bevallen en opvoeden toen en nu

11-11-2019 22:24 147 berichten
TO begint. Ik kreeg mijn oudste in '84. Je man/vriend mocht al wel bij de bevalling zijn maar liever niet. Je werd van onderen nog geschoren en een bekken met dettol oplossing stond standaard in de kraamkamer. Na de bevalling moest je 12 uur plat liggen met een sluitlaken met een opgerold washandje erin boven je baarmoeder. Toen was je nog kraamvrouw voor minstens 8 dagen.

Opvoeden deden we destijds via overlevering en Spock. Kortom; een heel verschil met nu. Het lijkt me leuk om hier over van gedachten te wisselen. Hoe ging het toen en nu rondom bevallen en opvoeden?
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma kreeg haar eerste kinderen eind jaren 50. Mijn opa was bij beide bevallingen en dat werd toen nog als heel modern en bijzonder gezien. Rond 1960 kreeg ze haar laatste kind en toen was het al gebruikelijker.
Mijn vader heeft bij de geboorte van mijn zus een groot deel van de bevalling zelf gedaan omdat de verloskundige, toen nog vroedvrouw genoemd, maar niet kwam. Het hoofdje stond al en met haar jas nog aan (de verloskundige dan) is mijn zus geboren.
Ik moet wel lachen om al die foto’s met moeders met bossen schaamhaar waaruit we dan concluderen dat er niet werd geschoren, haha! Hier ook zo’n archief in het ouderlijk huis.
Hier bevallen in 2000 en 2002. Ik herinner me vooral dat het verkrijgen van een ruggeprik echt gedoe was. En het was nodig (stuit 2 keer) maar allemachtig ik moest erom smeken zeg. En ik wilde perse in het ziekenhuis bevallen. |Ik ben niet zo van thuisbevallingen en kaarsjes en gedoe. Ik zie het toch echt als een medisch iets en dan wil ik graag deskundige mensen om heen en zo. Nou dat was ook behoorlijk ontaard zeg. Waarom niet thuis, vertrouwd en lekker thuis enzo. Jemig, ik word er nog boos van.
Ik hoor van vrouwen die later zijn bevallen dat dat minder gedoe was. Dat ze vrijer werden gelaten in hun keus en de verloskundigen niet meer alles te zeggen hadden.
Wel vrij lang kraamhulp, 6 of 7 dagen geloof ik. Ik begreep dat daar nu wel op bezuinigd is.
En ik had moeite met borstvoeding en wilde overstappen op flesvoeding. Alsof ik mijn kinderen vergif wilde geven zeg. Ik moest de baby's voor de voeding wegen op een speciale weegschaal en na de voeding weer wegen om te kijken of ze wel voldoende binnenkregen. Wat een stress.
Bij de tweede was ik wel assertiever en heb ik de lactatiedeskundige en dat hele consultatie (consternatie) bureau laten praten en ben ik aan de flesvoeding gegaan. Bij de eerste voelde ik me echt een ontaarde moeder.
Nou ja, iedereen zal zijn best hebben gedaan denk ik dan, maar voor deze mondige, nieuwe moeder waren ze behoorlijk intimiderend vond ik.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
11-11-2019 23:12
In ‘84 was het toch al jaren algemeen gebruik dat de vader aanwezig was? Sinds de jaren ‘60/‘70 toch zeker wel.
Mijn vader werd in 1979 nog weggestuurd want ‘dit kan wel eens de hele nacht gaan duren, kom over vijf uur maar weer terug’. Schijnbaar is hij rechtstreeks bij mijn oma gaan zitten ‘huilen’ van de stress die vervolgens een maaltje met biefstuk voor hem heeft gekookt en toen in het ziekenhuis verhaal is gaan halen (“Wat zijn dat voor fratsen, mijn schoondochter kan toch ook niet ‘even naar huis gaan’? Ligt die vrouw hier moederziel alleen tussen vreemden!” en schoof mijn vader weer naar binnen met de woorden ‘Ik wil jou pas zien als het kind er is!’). Vervolgens heeft mijn oma de familie van mijn moeder gebeld waarop zes tantes (zussen van mijn moeder) en de andere oma in de auto zijn gesprongen want ‘dat kan toch niet waar zijn’. In die tijd lag je twee weken in het ziekenhuis als je kind in de couveuse moest. Daarna geen kraamhulp thuis, dus dat kwamen tantes doen en grootouders. Volgens de overlevering is mijn opa zo’n tien kilo afgevallen van het vele wandelen met mij in de kinderwagen omdat hij zoveel sjans kreeg van jongedames.

Bij nummer twee in 1980 liet pa zich niet wegsturen. Die mocht gelijk mee naar huis en toen is er een kraamverzorgster geweest. Bij nummer drie in 1988 was hij er niet bij want die kwam veel te vroeg (6 maanden kindje) en dus onverwacht. Stond pa ineens op school, zusje en ik uit leslokaal en twee uur vliegen later kijken naar een piepklein broertje. En met oma 1 weer terugvliegen en overhandigd worden aan oma 2 die ons drie weken tot op het bot heeft verwend. Na een maand mocht broertje naar huis met mijn moeder en toen was er wel een soort kraamverzorgster. Mijn vader had dat zelf geregeld. Hele aardige mevrouw die onze lunch in sandwiches sneed (driehoekjes), en tomaten in de vorm van rozen. Zie het nog zo voor mij.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
11-11-2019 23:26
Volgens mij lag er in de jaren 70/80 wel veel minder nadruk op borstvoeding dan tegenwoordig. Het werd niet altijd gestimuleerd, snel opgegeven of überhaupt niet geprobeerd. Kunstvoeding werd ook als beter en gezonder aangeprezen. Dat is nu juist het tegenovergestelde. Ik hoor ook vaak dat moeders van vriendinnen het maar onzin vinden, die borstvoeding.
Zou heel goed kunnen. Toch heb ik bijna een jaar borstvoeding gehad (was voor mijn arme studerende vader en mijn moeder toch ook het goedkoopst). Van mijn broertje en zusje herinner ik mij niet zo.’n lange borstvoedingsperiode (maar kan perceptie zijn).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
enthousiasteling schreef:
11-11-2019 23:32
Hier bevallen in 2000 en 2002. Ik herinner me vooral dat het verkrijgen van een ruggeprik echt gedoe was. En het was nodig (stuit 2 keer) maar allemachtig ik moest erom smeken zeg. En ik wilde perse in het ziekenhuis bevallen. |Ik ben niet zo van thuisbevallingen en kaarsjes en gedoe. Ik zie het toch echt als een medisch iets en dan wil ik graag deskundige mensen om heen en zo. Nou dat was ook behoorlijk ontaard zeg. Waarom niet thuis, vertrouwd en lekker thuis enzo. Jemig, ik word er nog boos van.
Ik hoor van vrouwen die later zijn bevallen dat dat minder gedoe was. Dat ze vrijer werden gelaten in hun keus en de verloskundigen niet meer alles te zeggen hadden.
Wel vrij lang kraamhulp, 6 of 7 dagen geloof ik. Ik begreep dat daar nu wel op bezuinigd is.
En ik had moeite met borstvoeding en wilde overstappen op flesvoeding. Alsof ik mijn kinderen vergif wilde geven zeg. Ik moest de baby's voor de voeding wegen op een speciale weegschaal en na de voeding weer wegen om te kijken of ze wel voldoende binnenkregen. Wat een stress.
Bij de tweede was ik wel assertiever en heb ik de lactatiedeskundige en dat hele consultatie (consternatie) bureau laten praten en ben ik aan de flesvoeding gegaan. Bij de eerste voelde ik me echt een ontaarde moeder.
Nou ja, iedereen zal zijn best hebben gedaan denk ik dan, maar voor deze mondige, nieuwe moeder waren ze behoorlijk intimiderend vond ik.
In 2010 ook. “U weet dat er extra kosten zijn verbonden aan een poliklinische bevalling in het ziekenhuis?”. Maar goed, ik was al van de generatie ‘bevallingsplan’. Maar in een streekziekenhuis buiten kantooruren... die pijnmedicatie heb ik niet gezien. Ondanks de wervende open dagen met als slogan ‘uw bevalling, uw wens’. Twintig keer bevestigd dat ik geen BV ging geven. Om vijf seconden na de bevalling alsnog te proberen met ‘Weet je zeker dat je geen BV wil geven? Het heeft zooooveel voordelen voor moeder en kind”. De ultieme ‘troef’ was: “Kinderen die BV krijgen zijn slimmer dan kinderen die FV krijgen”. Ik ben heel gemeen geweest en heb teruggebitched dat iemand die het verschil niet weet tussen causatie en correlatie hoogstwaarschijnlijk niet de nieuwe Einstein ging baren. Wat was ik klaar met dat gezeur zeg. Gelukkig ging de kraamzorg er niet op door (de kraamzorg van mijn zusje wel).

Ik heb jaren erna nog pijnmedicatie geweigerd. Soort rare kronkel in mijn hoofd: de enige keer dat ik echt dacht dood te gaan of flauw te vallen van de pijn kreeg ik niets, dus trek die vier verstandskiezen maar achter elkaar zonder verdoving. I can take it. Soort van. Totdat die kaakchirurg weigerde iets te doen zonder enige vorm van verdoving. Ik zie hem nog zitten: “Mevrouw, sinds de thuisbevalling van mijn vrouw snap ik wat u bedoelt maar ik ga helemaal niets doen aan uw gebit zonder verdoving”.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Oh Lemoos :rofl:
Die kaakchirurg!

En de sandwiches en roosjes :love:
Ik ben Begin 2000 met een medische indicatie bevallen ivm overtijd. Uiteindelijk ging alles mis en heb ik meerdere ingrepen gehad. Inderdaad hard zitten, uiteindelijk een infectie en moest ik weer een week plat :hihi: Na 2 weken pas naar buiten met mijn kind!

Pijnstilling neem ik nu voor alles, zelfs als de tandarts alleen maar wil kijken :proud: Toen genoeg pijn gehad voor de rest van mijn leven.
anoniem_392256 wijzigde dit bericht op 12-11-2019 07:38
47.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De 1e kwam in 1976 na 38 uur.
Thuis bevallen met huisarts en kraamhulp en man.
De 1e 2 dagen kreeg t kind poeder aangelengd met water te drinken, de 3e dag had ik borstvoeding.
Dat poeder was geen babymelk poeder ik weet niet meer wat t wel was.
Ipv een sluitlaken een grote handdoek om buik lekker strak.
Wel hechtingen maar ik zat niet op plank na een paar dagen iedere x na een plas keek de kraamhulp in de ondersteek of er al hechtingen uit waren die waren van kattendarmen.
Dokter knipte de navelstreng door.
Na de bevalling toen de placenta eruit was drukte de hulp heel hard op mijn buik er kwamen nog brokken placenta uit.
De placenta hebben we in de tuin begraven.
De 2e ging sneller ipv 2.5 uur persen duurde het 15 minuten.
Bij de 1e moest ik n paar dagen in bed blijven,bij de 2e was ik er al snel uit.
Op bed blijven en daar gewassen worden vond ik heerlijk.
Wegen moesten we ook dat deed ik n paar keer toen was ik t zat, de kinderen deden het goed.
Na 6 weken controle bij de huisarts en dan mocht men ook weer seks hebben.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Sjezus, 2000 klinkt zo modern, zeker qua bevallen. Maar ook dat is inmiddels 19 (!!!) jaar geleden. Ik was vorig jaar mei bij de bevalling van mijn kleinkind in een modern zh in Rotterdam. Ik was perplex over het gebrek aan zorg en empathie en was blij dat ik er voor mijn dochter was met warme washandjes en hete kruiken. Beschuit met muisjes na de bevalling was er niet bij en als ik er niet achteraan gezeten had had dochter het schamele ontbijt ook misgelopen. k vind het heel jammer dat bevallen en kraamtijd tegenwoordig niet meer zo speciaal lijkt als in mijn tijd.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over opvoeden. Ook dat was zo anders in mijn tijd. Niet beter, niet slechter, maar anders, duidelijker. Alhoewel het toen al modern was om je ouders bij hun naam te noemen. Ria, pak jij voor mij eens appelsap. Bij ons was het; mama wilt u appelsap voor mij pakken?

Ik weet het, hopeloos ouderwets maar ik hoor nog altijd liever alstublieft en dank u wel dan dat respectloze gecommandeer.
Alle reacties Link kopieren
Nog een belangrijk verschil met vroeger is dat vrouwen zich toen niet druk maakte over hoe hun vagina eruit kwam te zien en aanvoelde na de bevalling.

Nu moet je punani mooi blijven en vooral: de sex moet lekker blijven. Niks geknip, gescheur, incontinentie en andere ellende. Keizersnede wordt steeds meer gewoon zonder medische indicatie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder was braaf gestopt met roken tijdens de zwangerschap. Dat het niet goed was voor de baby om te roken tijdens de zwangerschap was haar toen al wel bekend.

Maar ongeveer een uurtje na de geboorte van mijn broer (1976) heeft mijn moeder -op aanraden van de verloskundige- heerlijk genoten van haar eerste shaggie in 9maanden tijd. Die had ze wel verdiend na de bevalling.

Gewoon, in de slaapkamer met pasgeboren baby in directe nabijheid.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
12-11-2019 01:17
Nog een belangrijk verschil met vroeger is dat vrouwen zich toen niet druk maakte over hoe hun vagina eruit kwam te zien en aanvoelde na de bevalling.

Nu moet je punani mooi blijven en vooral: de sex moet lekker blijven. Niks geknip, gescheur, incontinentie en andere ellende. Keizersnede wordt steeds meer gewoon zonder medische indicatie.
Seks moet toch ook gewoon lekker blijven. Twee keer gehecht en er is niets mis mee hoor.

Een keizersnede krijg je hier in ons ziekenhuis in elk geval niet op verzoek.
Alle reacties Link kopieren
.
caramelfudge wijzigde dit bericht op 12-11-2019 06:47
Reden: 1x is genoeg
99.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-11-2019 00:02
In 2010 ook. “U weet dat er extra kosten zijn verbonden aan een poliklinische bevalling in het ziekenhuis?”. Maar goed, ik was al van de generatie ‘bevallingsplan’. Maar in een streekziekenhuis buiten kantooruren... die pijnmedicatie heb ik niet gezien. Ondanks de wervende open dagen met als slogan ‘uw bevalling, uw wens’. Twintig keer bevestigd dat ik geen BV ging geven. Om vijf seconden na de bevalling alsnog te proberen met ‘Weet je zeker dat je geen BV wil geven? Het heeft zooooveel voordelen voor moeder en kind”. De ultieme ‘troef’ was: “Kinderen die BV krijgen zijn slimmer dan kinderen die FV krijgen”. Ik ben heel gemeen geweest en heb teruggebitched dat iemand die het verschil niet weet tussen causatie en correlatie hoogstwaarschijnlijk niet de nieuwe Einstein ging baren. Wat was ik klaar met dat gezeur zeg. Gelukkig ging de kraamzorg er niet op door (de kraamzorg van mijn zusje wel).

Ik heb jaren erna nog pijnmedicatie geweigerd. Soort rare kronkel in mijn hoofd: de enige keer dat ik echt dacht dood te gaan of flauw te vallen van de pijn kreeg ik niets, dus trek die vier verstandskiezen maar achter elkaar zonder verdoving. I can take it. Soort van. Totdat die kaakchirurg weigerde iets te doen zonder enige vorm van verdoving. Ik zie hem nog zitten: “Mevrouw, sinds de thuisbevalling van mijn vrouw snap ik wat u bedoelt maar ik ga helemaal niets doen aan uw gebit zonder verdoving”.
Haha ik geef die kaakchirurg groot gelijk :lol:

Hier bevallen in 2017 en full package medicated birth gekregen, deels noodzaak, deels verzoek. Ik vind het fijn als ik met een gynaecoloog (ja, een gynaecoloog, uitdrukkelijk NIET een verloskundige) kan sparren hoe ik mijn bevalling voor me zie. En waar ik bij de zwangerschap van mijn eerste nog braaf voor het eerste stuk in de eerstelijn ging met de gedachte ‘ik vraag gewoon sowieso een epiduraal dan krijg ik tenminste direct een klinisch vk of gynaecoloog (io)’, denk ik nu (in IVF-traject voor nr. 2): ik ga me gewoon vanuit het IVF-centrum direct laten doorverwijzen naar de gynaecologie en sla die verloskundige dit keer over.

Niets ten nadele van verloskundigen maar ik voel me persoonlijk veiliger in de handen van een gynaecoloog en ik heb besloten dat dat mag :)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Bevallen in 1999, 2000 en 2004, echo was niet standaard, als je mazzel had kreeg je een termijnecho. (Vlak na nummer 3 werd de 20 weken echo ingevoerd, nicht kreeg hem wel) Alle 3 thuisbevallen en 8 dagen volledige kraamzorg. Borstvoeding zocht je maar uit, na 2x mislukken bij de derde niet eens meer aan begonnen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Huh? Ik heb alleen de OP gelezen en ik ben ook in 84 bevallen maar mijn man was daar gewoon bij hoor, zelfs 3 jaar eerder was hij er bij. En in 84 stond ik een uur na de geboorte al onder de douche.
Wat jij beschrijft stamt eerder uit de jaren vijftig.
Mijn kinderen hebben mij/hun vader en hun leerkrachten nooit bij de voornaam genoemd. Gewoon pap, mam en meester/juf Dinges.
Fara69 schreef:
12-11-2019 00:40
Sjezus, 2000 klinkt zo modern, zeker qua bevallen. Maar ook dat is inmiddels 19 (!!!) jaar geleden. Ik was vorig jaar mei bij de bevalling van mijn kleinkind in een modern zh in Rotterdam. Ik was perplex over het gebrek aan zorg en empathie en was blij dat ik er voor mijn dochter was met warme washandjes en hete kruiken. Beschuit met muisjes na de bevalling was er niet bij en als ik er niet achteraan gezeten had had dochter het schamele ontbijt ook misgelopen. k vind het heel jammer dat bevallen en kraamtijd tegenwoordig niet meer zo speciaal lijkt als in mijn tijd.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over opvoeden. Ook dat was zo anders in mijn tijd. Niet beter, niet slechter, maar anders, duidelijker. Alhoewel het toen al modern was om je ouders bij hun naam te noemen. Ria, pak jij voor mij eens appelsap. Bij ons was het; mama wilt u appelsap voor mij pakken?

Ik weet het, hopeloos ouderwets maar ik hoor nog altijd liever alstublieft en dank u wel dan dat respectloze gecommandeer.


Lekker generaliserend weer. Wat is je doel precies? Ik herken namelijk nièts in wat je allemaal roept.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
12-11-2019 01:17
Nog een belangrijk verschil met vroeger is dat vrouwen zich toen niet druk maakte over hoe hun vagina eruit kwam te zien en aanvoelde na de bevalling.

Nu moet je punani mooi blijven en vooral: de sex moet lekker blijven. Niks geknip, gescheur, incontinentie en andere ellende. Keizersnede wordt steeds meer gewoon zonder medische indicatie.
De aandacht voor de hechtingen is de laatste 10 jaar enorm veranderd, juist omdat bleek hoe veel vrouwen onnodig met behoorlijke klachten bleven zitten. In plaats van ‘als het maar weer aan elkaar zit’ nemen ze nu meestal wat meer tijd voor ‘zo min mogelijk kans op blijvende problemen’. En dat lijkt me een nogal begrijpelijke wens, die de moeders in de jaren 60 ook gewoon hadden.
Het aantal keizersneden is in Nederland al jaren stabiel, nadat er eerder juist meer gedaan worden. Dat een keizersnede ‘zomaar’ steeds normaler wordt, is dus simpelweg niet waar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in 1964 thuis geboren. Mijn vader was daar gewoon bij (zeggen ze, ik kan het me niet herinneren).
Qua opvoeding was er weinig ruimte voor mij als persoon, maar werden we klaargestoomd om in de strakke mal te passen waarin de maatschappij ons wilde hebben.
Inclusief de pedagogische tik, die nu godzijdank verboden is.
Gelukkig is er tegenwoordig meer aandacht en ruimte voor de individuele talenten en behoeften van kinderen.

Want ik kan dit topic niet los zien van de post van TO in het topic over de corrigerende tik. Daar bleek een 'vroeger was alles beter'- en 'die vreselijke jeugd van tegenwoordig'-beeld uit waar ik zwaar allergisch voor ben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
12-11-2019 07:28
Lekker generaliserend weer. Wat is je doel precies? Ik herken namelijk nièts in wat je allemaal roept.
Het doel is duidelijk: vroeger was alles beter en de jeugd van tegenwoordig deugt nergens voor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
VlammendeTroela schreef:
12-11-2019 01:52
Mijn moeder was braaf gestopt met roken tijdens de zwangerschap. Dat het niet goed was voor de baby om te roken tijdens de zwangerschap was haar toen al wel bekend.

Maar ongeveer een uurtje na de geboorte van mijn broer (1976) heeft mijn moeder -op aanraden van de verloskundige- heerlijk genoten van haar eerste shaggie in 9maanden tijd. Die had ze wel verdiend na de bevalling.

Gewoon, in de slaapkamer met pasgeboren baby in directe nabijheid.
ohja
maar mijn moeder rookte wel tijdens de zwangerschappen, kreeg je van die lekker kleine babies van, snelle bevallingen
(en nu een dochter met longproblemen, maar ach)
Mijn hele jeugd was 1 groot rookhol
Solomio schreef:
12-11-2019 07:52
Het doel is duidelijk: vroeger was alles beter en de jeugd van tegenwoordig deugt nergens voor.
Aha, kreeg al zo’n vermoeden na die laatste post. Jammer.
moonlight schreef:
12-11-2019 01:17


Nu moet je punani mooi blijven en vooral: de sex moet lekker blijven. Niks geknip, gescheur, incontinentie en andere ellende. Keizersnede wordt steeds meer gewoon zonder medische indicatie.

En wat is er precies mis met het lekker blijven van seks?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven