Bemoeien met opvoeding? [Geen OP]

24-06-2021 09:43 379 berichten
Topic gesloten!
anoniem_6497d206ae243 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 15:31
99.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
24-06-2021 13:55
“De gehele dag heeft hij bekertjes met ijs en water gekregen als hij daarom vroeg en waarschijnlijk zelf ook een paar keer bijgevuld als wij niet in de buurt waren.
Op het einde van de dag vroeg hij of een bekertje water/ijs mocht pakken (nog geen minuut nadat beker nummer 6 op was), en hierop heb ik gezegd dat hij later nog een bekertje krijgt. “

Wat dus duidelijk niet naar TO's wens was want ze pakt het liever zelf, want oh jee, waterspetters op de keukenvloer.
Mevrouw75 schreef:
“De gehele dag heeft hij bekertjes met ijs en water gekregen als hij daarom vroeg en waarschijnlijk zelf ook een paar keer bijgevuld als wij niet in de buurt waren.
Op het einde van de dag vroeg hij of een bekertje water/ijs mocht pakken (nog geen minuut nadat beker nummer 6 op was), en hierop heb ik gezegd dat hij later nog een bekertje krijgt. “
Die nog geen minuut nadat beker nummer 6 op was, gecombineerd met de moeder die haar kind een pakje geeft en To een boze blik, doet mij vermoeden dat To iets heeft gezegd als "Je hebt net je 6e beker water op, nu even niet." Mensen hebben echt vaak de neiging om onduidelijk te communiceren, maar denken dan zelf dat ze heel duidelijk zijn geweest.
CHL schreef:
Dat zou ik dan weer nooit doen bij een goede vriendin.
Nee inderdaad. Heel apart om maanden niet op zo’n appje te reageren. Ben je er eigenlijk nog TO?
tv-icoon schreef:
24-06-2021 13:50
Best zonde van zo'n relatie. Ik zou proberen de relatie te redden. Het moet mogelijk zijn om elkaar te vertellen waar de pijn zit. Niet geschoten is altijd mis. In TO's plaats zou ik zeggen dat ik erg prikkelbaar was van de stress die zo'n verhuizing met zich meebrengt (het ís ook heel ingrijpend) en dan hoop ik dat de vriendin toegeeft dat ze het gedrag van het kind beter had moeten voorspellen en eerder had moeten ingrijpen. Kleine stapjes in elkaars richting zetten. Ze zullen niet meer snel bij elkaar op bezoek gaan dus niemand hoeft een knieval te maken. Maar je blijft dan on speaking terms en misschien lachen jullie er later om.
Waarom moet to zeggen dat ze prikkelbaar was van de stress?? Ze was niet prikkelbaar, ze had gewoon gelijk dat jochie was gewoon een last en zijn moeder voed hem niet op.
MissMaran schreef:
24-06-2021 14:01
Waarom moet to zeggen dat ze prikkelbaar was van de stress?? Ze was niet prikkelbaar, ze had gewoon gelijk dat jochie was gewoon een last en zijn moeder voed hem niet op.
Dat schrijft zij...ik zou die moeder nog wel eens willen horen...
MissMaran schreef:
Vanuit haar perspectief, ja. Maar het is niet haar taak om haar vriendin daar op te beoordelen.
MrsDuck schreef:
24-06-2021 14:03
Dat schrijft zij...ik zou die moeder nog wel eens willen horen...
Ja zij zal het heel anders hebben beleefd.
MissMaran schreef:
Als je een 6-jarige de hele dag mee kunt nemen naar een klusdag en hij schreeuwt en huilt niet en probeert te helpen, dat lijkt de opvoeding mij geslaagd.
CHL schreef:
24-06-2021 14:05
Vanuit haar perspectief, ja. Maar het is niet haar taak om haar vriendin daar op te beoordelen.
Die hele app van die moeder zit vol oordelen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Bbubbels schreef:
24-06-2021 10:08
Mijn mening is een mixje van de bovenstaande zaken; water vragen en niet krijgen vind ik raar. Als hij dat vraagt dan lijkt me dat prima. Maar dat hij zaken vernielt of dreigt kapot te maken daar mag je zeker wat van zeggen. Lekker makkelijk dst die moeder dat ok vindt. Dan sloopt dat jongetje haar eigen huis maar….
Dit. Ik vind zeker dat jullie er in jullie huis iets van mogen zeggen als hij dingen kapot dreigt te maken of maakt. En als jullie vinden dat hij in zijn algemeenheid voorzichtig moet zijn met jullie huis en spullen omdat alles nieuw is, zou ik eerst de moeder even aanspreken en vragen of ze erop wil letten.

Aan de andere kant vind ik dat jullie wel erg moeilijk doen. Inderdaad bijvoorbeeld over dat water. Dat jochie vindt het blijkbaar leuk om ijswater te hebben en heeft verder niet zoveel te doen (want hij mag niets). En hij vraagt het netjes. Hoe erg is het dan om hem nog een glaasje te geven?
Ik denk inderdaad dat jullie er wel erg bovenop hebben gezeten en daarom snap ik zijn moeder ook wel. Bovendien werkt het zo gewoon niet echt als ze haar kind meeneemt, het is zo voor niemand leuk en zeker niet voor hem. Dus logisch dat ze niet meer wil komen.
tanteslankie schreef:
24-06-2021 14:10
Huh? Welke dan?
Het bemoeien met andermans opvoeding ligt erg gevoelig. Ik heb me er zelf voor ik kinderen had vast schuldig aan gemaakt, maar ik merk dat sommige 'onschuldige' opmerkingen tegen mijn peuter mij nu erg kunnen raken. Ik krijg er het gevoel van dat ik faal als ouder (en dat kan ook juist zijn omdat mensen mij te streng vinden, dan spreek ik mijn kind ergens op aan en krijg van iemand een reactie dat ik het moet laten gaan).
Ik krijg uit je bericht ook het idee dat je het kind in kwestie niet zo heel leuk vindt?(door de benaming 'de kleine man').

Ik snap best dat je in een spliksplinternieuw huis heel voorzichtig bent. Het was dan ook niet zo handig om een hele dag te gaan klussen met een 6 jarige erbij, die verveelt zich natuurlijk stierlijk en gaat dan juist dingen doen die niet mogen.
Melofkim schreef:
24-06-2021 14:07
Als je een 6-jarige de hele dag mee kunt nemen naar een klusdag en hij schreeuwt en huilt niet en probeert te helpen, dat lijkt de opvoeding mij geslaagd.
Nou dit inderdaad, kind is nog maar 6.
Melofkim schreef:
24-06-2021 13:52
We waren er niet bij. Ik kan me niet voorstellen dat een moeder zegt 'hij doet helemaal niks' terwijl een kind boompjes uit de tuin wrikt. Ik gok dat kind in aarde zat te wroeten en dat TO bang was dat hij de boompjes zou beschadigen. Moeder ziet kind iets onschuldigs doen, TO ziet iets dat schadelijk kan zijn (en dat vindt ze blijkbaar nogal snel, als ze bij water pakken in de keuken bang is dat er water op de keukenvloer komt).

Prima dat TO op zo'n moment zegt dat ze graag wil dat kind daarmee stopt hoor. Maar ook prima dat moeder niks zei omdat die kind iets ziet doen dat niet schadelijk is. Conclusie: TO moet kind niet meer op visite laten komen, want zij vindt zijn gedrag storend en potentieel schadelijk en moeder niet. Los van wie er gelijk heeft, het is geen match.
Je leest duidelijk selectief. In de OP staat dat er die dag ook veel geknuffeld is, schat gezocht in de tuin etc. . TO was niet alleen maar aan het "mopperen" op het kind. Waarom kan moeder met kind niet meer langskomen, als t huis af is?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
tanteslankie schreef:
24-06-2021 14:16
Je leest duidelijk selectief. In de OP staat dat er die dag ook veel geknuffeld is, schat gezocht in de tuin etc. . TO was niet alleen maar aan het "mopperen" op het kind. Waarom kan moeder met kind niet meer langskomen, als t huis af is?
Kan wel, maar waarom moet dat per se? Ze zitten duidelijk niet op 1 lijn over gedrag kind en in hoeverre aanspreken mag. Spreek je toch lekker zonder kind af? Is ook veel leuker.
tanteslankie schreef:
Dat vind ik eigenlijk best meevallen. Maar dan nog is het aan de ouders van een kind om te bepalen hoe zij dat kind willen opvoeden, en als je een fijne relatie met iemand wil ga je je daar niet mee bemoeien. En als iemand je dan aanspreekt omdat zij jouw gedrag ervaart als bemoeien, en je er maanden niet op ingaat om vervolgens je gelijk elders proberen te halen. Dan ben ik wel geneigd om te denken dat daar wel waarheid in zit.
CHL schreef:
24-06-2021 14:18
Dat vind ik eigenlijk best meevallen. Maar dan nog is het aan de ouders van een kind om te bepalen hoe zij dat kind willen opvoeden, en als je een fijne relatie met iemand wil ga je je daar niet mee bemoeien. En als iemand je dan aanspreekt omdat zij jouw gedrag ervaart als bemoeien, en je er maanden niet op ingaat om vervolgens je gelijk elders proberen te halen. Dan ben ik wel geneigd om te denken dat daar wel waarheid in zit.
Daar ben ik ook toe geneigd.
Nogevendit schreef:
24-06-2021 13:21
Waarom zou je dat nou doen?
De volgende dag wordt het weer uit die kast gerukt en kun je alsnog opruimen "op de juiste plek".
Omdat we toen (inmiddels verhuisd) het speelgoed maar op 1 manier in de kasten konden krijgen waarbij dan ook de grote dingen opgeruimd waren. Daar had ik een avondje op zitten tetrissen zeg maar. En ik ben erg van ‘als het grut slaapt wil ik niet alsnog in een halve speelgoedwinkel zitten’, dus ik heb het graag uit het zicht.

Inmiddels 2x zo grote kast :thumbsup: (en woonkamer).
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Hetvrijewoord schreef:
24-06-2021 13:33
Ik ben vrij zuinig op mijn spullen en wil ook van alles op 'mijn manier' (want dat is de beste manier :mrgreen: ) en ben best strikt naar mijn eigen kind.

Maar snap ook dat een 6 jarige anders is dan een ouder kind en dat ik mij vooral moet uitleven op de opvoeding van mijn eigen kind en niet dat van een ander. Dat bordje opruimen is gewoon TO die even een punt wilde maken.

Je leest in de OP dat er allemaal veroordelingen zijn ten opzichte van het kind en zijn moeder. En dan heb ik het niet over spullen (potentieel) slopen maar dat het kind naar de mening van TO teveel drinkt etc.

Je kunt op je sokken aanvoelen hoe dat die dag gegaan is.
Juist. Ik geloof er helemaal niks van dat de plantjes uit de grond werden getrokken enzo. Volgens mij is het allemaal zwaar overtrokken en zat kind wat in de aarde te graven. Nou en?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Melofkim schreef:
:lol:
Misschien is TO gewoon een trol. Laatste kans om de vivakipjes te sarren.
MissMaran schreef:
* voedt

Grote stappen, snel thuis? 🤪
tanteslankie schreef:
Welke dan? Oprechte vraag.
Maar goed Zeepsopje, wat wil je eigenlijk met dit topic aangezien het appje al van maanden geleden is en jij waarschijnlijk al lang en breed in je nieuwe huis zit. Is er verder nog wel contact geweest?
-Albert Einstein-
Melofkim schreef:
Lijkt mij ook :thumbsup:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven