Bemoeien met opvoeding? [Geen OP]

donderdag 24 juni 2021 om 10:18
Dit topic is dus een perfect voorbeeld dat 'it takes a village to raise a child' in 2021 niet meer werkt.Timetraveler schreef: ↑24-06-2021 10:09Dat bekertje water had ik gewoon gegeven en waarschijnlijk had ik gedacht (puur luiheid omdat dat minder moeite kost) "ik gooi zelf dat bordje wel even in de prullenbak", maar voor de rest had ik hetzelfde gedaan. Ik vind het eerlijk gezegd ook nogal een zeurberichtje dat je hebt gekregen. It takes a village to raise a child enzo. Er zijn toch heel veel situaties waarin een kind door andere volwassenen aangestuurd/gecorrigeerd wordt?
Dat jij geen kinderen hebt vind ik in deze ook totaal niet relevant.
Ik vind die hele bewering ook onzin. Ouders willen niet dat je je tegen hun kinderen aanbemoeit. Zelfs niet wanneer je een willekeurige rennende peuter op de stoeprand bij 't armpje pakt om te voorkomen dat het een drukke weg op hobbelt en mamma met een buggy erachteraan rent, al roepend. Want ik was een k****rh**r die van haar kindje moest afblijven. Niks village. Ouders doen het maar lekker zelf.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
donderdag 24 juni 2021 om 10:20
Vind van beide wel te zeggen. Als iemand mijn kind constant corrigeert is dat al ongezellig, een kind is nou eenmaal kind en gaat niet braaf op een stoel vogels zitten spotten.
Corrigeren waar ik bij ben vind ik ook irritant, dat doe ik zelf wel. Maar ik heb ook weer geen ogen in mijn nek en ben wel eens afgeleid, dus als diegene merkt dat ik er niks van zeg mag diegene heus wel corrigeren. Helemaal als je ziet dat in je huis spullen gesloopt worden.
Als mijn kind dorst heeft, netjes vraagt maar niet krijgt, pak ik ook een pakje uit mijn tas. En als het bij 4 slokjes blijft is dat ook best. Vragen en zeuren om eten mag van mij niet.
Daarentegen is het natuurlijk geen reet aan voor zo een kind om mee te gaan. Ik had hem dan of wat te spelen mee gegeven (en niet een bezem, daar is de lol met 2 tellen van af). Of gewoon niet gekomen en uitgelegd dat ik geen oppas had.
Ik denk eerder dat het voor haar voelde dat kind niet welkom was, dat jullie hem vervelend vonden - en dat ze daarom zich gekwetst voelt.
Corrigeren waar ik bij ben vind ik ook irritant, dat doe ik zelf wel. Maar ik heb ook weer geen ogen in mijn nek en ben wel eens afgeleid, dus als diegene merkt dat ik er niks van zeg mag diegene heus wel corrigeren. Helemaal als je ziet dat in je huis spullen gesloopt worden.
Als mijn kind dorst heeft, netjes vraagt maar niet krijgt, pak ik ook een pakje uit mijn tas. En als het bij 4 slokjes blijft is dat ook best. Vragen en zeuren om eten mag van mij niet.
Daarentegen is het natuurlijk geen reet aan voor zo een kind om mee te gaan. Ik had hem dan of wat te spelen mee gegeven (en niet een bezem, daar is de lol met 2 tellen van af). Of gewoon niet gekomen en uitgelegd dat ik geen oppas had.
Ik denk eerder dat het voor haar voelde dat kind niet welkom was, dat jullie hem vervelend vonden - en dat ze daarom zich gekwetst voelt.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..

Even reagerende op de vele bekertjes water 
Op het moment dat hij vroeg om een bekertje water/ijs zat ik een broodje te eten heb heb gezegd dat hij later nog een bekertje krijgt. De bekertjes water pak ik liever zelf omdat deze er vaak naast spettert vanuit de koelkast, dit ter voorkoming dat er water op de nieuwe vloer komt te liggen.
Hij had net zijn bekertje op dus zoveel dorst kon er niet zijn
Op het moment dat hij vroeg om een bekertje water/ijs zat ik een broodje te eten heb heb gezegd dat hij later nog een bekertje krijgt. De bekertjes water pak ik liever zelf omdat deze er vaak naast spettert vanuit de koelkast, dit ter voorkoming dat er water op de nieuwe vloer komt te liggen.
Hij had net zijn bekertje op dus zoveel dorst kon er niet zijn
Dus dient hij er gewoon van af te blijven. Dat kunnen kinderen van zes best namelijk. Hij is zes, geen twee.Led-lampje schreef: ↑24-06-2021 10:15
Maar goed een kind van 6 weet echt niet het verschil tussen onkruid en verse plantjes..
Ik snap je helemaal TO! Oké, dat bekertje water kan opgevat worden als "waarom niet?" maar ik denk dat ik misschien wel hetzelfde gezegd zou hebben.

donderdag 24 juni 2021 om 10:21
Ik denk dat als je niets gezegd had over dat water pakken (wat ik ook echt wel een rare vind, waarom mag iemand die jou komt helpen, ook al zijn ze 6, geen water pakken?) en dat bordje, dat het dan al een heel ander verhaal was.
En misschien wist je vriendin niet van de pas aangeplantte boompjes, als ze heel klein waren, of dat ze net aangeplant waren.
Wat is 'vlak bij' de gestucte muur? Misschien zag zij dat anders uit haar perspectief.
Dan kan ik me haar reactie wel voorstellen.
En misschien wist je vriendin niet van de pas aangeplantte boompjes, als ze heel klein waren, of dat ze net aangeplant waren.
Wat is 'vlak bij' de gestucte muur? Misschien zag zij dat anders uit haar perspectief.
Dan kan ik me haar reactie wel voorstellen.
Bij dat bekertje water denk ik dat de vraag om een extra bekertje even heel rottig uitkwam. TO stond misschien net met haar handen vol spullen of ze was een ingewikkeld klusje aan het doen dat ze even af wilde maken. Dan kan ik me best voorstellen dat je zegt "straks, lieverd". Vooral als dat vorige bekertje nog maar 5 minuten geleden is. Moet ze dan gelijk maar alles uit haar handen laten vallen en naar de kraan toe rennen? Bijvoorbeeld als je met een zware doos halverwege de trap bent?
Ik ben een beetje plaatsvervangend boos op die moeder omdat ze het in haar hoofd haalt dat het een goed idee is om je kind mee te nemen naar een huis waarin geklust wordt. Hoe kun je nou helpen als je ook je kind in de gaten moet houden en entertainen? Daar schiet niemand iets mee op, ook het kind niet.
edit: inmiddels mosterd
Ik ben een beetje plaatsvervangend boos op die moeder omdat ze het in haar hoofd haalt dat het een goed idee is om je kind mee te nemen naar een huis waarin geklust wordt. Hoe kun je nou helpen als je ook je kind in de gaten moet houden en entertainen? Daar schiet niemand iets mee op, ook het kind niet.
edit: inmiddels mosterd
sabeltandcavia wijzigde dit bericht op 24-06-2021 10:22
1.54% gewijzigd
Ik vind hier dingen van.
precies dit.yastra schreef: ↑24-06-2021 10:03Pff mijn huis, mijn regels. Bij mij thuis 'corrigeer' ik andermans kinderen wel gewoon (aardig, met een knipoog, en een ik vind je nog lief stem ...'pollewop, voorzichtig daarmee, het kan stuk hè' of 'geef dat maar aan mij schat, als het kapot is ga ik huilen. Wil je ander hiermee spelen').
En vind het ook niet meer dan logisch wanneer mensen hun eigen grenzen aangeven wanneer ik met dochters (7 & 3) ergens op bezoek ben, tot het redelijke aan toe natuurlijk![]()
Maar spelen met kastdeurtjes, (wild) spelen bij een pasgestucte muur, (net geplante) planten beschadigen :/ big ass no go.
Water had ik niet zo moeilijk over gedaan, bordje had ik hetzelfde aangepakt, al is zelf weggooien makkelijkerniet jouw gevecht enzo ...
zonder uitzondering zeggen alle ouders van (kleine) kinderen die hier komen na zo'n opmerking van ons (en de kinderen vragend naar hun ouders kijken): dit is hun huis dus zij zijn nu de baas.
en natuurlijk "corrigeren ze zelf de kinderen ook als er wat is, maar het is hier nog nooit een probleem geweest als wij dingen zoals jullie aangeven tegen de kinderen zeggen.
dat water had ik laten gaan. de rest vind ik superlogisch dat jullie er wat van zeggen
En doooooor!

donderdag 24 juni 2021 om 10:22
Kleine kinderen op een klus/bouwplaats..
waarom??
Het is vragen om problemen.
Op de bekertjes water na geef ik jou wel groot gelijk TO.
De opvoeding van dit prinsje is niet aan jou, maar het beschermen van jouw spullen en daarbij je grenzen aangeven dus wel...
Ik zou er niet teveel om malen en eerder blij zijn dat je nu verder kunt klussen zonder die handenbinder die je er gratis bij kreeg.

Het is vragen om problemen.
Op de bekertjes water na geef ik jou wel groot gelijk TO.
De opvoeding van dit prinsje is niet aan jou, maar het beschermen van jouw spullen en daarbij je grenzen aangeven dus wel...
Ik zou er niet teveel om malen en eerder blij zijn dat je nu verder kunt klussen zonder die handenbinder die je er gratis bij kreeg.
donderdag 24 juni 2021 om 10:22
En al zou hij cola drinken, als zijn ouders dat goed vinden dan heb ik daar niks over te zeggen.minnimouse schreef: ↑24-06-2021 10:16Dat van dat water snap ik niet. Wat maakt het nou uit? Het is niet alsof hij 3 flessen cola opgedronken heeft. Laat hem gewoon dat water drinken.
Verder vind ik dat je best wat mag zeggen als hij dingen kapot maakt (boompjes, net gestucte muur). Als dat gewoon op een vriendelijke manier gebeurt, waarom niet?
Dat bordje: tja, dat had ik niet gedaan.
Vind het ook wel een beetje een zeurberichtje. Maar ga gewoon het gesprek aan met je vriendin. Ook als je geen kinderen hebt mag je wel wat zeggen.
TO, qua drinken en bordje heeft je vriendin een punt. Als zij erbij is hoef jij je daar niet mee te 'bemoeien'.
Qua spullen aanraken en de plantjes vind ik zeker wel dat jij daar in je recht stond. Het is jouw huis en jouw spullen dus daar mag je zeker iets over zeggen als de moeder zelf niet corrigeert.
donderdag 24 juni 2021 om 10:24
Ik leer mijn kinderen te luisteren naar de mensen waar we bij op bezoek zijn; zij hebben de regels over de spullen.
Tegelijkertijd verwacht ik wel van de mensen dat ze hun best doen om ook voor kind gastvrij te zijn. Als een kind het aandurft om aan jou een glaasje water te vragen, zeg je ja. En ook iets aandragen wat wel mag
.
Vragen of iemand iets op wil ruimen, ligt mi aan de toon en het moment. Als je dat ook aan je vriendin zo zou vragen, mag je het ook van kind vragen.
Tegelijkertijd verwacht ik wel van de mensen dat ze hun best doen om ook voor kind gastvrij te zijn. Als een kind het aandurft om aan jou een glaasje water te vragen, zeg je ja. En ook iets aandragen wat wel mag

Vragen of iemand iets op wil ruimen, ligt mi aan de toon en het moment. Als je dat ook aan je vriendin zo zou vragen, mag je het ook van kind vragen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow

donderdag 24 juni 2021 om 10:25
Tja. Dat was in de keuken neem ik aan? Daar zal wel vaker water op de vloer komen. Als de vloer daar niet tegen kan, was dat een verkeerde keuze.Zeepsopje schreef: ↑24-06-2021 10:20Op het moment dat hij vroeg om een bekertje water/ijs zat ik een broodje te eten heb heb gezegd dat hij later nog een bekertje krijgt. De bekertjes water pak ik liever zelf omdat deze er vaak naast spettert vanuit de koelkast, dit ter voorkoming dat er water op de nieuwe vloer komt te liggen.
Ik vermoed dat jullie nogal panisch over alle nieuwe spullen waren en dat dat spanning gaf. Op zich begrijpelijk, want je wil je huis zo lang mogelijk nieuw houden. Maar daarom was het gewoon geen goede plek voor een kind om mee te komen tijdens het klussen.
donderdag 24 juni 2021 om 10:26
Ik heb zelf kinderen en ik vind niet dat jij je met de opvoeding bemoeit hebt hoor. Bij de dingen die jij omschrijft had ik het prima gevonden als je mijn kind aangesproken had. Maar dat was waarschijnlijk niet nodig geweest omdat ik er als de kippen bij ben en best streng ben als we ergens op bezoek zijn. Ik breng ze respect bij voor andermans spullen. Dit ventje is zes en snapt dondersgoed dat je een pas geplant boompje niet uit de grond mag wrikken. Ik vind deze moeder een beetje laks.
Ik had zelf trouwens ook ingegrepen bij andermans kind. Bij mij thuis ben ik ook heel duidelijk naar kinderen die op bezoek zijn, ook als hun ouders erbij zijn en dingen toelaten die ik niet wil. Zoals op mijn bank springen (verboden!), in mijn laatjes wroeten (eh... nee!), zonder vragen naar boven gaan (hell no, niet zonder toezicht). Mijn huis, mijn regels. Als de ouders geen grenzen trekken dan doe ik dat zelf.
Je zegt dat het al een aantal maanden geleden is. Hoe heb je gereageerd op haar berichtje? Zelf had ik vermoedelijk vermeld dat ik het vervelend vind dat ze zicht er rot over voelt, maar dat ik nu eenmaal zuinig ben op mijn nieuwe huis en spullen en dat ik vervelende ongelukjes (zoals met die gestucte muur) wilde voorkomen. En dat als ik het aan haar over had gelaten, ik nu een kapotte keukenla, een besmeurde muur en een kale tuin had gehad. En dat zij misschien vind dat hij niets fout doet, maar dat andere mensen daar anders over denken en dat je je daarin moet kunnen verplaatsen als ouder. Zij (en haar kind) moeten zich aanpassen aan de locatie waar ze te gast zijn. Dat geldt op school, in een restaurant, maar bij andere mensen thuis net zo goed.
Ik had zelf trouwens ook ingegrepen bij andermans kind. Bij mij thuis ben ik ook heel duidelijk naar kinderen die op bezoek zijn, ook als hun ouders erbij zijn en dingen toelaten die ik niet wil. Zoals op mijn bank springen (verboden!), in mijn laatjes wroeten (eh... nee!), zonder vragen naar boven gaan (hell no, niet zonder toezicht). Mijn huis, mijn regels. Als de ouders geen grenzen trekken dan doe ik dat zelf.
Je zegt dat het al een aantal maanden geleden is. Hoe heb je gereageerd op haar berichtje? Zelf had ik vermoedelijk vermeld dat ik het vervelend vind dat ze zicht er rot over voelt, maar dat ik nu eenmaal zuinig ben op mijn nieuwe huis en spullen en dat ik vervelende ongelukjes (zoals met die gestucte muur) wilde voorkomen. En dat als ik het aan haar over had gelaten, ik nu een kapotte keukenla, een besmeurde muur en een kale tuin had gehad. En dat zij misschien vind dat hij niets fout doet, maar dat andere mensen daar anders over denken en dat je je daarin moet kunnen verplaatsen als ouder. Zij (en haar kind) moeten zich aanpassen aan de locatie waar ze te gast zijn. Dat geldt op school, in een restaurant, maar bij andere mensen thuis net zo goed.
donderdag 24 juni 2021 om 10:28
Ik krijg eigenlijk het idee dat je wel héél overdreven voorzichtig bent met je huis.. hoe dicht bij die muur stond hij daadwerkelijk met die bezem en stond hij een beetje in de aarde te porren of probeerde hij echt die bomen eruit te rukken?Zeepsopje schreef: ↑24-06-2021 10:20Even reagerende op de vele bekertjes water
Hij had net zijn bekertje op dus zoveel dorst kon er niet zijn![]()
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

donderdag 24 juni 2021 om 10:29
Tja, To, ik zou net als jij gereageerd hebben.
Lees dat je zelf bezig was toen hij om water vroeg, dus hij had ook bij zijn moeder om water kunnen vragen. Blijkbaar was zij dichtbij genoeg om wel gelijk een wicky te pakken.
En dat bordje even wegzetten, ja, had ik ook gevraagd. Kind is 6, dan leren ze toch al hun spulletjes weer op te ruimen.
Zelf al eens gehad dat een bezoekend kind ging spelen (lees: schuiven) met de salontafel. Dat was maar een lacktafel van de IKEA. En toen ik zei dat hij daar mee moest stoppen, want daar is die tafel niet voor bedoeld, kreeg ik ook echt te horen; het is maar een tafel van 5 euro.
Ja, natuurlijk mag je dat wel stuk maken en dat het eventueel de plavuizen beschadigt waar het overheen wordt geschoven maakt ook niets uit.
De meeste mensen zijn minder voorzichtig met de spullen van een ander. En ik merk dat ouders nog makkelijker zijn met de spullen van een ander...
Ik zou zelf reageren met: dat je het jammer vindt dat zij er een slecht gevoel aan over heeft gehouden. Maar dat het voor jullie niet meer dan logisch vonden om er zelf iets van te zeggen als hij iets onwenselijks deed, want het is toch veel prettiger om hem gelijk er op aan te spreken dan pas veel later of als er wel iets stuk gaat of hij zich pijn doet.
Lees dat je zelf bezig was toen hij om water vroeg, dus hij had ook bij zijn moeder om water kunnen vragen. Blijkbaar was zij dichtbij genoeg om wel gelijk een wicky te pakken.
En dat bordje even wegzetten, ja, had ik ook gevraagd. Kind is 6, dan leren ze toch al hun spulletjes weer op te ruimen.
Zelf al eens gehad dat een bezoekend kind ging spelen (lees: schuiven) met de salontafel. Dat was maar een lacktafel van de IKEA. En toen ik zei dat hij daar mee moest stoppen, want daar is die tafel niet voor bedoeld, kreeg ik ook echt te horen; het is maar een tafel van 5 euro.

De meeste mensen zijn minder voorzichtig met de spullen van een ander. En ik merk dat ouders nog makkelijker zijn met de spullen van een ander...
Ik zou zelf reageren met: dat je het jammer vindt dat zij er een slecht gevoel aan over heeft gehouden. Maar dat het voor jullie niet meer dan logisch vonden om er zelf iets van te zeggen als hij iets onwenselijks deed, want het is toch veel prettiger om hem gelijk er op aan te spreken dan pas veel later of als er wel iets stuk gaat of hij zich pijn doet.
dianaf wijzigde dit bericht op 24-06-2021 10:32
16.12% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 24 juni 2021 om 10:29
Ze hebben net een nieuw huis, dan zit je er niet op te wachten dat een ander alvast je muren/ spullen vernielt.
donderdag 24 juni 2021 om 10:30
Door die reactie van TO denk ik hetzelfde. Mogelijk gebeurde er echt vrijwel niks en was TO heel panisch op alles. Maar we zullen het nooit weten..
donderdag 24 juni 2021 om 10:31
Zou water de nieuwe vloer beschadigen?Zeepsopje schreef: ↑24-06-2021 10:20Even reagerende op de vele bekertjes water
Hij had net zijn bekertje op dus zoveel dorst kon er niet zijn![]()
Zo ja: waarom stond het water dan daar. Zo nee: water op een keukenvloer? Really?
Ik denk dat je mij ook niet als hulp had willen hebben. Ik spetter ook regelmatig water op een vloer

donderdag 24 juni 2021 om 10:32
Nou, als je al bang bent dat een beetje water de nieuwe keukenvloer vernielt....Nogevendit schreef: ↑24-06-2021 10:29Ze hebben net een nieuw huis, dan zit je er niet op te wachten dat een ander alvast je muren/ spullen vernielt.