bevallen en opvoeden toen en nu

11-11-2019 22:24 147 berichten
TO begint. Ik kreeg mijn oudste in '84. Je man/vriend mocht al wel bij de bevalling zijn maar liever niet. Je werd van onderen nog geschoren en een bekken met dettol oplossing stond standaard in de kraamkamer. Na de bevalling moest je 12 uur plat liggen met een sluitlaken met een opgerold washandje erin boven je baarmoeder. Toen was je nog kraamvrouw voor minstens 8 dagen.

Opvoeden deden we destijds via overlevering en Spock. Kortom; een heel verschil met nu. Het lijkt me leuk om hier over van gedachten te wisselen. Hoe ging het toen en nu rondom bevallen en opvoeden?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geboren in 1984 en ben zelf vorig jaar bevallen. Als ik het met mijn moeder had over zwanger zijn en bevallen, kon zij zich niet voorstellen dat ik mij zorgen maakte. Zij kreeg tijdens haar zwangerschap één echo en daarna natuurlijk thuis bevallen met hulp van de huisarts. Door alle controles en testen die tijdens mijn zwangerschap normaal waren, wist ik meer, maar maakte ik mij ook vaker zorgen omdat ik mij meer bewust was van risico’s. Groot verschil in de beleving van de zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Ananee schreef:
12-11-2019 09:50

Volg je gevoel en het komt goed.
Over het algemeen is dat wel het slechtste advies wat er bestaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik ben in 1998 bevallen van de oudste. Toen waren er veel dingen "normaal" wat nu niet meer "normaal" is.
Ik gaf flesvoeding, borst niet eens geprobeerd.
Kind sliep in eigen bed op eigen kamer.
Op vaste tijden voeden.
Na twee weken molenaars kindermeel in de laatste fles en hij ging de nacht door.
Iedereen kwam gezellig meteen op kraambezoek, nu is dat ook niet meer vanzelfsprekend.
"Ademend" matras (nu is dat te koud).
Water koken voor flesvoeding (hoef niet meer)
Kind lag helemaal onderin het ledikantje (hoef niet meer)
Slapen deed het kind boven, dus niet in draagzak/box/op schoot of wat dan ook.
Luier verschonen ging hup de voeten vastpakken en omhoog die bibs (mag niet meer)

Ach zo kan ik nog wel uren doorgaan. Wel blij dat ik deze tijd geen baby krijg.
Toen de kleinkinderen (bij partner) kwamen moest ik wel even wennen aan alle nieuwe dingen/regels. Gelukkig hoef je van kleinkinderen alleen maar te houden. :heart:
Alle reacties Link kopieren
poeziewoezie schreef:
12-11-2019 09:59
Ik ben in 1998 bevallen van de oudste. Toen waren er veel dingen "normaal" wat nu niet meer "normaal" is.
Ik gaf flesvoeding, borst niet eens geprobeerd.
Kind sliep in eigen bed op eigen kamer.
Op vaste tijden voeden.
Na twee weken molenaars kindermeel in de laatste fles en hij ging de nacht door.
Iedereen kwam gezellig meteen op kraambezoek, nu is dat ook niet meer vanzelfsprekend.
"Ademend" matras (nu is dat te koud).
Water koken voor flesvoeding (hoef niet meer)
Kind lag helemaal onderin het ledikantje (hoef niet meer)
Slapen deed het kind boven, dus niet in draagzak/box/op schoot of wat dan ook.
Luier verschonen ging hup de voeten vastpakken en omhoog die bibs (mag niet meer)

Ach zo kan ik nog wel uren doorgaan. Wel blij dat ik deze tijd geen baby krijg.
Toen de kleinkinderen (bij partner) kwamen moest ik wel even wennen aan alle nieuwe dingen/regels. Gelukkig hoef je van kleinkinderen alleen maar te houden. :heart:
Ik herken minstens de helft niet van wat jij schrijft.
Kind uit 1998.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook een verschil vind met vroeger en nu is dat tegenwoordig iedereen al weet of je een jongetje of meisje krijgt en in mijn tijd, 1984, dat niet werd gedaan.
Ik kreeg wel een echo in de laatste weken van de zwangerschap en dan keken ze ook wat het was maar wilden wij toen niet weten. Die echo was toen om te kijken of de longetjes rijp waren. Sowieso weinig echo's inderdaad. En hartslag luisteren met zo'n toeter op controle.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
12-11-2019 09:15
De meeste verloskundigen proberen je te overtuigen dat een tweede bevalling toch echt heel anders is en de kans op complicaties een stuk kleiner.
Mijn VK heeft me ook overtuigd dat het best thuis allemaal kon hoor, ook al zei mijn gevoel van niet

En zo kon ik dus met 10 cm met spoed naar het ziekenhuis omdat mijn baby al anderhalf uur vast zat in het geboortekanaal, 2 trappen af omdat we boven een winkel woonden.
Ik was namelijk 13 dagen over datum, ze heeft me nog 1 keer gestript en ik gaf aan dat ik me zorgen maakte over de grootte van de baby en of het wel zou lukken. Ze zei 'op de hand te kunnen voelen' dat de baby nog geen 7 pond zou worden.
Nou dat was dus 8.5 pond, toen ze bij het wiegje stond. En ze zei lachend dat ze dat wel wist hoor, maar dat ze me niet onnodig ongerust wilde maken. Lig je dan in je bed met pijn en een kind wat met de vacuum gehaald moest worden. Dan ben je wel een top VK hoor.

Dus bij de tweede heb ik een goede VK gezocht die wél naar me luisterde en ben ik fijn bevallen in een ziekenhuis.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-11-2019 09:55
Over het algemeen is dat wel het slechtste advies wat er bestaat.
Niet in mijn ervaring :)
Een baksteen is nooit alleen
Alle reacties Link kopieren
Zelf in 1973 geboren, mijn vader was er gewoon bij. Toen was het heel precies voeden op tijd, lag in mijn eigen kamer. Kreeg wel borstvoeding.

Zelf bevallen in 2013, medisch, want stuitbevalling. Wat ik nogal opvallend vond, is dat het ziekenhuis zichzelf erg als pro-borstvoeding neerzette, maar dat ik de begeleiding qua borstvoeden na de bevalling in het ziekenhuis echt minimaal vond. Verpleegkundigen hadden nauwelijks tijd voor begeleiding en lactatiekundige heb ik niet gezien. Het was weekend, daarom misschien. Met de kraamhulp is het allemaal helemaal goed gekomen, maar ik vond dat echt een tegenvaller.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
12-11-2019 10:03
Mijn VK heeft me ook overtuigd dat het best thuis allemaal kon hoor, ook al zei mijn gevoel van niet

En zo kon ik dus met 10 cm met spoed naar het ziekenhuis omdat mijn baby al anderhalf uur vast zat in het geboortekanaal, 2 trappen af omdat we boven een winkel woonden.
Ik was namelijk 13 dagen over datum, ze heeft me nog 1 keer gestript en ik gaf aan dat ik me zorgen maakte over de grootte van de baby en of het wel zou lukken. Ze zei 'op de hand te kunnen voelen' dat de baby nog geen 7 pond zou worden.
Nou dat was dus 8.5 pond, toen ze bij het wiegje stond. En ze zei lachend dat ze dat wel wist hoor, maar dat ze me niet onnodig ongerust wilde maken. Lig je dan in je bed met pijn en een kind wat met de vacuum gehaald moest worden. Dan ben je wel een top VK hoor.

Dus bij de tweede heb ik een goede VK gezocht die wél naar me luisterde en ben ik fijn bevallen in een ziekenhuis.

:-o verschrikkelijke verloskundige heb je getroffen zeg, wat een sadist.
Alle reacties Link kopieren
poeziewoezie schreef:
12-11-2019 09:59
Ik ben in 1998 bevallen van de oudste. Toen waren er veel dingen "normaal" wat nu niet meer "normaal" is.
Ik gaf flesvoeding, borst niet eens geprobeerd.
Kind sliep in eigen bed op eigen kamer.
Op vaste tijden voeden.
Na twee weken molenaars kindermeel in de laatste fles en hij ging de nacht door.
Iedereen kwam gezellig meteen op kraambezoek, nu is dat ook niet meer vanzelfsprekend.
"Ademend" matras (nu is dat te koud).
Water koken voor flesvoeding (hoef niet meer)
Kind lag helemaal onderin het ledikantje (hoef niet meer)
Slapen deed het kind boven, dus niet in draagzak/box/op schoot of wat dan ook.
Luier verschonen ging hup de voeten vastpakken en omhoog die bibs (mag niet meer)

Ach zo kan ik nog wel uren doorgaan. Wel blij dat ik deze tijd geen baby krijg.
Toen de kleinkinderen (bij partner) kwamen moest ik wel even wennen aan alle nieuwe dingen/regels. Gelukkig hoef je van kleinkinderen alleen maar te houden. :heart:
Ik heb dit dus allemaal ook gedaan, alleen vorig jaar, alleen dat molenaarsmeel niet.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
12-11-2019 10:45
Ik heb dit dus allemaal ook gedaan, alleen vorig jaar, alleen dat molenaarsmeel niet.
Ik ook grotendeels. Geen borstvoeding geprobeerd, kind in eigen bedje (het advies is overigens nog steeds onderin hoor). Water koken hoeft inderdaad niet meer, maar kan ook geen kwaad als je dat leuk vindt. En billetjes optillen voor de luier werkt nog steeds hetzelfde.
Maleficent schreef:
12-11-2019 09:14
Niet elke baby heeft 24pd zuigbehoefte he?
Ik vond dat mijn kinderen alleen maar onrustiger werden van een speen.
Elke keer brullen als dat ding eruit viel. Je moet het in het begin echt 'aanleren'.
Ik ben er door dat onrustige gedrag dus niet aan begonnen.

De eerste ging tutten met een knuffelbeestje (hij sabbelde aan een oortje) en de tweede heeft nergens op gesabbeld.

Nee 24 uur natuurlijk niet en je hoeft er ook niet tot in de eeuwigheid mee door te gaan maar ik vond het toch heel fijn als ik ze de eerste maanden kon troosten met een speentje hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat mensen ook gewoon hun eigen manier als ‘de standaard van toen’ beschouwen, terwijl dat lang niet altijd zo is. Ook vroeger kwam niet bij elke vrouw iedereen meteen op kraambezoek, ook vroeger waren er mensen die kind beneden lieten slapen. Het enige wat écht veranderd is, zijn de adviezen wat betreft alcohol en roken (gewoon niet ipv iets minder, ook niet tijdens borstvoeding), op de rug te slapen leggen ipv op buik of zij, en vast voedsel pas na minimaal 4 maanden ipv een kind van 10 dagen een koekje geven omdat jij dat zo leuk vindt.
NYC schreef:
12-11-2019 09:17
"Dan had je maar voor borstvoeding moeten kiezen, dat is namelijk de behoefte die de baby eigenlijk heeft."

Heb ik gegeven ;) maandenlang. Maar desalniettemin......
Solomio schreef:
12-11-2019 09:23
Dat is vast je eigen schuld. :biggrin:

Echnie :lmao:
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
12-11-2019 11:15
Echnie :lmao:
Zou het echt aan mij liggen? O_O
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zelf in 1988 geboren, vader was er zeker bij, want alle foto’s zijn door hem gemaakt.
Opvoeding volgens het groene groeiboekje, met daarbij de tips van de oma’s.
Vooral rust, reinheid en regelmaat. Niets op dezelfde kamer slapen als ouders, gewoon op de eigen kamer. Geen borstvoeding, maar de fles, op vaste tijden.
Geregeld laten brullen, want vooral niet verwennen en nachtvoedingen waren onzin, dus met 7 weken werd ik op de keukentafel gezet en hebben ze me de nacht daar laten staan.
Daarna geen nachtvoedingen meer, kind wat doorsliep. Maar volgens mij zijn ze ook gewoon heel veel vergeten van die begintijd, ik kan niet geloven dat ik nooit een kik heb gegeven als baby/dreumes/peuter zijnde.
Niets aan over gehouden volgens mij, hechting is prima in orde en ik ben heel erg gek op mijn ouders.

Maar toch wel veel verschillen met hoe wij het zelf nu aanpakken.

Zelf in 2017 en 2019 bevallen, met man er zeker bij.
Eerste keer in het ziekenhuis, met een team om me heen ivm inleiding. Ruggenprik werd me nog net niet aangeboden, heerlijkheid!
2e keer rustig thuis.
Harde plank/plek om op te zitten ivm hechtingen.
Niet te snel naar beneden in de kraamweek, vooral veel aandacht voor moeder en baby samen, borstvoeding stond vooral centraal. Baby op onze slaapkamer de eerste maanden.

Opvoeding bij de eerste vooral op gevoel, met af en toe google als goede vriend en tips van het CB die ik ok vond.
Lekker veel bij me gehouden, huilen trek ik slecht, dus zo snel mogelijk troosten, ook al dacht de oudere generatie om me heen dat ik daar mijn kinderen mee verwen(de), want baby's hoorden vooral in eigen bed te liggen overdag en huilen kan geen kwaad.
Blijkt allemaal reuze mee te vallen tot nu toe.

Overigens is mijn moeder behoorlijk bijgedraaid en ziet ze dat het ook anders kan. Niet dat ze spijt heeft van haar eigen aanpak, dat was gewoon hoe het toen ging. En ik denk dat de generatie van mijn oma nog harder was als het ging om baby's, opvoeding etc.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 12-11-2019 12:27
23.02% gewijzigd
Oh, wat mijn moeder ook erg slecht trok was dat ik ze op blote voeten liet lopen thuis.
We hadden parket, da's niet te doen voor een net lopend kind op sokken.

En echt, iédere keer als ze kwam; " Oh, wat heb je koude voetjes, trekt mama jou geen sokjes aan? Zal oma je sokjes eens gaan zoeken?" :hamer:
Ik ben vooral heel blij dat het advies "laten huilen, da's goed voor de longetjes" van de baan is.
Als ik nu mijn kleinzoon hoor huilen wil ik niets liever dan hem oppakken en troosten. Gelukkig doet mijn dochter dat ook.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
12-11-2019 11:56
Oh, wat mijn moeder ook erg slecht trok was dat ik ze op blote voeten liet lopen thuis.
We hadden parket, da's niet te doen voor een net lopend kind op sokken.

En echt, iédere keer als ze kwam; " Oh, wat heb je koude voetjes, trekt mama jou geen sokjes aan? Zal oma je sokjes eens gaan zoeken?" :hamer:
zo hadden wij een buurvrouw die het heel raar vond, als mensen buiten iets aten:
"zijn jullie met die boterham over straat geweest?"

Geloof dat werkelijk niemand meer dat soort gedachtes heeft (hoewel ik een poster weet, die nu wellicht denkt: Ik, Ik, Ik)
lilalinda schreef:
12-11-2019 12:05
zo hadden wij een buurvrouw die het heel raar vond, als mensen buiten iets aten:
"zijn jullie met die boterham over straat geweest?"

Geloof dat werkelijk niemand meer dat soort gedachtes heeft (hoewel ik een poster weet, die nu wellicht denkt: Ik, Ik, Ik)

Ja die opvatting heb ik in mijn werk ook vaak gehoord van oudere mensen. Op straat eten doe je niet. Dat is ordinair.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-11-2019 09:55
Over het algemeen is dat wel het slechtste advies wat er bestaat.
Volg je gevoel en alles komt goed is vooral hier het advies toch? Verloskundigen, kraamzorgenden, gynaecologen, kinderartsen en vooral! het consultatiebureau heeft het altijd mis. Volg je gevoel en dán komt het goed.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
12-11-2019 12:19
Volg je gevoel en alles komt goed is vooral hier het advies toch? Verloskundigen, kraamzorgenden, gynaecologen, kinderartsen en vooral! het consultatiebureau heeft het altijd mis. Volg je gevoel en dán komt het goed.
En als het niet goed komt ligt het dus aan al die anderen.

Ik had een fantastische wijkverpleegkundige bij het CB. Heb van haar de beste tips gekregen, die ik hier ook nog wel eens deel, maar ze gaan wel tegen de huidige mores in.
Niet alles was vroeger beter, maar mijn CB was prima.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Mevrouw75 schreef:
12-11-2019 12:19
Volg je gevoel en alles komt goed is vooral hier het advies toch? Verloskundigen, kraamzorgenden, gynaecologen, kinderartsen en vooral! het consultatiebureau heeft het altijd mis. Volg je gevoel en dán komt het goed.

En als je gevoel nu " achter het behang plakken" zegt? :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma bleef iedereen aanraden een lepeltje jenever aan de onrustige/huilerige baby's te geven, ik denk dat dit advies anno 2019 wel volledig van de baan is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven