Bemoeien met opvoeding? [Geen OP]

donderdag 24 juni 2021 om 12:50
Nogevendit schreef: ↑24-06-2021 12:44Een volwassene kun hoef je niet meer op te voeden, die zal uit zichzelf dat bordje hebben opgeruimd. Een kind moet je nog fatsoensnormen leren, dus die wijs je daar op.
Ik eet en drink regelmatig bij anderen waarna ik niets opruim. Ik zou het zelfs als bijzonder onbeleefd ervaren wanneer mij aan het eind van een bezoek gevraagd zou worden om mijn theeglas op te ruimen, gevolgd door een dikke duim.

donderdag 24 juni 2021 om 12:50
Dat. Hoe denigrerend en corrigerend is dat?!
donderdag 24 juni 2021 om 12:51
Mwah, iedereen druk, staat aan de andere kant van de kamer, dan kan je dit best tussendoor vragen.

donderdag 24 juni 2021 om 12:52
We hadden het over het bordje. Er ging niks stuk doordat kind z’n bordje niet opruimde.
Dus jij laat de gastheer/vrouw met de meuk zitten?Melofkim schreef: ↑24-06-2021 12:47Ik ruim mijn bord niet op na visite hoor. En wil ook niet dat mijn bezoek dat doet. Zo zie je maar dat ‘de fatsoensnorm’ niet bestaat en het dus best raar is dat TO de kind van haar vriendin opvoedt volgens haar norm. Het is aan de ouders om kind volgens hun norm op te voeden.
TO mag wat mij betreft ingrijpen als kind iets stuk dreigt te maken, maar opvoeden gaat te ver.
Bij ons is het heel gewoon om even te helpen met afruimen en te vragen of er hulp nodig is bijvoorbeeld met afwassen.
Lijkt me wel lullig als bijvoorbeeld je kraambezoek een chaos achterlaat.
Ik vind dit dus echt ongastvrij naar iemand die je komt helpen met je huis en naar een goede vriendin. Een keukenvloer kan wel wat water hebben (als je tenminste de goede vloer in je keuken hebt gelegd), maar als jij dat echt zo'n ding vindt, dan zet je je broodje even 10 seconden weg, pakt een bekertje water en eet weer verder..Zeepsopje schreef: ↑24-06-2021 10:20Even reagerende op de vele bekertjes water
Op het moment dat hij vroeg om een bekertje water/ijs zat ik een broodje te eten heb heb gezegd dat hij later nog een bekertje krijgt. De bekertjes water pak ik liever zelf omdat deze er vaak naast spettert vanuit de koelkast, dit ter voorkoming dat er water op de nieuwe vloer komt te liggen.
Hij had net zijn bekertje op dus zoveel dorst kon er niet zijn![]()
Je klinkt vooral nogal principieel. Hij kan geen dorst hebben (want jij gaat daarover), er mag geen water op de vloer, hij moet zijn bordje weggooien. Als vriendin zou ik dit heel slecht trekken in het algemeen (niet perse naar mijn kind, maar überhaupt) en de volgende keer ook overslaan.
Overigens vind ik het opvallend dat zo veel mensen zeggen dat een 6-jarige echt niet past in zo'n situatie. Afhankelijk van je 6-jarige en het weer en evt. speelgoed wat je meeneemt is dat echt prima te doen.

donderdag 24 juni 2021 om 12:54
Eens.Fiorah schreef: ↑24-06-2021 12:52Je klinkt vooral nogal principieel. Hij kan geen dorst hebben (want jij gaat daarover), er mag geen water op de vloer, hij moet zijn bordje weggooien. Als vriendin zou ik dit heel slecht trekken in het algemeen (niet perse naar mijn kind, maar überhaupt) en de volgende keer ook overslaan.
donderdag 24 juni 2021 om 12:54

donderdag 24 juni 2021 om 12:55
Het kan, maar ik zou het nooit doen. Ik ruim af voor mijn visite. Daarom begrijp ik niet dat je per se jouw norm van ‘visite moet eigen troep opruimen’ zou willen opleggen aan andermans kind.
donderdag 24 juni 2021 om 12:55
Een kind van 6 dat de hele dag komt onkruid wieden en klussen is sowieso al een bizar idee. De concentratie span is 5 tot 10 min wanneer ze iets leuk vinden en 10 sec voor alles wat stom is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

donderdag 24 juni 2021 om 12:56
En welke zin denk je dat TO gebruikte? Ik gok laatste. (In de OP ‘ toen hij wegging heb in netjes gevraagd of hij deze even in de vuilniszak wilde gooien’)
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 12:57
17.95% gewijzigd

donderdag 24 juni 2021 om 12:56
Dan zeg je dat tegen de ouders: “oei, die is best duur/ belangrijk voor mij/ vul maar in”. Ouders spreken dan hun kinderen aan, want die kinderen kunnen namelijk helemaal niet inschatten wanneer iets kostbaar, breekbaar, whatever is. Pas als ouders er niet bij zijn, leg je dus uit dat je iets niet wil hebben.
donderdag 24 juni 2021 om 12:57
Ik vind het eerder: alles moet om de grillen van mijn kind draaien. Waarom kan dat kind niet een minuutje wachten tot to haar broodje op heeft?Fiorah schreef: ↑24-06-2021 12:52Ik vind dit dus echt ongastvrij naar iemand die je komt helpen met je huis en naar een goede vriendin. Een keukenvloer kan wel wat water hebben (als je tenminste de goede vloer in je keuken hebt gelegd), maar als jij dat echt zo'n ding vindt, dan zet je je broodje even 10 seconden weg, pakt een bekertje water en eet weer verder..
Je klinkt vooral nogal principieel. Hij kan geen dorst hebben (want jij gaat daarover), er mag geen water op de vloer, hij moet zijn bordje weggooien. Als vriendin zou ik dit heel slecht trekken in het algemeen (niet perse naar mijn kind, maar überhaupt) en de volgende keer ook overslaan.
Overigens vind ik het opvallend dat zo veel mensen zeggen dat een 6-jarige echt niet past in zo'n situatie. Afhankelijk van je 6-jarige en het weer en evt. speelgoed wat je meeneemt is dat echt prima te doen.
Ze zegt notabene dat die jongens straks krijgt, want ze zit een broodje te eten.
Het kan hoor, dat to de kunst van het communiceren richting kinderen bijzonder slecht verstaat. Maar als je er een mail over gaat schrijven en en een goede vriendin niet meer ziet, dan is dat ook een beetje overdreven niet waar?
donderdag 24 juni 2021 om 12:58
Nogevendit schreef: ↑24-06-2021 12:44Een volwassene kun hoef je niet meer op te voeden, die zal uit zichzelf dat bordje hebben opgeruimd.
Als mijn visite helpt om de zooi even naar de keuken te brengen, dan waardeer ik dat. Maar anders doe ik het zelf, het is niet hun taak.

donderdag 24 juni 2021 om 12:59
Dat mag bij mij alleen hele naaste familie/vriendinnen. Anders wordt dat absoluut niet gewaardeerd.Nogevendit schreef: ↑24-06-2021 12:52Dus jij laat de gastheer/vrouw met de meuk zitten?
Bij ons is het heel gewoon om even te helpen met afruimen en te vragen of er hulp nodig is bijvoorbeeld met afwassen.

donderdag 24 juni 2021 om 12:59
Ja, bij ons is het heel gewoon dat gasten niet opruimen.Nogevendit schreef: ↑24-06-2021 12:52Dus jij laat de gastheer/vrouw met de meuk zitten?
donderdag 24 juni 2021 om 13:00
Mijn bezoek doet soort dingen gewoon (en ik ook bij hun), daar heb ik nooit om hoeven vragen.Fiorah schreef: ↑24-06-2021 12:58Ik mag toch hopen dat mijn visite in mijn huis zich niet verplicht voelt om hun bordje weg te gooien, laat staan als ze komen helpen klussen. Dat vind ik echt genant en ongastvrij, om dat te verwachten.
Als mijn visite helpt om de zooi even naar de keuken te brengen, dan waardeer ik dat. Maar anders doe ik het zelf, het is niet hun taak.
En het is natuurlijk niet to om dat in te zien, maar aan de moeder, die heeft dat kind al 6 jaar.viva-amber schreef: ↑24-06-2021 12:55Een kind van 6 dat de hele dag komt onkruid wieden en klussen is sowieso al een bizar idee. De concentratie span is 5 tot 10 min wanneer ze iets leuk vinden en 10 sec voor alles wat stom is.
Een chaos nog wel. Soms helpen mensen, soms niet, ik zal er iig nooit om vragen, ongeacht de leeftijd. En meer dan een paar gebaksbordjes, koffiekopjes en schoteltjes heb je vaak niet na kraambezoek. Mensen die dat als hulpvaardig heel snel naar de keuken gaan brengen vind ik overdrijven. Hoeft niet!Nogevendit schreef: ↑24-06-2021 12:52Dus jij laat de gastheer/vrouw met de meuk zitten?

donderdag 24 juni 2021 om 13:02
Dat kind is 6 en moet de hele dag toekijken hoe volwassenen klussen. Ik geloof niet dat het steeds om zijn ‘grillen’ draaide. Anders waren ze wel in de Efteling.
donderdag 24 juni 2021 om 13:02