Bemoeien met opvoeding? [Geen OP]

24-06-2021 09:43 379 berichten
Topic gesloten!
anoniem_6497d206ae243 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 15:31
99.40% gewijzigd
lux- schreef:
24-06-2021 12:20
Echt? Oh ik ruim echt altijd op voor mijn gasten. Tot aan de asbak met vieze peuken in de tuin toe.
Ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik ruim ook op voor mijn gasten, maar als ik met mijn dochter ergens ben en de gastvrouw vraagt haar of ze even haar bordje wil wegbrengen of weggooien dan zou ik daar helemaal niks bij denken, laat staan achteraf over zeggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou als ik jou was zou ik even het berichtje van je vriendin goed doorlezen en afwegen tegen wat er nou precies gebeurd is.
Zo staat er bijvoorbeeld "er werd gister een beetje gedaan alsof ik er niet bij was met hem waarschuwen en vond ik dat niet zo prettig.". Heeft ze wel (genoeg) de kans gekregen om hem te waarschuwen? Want als dat niet zo is of er werd snel vervelend op die kleine jongen gereageerd, vind ik haar opmerking wel terecht.

Of vond ze heel veel dingen geen probleem (zoals jij schrijft) en zou ze die waarschuwing dus niet gegeven hebben, want dan vind ik het al anders: het is namelijk niet aan haar om te bepalen wat "niks verkeerd doen" is als het om mogelijke schade gaat. Even lullig gezegd maar gaat je vriendin dan ook de schade terugbetalen? Daarnaast, je hebt het al druk genoeg volgens mij. Voorkomen is beter dan genezen. Ik had laatst ook een vriendin op bezoek met haar kleine zoontje. Ik vind het niet erg als hij met mijn spullen in de weer gaat, maar op een gegeven moment pakte hij mijn laptop. Ik ga dan niet wachten of moeder er wat van gaat zeggen, want dan ligt dat ding al op de grond. Ik vind dat je best mag ingrijpen, het gaat wel om jouw spullen en niet die van de ouder zelf.

Ik zou als ik jou was haar bedanken voor haar bericht en ook een respectvol berichtje terugschrijven. Ik zou ook hand in eigen boezem steken en haar gelijk geven waar dat terecht is. Ik bedoel, dat kindje mag toch wat drinken? En als ik het zo lees maak je dat bordje ook groter dan nodig is, al kan ik me dat ergens wel voorstellen als je je al irriteert aan gedrag van kind en ouder. daarnaast kan de toon ook veel uitmaken, dus als je ook wel onaardig was wees je daar dan ook van bewust.

Maar ik zou ook jouw kant van het verhaal proberen uit te leggen. Je wilt haar uiteraard niet kwetsen maar het is niet gek om te verwachten dat er voorzichtig wordt omgegaan met je spullen. Ja, het is een kind, maar de schade is er niet minder door. Dat is gewoon vervelend voor iedereen. Dat je dat liever wilt voorkomen is normaal vind ik. Misschien was het bij nader inzien dan geen omgeving voor een jong kind. Ik zou proberen tot een compromis te komen. misschien afspreken dat de moeder bijv meer gaat waarschuwen wanneer ze in jouw huis zijn, zodat het niet nodig is dat jij het doet? Alleen afspreken wanneer het leuk is voor iedereen ipv verbouwing? Al met al zou ik wel proberen aardig te blijven, ze is tenslotte wel komen helpen!
dianaf schreef:
24-06-2021 12:18
Ja, want het lijkt mij normaal als je niet bijvoorbeeld met zijn allen aan tafel hebt gegeten, je het bord niet zomaar ergens neer zet. Dan breng je het toch even naar de keuken. Of dat als je ergens aan het borrelen je glas zomaar neerzet?
En het kan, maar ik vind zoiets raar, dus ik zou vragen of ze het of in de keuken willen zetten of op tafel, dan kan ik het makkelijker opruimen.
haha, ik vind na een borrel altijd flesjes op de gekste plekken en die ruim ik dan zelf op.
TO: had je ook aan je volwassen bezoek gevraagd hun bordje op te ruimen als dat in het raamkozijn stond en ze op het punt stonden te vertrekken?
Daantje234 schreef:
24-06-2021 12:24

Ik zou als ik jou was haar bedanken voor haar bericht en ook een respectvol berichtje terugschrijven. Ik zou ook hand in eigen boezem steken en haar gelijk geven waar dat terecht is. Ik bedoel, dat kindje mag toch wat drinken? En als ik het zo lees maak je dat bordje ook groter dan nodig is, al kan ik me dat ergens wel voorstellen als je je al irriteert aan gedrag van kind en ouder. daarnaast kan de toon ook veel uitmaken, dus als je ook wel onaardig was wees je daar dan ook van bewust.
Maar hij kreeg toch ook te drinken? Hij had al meerdere bekers gekregen, had er nota bene net eentje leeggedronken en hij zou er nog eentje krijgen, alleen wilde TO het liever even voor hem pakken en was ze op dat moment even bezig. Dat over dat bordje maakt ze helemaal niet groot, ze vroeg alleen of hij dat nog even weg wilde gooien. Ik vind dat de moeder dat groot maakt.
Susan schreef:
Ik ruim ook op voor mijn gasten, maar als ik met mijn dochter ergens ben en de gastvrouw vraagt haar of ze even haar bordje wil wegbrengen of weggooien dan zou ik daar helemaal niks bij denken, laat staan achteraf over zeggen.
Natuurlijk kan een volwassene best roepen 'hee jongens en meisjes allemaal even BORD EN GLAS NAAR DE KEUKEN!'. Maar situatie met TO en vriendin klinkt gewoon arelaxed en niet gezellig, dat is wat anders.
Melofkim schreef:
24-06-2021 12:19
Waarom? Als ik op visite ga, ruim ik ook niet mijn glazen en borden op na afloop. Ik verwacht ook niet dat mijn bezoek dat doet. Waarom moeten kinderen het wel?
Maar ze waren niet op visite! Als wij onze muur geschilderd hebben of een vloer aan het leggen zijn zeg ik ook tegen onze zoon dat hij die dag even bij iemand anders moet spelen als hij met een vriendje wil spelen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Melofkim schreef:
24-06-2021 12:23
Ik ook. Met liefde.
Ik heb geleerd dat dat gastvrij is.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Susan schreef:
Het zou op mij niet heel fijn overkomen. Dat we weggaan en de gastvrouw tegen mijn kind zegt ‘ruim je wel je bordje nog even op’. Ik zou dat niet prettig vinden, alsof ik gecorrigeerd word. En ik vind het raar, want ik vraag gasten nooit om zelf af te ruimen.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 12:28
0.53% gewijzigd
Melofkim schreef:
24-06-2021 12:22
Ik zou dat nooit doen. Dus het is blijkbaar geen norm. Waarom is dat dan iets dat TO andermans kind mag aanleren waar moeder bij is?
Het gaat niet om het kind iets aan te leren. Ze vroeg gewoon of kind dat wilde doen. Iemand iets vragen om een keer iets te doen, is niet gelijk een les in hoe het hoort, maar soms ook gewoon een vraag om iemand te helpen/een plezier te doen.

Als ik ergens bij moet, en een ander staat ervoor, dan vraag ik toch ook: goh mag ik er bij. Mijn intentie is niet om iemand op te voeden of iets te leren, maar te vragen of die andere even een stap op zij wil doen, zodat ik er bij kan.
Of als een kind ergens op de grond chips heeft zitten eten en daar een bakje heeft laten staan, vraag ik ook of diegene het bakje even mee wil nemen als ze opstaan om weer te gaan spelen.

Niet elke opmerking is een les.
dianaf wijzigde dit bericht op 24-06-2021 12:30
11.56% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
MadameJean schreef:
24-06-2021 12:27
Natuurlijk kan een volwassene best roepen 'hee jongens en meisjes allemaal even BORD EN GLAS NAAR DE KEUKEN!'. Maar situatie met TO en vriendin klinkt gewoon arelaxed en niet gezellig, dat is wat anders.
Dat lees ik er niet in. Ze vroeg gewoon: wil je nog even je bordje wegbrengen.
dianaf schreef:
24-06-2021 12:28
Het gaat niet om het kind iets aan te leren. Ze vroeg gewoon of kind dat wilde doen. Iemand iets vragen om een keer iets te doen, is niet gelijk een les in hoe het hoort, maar soms ook gewoon een vraag om iemand te helpen/een plezier te doen.
Nee, ze deed het om te corrigeren. Zelf zo’n bordje wegpleuren is sneller.
Susan schreef:

Ik zou er wel wat van denken als die vraag werd gevolgd door een dankjewel met een dikke duim. Dan is het geen vraag, dan is het actieve gedragscorrectie.
Melofkim schreef:
24-06-2021 12:19
Waarom? Als ik op visite ga, ruim ik ook niet mijn glazen en borden op na afloop. Ik verwacht ook niet dat mijn bezoek dat doet. Waarom moeten kinderen het wel?
En ook niet als de gastvrouw het vraagt?
En nee, ik vraag altijd of ik ergens mee kan helpen bij het afruimen, dat heet fatsoen, en moeders had zelf ook tegen zoon kunnen zeggen dat ie zijn bordje even op moest ruimen.
tanteslankie schreef:
Maar ze waren niet op visite! Als wij onze muur geschilderd hebben of een vloer aan het leggen zijn zeg ik ook tegen onze zoon dat hij die dag even bij iemand anders moet spelen als hij met een vriendje wil spelen.
Dat sowieso, maar TO had dat kind uitgenodigd.
En als je bij iemand anders thuis bent, ben je toch op visite?
Melofkim schreef:
Het zou op mij niet heel fijn overkomen. Dat we weggaan en de gastvrouw tegen mijn kind zegt ‘ruim je wel je bordje nog even op’. Ik zou dat niet prettig vinden, alsof ik gecorrigeerd word. En ik vind het raar, want ik vraag gasten nooit om zelf af te ruimen.
Dat zegt dus alles over jou en niks over TO. Je betrekt het gewoon op jezelf. Het gaat verder nergens over.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Melofkim schreef:
24-06-2021 12:30
Kind kwam mee omdat de scholen dicht waren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Thalas schreef:
24-06-2021 12:29
Ik zou er wel wat van denken als die vraag werd gevolgd door een dankjewel met een dikke duim. Dan is het geen vraag, dan is het actieve gedragscorrectie.
Misschien, al vraag ik me af of de moeder er in dit geval niet ook weer over was gevallen als ze niet had bedankt, en of ze dan niet had gevonden dat TO alleen maar op het negatieve gefocust was en niet eens iets zei toen hij wel iets goed deed.
Dragonslayer schreef:
24-06-2021 12:23
Ik smijt niet met lades op een ander en ik schooi niet steeds om water. Meestal zit ik op de bank en praat ik met de gastheer/vrouw. Ik kom nooit zomaar ergens aan.
Maar als het een volwassene was? Als je vriendin of een familielid jou komt helpen ergens mee, dan vraag je toch niet of ze hun bord willen opruimen? En je geeft ze toch al het drinken wat ze willen hebben? Dat is voor een zesjarige of zestigjarige wat mij betreft niet anders.
Melofkim schreef:
24-06-2021 12:20
Hoe weet je dat?
Lees de OP.
Dragonslayer schreef:
En ook niet als de gastvrouw het vraagt?
En nee, ik vraag altijd of ik ergens mee kan helpen bij het afruimen, dat heet fatsoen, en moeders had zelf ook tegen zoon kunnen zeggen dat ie zijn bordje even op moest ruimen.
Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat vrienden mij vroegen even te helpen met afruimen tijdens visite.
Zelf aanbieden prima. En ja, moeder had dat kunnen zeggen, maar dat deed ze niet en dan vind ik het onsympathiek van TO om dat te doen.
Thalas schreef:
Natuurlijk is iemand bedanken niet gewoon beleefd of zo. To, vraagt kind iets te doen en kind doet het voor haar, dan is het toch beleefd om te zeggen bedankt?
Melofkim schreef:
Lees de OP.
Melofkim schreef:
Nee, ze deed het om te corrigeren. Zelf zo’n bordje wegpleuren is sneller.
Dus leer je je kind dat even helpen opruimen op een ander niet nodig is? Want dan is het volgens jou corrigeren?
Vreemd hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven