bevallen en opvoeden toen en nu

11-11-2019 22:24 147 berichten
TO begint. Ik kreeg mijn oudste in '84. Je man/vriend mocht al wel bij de bevalling zijn maar liever niet. Je werd van onderen nog geschoren en een bekken met dettol oplossing stond standaard in de kraamkamer. Na de bevalling moest je 12 uur plat liggen met een sluitlaken met een opgerold washandje erin boven je baarmoeder. Toen was je nog kraamvrouw voor minstens 8 dagen.

Opvoeden deden we destijds via overlevering en Spock. Kortom; een heel verschil met nu. Het lijkt me leuk om hier over van gedachten te wisselen. Hoe ging het toen en nu rondom bevallen en opvoeden?
Sjulia schreef:
12-11-2019 12:26
Mijn oma bleef iedereen aanraden een lepeltje jenever aan de onrustige/huilerige baby's te geven, ik denk dat dit advies anno 2019 wel volledig van de baan is.

:yes: :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
12-11-2019 12:26
Mijn oma bleef iedereen aanraden een lepeltje jenever aan de onrustige/huilerige baby's te geven, ik denk dat dit advies anno 2019 wel volledig van de baan is.
Mijn gevoel zegt dat dat nog steeds wel een bruikbaar advies is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik ben van 1987. Ik had toen een dekbedje op me liggen.
De slaapkamer was echt de kraamkamer en daar lag mijn moeder (allemaal foto's van kraamvisite op de slaapkamer :hihi: )
De kraamhulp bleef langer (te lang volgens mijn moeder, ze had bij mij een heks van een kraamhulp, schijnt).

Mijn moeder vond vooral die regeltjes over lakens en dekentjes benauwend en vond dat ik veel beneden zat. En ze vond dat ik bofte met mijn kraamhulp. :) (was ook, ze is bij allebei de kinderen geweest!)
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
12-11-2019 12:26
Mijn oma bleef iedereen aanraden een lepeltje jenever aan de onrustige/huilerige baby's te geven, ik denk dat dit advies anno 2019 wel volledig van de baan is.
Je kunt beter zelf een fles jenever achterover slaan :rofl:
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik had trouwens bij beide kinderen 8 volle dagen kraamhulp
Dat is, als je zoals ik, eigenlijk probleemloos door de bevalling kwam ook wel te veel.
Ben ook niet zo'n mensen-mens
lilalinda schreef:
12-11-2019 12:47
Ik had trouwens bij beide kinderen 8 volle dagen kraamhulp
Dat is, als je zoals ik, eigenlijk probleemloos door de bevalling kwam ook wel te veel.
Ben ook niet zo'n mensen-mens

Ik had de eerste keer een hele schattige van de oude stempel. Ze bakte tartaartjes voor me bij de boterham (want vond dat ik moest aansterken) en schilde mijn appels :heart:
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
12-11-2019 12:22
En als je gevoel nu " achter het behang plakken" zegt? :biggrin:
Dan moet je naar het alwetende forum luisteren.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
12-11-2019 12:52
Ik had de eerste keer een hele schattige van de oude stempel. Ze bakte tartaartjes voor me bij de boterham (want vond dat ik moest aansterken) en schilde mijn appels :heart:
Die van mij stuurde me steeds naar bed, en ik wou niet in bed
lilalinda schreef:
12-11-2019 13:22
Die van mij stuurde me steeds naar bed, en ik wou niet in bed

:P
herfstappeltaart schreef:
12-11-2019 12:06
Ja die opvatting heb ik in mijn werk ook vaak gehoord van oudere mensen. Op straat eten doe je niet. Dat is ordinair.
Mijn moeder vindt ook nog steeds dat kinderen zittend aan een tafel moeten eten, of in ieder geval een gekozen moment. Niet met kaasstengel in de buggy. Volwassenen die lopend eten vindt ze trouwens ook niks.

Speentjes vindt ze ook niets en wij zijn dan ook zonder grootgebracht, ondanks flesvoeding volgens schema. En vingers en duimen in de mond werden vanaf baby af aan tegengegaan. Niemand van ons heeft dan ook geduimd.

De kinderen van mijn ene broer liepen tot zowat kleuter aantoe al volzinnen pratend nog met speen, nou daar vinden mijn ouders wel wat van ja. Ik vind dat overigens ook geen gezicht, maar ik heb geen kinderen, dus ik bemoei me er niet mee.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 12-11-2019 15:48
36.69% gewijzigd
Nitflex schreef:
12-11-2019 15:35
Mijn moeder vindt ook nog steeds dat kinderen zittend aan een tafel moeten eten, of in ieder geval een gekozen moment. Niet met kaasstengel in de buggy in ieder geval. Volwassenen die lopend eten vindt ze trouwens ook niks.
Eens met je moeder :proud:
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
12-11-2019 11:07
Ik ook grotendeels. Geen borstvoeding geprobeerd, kind in eigen bedje (het advies is overigens nog steeds onderin hoor). Water koken hoeft inderdaad niet meer, maar kan ook geen kwaad als je dat leuk vindt. En billetjes optillen voor de luier werkt nog steeds hetzelfde.
ik mocht mijn baby's niet bij de voeten pakken voor verschonen, omdat dat slecht voor de heupjes is.
Voeden deed ik op verzoek en niet op de klok.
1984 en mijn vader werd toch echt naar huis gestuurd.
"Kom morgenochtend maar rustig terug."

Hij mocht eventueel wel bij de bevalling zijn, maar een hele nacht zijn vrouw ondersteunen tijdens de weeën ... toch echt niet.

Toen hij dan 's ochtends terug naar 't ziekenhuis reed zat ie achter een tractor, vervolgens achter de vuilkar, stond er file en was ie een half uur / uur te laat voor mijn geboorte.


Bij kind 2 (1988) dacht het ziekenhuis - een ander ziekenhuis dan nog - dat weer te flikken.
Dan ken je mijn moeder niet.
Die heeft mijn vader zo'n beetje aan zijn stoel gebonden.

Al maar goed, want mijn zus is midden in de nacht geboren.
Dit keer was niet mijn vader maar wel de gynaecoloog te laat.


Bij mij heeft mijn moeder de borstvoeding niet eens geprobeerd. Too much medische problemen, ik lag in de couveuse, ...

Bij mijn zus wel. Maar dat was een hongerlap die elke 1.5 uur eten wou en dat lukte niet in combinatie met na een week terug in de winkel van mijn vader staan.
(Je kan niet tegen de mensen zeggen "Mevrouw, wacht u maar een half uur met die brillen te passen of kopen, want mijn kind moet eerst eten hebben".)
Daar heeft ze later nog spijt van gehad, want mijn zus bleek een waslijst aan allergieën te hebben en geen gewone flesvoeding te trekken.


En dat roken was kennelijk vooruitschrijdend inzicht.
In 1984 rookten ze beiden.
In 1988 was mijn moeder heel bewust gestopt.
En aangezien mijn vader niet meer in de eetkamer - daar waar de wieg stond - mocht roken was hij 3 weken na de bevalling ook gestopt.

(Het was een tijdelijk inzicht hoor :-). Paar jaar later zaten ze terug aan de sigaretten.)


Boeken las mijn moeder niet.
Ze had zo'n beetje 12 oudere zussen en schoonzussen met kinderen en alles ging dus van mond tot mond.
En het helpt ook als je na de bevalling minstens een week in 't ziekenhuis ligt.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-11-2019 15:35
Mijn moeder vindt ook nog steeds dat kinderen zittend aan een tafel moeten eten, of in ieder geval een gekozen moment. Niet met kaasstengel in de buggy. Volwassenen die lopend eten vindt ze trouwens ook niks.

Speentjes vindt ze ook niets en wij zijn dan ook zonder grootgebracht, ondanks flesvoeding volgens schema. En vingers en duimen in de mond werden vanaf baby af aan tegengegaan. Niemand van ons heeft dan ook geduimd.

De kinderen van mijn ene broer liepen tot zowat kleuter aantoe al volzinnen pratend nog met speen, nou daar vinden mijn ouders wel wat van ja. Ik vind dat overigens ook geen gezicht, maar ik heb geen kinderen, dus ik bemoei me er niet mee.
Ik heb geen hekel aan spenen, geen hekel aan buggies, geen hekel aan soepstengels
Maar er zitten grenzen aan mijn tolerantie :)
Speen heeft oudste gebruikt, jongste snapte de lol er niet van. Voor de 2e verjaardag was de speen afgebouwd en de deur uit.
Buggy: zodra ze konden lopen, deden wij niet meer aan buggies. Dat gesleep met die dinge. Dan kun je nog beter af&toe en kind op je heup/nek hebben.
Soepstengels, vind ik prima vermaak voor kleintjes trouwens. Maar inderdaad liefst wel zittend

Oh en lopend eten, vind ik zelf eigenlijk ook niks. Op een appel tijdens het wandelen na. Appels lenen zich er goed voor
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
12-11-2019 08:50
Wat Gioia82 schrijft herken ik ook niet (dat je niet in het ziekenhuis mocht bevallen en thuis standaard was).
Misschien ook per streek anders?
Zou goed kunnen, dit was op het platteland buiten de randstad. Bij de tweede woonde mijn moeder in de randstad en kon ze wel gewoon in het ziekenhuis bevallen, maar misschien kwam dat ook doordat de eerste bevalling medisch was geworden.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
VGM1980 schreef:
12-11-2019 15:49
Voeden deed ik op verzoek en niet op de klok.
Is hier niet anders geweest.

Geplande keizersnede (stuitligging) zowat 2,5 jaar geleden.
Eigen vroedvrouw meegenomen naar het ziekenhuis, zodat zij de verpleging/vroedvrouwen/dokters in het ziekenhuis achter de vodden kon zitten; bovendien kon zij ook foto's nemen tijdens de bevalling.
Proces zelf was heel vlot; epidurale, nadien papa erbij die aan haar hoofd mag zitten (en verder niets mag/moet doen, buiten meegaan bij de eerste verzorging), bevalling en vooraleer mama het OK terug uitgerold werd lag zoonlief al aan de borst.
De eerste dag niemand qua bezoek toegelaten; dat was duidelijk aan iedereen gecommuniceerd en daar heeft ieder zich ook aan gehouden.
Alles op borstvoeding gedaan (net geen twee jaar), en nooit moeten bijvoeden of problemen mee gehad. Voeding gebeurde wanneer kleine dat nodig had. Kleintje is in het ziekenhuis ook nooit in de visbokaal die voor wiegje moet doorgaan gaan liggen, maar heeft altijd bij de mama gelegen op een speciaal kussen.
Keizersnede is standaard 5 dagen in ziekenhuis, dus papa is de aangifte gaan doen, heeft de eerste verzorgingen gedaan, maar na dag 2 of 3 kon de mama dat al prima zelf. Na 2 nachten op de bank in de kamer is de papa dan ook gewoon terug thuis gaan slapen.
Geen gedoe met kraamhulp hier; dat wouden we simpelweg niet. Papa is gewoon de eerste twee weken thuis gebleven, en nadien is het leven back to normal gegaan.
Na 4 maand is ook de mama voltijds gaan werken en ging zoontje naar de opvang, wat ie ook prima heeft gedaan.
Nooit gezever gehad met tutjes trouwens, dat hebben we hem nooit gegeven.

Nummer twee komt er in januari aan, en dat gaat hopelijk op net dezelfde manier gaan.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
12-11-2019 15:49

Voeden deed ik op verzoek en niet op de klok.
Ik voedde op de bank. Of op bed.
:roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-11-2019 17:36
Ik voedde op de bank. Of op bed.
:roll:


hilarisch!
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
12-11-2019 17:42
hilarisch!
Mwah......
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ach dat eten op straat of aan tafel. Het ligt een beetje aan de omstandigheden hoor.
Ik liet mijn kinderen niet op straat een boterham eten, maar bijvoorbeeld wel een zakje friet van een kraam.
Verder inderdaad thuis aan tafel.
Waar ik echt wat van vind zijn ouders die in de supermarkt hun kinderen broodjes laten eten die nog niet zijn afgerekend. Leer ze gewoon dat het niet van jou is zolang het niet betaald is.

De fopspeen hebben we hier alleen gebruikt zolang ze echt baby waren en extra zuigbehoefte hadden naast de borstvoeding. Lopertjes met een speentje vind ik ook geen gezicht.
herfstappeltaart schreef:
12-11-2019 18:33


De fopspeen hebben we hier alleen gebruikt zolang ze echt baby waren en extra zuigbehoefte hadden naast de borstvoeding. Lopertjes met een speentje vind ik ook geen gezicht.

Liever een loper met een speen dan een kind dat de hele tent / winkel bijeenkrijst omdat ie dat speen niet mag.

Zolang kind geen 6 is zie ik niet veel probleem.

Mijn oren kunnen 1000 decibel aan kinder-gekrijs niet echt aan :-).
Marnamai schreef:
12-11-2019 18:38
Liever een loper met een speen dan een kind dat de hele tent / winkel bijeenkrijst omdat ie dat speen niet mag.

Zolang kind geen 6 is zie ik niet veel probleem.

Mijn oren kunnen 1000 decibel aan kinder-gekrijs niet echt aan :-).

:biggrin: .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven