Bemoeien met opvoeding? [Geen OP]

24-06-2021 09:43 379 berichten
Topic gesloten!
anoniem_6497d206ae243 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 15:31
99.40% gewijzigd
Nogevendit schreef:
24-06-2021 10:45
Heb je de andere acties voor het gemak maar even gemist?
Wat ik bedoel is dat als TO al bang is voor water op de keukenvloer, de andere acties in werkelijkheid misschien ook minder erg waren dan in TO´s ogen.

Nogmaals, het lijkt erop dat beide partijen nogal gespannen waren. Ik vind het appje van vriendin overdreven, maar vermoed dat TO die dag (begrijpelijkerwijs) ook niet heel relaxt was.
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
24-06-2021 10:49
Ja, dat mag ik ook hopen. Maar ik merk wel dat het 'it takes a village' wel veranderd is anno 2021. Je weet maar nooit hoe een ouder reageert als je een kind aanspreekt, terwijl het vroeger automatisch was dat je nog een draai om je oren kreeg thuis als je buitenshuis was aangesproken. Niet dat ik dat nou idealiseer, maar nu schieten we soms wel de andere kant op (zie appje moeder in dit voorbeeld).
Ik weet ook niet of deze moeder nou per se representatief is voor alle ouders. Ik denk dat de meeste ouders er een beetje tussenin zitten, je krijgt niet thuis nog een draai om je oren toe (wat ik ook nergens voor nodig vind als iemand anders het al heeft afgehandeld, bovendien is een draai om je oren sowieso niet meer erg gangbaar) maar ouders gaan er ook heus niet altijd een heisa van maken als een kind is aangesproken. Wel als het buitenproportioneel wordt gestraft maar dat vind ik ook wel logisch.

Er zijn ongetwijfeld ouders die om alles op school staan om verhaal te halen, maar er wordt tegenwoordig wel erg gedaan alsof het gros van de ouders zo is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Maar goed: je had vriendin achteraf wel bedankt voor de aangeboden hulp?

Voortaan duidelijk communiceren dat het kind niet welkom is bij het klussen. Ik denk dat het probleem dan meteen opgelost is. :)
DerryGirl schreef:
24-06-2021 10:49
Je doet aannames, misschien was ze helemaal niet moe en bits.

Het gaat er toch niet om hoe het gezegd is door TO? Het gaat erom dat dat kind meerdere dingen doet die TO niet fijn vindt en moeder ziet het probleem niet dus 't ind wordt niet aangesproken door moeder, dus doet TO dat. En maar goed ook.
Daarom vraag ik dat ook.... Ik deed geen aannames maar kan de situatie vanuit de andere kant ook voorstellen en dat TO het nu iets te rooskleurig verteld om haar gelijk te krijgen.
florita schreef:
24-06-2021 10:51
Nou dat en los daarvan moet een 6-jarige gewoon niet een hele dag in een klushuis rondlopen. Dat werkt nooit zonder dat je mensen in de weg loopt en er dingen stuk gaan (kan dat kind verder niks aan doen, dat is gewoon teveel gevraagd op die leeftijd).
Hier wel mee eens, dat was gewoon geen goed plan. Sowieso, hij wilde dus meekomen om in de tuin te werken, maar als dit tijdens de schoolsluiting speelde was het dus januari of begin februari en koud en druilerig, dan had moeder ook wel kunnen bedenken dat het kind niet uren in de tuin bezig zou zijn en dus vooral binnen rond zou hangen. En zelfs met mooi weer denk ik niet dat dat in de tuin werken urenlang leuk was geweest.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Waarom gooi je niet zelf dat bordje weg? Moet volwassenen visite bij jou ook zelf hun gebruikte kopjes en bordjes in de vaatwasser zetten?

Klinkt alsof je hem nogal op zijn huid zat. Bij sommige dingen logisch (deuken in je muur) bij andere dingen denk 'laat toch gaan'

Moraal van het verhaal: geen kinderen meenemen als je gaat klussen.
LadyL0101 schreef:
24-06-2021 10:08
Muur, boompjes, lade: jij hebt volkomen gelijk en staat in je recht. Daar doet die moeder ook echt raar met haar ‘hij doet toch niks verkeerd?!’

Water en bordje: laat dat joch lekker, daar had ik niks van gezegd. En ik heb zelf ook geen kinderen en ben in dat opzicht weinig gewend.
Eens!

Als het om jouw spullen (of om jou) gaat, dan mag je er in mijn beleving iets van zeggen. Dat water en bordje; laat gaan, dat geeft inderdaad wel aan dat je er bovenop zat in mijn beleving.
Neemt niet weg dat ik het heel bijzonder van je vriendin vindt dat ze steeds zei dat hij niets verkeerd deed. Ervan uitgaande dat wat jij vertelt echt zo is gegaan, deed hij dingen (bijna) verkeerd en kun je beter voorkomen dan genezen.
Mijn schoonzus heeft er ook een handje van om mijn kinderen te corrigeren, voordat ik dat heb ik kunnen doen. Ze zit er bovenop en dat vind ik uitermate irritant. Ik corrigeer haar kinderen ook niet als zij in de buurt is (en zij het dus zou moeten doen). Als de ouders niet in de buurt zijn vind ik het nog wat anders...
florita schreef:
24-06-2021 10:51
Nou dat en los daarvan moet een 6-jarige gewoon niet een hele dag in een klushuis rondlopen. Dat werkt nooit zonder dat je mensen in de weg loopt en er dingen stuk gaan (kan dat kind verder niks aan doen, dat is gewoon teveel gevraagd op die leeftijd).
Kinderen worden hier ingezet om te voorkomen dat opa en oma teveel klussen. :proud:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik vind het allemaal vrij normaal. Ik zou er geen probleem mee hebben als mensen mijn kinderen zouden aanspreken op dit soort zaken.

Ik zou overigens ook niet mijn jongste kinderen meenemen bij een dag klussen/werken ergens. De kinderen gaan zich vervelen, willen aandacht, er is niks/weinig te doen dus zoeken ze iets te doen. Ze lopen alleen maar in de weg.
PuizigEnBlauw schreef:
24-06-2021 10:05
Ik kan me de reactie van je vriendin best voorstellen. Ik snap dat je huis nog helemaal nieuw en mooi is en dat je dan wat extra 'beschermend' kunt zijn als er overal kinderhandjes aanzitten. Dus daarbij kan ik me best voorstellen dat je er wat van zegt. Ik weet niet of ik me zelf in zo'n situatie zou kunnen beheersen om hetzelfde te doen.

Maar waarom mag het jochie niet gewoon een glaasje water als hij dorst heeft? Het lijkt me niet jouw taak om je daarmee te bemoeien. En dat voorbeeld van dat bordje: op die manier ga je inderdaad een kind van een ander lopen opvoeden met de moeder erbij, dat lijkt me helemaal niet nodig. Je geeft dan eigenlijk het signaal af dat je vindt dat de moeder hem zelf niet goed opvoedt. Niet erg aardig..
Maar toen zijn eigen moeder hem een pakje Wicki gaf, had hij na 4 slokken geen dorst meer.
Kortom een vervelen joch.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Van dat water en bordje kan ik het enigszins wel begrijpen en met het bedanken en de duim los je het prima op.

Het kind kreeg anders misschien alleen negatieve feedback en volgens mij was dit totaal niet je intentie.

Dat moeder een boze blik geeft vind ik verontwaardigd. Het is jouw (nieuwe!) huis..

Jammer hoor dat de vriendschap hierdoor (tijdelijk) bekoeld is. Ik zeg maar altijd: communicatie is de sleutel..

Moeder wordt ergens van binnenuit getriggerd. Misschien is zij ergens zelf wel onzeker over haar opvoedingsskills of zij is een pleaser en jij niet. Het kan van alles zijn, maar het is dus ook deels haar probleem. Ik vond haar zeer overdreven, wie neemt als gemak een kind een gehele dag mee van zes.. Dan neem je toch vermaak mee?
Hmm, ik vind jullie wel heel eensgezind.

Mij gaat het niet over het aanspreken van gedrag, maar over de hoeveelheid.

Als je kind op alles gaat aanspreken zou ik dat als ouder heel vervelend vinden.

Natuurlijk, tuin, muur, lades, allemaal heel erg logisch, maar als je ook de kleine dingen gaat aangeven is dat toch niet ok?

Dan komt het aanspreken over de echte belangrijker dingen niet meer over.

Kind zat duidelijk op jullie knoppen te drukken (om welke reden dan ook, mischien is het gewoon geen leuk kind) waardoor er meer ergernis was dan nodig.

Feit blijft en dat heb ik eerder gezegd, moeder moet beter weten en kind niet meenemen, die weet toch ook wel dat kind niet de hele dag 'in de tuin wil meewerken'.

Nogmaals, of julie het er mee eens zijn of niet, ik vond de app van de moeder netjes.
Sowieso niet handig om een (klein) kind een hele dag mee te nemen naar de verbouwing.

Het bordje had ik zelf opgeruimd. Als het kind vraagt om een glaasje water en ik net even iets anders af moet maken had ik gezegd: "Ik ruim nog even dit op en dan krijg je zo een glaasje water." (Of iets dergelijks).

Boompjes en muur: daar had ik ook wel iets van gezegd. Ik ga er vanuit dat je niet tegen het kind hebt staan schreeuwen TO, maar ik vind het vrij normaal dat je aangeeft dat een kind voorzichtig moet zijn, of beter even ergens anders kan spelen.
Ik denk dat zij het vervelend vond dat je kind rechtstreeks aansprak en moeder passeerde. Ik zou zelf als ik me zorgen maak, tegen moeder zeggen: joh gaat dat goed zo met die bezem? En dan kan zij zelf ingrijpen, of niet. Bij schade mag zij het zelf (verzekering) oplossen.
laloupe wijzigde dit bericht op 24-06-2021 11:19
1.28% gewijzigd
Miskotto schreef:
24-06-2021 11:15
Maar toen zijn eigen moeder hem een pakje Wicki gaf, had hij na 4 slokken geen dorst meer.
Ach dat is toch normaal kindergedrag? Dan zet je het pakje Wicki weg en geef je het later weer als het kind weer dorst heeft.
Als ik ergens heen ga om te helpen en er is niet veel te doen, dan ga ik mij al vervelen en ga gewoon weg. Ik snap wel dat het kind zich gewoon te barsten zat te vervelen. Dan ga je dingen bedenken om te doen, en dat is ook niet altijd zo handig.

To, wat wil je eigenlijk met dit bericht, zo maanden na dato? Heb je het er verder nog met haar over gehad? Anders zou ik deze vriendschap maar als verloren beschouwen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Miskotto schreef:
Nou ja zeg
Ik denk dat deze vriendschap wel voorbij is, Zeepsopje. Het heeft nu aan beide kanten een paar maanden door gesudderd, wat bij jou de frustraties heeft opgebouwd, maar bij je vriendin vast ook.
dianaf schreef:
24-06-2021 11:20

To, wat wil je eigenlijk met dit bericht, zo maanden na dato? Heb je het er verder nog met haar over gehad? Anders zou ik deze vriendschap maar als verloren beschouwen.
Inderdaad beetje raar er na maanden hier nog eens over te beginnen . Hoe heb je toen gereageerd ?
Ik vind niet dat je raar hebt gehandeld mbt ingrijpen, ik vind dat goedpraten van je vriendin tenenkrommend. Maar ik krijg wel een beetje de indruk van een stel (jij en je vriend) die nogal pietepeuterig zijn en er bovenop zitten. Dat komt (mij dan) een tikkie benauwend over, niet zo relaxt. Maar ik kan het mis hebben.
Miskotto schreef:

Nou, hoe durft hij.
Felidaes schreef:
24-06-2021 11:16
Nogmaals, of julie het er mee eens zijn of niet, ik vond de app van de moeder netjes.

Ik vraag me een beetje af wat moeder met zo'n appje wil bereiken. Als je het vervelend vindt dat mensen (bij wie je te gast bent) je kind waarschuwen, dan moet je zelf op je kind letten of je kind niet meenemen. Ze kan toch niet van TO verwachten dat ze niets zegt en maar hoopt dat er niets gebeurt? Ik ben ook zuinig op mijn spullen. Dat mag iedereen overdreven vinden, maar ik hoop wel dat het wordt gerespecteerd. En als er dan een moeder is die het geen probleem vindt dat haar kind van alles met mijn spullen doet (zonder dat ik daar zelf wat van mag zeggen), heb ik dat kind liever niet in huis.
Miskotto schreef:
Nou dat zou mijn dochter ook zo kunnen doen (op die leeftijd dan he) en dat is geen vervelend kind (ik let namelijk wel erg goed op hoe zij zich gedroeg bij anderen, iets te veel eerder :$ ) gewoon een kind.
nerdopviva schreef:
24-06-2021 11:24
Ik vraag me een beetje af wat moeder met zo'n appje wil bereiken. Als je het vervelend vindt dat mensen (bij wie je te gast bent) je kind waarschuwen, dan moet je zelf op je kind letten of je kind niet meenemen. Ze kan toch niet van TO verwachten dat ze niets zegt en maar hoopt dat er niets gebeurt? Ik ben ook zuinig op mijn spullen. Dat mag iedereen overdreven vinden, maar ik hoop wel dat het wordt gerespecteerd. En als er dan een moeder is die het geen probleem vindt dat haar kind van alles met mijn spullen doet (zonder dat ik daar zelf wat van mag zeggen), heb ik dat kind liever niet in huis.
Je kan altijd tegen moeder zeggen dat je iets niet prettig vindt, dan kan moeder zelf het opvoedwerk doen. Rechtstreeks naar kind vind ik moeder passeren.
LadyL0101 schreef:
24-06-2021 10:08
Muur, boompjes, lade: jij hebt volkomen gelijk en staat in je recht. Daar doet die moeder ook echt raar met haar ‘hij doet toch niks verkeerd?!’

Water en bordje: laat dat joch lekker, daar had ik niks van gezegd. En ik heb zelf ook geen kinderen en ben in dat opzicht weinig gewend.
Precies. Hoezo mag dat kind niet gewoon de hele kraan leegdrinken? En mijn volwassen bezoek ruimt ook niet altijd zijn eigen bordjes op, dus who cares?

En met betrekking tot de muur, boompjes en keuken: het ligt een beetje aan de manier waarop je het zegt, maar slopen gaan we niet doen natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven