. Maar goed, ook die woordjes wist ze grotendeels toen ze de toets ging doen.
Misschien een hele vreemde opmerking je zegt we hebben 2 weken lang geoefend. Maar heb je haar alleen mondeling overhoord of heeft ze daadwerkelijk alle woorden opgeschreven. Wat ik me herinner uit de brugklasperiode dat veel kinderen wel mondeling de woorden kenden maar schrijven was een probleem en dan zijn ze bij een overhoring toch echt de pineut.
Blauwbloemetje schreef:
15-05-2019 14:01
Misschien een hele vreemde opmerking je zegt we hebben 2 weken lang geoefend. Maar heb je haar alleen mondeling overhoord of heeft ze daadwerkelijk alle woorden opgeschreven. Wat ik me herinner uit de brugklasperiode dat veel kinderen wel mondeling de woorden kenden maar schrijven was een probleem en dan zijn ze bij een overhoring toch echt de pineut.
Dat is een bijzonder goede. We hebben dat alleen mondeling gedaan. Zij had een lijst gemaakt met woordjes en wij hebben die overhoord. Ik hoop die toets tijdens het gesprek met mentor in te zien. Dan weet ik waar het mis ging, want dochter heeft ook geen idee
Tormenta¿ schreef:
15-05-2019 13:34
Daar groei je toch in mee?
Je gooit je 4 jarige toch ook niet zomaar ineens op straat met de woorden,:'zo ga maar alleen buiten spelen? "

Ik groei liever niet mee in drank en drugs.
Tormenta¿ schreef:
15-05-2019 13:57
Wij gaan het sowieso niet eens worden. En dat is oké.
Ik denk dat we allebei uiteindelijk het beste voor onze kinderen willen.
Ik zou ook niet weten wat er eens te worden is over het feit dat ik de puberteit na 13 echt wel zwaarder vond worden.
Ik vind het ook ingewikkeld omdat vriendinnen bijvoorbeeld kijken naar hun eigen puberteit en mij dan heel streng vinden. Ik was laatst boos op kind, ze ging met een vriendin naar een bevrijdingsfeestje. Dat was al een ding, maar om de hoek, op loopafstand en wij zouden zelf ook nog gaan. Dus ze mocht. Tijden afgesproken dat ze thuis kwam enz.

Toen wij daar zelf waren zocht ik haar , normaal gingen we elk jaar samen. Maar ik kon haar niet vinden (geen groot officieel festival maar genoeg mensen om elkaar niet direct te spotten). Ik appte haar, met in gedachten dat ik de dames wat muntjes zou geven voor een ijsje of drankje, maar kreeg een uur later een app terug dat ze daar niet meer was maar met een vriendin de stad was in gefietst, kleren passen.

Ik was boos. Niet omdat ze niet naar de stad mag (al vind ik loos kleren passen zonder geld op zak een doelloze bezigheid die ik niet aanmoedig) maar wel omdat we afspraken hadden en ze zonder dit te overleggen of melden had gewijzigd. Ze had een week gezeurd over dit festival.

Vriendinnen vonden me extreem streng, met 13 gingen zij al naar de kroeg, hun ouders wisten nooit waar ze waren en met hen is het ook goedgekomen, dat werk. Ik twijfel dan aan mezelf... mijn ouders wisten ook heel veel niet en dat vind ik achteraf echt slordig en onverantwoord. Op je 14e coke aangeboden krijgen, dat werk.
Maar goed, vriendinnen zijn 35+ en kinderloos.

Niet dat ik dochter straf heb gegeven, ik heb uitgelegd waarom dit belangrijk was in mijn ogen en afspraken gemaakt voor een volgende keer. Maar ik twijfel dan toch of ik er teveel bovenop zit en of het normaal is dat ik denk dat ze ergens is en dat ze ergens anders is?
Alle reacties Link kopieren
Daar valt ook niet over te discussiëren, maar ik vraag me wel af waarom het nodig is om tegen iemand die met de handen in het haar zit even te zeggen dat het nog veel zwaarder wordt.

Sowieso is het niet gezegd dat TO dat ook zo zal ervaren. Misschien vindt ze dit een moeilijk probleem om te tackelen, maar kan ze met de andere issues die de puberteit met zich meebrengt veel makkelijker omgaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je helemaal niet streng.

Eerlijk gezegd zou ik die vriendinnen vriendelijk maar zeer beslist verzoeken zich niet meer met jouw opvoeding te bemoeien. Het lijkt me echt ontzettend irritant om de hele tijd zo becommentarieerd te worden door mensen die alleen putten uit hoe het was toen ze zelf jong waren. Of vráág je ze ook de hele tijd wat zij ervan vinden?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Star² schreef:
15-05-2019 14:07
Ik groei liever niet mee in drank en drugs.
Ik dus ook niet. Maar wederom commentaar van vriendinnen als we het hierover hebben, want wij dronken immers ook toen we 14 waren, dus wat is het probleem als mijn dochter op haar 15e gaat drinken?
Susan schreef:
15-05-2019 14:14
Daar valt ook niet over te discussiëren, maar ik vraag me wel af waarom het nodig is om tegen iemand die met de handen in het haar zit even te zeggen dat het nog veel zwaarder wordt.

Sowieso is het niet gezegd dat TO dat ook zo zal ervaren. Misschien vindt ze dit een moeilijk probleem om te tackelen, maar kan ze met de andere issues die de puberteit met zich meebrengt veel makkelijker omgaan.
Dat zeg ik dus ook helemaal niet.
Ranveig schreef:
15-05-2019 14:18
Ik dus ook niet. Maar wederom commentaar van vriendinnen als we het hierover hebben, want wij dronken immers ook toen we 14 waren, dus wat is het probleem als mijn dochter op haar 15e gaat drinken?
Ik vind jouw waarden helemaal niet te streng of te verkeerd. Ik vind het vrij normaal zelfs en laat zelf ook weten wanneer mijn plannen wijzigen. Gewoon normaal gedrag.
Susan schreef:
15-05-2019 14:17
Ik vind je helemaal niet streng.

Eerlijk gezegd zou ik die vriendinnen vriendelijk maar zeer beslist verzoeken zich niet meer met jouw opvoeding te bemoeien. Het lijkt me echt ontzettend irritant om de hele tijd zo becommentarieerd te worden door mensen die alleen putten uit hoe het was toen ze zelf jong waren. Of vráág je ze ook de hele tijd wat zij ervan vinden?
Ze leveren niet echt commentaar. Maar ik leg idd weleens wat voor, als ik twijfel aan mijn aanpak. Soms vind ik idd dat ik te streng ben geweest, maar soms ook echt niet. Het zijn geen nare discussies ofzo hoor, maar ze hebben zo’n andere visie dat ik me weleens afvraag of dat komt omdat ze zelf geen kinderen hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven