Bemoeien met opvoeding? [Geen OP]

donderdag 24 juni 2021 om 10:33

donderdag 24 juni 2021 om 10:35
AnAppleADay schreef: ↑24-06-2021 10:22En al zou hij cola drinken, als zijn ouders dat goed vinden dan heb ik daar niks over te zeggen.
TO, qua drinken en bordje heeft je vriendin een punt. Als zij erbij is hoef jij je daar niet mee te 'bemoeien'.
Qua spullen aanraken en de plantjes vind ik zeker wel dat jij daar in je recht stond. Het is jouw huis en jouw spullen dus daar mag je zeker iets over zeggen als de moeder zelf niet corrigeert.
Ook al heeft ze misschien een punt, dan vind ik zo'n appje vreselijk overdreven. Als je je kind meeneemt, gaat het niet altijd zoals jij dat wil. Kind is niet mishandeld en zal geen trauma overhouden aan een gemist bekertje water of een geïrriteerde opmerking over net geplante plantjes. Met zo'n appje zet je wel de boel op scherp terwijl er niets noemenswaardigs is gebeurd.
donderdag 24 juni 2021 om 10:36
Een kind van 6 een hele dag 'helpen' in een nieuw huis? Dat werkt natuurlijk voor geen meter. Mijn eigen kinderen kan ik ook niet om me heen hebben als ik echt bezig ben en mijn hoofd ergens bij moet houden. Snap niet dat vriendin dat uberhaupt heeft geprobeerd, niet handig.
Dat gezegd hebbende, ik vind het wel fijn als mensen mijn kind aanspreken in hun eigen huis. Ik weet als ouder niet waar iemands grens ligt en liever spreek je die dan (op een normale manier) uit dan dat je je rot ergert en niks zegt. Wel merk ik soms dat mensen zonder kinderen iets minder gewend zijn aan het feit dat kinderen nou eenmaal niet 2 uur netjes op een bank kunnen zitten en dus soms wat rommelen, geluid maken, op onderzoek uitgaan. Als je ze dan megakort wil houden, heb je een zware dobber en is het voor niemand leuk. Ik kan me wel voorstellen dat je in deze specifieke situatie (nieuw huis) extra voorzichtig was en dan werkt het dus zeker niet met een kind erbij. Wel een beetje een zeikbericht van moeder, ze had het ook wat losser kunnen opvatten en iets zeggen als 'het liep niet heel handig met X erbij gisteren he, volgende keer moeten we het misschien even anders regelen'.
Dat gezegd hebbende, ik vind het wel fijn als mensen mijn kind aanspreken in hun eigen huis. Ik weet als ouder niet waar iemands grens ligt en liever spreek je die dan (op een normale manier) uit dan dat je je rot ergert en niks zegt. Wel merk ik soms dat mensen zonder kinderen iets minder gewend zijn aan het feit dat kinderen nou eenmaal niet 2 uur netjes op een bank kunnen zitten en dus soms wat rommelen, geluid maken, op onderzoek uitgaan. Als je ze dan megakort wil houden, heb je een zware dobber en is het voor niemand leuk. Ik kan me wel voorstellen dat je in deze specifieke situatie (nieuw huis) extra voorzichtig was en dan werkt het dus zeker niet met een kind erbij. Wel een beetje een zeikbericht van moeder, ze had het ook wat losser kunnen opvatten en iets zeggen als 'het liep niet heel handig met X erbij gisteren he, volgende keer moeten we het misschien even anders regelen'.
donderdag 24 juni 2021 om 10:36
In het begin ben je gewoon veel voorzichtiger dan later. Maar als iets pas geverfd/gestuct/whatever is, dan ben je gewoon even voorzichtig tot het droog/stevig/geworteld is. Lijkt mij normaal.
En ook al stond kind midden in de kamer te zwaaien met een stok, kinderen zijn gewoon onhandig, dus de kans dat hij dat ding had laten vallen is gewoon heel groot. En gewoon vallen is misschien niet een ding, maar wel als het je net gestuucte muur beschadigd.
Mijn vloer is meer dan 10 jaar oud en als er water op ligt, ja dan neem ik dat gelijk af, want dan blijft hij langer mooi.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

donderdag 24 juni 2021 om 10:37
Ja daaaaag!
Nog effe en TO had voetballen in huis ook maar moeten toestaan.
Maar zoals ik al zei: "het kind had daar niet moeten zijn!"
Alles is nog zo kwetsbaar. Stucwerk nog niet goed uitgehard, vloer nog niet in de lak, verf nog niet droog etc..
Ik stoor me aan de moeder die nuttig dacht te zijn met een slecht luisterende kleuter erbij. En daarna nog even met een verontwaardigd verhaal komen omdat haar prinsje niet het huis als speeltuin mocht gebruiken.
donderdag 24 juni 2021 om 10:39
Nee hoor, helemaal niet overdreven voorzichtig (of panisch, zoals Rosalind schreef) . TO heeft net veel geld uitgegeven aan verf, planten, een keukenvloer en stucwerk en dus mag zij verwachten dat de vriendin daar rekening mee houdt en haar kubd in de gaten houdt. Waarom worden dit soort acties altijd goedgepraat? Waarom ligt het bij sommige mensen altijd aan de ander en niet aan de ouders/kinderen?
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
donderdag 24 juni 2021 om 10:40
Ik vind dit geen bemoeien met de opvoeding, je stelt gewoon je grenzen wat betreft je eigen huis en je eigendommen. Zij kan niet bepalen dat haar zoon wel je kastjes dicht mag smijten, je boompjes uit de grond mag rukken en wat er verder nog allemaal is voorgevallen, omdat kinderen nou eenmaal nieuwsgierig zijn. Jij hebt het recht dat niet te willen, want het zijn jouw spullen. In zijn eigen huis mag hij uit de grond rukken wat hij wil als zijn moeder dat goed vindt, maar het is niet zijn huis. Niet alles draait om zijn opvoeding, er zijn meerdere belangen.
Ik heb geen idee hoe ik zou reageren aangezien ik die moeder dusdanig onredelijk vind dat ik niet eens weet of daar tegenop te reageren valt. Voorlopig niet meer uitnodigen met kind erbij, zou mijn gedachte zijn.
Overigens vind ik het verhaal al vreemd dat door corona de scholen dicht zouden zijn, dat is toch helemaal nergens zo? Scholen mogen toch niet gewoon op eigen houtje dichtgaan? Als kinderen thuis zitten is dat doorgaans omdat hun klas in quarantaine zit, maar dan neem je je kind ook niet mee als je ergens gaat klussen.
Ik heb geen idee hoe ik zou reageren aangezien ik die moeder dusdanig onredelijk vind dat ik niet eens weet of daar tegenop te reageren valt. Voorlopig niet meer uitnodigen met kind erbij, zou mijn gedachte zijn.
Overigens vind ik het verhaal al vreemd dat door corona de scholen dicht zouden zijn, dat is toch helemaal nergens zo? Scholen mogen toch niet gewoon op eigen houtje dichtgaan? Als kinderen thuis zitten is dat doorgaans omdat hun klas in quarantaine zit, maar dan neem je je kind ook niet mee als je ergens gaat klussen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 24 juni 2021 om 10:42
Eens, en al is ze overdreven voorzichtig, als je niet wil dat er in je net nieuwe huis binnen met stokken wordt gezwaaid dan is dat toch je goed recht?DerryGirl schreef: ↑24-06-2021 10:39Nee hoor, helemaal niet overdreven voorzichtig (of panisch, zoals Rosalind schreef) . TO heeft net veel geld uitgegeven aan verf, planten, een keukenvloer en stucwerk en dus mag zij verwachten dat de vriendin daar rekening mee houdt en haar kubd in de gaten houdt. Waarom worden dit soort acties altijd goedgepraat? Waarom ligt het bij sommige mensen altijd aan de ander en niet aan de ouders/kinderen?

donderdag 24 juni 2021 om 10:42
Ik heb niks gezegd over de gestucte muur of de planten. In die gevallen vind ik TO´s reactie niet meer dan logisch. En natuurlijk wil je je nieuwe huis zo lang mogelijk mooi houden, zeker als je zelf geen kinderen hebt. Maar bang zijn voor wat water op een keukenvloer vind ik wel overdreven.
Ik vermoed dat er van beide kanten wat spanning was. Daarom blijf ik bij mijn eerste reactie: waarom kwam dat kind in hemelsnaam mee? Ik weet dat de school dicht was, maar het was dan gewoon beter geweest als TO´s vriendin niet was komen helpen.
Ik vermoed dat er van beide kanten wat spanning was. Daarom blijf ik bij mijn eerste reactie: waarom kwam dat kind in hemelsnaam mee? Ik weet dat de school dicht was, maar het was dan gewoon beter geweest als TO´s vriendin niet was komen helpen.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 10:43
11.59% gewijzigd
donderdag 24 juni 2021 om 10:43
Jij bent zorgzaam over je spullen omdat het nieuw is, misschien wat gestresst en vermoeid door het klussen en niet gewend aan een kind dat de hele dag om je heen hangt. Die vriendin komt je helpen maar kan een jong kind moeilijk thuis laten. En in haar ogen zit je te vitten op het kind ipv blij te zijn met haar hulp. Ik snap je vriendin wel dat ze boos is.
De voorbeelden die jij noemt zijn natuurlijk passend in jouw verhaal, maar klopt het wel? Wat jij nu noemt als porren bij die boom, was misschien in de ogen van het kind schoffelen om de boom goed te laten groeien. En natuurlijk daar mag je best wat van zeggen als dat niet de bedoeling is, net als de keukenkastjes die als speelgoed worden gebruikt. Maar hoe heb je het gezegd? De vraag om water was misschien slecht getimed maar reageerde je echt vriendelijk met je zometeen of was je vermoeid waardoor het er bitser uit kwam als je bedoelde? Je had het ook aan moeder kunnen vragen of ze hem nog wat water wilde geven. En laat ook wat los, want water op een keukenvloer....
Ik zou dus de hand in eigen boezem steken met dat je moe was etc.
De voorbeelden die jij noemt zijn natuurlijk passend in jouw verhaal, maar klopt het wel? Wat jij nu noemt als porren bij die boom, was misschien in de ogen van het kind schoffelen om de boom goed te laten groeien. En natuurlijk daar mag je best wat van zeggen als dat niet de bedoeling is, net als de keukenkastjes die als speelgoed worden gebruikt. Maar hoe heb je het gezegd? De vraag om water was misschien slecht getimed maar reageerde je echt vriendelijk met je zometeen of was je vermoeid waardoor het er bitser uit kwam als je bedoelde? Je had het ook aan moeder kunnen vragen of ze hem nog wat water wilde geven. En laat ook wat los, want water op een keukenvloer....
Het was enkele maanden geleden dus toen waren ze wel dicht.Susan schreef: ↑24-06-2021 10:40Ik vind dit geen bemoeien met de opvoeding, je stelt gewoon je grenzen wat betreft je eigen huis en je eigendommen. Zij kan niet bepalen dat haar zoon wel je kastjes dicht mag smijten, je boompjes uit de grond mag rukken en wat er verder nog allemaal is voorgevallen, omdat kinderen nou eenmaal nieuwsgierig zijn. Jij hebt het recht dat niet te willen, want het zijn jouw spullen. In zijn eigen huis mag hij uit de grond rukken wat hij wil als zijn moeder dat goed vindt, maar het is niet zijn huis. Niet alles draait om zijn opvoeding, er zijn meerdere belangen.
Ik vind dit stukje al veelzeggend over dat de situatie misschien minder erg was dan TO het laat lijken. Eerst schrijft ze dat hij de boompjes los staat te wrikken en vervolgens dat hij met een stok erin staat te frotten. Ik zie voor me dat kleuter misschien met een stokje in de grond aan het prikken was rond het boompje bijvoorbeeld.Naast de voordeur stond een stok waarmee de kleine man de net geplante boompjes voor de deur stond los te wrikken. Hierop stond mijn man op en vertelde dat dat niet de bedoeling was. Moeders reageerde wederom met een “hij doet toch niets fout?” Eh, jawel…hij staat met een stok in de net geplante boompjes te frotten
En het bezem zwaaien.. stond hij er echt mee in het rond te slingeren of had hij hem vast en deed hij hem van zijn ene naar zijn andere hand heen en weer bijvoorbeeld (spelletje wat mijn peuter ook zou kunnen doen)? Er is echt wel een verschil tussen normaal gedrag en onacceptabel gedrag.
Dan mag TO er nog steeds wat van zeggen, maar de toon kan nogal wat verschillen. Direct bozig: dat mag niet! komt erg bemoeierig over, terwijl een alternatief bieden 'dat is niet zo handig met die bezem, want de muur is net gestuct, dan gaat het misschien kapot als hij er tegenaan komt, zullen we even naar buiten gaan?' prima kan zijn.
En je planten uit de aarde wrikt, en je laatjes staat dicht te smijten, en met een bezem bij 't stucwerk staat... Zo stom dat TO dat allemaal niet wil in haar eigen nieuwe huis! Hoe durft ze!
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Ik denk dat dit wel een heel extreem voorbeeld is en geen afspiegeling van ouders in het algemeen. De meeste ouders zijn je echt wel dankbaar als je voorkomt dat hun kind de weg op rent.DerryGirl schreef: ↑24-06-2021 10:18Dit topic is dus een perfect voorbeeld dat 'it takes a village to raise a child' in 2021 niet meer werkt.
Ik vind die hele bewering ook onzin. Ouders willen niet dat je je tegen hun kinderen aanbemoeit. Zelfs niet wanneer je een willekeurige rennende peuter op de stoeprand bij 't armpje pakt om te voorkomen dat het een drukke weg op hobbelt en mamma met een buggy erachteraan rent, al roepend. Want ik was een k****rh**r die van haar kindje moest afblijven. Niks village. Ouders doen het maar lekker zelf.
donderdag 24 juni 2021 om 10:45
O ja, daar had ik overheen gelezen. Dat appje van die vriendin is dan dus ook al maanden geleden? Ik dacht dat ze op zoek was naar tips om daarop te reageren, maar in dat geval heb je neem ik aan toch allang gereageerd?

donderdag 24 juni 2021 om 10:48
Daarbij, de kans is ook wel aanwezig dat dat jongetje gewoon echt niet zo voorzichtig was. Als je nu dan zegt dat het aan jou lag omdat je moe bent, een volgende keer gebeurt het weer en moeder grijpt weer niet in, wat doe je dan?Led-lampje schreef: ↑24-06-2021 10:46Dat had die vriendin ook al zelf kunnen bedenken dat verhuizen sowieso stressgevoelig is en vooral in Corona tijd
donderdag 24 juni 2021 om 10:49
Dit is geen opvoeden. Dit zijn jou regels in jou huis. En dat mag gewoon.
Ik denk niet dat jullie snauwerig gezegd hebben dat de laatjes van het keukenkastje rustig dichtgedaan moeten worden. En ook niet dat jullie gezegd hebben dat dat kind met zijn tengels van jullie boompjes af moet blijven.
Misschien is de moeder/je vriendin niet gewend dat er regels zijn in het huis van iemand anders. Dan zal het lastig zijn geweest. Ook zij zal daar mee om moeten leren gaan.
Maar jou huis jou regels!
Ik denk niet dat jullie snauwerig gezegd hebben dat de laatjes van het keukenkastje rustig dichtgedaan moeten worden. En ook niet dat jullie gezegd hebben dat dat kind met zijn tengels van jullie boompjes af moet blijven.
Misschien is de moeder/je vriendin niet gewend dat er regels zijn in het huis van iemand anders. Dan zal het lastig zijn geweest. Ook zij zal daar mee om moeten leren gaan.
Maar jou huis jou regels!
Ja, dat mag ik ook hopen. Maar ik merk wel dat het 'it takes a village' wel veranderd is anno 2021. Je weet maar nooit hoe een ouder reageert als je een kind aanspreekt, terwijl het vroeger automatisch was dat je nog een draai om je oren kreeg thuis als je buitenshuis was aangesproken. Niet dat ik dat nou idealiseer, maar nu schieten we soms wel de andere kant op (zie appje moeder in dit voorbeeld).
Je doet aannames, misschien was ze helemaal niet moe en bits.MrsDuck schreef: ↑24-06-2021 10:43Jij bent zorgzaam over je spullen omdat het nieuw is, misschien wat gestresst en vermoeid door het klussen en niet gewend aan een kind dat de hele dag om je heen hangt. Die vriendin komt je helpen maar kan een jong kind moeilijk thuis laten. En in haar ogen zit je te vitten op het kind ipv blij te zijn met haar hulp. Ik snap je vriendin wel dat ze boos is.
Het gaat er toch niet om hoe het gezegd is door TO? Het gaat erom dat dat kind meerdere dingen doet die TO niet fijn vindt en moeder ziet het probleem niet dus 't ind wordt niet aangesproken door moeder, dus doet TO dat. En maar goed ook.
donderdag 24 juni 2021 om 10:51
Nou dat en los daarvan moet een 6-jarige gewoon niet een hele dag in een klushuis rondlopen. Dat werkt nooit zonder dat je mensen in de weg loopt en er dingen stuk gaan (kan dat kind verder niks aan doen, dat is gewoon teveel gevraagd op die leeftijd).Led-lampje schreef: ↑24-06-2021 10:46Dat had die vriendin ook al zelf kunnen bedenken dat verhuizen sowieso stressgevoelig is en vooral in Corona tijd