Bemoeien met opvoeding? [Geen OP]

24-06-2021 09:43 379 berichten
Topic gesloten!
anoniem_6497d206ae243 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 15:31
99.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
24-06-2021 11:22
Ik vind niet dat je raar hebt gehandeld mbt ingrijpen, ik vind dat goedpraten van je vriendin tenenkrommend. Maar ik krijg wel een beetje de indruk van een stel (jij en je vriend) die nogal pietepeuterig zijn en er bovenop zitten. Dat komt (mij dan) een tikkie benauwend over, niet zo relaxt. Maar ik kan het mis hebben.
Want? Ik lees geen rare dingen. Waarom mag je niet voorkomen dat iemand iets stuk maakt?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Yildizlar2 schreef:
24-06-2021 10:12
Meestal is het de toon die muziek maakt .
Heeft moeder de kans gehad te corrigeren voor dat jullie wat zeiden ?
Natuurlijk mag je er iets van zeggen als hij boompjes molt of met kastdeurtjes smijt .
Dat bekertje water en het bordje weg gooien vind ik mierenneukerij
Eens. Hoezo mag hij niet nog een bekertje water? Waarom maak je daar zo'n punt van? Dat lijkt nogal principieel, net als het bordje. Niet nodig en niet handig van jou.
Wat betreft de muur en het boompje kan ik me voorstellen dat je het kind wilde corrigeren. Heeft moeder inderdaad een kans gekregen om het eerst zelf te doen? Het lijkt of je er nogal bovenop zat.
En natuurlijk, jouw huis, jouw regels. Maar als je ook je vriendschappen wil behouden, is het inderdaad de toon die de muziek maakt. Het kan soms heel verstandig zijn om water bij de wijn te doen en je niet te star op te stellen.
Vast staat dat een kind van zes überhaupt niet in die situatie paste.
Wat is er vreemd aan het zuinig willen zijn op spullen? Als een muur net gestuukt is en moet indrogen, dan ben je er voorzichtig mee. Ook het kind was niet op visite, het was geen visite, ze waren daar om met werkzaamheden aan de gang te gaan.
lux- schreef:
24-06-2021 10:28
Ik krijg eigenlijk het idee dat je wel héél overdreven voorzichtig bent met je huis.. hoe dicht bij die muur stond hij daadwerkelijk met die bezem en stond hij een beetje in de aarde te porren of probeerde hij echt die bomen eruit te rukken?
het lijkt mij vrij normaal om je kind te leren niet met een bezem in huis rond te zwaaien. Er zijn ook ramen, en meeste mensen hebben nog meer breekbare spullen
LadyL0101 schreef:
24-06-2021 10:08
Muur, boompjes, lade: jij hebt volkomen gelijk en staat in je recht. Daar doet die moeder ook echt raar met haar ‘hij doet toch niks verkeerd?!’

Water en bordje: laat dat joch lekker, daar had ik niks van gezegd.
Bovenstaande is precies hoe ik er over denk.
Een zebra is geen paard met strepen
Jufjoke schreef:
24-06-2021 11:30
Eens. Hoezo mag hij niet nog een bekertje water? Waarom maak je daar zo'n punt van? Dat lijkt nogal principieel, net als het bordje. Niet nodig en niet handig van jou.
Wat betreft de muur en het boompje kan ik me voorstellen dat je het kind wilde corrigeren. Heeft moeder inderdaad een kans gekregen om het eerst zelf te doen? Het lijkt of je er nogal bovenop zat.
En natuurlijk, jouw huis, jouw regels. Maar als je ook je vriendschappen wil behouden, is het inderdaad de toon die de muziek maakt. Het kan soms heel verstandig zijn om water bij de wijn te doen en je niet te star op te stellen.
Vast staat dat een kind van zes überhaupt niet in die situatie paste.
Waarschijnlijk had ze dat niet gedaan, want zij vond dat kind niet raars doet. Waarom moet de moeder de eerste zijn om te corrigeren als iemand anders het eerder ziet/dichterbij staat. En ja, het valt mij op dat ouders vaak helemaal niet zo goed op hun kind letten en/of meer gedrag door de vingers zien in het kader van pick your battles. Het zal ook echt niet zo zijn dat zodra kind 1 seconden met de stok begon te zwaaien er gelijk een foei kwam van een TO/partner.

Als ouder moet je ook gewoon begrijpen dat omdat jij makkelijker bent met jouw spullen/huis, dat een ander gewoon voorzichtiger/zuiniger is op hun eigen spullen. Dat jij en je kind zich aanpassen aan de regels van waar je op bezoek bent.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
smulrol schreef:
24-06-2021 11:32
het lijkt mij vrij normaal om je kind te leren niet met een bezem in huis rond te zwaaien. Er zijn ook ramen, en meeste mensen hebben nog meer breekbare spullen
Met een bezem in andermans huis ook nog.
Prima als je je kind in je eigen huis de grenzen en werking van een bezemsteel wil laten ontdekken, maar in andermans huis lijkt me dat alleen ok als je dat van te voren even vraagt: Gastvrouw mag kind met de bezem in jullie kamer staan zwaaien?
Een zebra is geen paard met strepen
Misschien heeft TO dan wel geen kinderen, maar vriendin wéét toch dat ze geen kinderen hebben. En dat het hier om een spiksplinternieuw huis gaat. Mensen zonder kinderen kunnen nou eenmaal vaak minder goed inschatten waar die grens van corrigeren ligt (hoewel ik zelf ook geen kinderen heb en juist heel erg voorzichtig ben om niet in het vaarwater van de ouders te zitten).

Steek gewoon de hand in eigen boezem en geef aan dat het niet je bedoeling was haar te kwetsen of te passeren en dat je geen oordeel hebt over haar opvoeding. Je reageerde slechts in het moment en bedoelde er niets mee naar vriendin toe.
anoniem_404358 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 11:38
4.41% gewijzigd
Wij hadden laatst een kind op visite en die wilde graag kijken in mijn sieradendoos. Nu heb ik er 2; eentje voor de kostbaardere dingen en eentje waar de bijous in zitten van H&M, Hema, etc. Kind pakte eerst de doos met de dure dingen. Dus ja, dan geef ik de andere doos en zeg: "Hier mag je wel mee spelen." Als dat van de ouders niet zou mogen omdat ik me er dan teveel mee bemoei, tsjah, dat is dan maar zo.
emmalou schreef:
24-06-2021 11:37
Misschien heeft TO dan wel geen kinderen, maar vriendin wéét toch dat ze geen kinderen hebben. Mensen zonder kinderen kunnen nou eenmaal vaak minder goed inschatten waar die grens van corrigeren ligt (hoewel ik zelf ook geen kinderen heb en juist heel erg voorzichtig ben om niet in het vaarwater van de ouders te zitten).

Steek gewoon de hand in eigen boezem en geef aan dat het niet je bedoeling was haar te kwetsen of te passeren en dat je geen oordeel hebt over haar opvoeding. Je reageerde slechts in het moment en bedoelde er niets mee naar vriendin toe.
Mwah dat weet ik niet hoor. Plus, dat iemand zelf geen kinderen heeft betekent niet dat iemand 0 ervaring heeft met kinderen.
dianaf schreef:
24-06-2021 11:35
Waarschijnlijk had ze dat niet gedaan, want zij vond dat kind niet raars doet. Waarom moet de moeder de eerste zijn om te corrigeren als iemand anders het eerder ziet/dichterbij staat. En ja, het valt mij op dat ouders vaak helemaal niet zo goed op hun kind letten en/of meer gedrag door de vingers zien in het kader van pick your battles. Het zal ook echt niet zo zijn dat zodra kind 1 seconden met de stok begon te zwaaien er gelijk een foei kwam van een TO/partner.

Als ouder moet je ook gewoon begrijpen dat omdat jij makkelijker bent met jouw spullen/huis, dat een ander gewoon voorzichtiger/zuiniger is op hun eigen spullen. Dat jij en je kind zich aanpassen aan de regels van waar je op bezoek bent.
Ja, dat is waar, dat ben ik met je eens.
Je hoort je als bezoek aan te passen, maar ik vind het moeilijk om objectief te zijn, gezien ik me zelf niet erg op mijn gemak zou voelen in een huis waar geen waterdruppel op de vloer mag vallen. Uiteraard is dat het complete volle recht van to, maar ik zou me daar niet prettig bij voelen. Als vriendin to dus beter had gekend, had ze kind niet meegenomen, want dan had ze geweten dat dat vragen om problemen is.
Weet je, ik zou me afvragen wat me weer waard is, de vriendschap met deze vriendin of je gelijk hebben?

De aanleiding was wel wat anders, maar de enige ruzie die ik ooit met mijn zus heb gehad ontstond nadat zij, in mijn bijzijn, mijn kind ergens op aansprak, op een manier en over iets wat echt haaks op mijn visie op opvoeding staat. Op het moment dat het mij te gortig werd heb ik ingegrepen en het afgekapt, en wat mij betreft was het daarmee ook klaar. Tot ik een hele lange app kreeg waarin ze mij vertelde wat ik fout deed in de opvoeding van mijn kind. De ruzie heeft nog maanden geduurd, en het is ook niet meer zoals het daarvoor was.
DerryGirl schreef:
24-06-2021 10:39
Nee hoor, helemaal niet overdreven voorzichtig (of panisch, zoals Rosalind schreef) . TO heeft net veel geld uitgegeven aan verf, planten, een keukenvloer en stucwerk en dus mag zij verwachten dat de vriendin daar rekening mee houdt en haar kubd in de gaten houdt. Waarom worden dit soort acties altijd goedgepraat? Waarom ligt het bij sommige mensen altijd aan de ander en niet aan de ouders/kinderen?
Ik praat het helemaal niet goed. Jij was er ook niet bij volgens mij.

Ik vind dat TO het volste recht had om die bezem af te pakken en te zeggen dat hij niet in het perk mocht kliederen of met de keukenkastjes mocht slaan, maar ik krijg daarbij ALSNOG het idee dat het daadwerkelijke gevaar dat het stucwerk en de plantjes en de keukenkastjes hebben geleden wel erg meevalt. En dat dat wellicht is waarom moeder het niet zo gezellig vond.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
DerryGirl schreef:
24-06-2021 10:02
Jouw huis, jouw la, jouw muur, jouw boompjes, jouw regels. Mag jij wat van zeggen. Als ma 't er niet mee eens is komt ze niet of laat ze 't kind thuis.

Vervelend, dit soort ouders. Neem je kind dan niet mee als het zich niet weet te gedragen in 't huis van iemand anders!

Ik zou je vriendin aanspreken op dingen die haar zoon doet en die jij niet wil. Helaas komt dit wel vaker voor, dat jouw eigendommen wel kapot mogen omdat iemand anders niet kan opvoeden. Een van de redenen waarom wij geen kinderen meer over de vloer willen.
Wauw. Gelukkig maar voor die kinderen denk ik dan maar.

Topicstarter, ik vind het zelf een beetje panisch klinken allemaal, geen water laten pakken omdat er dan mogelijk water op de keukenvloer zou kunnen vallen bv. Vind het allemaal een beetje zeurderig over komen en zou daar zelf als vriendin en moeder zijnde ook niet echt van gediend zijn. En dat erbovenop zitten enzo, klinkt niet heel gezellig. Tuurlijk moet de moeder opletten en zorgen dat alles heel blijft maar het is een kind van 6 geen peuter van 1,5. Lief van jouw vriendin dat ze wilde komen helpen. Wel een beetje jammer dat jullie zo stijfjes en in mijn ogen niet heel hartelijk deden.
Ik lees er niet in dat ze principieel was over die bekertjes water, maar dat ze van plan was het voor hem te pakken alleen op dat moment bezig was, dus dat het iets was in de trant van: 'Ik zal het zo meteen voor je pakken.'
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind het zo herkenbaar! Zelfs die boompjes hebben wij gehad. Mijn ex was ook heel beschermend naar zijn spulletjes en onze oudste was zo’n kind dat rustig 3 uur ging zitten kleuren in een hoekje, nooit knoeide en bij herrie haar handen voor haar oren hield. Het zoontje van mijn toenmalig beste vriendin was een ongeleid projectiel, dus die ragde langs muren (en duur behang), probeerde te klimmen in onze net geplante boompjes, als hij een koekje at,, zat het overal. Zenuwslopend om die in huis te hebben (vooral omdat ik de volle laag kreeg als ze weer weg waren, maar dat kon zij natuurlijk niet weten).
Mijn jongste is wat meer zoals het jongetje in de OP. Een doodgoed kind maar wel eentje dat wel eens wat probeert, zo’n ijsblokjesmachine vreselijk interessant vindt, en boompjes om in te klimmen of aan te gaan hangen. En altijd vies (tenminste, als kleuter), dus als ik eens met haar op bezoek ging bij mijn ex, altijd opletten dat ze niet met die gore plakhandjes aan zijn behang of antieke voetenbankje zou zitten.
Hopelijk kost het je niet je vriendschap. Een beetje begrip over en weer heb je veel aan.
kamillet wijzigde dit bericht op 24-06-2021 11:51
0.13% gewijzigd
Je man en jij reageerden nogal gespannen op het kind en aangezien moeders niet willen dat hun kind terechtgewezen wordt door een ander ontstaat er een vervelende sfeer.

Een voorwerp onopvallend uit de handen van een kind pakken doet niet zoveel kwaad aan jullie relatie maar openlijk de opvoeding van het kind in kwestie stellen is nooit een goed idee. Dat is een kwetsbaar punt van een moeder die haar kind zo goed mogelijk wil opvoeden.
Dan moet het maar zoals het kan
Susan schreef:
24-06-2021 11:42
Ik lees er niet in dat ze principieel was over die bekertjes water, maar dat ze van plan was het voor hem te pakken alleen op dat moment bezig was, dus dat het iets was in de trant van: 'Ik zal het zo meteen voor je pakken.'
Dat zal inderdaad de intentie wel zijn geweest, maar moeders reactie was een pakje Wicky geven en To een boze blik toewerpen. Dus die boodschap is niet op die manier ontvangen, denk ik zomaar.
En voor iedereen die zegt dat die vriendin het kind niet mee had moeten nemen: waar had ze het dan moeten laten aangezien dit speelde toen de scholen dicht waren?

TO had iemand anders moeten vragen, niet haar vriendin met kind dat nergens naartoe kan. Een kind van 6 kan moeilijk maar alleen thuis blijven.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Jufjoke schreef:
24-06-2021 11:38
Ja, dat is waar, dat ben ik met je eens.
Je hoort je als bezoek aan te passen, maar ik vind het moeilijk om objectief te zijn, gezien ik me zelf niet erg op mijn gemak zou voelen in een huis waar geen waterdruppel op de vloer mag vallen. Uiteraard is dat het complete volle recht van to, maar ik zou me daar niet prettig bij voelen. Als vriendin to dus beter had gekend, had ze kind niet meegenomen, want dan had ze geweten dat dat vragen om problemen is.
Tja, het gaat niet om een waterdruppeltje. Het gaat om, er zal mogelijk flink gespetterd worden en wij lopen hier allemaal van binnen naar buiten en dan veel stof in combinatie met water krijg je modder/vieze vegen om de vloer, die rot zijn om er af te halen. Dáár gaat het over.

Jij als volwassene zal er anders mee omgaan als je flink spettert, dan pak je een doekje/papiertje en maakt de boel even snel droog. Een kind van 6 loopt gewoon weg.
lux- schreef:
24-06-2021 11:48
En voor iedereen die zegt dat die vriendin het kind niet mee had moeten nemen: waar had ze het dan moeten laten aangezien dit speelde toen de scholen dicht waren?

TO had iemand anders moeten vragen, niet haar vriendin met kind dat nergens naartoe kan. Een kind van 6 kan moeilijk maar alleen thuis blijven.
Ik lees in de OP dat de vriendin zelf aanbood te komen helpen. De vriendin had dan ook kunnen denken: ik bied niks aan, want ik heb mijn zesjarige thuis.
Ik vind het niet raar klinken dat keukenkastjes geen speelgoed zijn en dar je niet met een bezem in een woonkamer gaat staan spelen. Als iemand dar wel normaal vindt dan best, maar dar je vriendin zo aanvallend doet als jij haar kind vraagt om ergens mee te stoppen, dan is dat toch echt haar probleem. Tenzij TO het op een zeer nare manier bracht richting kind kan ik niet anders concluderen dan dat vriendin zeurt. En wellicht dat haar kind wel vaker wordt gecorrigeerd door anderen omdar ze zelf ales maar normaal vindt en daarom op haar teentjes getrapt is?
....
anoniem_27526 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 19:41
98.44% gewijzigd
Bbubbels schreef:
24-06-2021 11:51
Ik vind het niet raar klinken dat keukenkastjes geen speelgoed zijn en dar je niet met een bezem in een woonkamer gaat staan spelen. Als iemand dar wel normaal vindt dan best, maar dar je vriendin zo aanvallend doet als jij haar kind vraagt om ergens mee te stoppen, dan is dat toch echt haar probleem. Tenzij TO het op een zeer nare manier bracht richting kind kan ik niet anders concluderen dan dat vriendin zeurt. En wellicht dat haar kind wel vaker wordt gecorrigeerd door anderen omdar ze zelf ales maar normaal vindt en daarom op haar teentjes getrapt is?
Daarnaast als TO heel lelijk tegen kind was geweest, dan ga je toch eerder weg?
Die vriendin bood zelf haar hulp aan, begrijp ik? Het was dus niet zo dat TO haar vriendin had gevraagd? Ik denk dat TO de inschatting had gemaakt dat haar vriendin haar eigen kind wel zou bijsturen en dat gebeurde in de ogen van TO te weinig en het is het goed recht van TO om haar nieuwe spullen te beschermen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven