Behoefte aan empty nest
woensdag 18 februari 2026 om 12:50
Ik (vrouw, midden 50) woon sinds mijn scheiding vijf jaar geleden samen met mijn twee jongvolwassen zonen. Ze zijn fulltime bij mij en gaan heel af en toe een nachtje naar hun vader. Er is dus altijd wel iemand thuis, alleen ben ik vrijwel nooit. De 1 studeert nog, de ander gaat nog aan een nieuwe studie beginnen. Ze zijn beiden begin 20.
Zelf werk ik meer dan fulltime, ik sta er financieel alleen voor, want hun vader draagt niet bij. Dat gaat goed, maar ik vind het wel erg veel allemaal. Veel werk, veel verantwoordelijkheid, hoge hypotheek, veel druk om de kinderen nog de laatste stappen naar volwassenheid te helpen, emotioneel maar ook financieel. Ze helpen wel in huis, met koken, opruimen, afwas, was, huisdieren, maar de verantwoordelijkheid ligt wel echt bij mij. Ze hebben beiden een bijbaan, dus waar ze kunnen betalen ze zelf, maar veel komt nog op mij neer.
Allemaal heel normaal met studerende kinderen en ik moet zeggen dat het erg goed loopt. De sfeer is goed, het is gezellig, er is zelden ruzie. Ik heb een nieuwe relatie en dat loopt als een zonnetje, ook met de kinderen.
Maar toch, het lijkt wel of ik een beetje uitgemoederd ben de laatste tijd. Ik heb behoefte aan tijd voor mezelf, om in huis terug te komen zoals ik het heb achtergelaten, om 's avonds een keertje alleen op de bank te zitten. Om door het huis te rommelen zonder dat iemand wat wil vragen of vertellen. Om gewoon een avond met een boterham op de bank te eten. Om af en toe het rijk alleen te hebben met mijn nieuwe liefde. Ik vind het heel onaardig van mezelf, maar ik verlang er soms echt naar dat 1 van de 2 het huis uit gaat.
Herkennen meer moeders dit? Ik vind het zo lullig omdat ze al in de steek gelaten zijn door hun vader en ik hun veilige basis ben van waaruit ze op eigen benen moeten gaat staan. Dus ik wil ze absoluut niet het gevoel geven dat ze weg moeten.
Zelf werk ik meer dan fulltime, ik sta er financieel alleen voor, want hun vader draagt niet bij. Dat gaat goed, maar ik vind het wel erg veel allemaal. Veel werk, veel verantwoordelijkheid, hoge hypotheek, veel druk om de kinderen nog de laatste stappen naar volwassenheid te helpen, emotioneel maar ook financieel. Ze helpen wel in huis, met koken, opruimen, afwas, was, huisdieren, maar de verantwoordelijkheid ligt wel echt bij mij. Ze hebben beiden een bijbaan, dus waar ze kunnen betalen ze zelf, maar veel komt nog op mij neer.
Allemaal heel normaal met studerende kinderen en ik moet zeggen dat het erg goed loopt. De sfeer is goed, het is gezellig, er is zelden ruzie. Ik heb een nieuwe relatie en dat loopt als een zonnetje, ook met de kinderen.
Maar toch, het lijkt wel of ik een beetje uitgemoederd ben de laatste tijd. Ik heb behoefte aan tijd voor mezelf, om in huis terug te komen zoals ik het heb achtergelaten, om 's avonds een keertje alleen op de bank te zitten. Om door het huis te rommelen zonder dat iemand wat wil vragen of vertellen. Om gewoon een avond met een boterham op de bank te eten. Om af en toe het rijk alleen te hebben met mijn nieuwe liefde. Ik vind het heel onaardig van mezelf, maar ik verlang er soms echt naar dat 1 van de 2 het huis uit gaat.
Herkennen meer moeders dit? Ik vind het zo lullig omdat ze al in de steek gelaten zijn door hun vader en ik hun veilige basis ben van waaruit ze op eigen benen moeten gaat staan. Dus ik wil ze absoluut niet het gevoel geven dat ze weg moeten.
maandag 23 februari 2026 om 11:43
Maar als jij graag je kinderen in huis wilt houden. En je kinderen hebben geen enkele behoefte het nest te verlaten is dat toch prima? Iedereen heeft ze waarschijnlijk wel in de omgeving. Een echte moederkloek die juist angst heeft voor het lege nest. Of gezinnen waar je alleen getrouwd het huis uit kunt. Als alle partijen daar tevreden mee zijn is er geen probleem. Maar daar gaat dit topic niet over. Deze to is midden 50 met volwassen kinderen en die wil wel weer haar huis en zelfstandigheid terug. En ook dat mag natuurlijk.
maandag 23 februari 2026 om 11:47
Ik ken wel een paar mensen bij wie dit zo ging: ouders die naar het buitenland vertrokken toen het jongste kind 18 werd, of die eigenlijk nog maar weinig omkeken naar hun net studerende kinderen. (de 'kinderen' in dit verhaal zijn overigens nu veertigers)
Ik zou niet willen zeggen dat dit de norm was bij de generatie boomer ouders, ik ken net zo goed ontzettend veel lieve en betrokken boomers. Maar het kwam voor, dat absoluut. Maar ook nu doen sommige mensen dit toch nog? In elke generatie heb je betrokken ouders en ouders die hun kinderen wat meer aan hun lot overlaten.
maandag 23 februari 2026 om 11:49
dat staat er niet hoor, dat is wat jij er in leest.smorre schreef: ↑23-02-2026 11:24Volgens mij is het niet uit de lucht gegrepen. Maar het wordt hier ook heel absoluut gesteld. Alsof ALLE boomers destijds blij waren dat hun kinderen opgerot waren.
Dat is natuurlijk ook niet zo. Ongetwijfeld zijn er boomers die de vlag uithingen of waarvan kinderen gillend de deur uitrenden. Maar er waren ook veel mensen die blij op kamers gingen en nog steeds een prima band met hun ouders onderhielden.
Ik ben ook een dochter van boomers en heb totaal niet dezelfde ervaring, maar ik ga er ook niet vanuit dat iedereen dezelfde ervaringen heeft als die ik heb. Zouden meer mensen hier moeten doen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 23 februari 2026 om 11:50
ah dus als je kinderen nog thuis wonen, ben je of een moederkloek met een legenestfobie of zwaar gelovig? Mijn hemel....evelien2010 schreef: ↑23-02-2026 11:43Maar als jij graag je kinderen in huis wilt houden. En je kinderen hebben geen enkele behoefte het nest te verlaten is dat toch prima? Iedereen heeft ze waarschijnlijk wel in de omgeving. Een echte moederkloek die juist angst heeft voor het lege nest. Of gezinnen waar je alleen getrouwd het huis uit kunt. Als alle partijen daar tevreden mee zijn is er geen probleem. Maar daar gaat dit topic niet over. Deze to is midden 50 met volwassen kinderen en die wil wel weer haar huis en zelfstandigheid terug. En ook dat mag natuurlijk.
maandag 23 februari 2026 om 11:51
Het is niet uit de lucht gegrepen en ik weet dat veel kinderen van boomers zich emotioneel verwaarloosd en ongezien hebben gevoeld. Ik denk alleen dat opvoedstijlen in golfbewegingen komen en dat de opvoedstijl die nu door de meeste ouders wordt toegepast niet per se beter is en minder gefrustreerde kinderen oplevert. Het past bij de huidige tijdsgeest en iedereen doet zijn best, dat deden de boomers ook. Of kinderen een beetje goed en gelukkig worden afgeleverd, hangt van heel veel factoren af, maar toch vooral van liefde. Dan maakt het verder weinig uit of er een traditie is van op je 18e op kamers gaan of tot je 30e thuis blijven wonen.
maandag 23 februari 2026 om 11:52
Volgens mij zeggen we hetzelfde.
Er zijn verschillende ervaringen, toen en nu.
maandag 23 februari 2026 om 12:08
het probleem is, dat andere posters hier daar wel iets van vinden.evelien2010 schreef: ↑23-02-2026 11:43Maar als jij graag je kinderen in huis wilt houden. En je kinderen hebben geen enkele behoefte het nest te verlaten is dat toch prima? Iedereen heeft ze waarschijnlijk wel in de omgeving. Een echte moederkloek die juist angst heeft voor het lege nest. Of gezinnen waar je alleen getrouwd het huis uit kunt. Als alle partijen daar tevreden mee zijn is er geen probleem. Maar daar gaat dit topic niet over. Deze to is midden 50 met volwassen kinderen en die wil wel weer haar huis en zelfstandigheid terug. En ook dat mag natuurlijk.
het gezeik is niet van de lucht als je aangeeft, dat een kind er wat langer overdoet om te vertrekken.
maandag 23 februari 2026 om 12:14
Maar volgens mij is de vraag (zeker om het even bij TO te houden) vooral: hoe creëer je samen, binnen je gezin, de mogelijkheden waarbij iedereen het gevoel heeft voldoende vrijheid en me-time te hebben. Voldoende ruimte in letterlijke zin, de woonruimte die je samen deelt, maar ook voldoende ademruimte om je leven een beetje op een manier de invulling te geven die past bij jou en jouw behoeften. En vooral ook: hoe creëer je die mogelijkheden wanneer het om welke reden dan ook, voorlopig nog niet mogelijk is dat de kinderen op zichzelf gaan.
cognac wijzigde dit bericht op 23-02-2026 12:20
0.18% gewijzigd
maandag 23 februari 2026 om 12:17
Happening schreef: ↑22-02-2026 13:20Bij ons heeft het niet per se met woningnood te maken, maar met andere factoren. Eerst de coronatijd, waarbij op kamers gaan niet echt een aantrekkelijke optie was met twee jaar lang alleen maar online college. Daarna een vader die ineens weg was, waardoor ze de veilige basis gewoon nog even nodig hadden. Ze zijn ook nog lang geen 30, maar jonge twintigers. Er is geen sprake van een tweede studie, maar van een stapelaar. En de oudste staat netjes met zijn vriendin ingeschreven in een behoorlijk aantal gemeenten. Dus ik kan de kinderen echt niks verwijten. En ze blijven echt niet tot hun dertigste thuis hoor.
Het gaat echt om mezelf, ik merk dat ik verander. Ik vond het altijd heerlijk om voor ze te zorgen, het was me eigenlijk nooit teveel. Maar nu voelt dat ineens wel regelmatig zo en dat is wel even wennen voor me. Maar ik denk zeker dat de overgang er wat mee te maken heeft en ook mijn nieuwe relatie. Het was heel gezellig hoor, vanochtend met partner en kinderen aan mijn ontbijttafel en gisteren ook met zijn kinderen aan zijn ontbijttafel. Maar eigenlijk willen we gewoon lawaai maken in bed. En dan nog een keer onder de douche. Dat werk.![]()
En ook op werkdagen vind ik het heerlijk om alleen te zijn als ik thuis werk. Echt even het huis voor me alleen.
Jij moet gewoon jouw leven leven. Inclusief luidruchtige seks. Dan vertrekken ze vanzelf.
maandag 23 februari 2026 om 12:34
Dat is niet wat er staat. Maar die zijn er natuurlijk genoeg. Vrouwen die het eigenlijk prima vinden dat de kinderen er nog zijn. En waarvan ze niet weg moeten. Want wat moet je dan met het leven? Maar er zijn ook gezinnen waar ouders het op een gegeven moment tijd vinden voor die volgende stap. Sommige kinderen zijn daar ook echt klaar voor. En anderen zullen dat nooit zijn. Ik denk alleen dat het echt niet klopt dat er dan geen enkele mogelijkheden zijn tot je 30e. En dat niemand voor die tijd iets kan. Dat klopt gewoon niet en heeft te maken met keuzes.
maandag 23 februari 2026 om 12:37
Ik ken ze overigens ook hoor. Met name jongens/mannen. Die de hele week hard werken en veel van huis zijn. En dan geen enkele reden zien om een eigen huis te hebben. Zonde van het geld en ik ben er toch nooit. Die gaan pas uit huis als zich een vrouw aandient. En als die niet of niet snel genoeg komt blijven ze thuis plakken.
maandag 23 februari 2026 om 12:56
Taskmaster schreef: ↑23-02-2026 12:17Jij moet gewoon jouw leven leven. Inclusief luidruchtige seks. Dan vertrekken ze vanzelf.
maandag 23 februari 2026 om 13:40
er is dan ook niemand die zegt dat het onmogelijk is, er wordt alleen tegengas gegeven aan de mensen die denken dat allemaal niet zo'n probleem is om woonruimte te vinden.evelien2010 schreef: ↑23-02-2026 12:34Dat is niet wat er staat. Maar die zijn er natuurlijk genoeg. Vrouwen die het eigenlijk prima vinden dat de kinderen er nog zijn. En waarvan ze niet weg moeten. Want wat moet je dan met het leven? Maar er zijn ook gezinnen waar ouders het op een gegeven moment tijd vinden voor die volgende stap. Sommige kinderen zijn daar ook echt klaar voor. En anderen zullen dat nooit zijn. Ik denk alleen dat het echt niet klopt dat er dan geen enkele mogelijkheden zijn tot je 30e. En dat niemand voor die tijd iets kan. Dat klopt gewoon niet en heeft te maken met keuzes.
maandag 23 februari 2026 om 14:53
Grappig.evelien2010 schreef: ↑23-02-2026 12:34Dat is niet wat er staat. Maar die zijn er natuurlijk genoeg. Vrouwen die het eigenlijk prima vinden dat de kinderen er nog zijn. En waarvan ze niet weg moeten. Want wat moet je dan met het leven? Maar er zijn ook gezinnen waar ouders het op een gegeven moment tijd vinden voor die volgende stap. Sommige kinderen zijn daar ook echt klaar voor. En anderen zullen dat nooit zijn. Ik denk alleen dat het echt niet klopt dat er dan geen enkele mogelijkheden zijn tot je 30e. En dat niemand voor die tijd iets kan. Dat klopt gewoon niet en heeft te maken met keuzes.
maandag 23 februari 2026 om 15:04
Geen idee. De hele dag zagen en drammen en rare aannames doen misschien, op een forum.evelien2010 schreef: ↑23-02-2026 12:34Dat is niet wat er staat. Maar die zijn er natuurlijk genoeg. Vrouwen die het eigenlijk prima vinden dat de kinderen er nog zijn. En waarvan ze niet weg moeten. Want wat moet je dan met het leven?
Graftak!
maandag 23 februari 2026 om 15:51
Of de kinderen houden zich ook niet meer in.Taskmaster schreef: ↑23-02-2026 12:17Jij moet gewoon jouw leven leven. Inclusief luidruchtige seks. Dan vertrekken ze vanzelf.
maandag 23 februari 2026 om 15:57
Scherp!
woensdag 25 februari 2026 om 08:51
Dames, wees jullie ervan bewust dat jullie weer een hele generatie verwende mannetjes laten opgroeien die tot het eind bij mama wonen en daarna een vrouw zoeken die voor ze kan zorgen. Daar kunnen jullie toch niet trots op zijn? Mannen die op hun 25e nog thuis wonen en bij moeders op de bank zitten?
woensdag 25 februari 2026 om 08:57
Zo dan!!!Lane333 schreef: ↑25-02-2026 08:51Dames, wees jullie ervan bewust dat jullie weer een hele generatie verwende mannetjes laten opgroeien die tot het eind bij mama wonen en daarna een vrouw zoeken die voor ze kan zorgen. Daar kunnen jullie toch niet trots op zijn? Mannen die op hun 25e nog thuis wonen en bij moeders op de bank zitten? Echt, schop die verwende mannen het huis uit ipv nog hun was te doen. Dit is echt wat er mis is met onze samenleving, en jullie dames houden het dus in stand.
Wat dacht je?
Ik ga eens lekker stennis schoppen op het Viva forum?
woensdag 25 februari 2026 om 09:03
ja joh, maak individuele vrouwen schuldig aan een maatschappelijk probleemLane333 schreef: ↑25-02-2026 08:51Dames, wees jullie ervan bewust dat jullie weer een hele generatie verwende mannetjes laten opgroeien die tot het eind bij mama wonen en daarna een vrouw zoeken die voor ze kan zorgen. Daar kunnen jullie toch niet trots op zijn? Mannen die op hun 25e nog thuis wonen en bij moeders op de bank zitten?
woensdag 25 februari 2026 om 09:10
Typo in je nick!Lane333 schreef: ↑25-02-2026 08:51Dames, wees jullie ervan bewust dat jullie weer een hele generatie verwende mannetjes laten opgroeien die tot het eind bij mama wonen en daarna een vrouw zoeken die voor ze kan zorgen. Daar kunnen jullie toch niet trots op zijn? Mannen die op hun 25e nog thuis wonen en bij moeders op de bank zitten?
woensdag 25 februari 2026 om 09:56
Lane333 schreef: ↑25-02-2026 08:51Dames, wees jullie ervan bewust dat jullie weer een hele generatie verwende mannetjes laten opgroeien die tot het eind bij mama wonen en daarna een vrouw zoeken die voor ze kan zorgen. Daar kunnen jullie toch niet trots op zijn? Mannen die op hun 25e nog thuis wonen en bij moeders op de bank zitten?
Huh? Door de woningnood komen zonen én dochters niet aan woonruimte. Dat heeft helemaal niets met de opvoeding te maken.
woensdag 25 februari 2026 om 10:41
Ja! Hier!Lane333 schreef: ↑25-02-2026 08:51Dames, wees jullie ervan bewust dat jullie weer een hele generatie verwende mannetjes laten opgroeien die tot het eind bij mama wonen en daarna een vrouw zoeken die voor ze kan zorgen. Daar kunnen jullie toch niet trots op zijn? Mannen die op hun 25e nog thuis wonen en bij moeders op de bank zitten?
Behalve dat bankzitten doordeweeks want hele week voor werk van huis, maar dus wel nog thuiswonend.
En ieuw, bah, jakkes, ik ben nog trots op 'm ook.
Dus vertel, wat moeten we nu? Want dit kan allemaal niet blijkbaar.
There is always something happening, and it's usually right now
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in