bevallen en opvoeden toen en nu

11-11-2019 22:24 147 berichten
TO begint. Ik kreeg mijn oudste in '84. Je man/vriend mocht al wel bij de bevalling zijn maar liever niet. Je werd van onderen nog geschoren en een bekken met dettol oplossing stond standaard in de kraamkamer. Na de bevalling moest je 12 uur plat liggen met een sluitlaken met een opgerold washandje erin boven je baarmoeder. Toen was je nog kraamvrouw voor minstens 8 dagen.

Opvoeden deden we destijds via overlevering en Spock. Kortom; een heel verschil met nu. Het lijkt me leuk om hier over van gedachten te wisselen. Hoe ging het toen en nu rondom bevallen en opvoeden?
Solomio schreef:
12-11-2019 08:56
Ja, ik snap het inmiddels.

En ik dacht serieus bij jouw post: wat leest die herfstappeltaart slecht zeg.
:facepalm: :$

:biggrin:
Jij moet niet steeds zo slecht over mij denken :whip:
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 12-11-2019 09:00
11.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
12-11-2019 08:56
Er zijn anders veel vrouwen die minder voelen of pijn hebben na de bevalling. Nog meer vrouwen die ineens weten wat bekkenbodemfysio is. Dus doen alsof het in 100% vd gevallen wel allemaal bijtrekt is niet zo.

En het aantal vrouwen die een keizersnede krijgen is wel stijgende en ik vermoed dat die trend nog wel gaat doorzetten.
Geen urenlang pijntraject, angst, het kunnen plannen en geen eventuele restschade aan punani worden dan als redenen genoemd. Het zal in de toekomst steeds meer geaccepteerd worden.
In Nederland zijn dat allemaal geen redenen voor een keizersnee.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
12-11-2019 08:58
In Nederland zijn dat allemaal geen redenen voor een keizersnee.
In Nederland niet, al krijgen de drammers het wel. Ik vermoed dat we in de toekomst wel die kant op gaan dat je mag kiezen voor een ks zonder medische noodzaak. Je hoort ook steeds meer over de gentle sectio en dat vrouwen dit na 1 horrorbevalling een verademing vonden.
Kinderen zijn geboren in 2013 en 2016, de dingen die me vanuit kraamzorg en het CB:

- borstvoeding wordt aangemoedigd, maar geaccepteerd als je er niet voor kiest
- baby's willen slapen in nabijheid van hun ouders/moeder, in het eigen bedje laten slapen is eigenlijk zielig en doet de ouder alleen voor zichzelf
- kinderwagens zijn onzin en je betaalt er veel te veel geld voor, je kunt ook voor een draagdoek kiezen
- wanneer een kindje toe is aan vast voedsel moet je vanaf 6 maanden ook proberen "hele" stukken groente te geven omdat dat beter is voor de mondmotoriek
- laten huilen is zielig
- speen geven is gemakzucht van de ouders
moonlight schreef:
12-11-2019 09:02
In Nederland niet, al krijgen de drammers het wel. Ik vermoed dat we in de toekomst wel die kant op gaan dat je mag kiezen voor een ks zonder medische noodzaak. Je hoort ook steeds meer over de gentle sectio en dat vrouwen dit na 1 horrorbevalling een verademing vonden.
Na een horrorbevalling lijkt me dat een prima keuze.

David Dunning
Ik ben in 1974 geboren in een plaats waar toen nog vlakbij helemaal geen ziekenhuis was in de nabije omgeving, want mijn ouders woonden in Lelystad wat zo'n beetje in opbouw was. Kennelijk was er alleen hulp van de huisarts op dat moment want ik kwam er nogal moeizaam uit, 2 weken te laat en bijna 10 pond. Niemand die bedacht dat het misschien een beetje link was, 2 weken over datum en dan toch thuis bevallen zonder faciliteiten in de buurt.

Mijn moeder had haar eerste baby zonder succes (en geen goede begeleiding) BV geprobeerd te geven, dus dat was een indicatie dat je 'gewoon geen melk had' en hoefde je het bij je andere kinderen ook niet te proberen. Ze kreeg een injectie die de stuwing zou stoppen. Toen ze zag dat mijn zussen en ik wel alledrie borstvoeding konden geven zag ik dat ze er wel een beetje moeite mee had dat het haar nooit was gelukt. Ik denk dat een goede lactatiekundige al enorm geholpen had, maar in die tijd was flesvoeding wel de norm bij de minste tegenslag.

Verder was doorslapen belangrijk. In mijn groeiboekje stond, met een week of 6 'baby slaapt nog steeds niet door :P , advies is de fles extra indikken' (met johannesbroodpitmeel denk ik dan?) en ik mocht ook toen ik 3 maand was geprakte liga in sinaasappelsap. Geen wonder dat ik nu supergevoelig ben voor eczeem hahaha.

Rooming in was onzin, en als de baby niet doorsliep dan deed je oordoppen in, als je er heen ging verwende je de baby alleen maar. 's Nachts ging je, na een bepaalde leeftijd, gewoon niet meer naar je huilende baby toe om doorslapen te stimuleren.

Toen onze oudste geboren was (in 2011) was de zus van mijn moeder heel erg verbaast dat wij de baby meteen pakten als hij begon te huilen in bedje. Dat was onnodig verwennen en huilen was goed voor de longetjes.
maleficent wijzigde dit bericht op 12-11-2019 09:07
0.62% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
NYC schreef:
12-11-2019 09:03
Kinderen zijn geboren in 2013 en 2016, de dingen die me vanuit kraamzorg en het CB:

- borstvoeding wordt aangemoedigd, maar geaccepteerd als je er niet voor kiest
- baby's willen slapen in nabijheid van hun ouders/moeder, in het eigen bedje laten slapen is eigenlijk zielig en doet de ouder alleen voor zichzelf
- kinderwagens zijn onzin en je betaalt er veel te veel geld voor, je kunt ook voor een draagdoek kiezen
- wanneer een kindje toe is aan vast voedsel moet je vanaf 6 maanden ook proberen "hele" stukken groente te geven omdat dat beter is voor de mondmotoriek
- laten huilen is zielig
- speen geven is gemakzucht van de ouders

Wat??? Speen geven gemakzucht van de ouders? Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt? Gewoon voldoen aan de zuigbehoefte. Zielig om de speen te onthouden juist.
Maleficent schreef:
12-11-2019 09:06
Ik ben in 1974 geboren in een plaats waar toen nog vlakbij helemaal geen ziekenhuis was in de nabije omgeving, want mijn ouders woonden in Lelystad wat zo'n beetje in opbouw was. Kennelijk was er alleen hulp van de huisarts op dat moment want ik kwam er nogal moeizaam uit, 2 weken te laat en bijna 10 pond. Niemand die bedacht dat het misschien een beetje link was, 2 weken over datum en dan toch thuis bevallen zonder faciliteiten in de buurt.

Mijn moeder had haar eerste baby zonder succes (en geen goede begeleiding) BV geprobeerd te geven, dus dat was een indicatie dat je 'gewoon geen melk had' en hoefde je het bij je andere kinderen ook niet te proberen. Ze kreeg een injectie die de stuwing zou stoppen. Toen ze zag dat mijn zussen en ik wel alledrie borstvoeding konden geven zag ik dat ze er wel een beetje moeite mee had dat het haar nooit was gelukt. Ik denk dat een goede lactatiekundige al enorm geholpen had, maar in die tijd was flesvoeding wel de norm bij de minste tegenslag.

Verder was doorslapen belangrijk. In mijn groeiboekje stond, met een week of 6 'baby slaapt nog steeds niet door :P , advies is de fles extra indikken' (met johannesbroodpitmeel denk ik dan?) en ik mocht ook toen ik 3 maand was geprakte liga in sinaasappelsap. Geen wonder dat ik nu supergevoelig ben voor eczeem hahaha.

Rooming in was onzin, en als de baby niet doorsliep dan deed je oordoppen in, als je er heen ging verwende je de baby alleen maar. 's Nachts ging je, na een bepaalde leeftijd, gewoon niet meer naar je huilende baby toe om doorslapen te stimuleren.

Toen onze oudste geboren was (in 2011) was de zus van mijn moeder heel erg verbaast dat wij de baby meteen pakten als hij begon te huilen in bedje. Dat was onnodig verwennen en huilen was goed voor de longetjes.
De oma van mijn man raakt ook echt een beetje gefrustreerd als ze ziet dat een baby ‘onnodig’ wordt opgepakt.
herfstappeltaart schreef:
Wat??? Speen geven gemakzucht van de ouders? Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt? Gewoon voldoen aan de zuigbehoefte. Zielig om de speen te onthouden juist.
Niet elke baby heeft 24pd zuigbehoefte he?
Ik vond dat mijn kinderen alleen maar onrustiger werden van een speen.
Elke keer brullen als dat ding eruit viel. Je moet het in het begin echt 'aanleren'.
Ik ben er door dat onrustige gedrag dus niet aan begonnen.

De eerste ging tutten met een knuffelbeestje (hij sabbelde aan een oortje) en de tweede heeft nergens op gesabbeld.
Stressed is just desserts spelled backwards
Solomio schreef:
12-11-2019 09:05
De meeste verloskundigen proberen je te overtuigen dat een tweede bevalling toch echt heel anders is en de kans op complicaties een stuk kleiner.

De borstvoedingsmafia ben ik ook mee bekend. Al doet het nog zoveel pijn (moet je even doorheen) dan moet je toch maar doorzetten.
"Dan had je maar voor borstvoeding moeten kiezen, dat is namelijk de behoefte die de baby eigenlijk heeft."
moonlight schreef:
12-11-2019 09:15
De meeste verloskundigen proberen je te overtuigen dat een tweede bevalling toch echt heel anders is en de kans op complicaties een stuk kleiner.

De borstvoedingsmafia ben ik ook mee bekend. Al doet het nog zoveel pijn (moet je even doorheen) dan moet je toch maar doorzetten.
Ik heb de verloskundigen overgeslagen, dat scheelt een hoop.

Heb later in mijn werk nog veel met verloskundigen te maken gehad en ben daar niet optimistisch over (uitzonderingen daargelaten).

David Dunning
12-11-2019 08:50
Wat Gioia82 schrijft herken ik ook niet (dat je niet in het ziekenhuis mocht bevallen en thuis standaard was).
Misschien ook per streek anders?
Ziekenhuisbevallingen moest je flink voor betalen, als er geen medische rede was, iets van fl750,- (werkte op de boekhouding in het ziekenhuis) Alleen wanneer de aanrij tijd te groot zou worden als het alsnog mis zou gaan, werd dit aangeraden.
Such a beautiful place to be with Friends.
NYC schreef:
12-11-2019 09:17
"Dan had je maar voor borstvoeding moeten kiezen, dat is namelijk de behoefte die de baby eigenlijk heeft."
Ja gewoon hele dag aankoppelen. Em je hebt al een kind? Of 2? Hartstikke makkie hoor, draagzak om en de hele dag tiet in mondje! Leuk juist! Ja!

Gebaard in 2014 en 2016. Prima bevallingen maar die maanden erna vond ik vooral hels en overhyped en zonder al dat gezeik al moeilijk genoeg.
LoveDobby schreef:
12-11-2019 09:18
Ziekenhuisbevallingen moest je flink voor betalen, als er geen medische rede was, iets van fl750,- (werkte op de boekhouding in het ziekenhuis) Alleen wanneer de aanrij tijd te groot zou worden als het alsnog mis zou gaan, werd dit aangeraden.
Ik ben in 1993 poliklinisch bevallen en dat werd vergoed door mijn verzekering.

En vaders die niet bij de bevalling zijn? Mijn vader was bij de bevalling van al zijn kinderen en mijn oudste broer is van 1958.
12-11-2019 08:58
:biggrin:
Jij moet niet steeds zo slecht over mij denken :whip:
Dat is vast je eigen schuld. :biggrin:

David Dunning
En wat ik ook een irritant advies vond/vind is dat je je kind nooit mag belonen of complimenteren, omdat het kind dat zou kúnnen opvatten dat je niet onvoorwaardelijk van hem houdt... Ook niet gewoon als terloopse opmerking, of iets zeggen over een gemaakte tekening of bouwwerkje ofzo. Dat moet je benoemen als feiten: "Ik zie dat je de rode blokjes en blauwe blokjes op elkaar hebt gezet!" Of: "Ik zie dat je een tekening hebt gemaakt." en niet: "Wat goed dat je zo'n knap bouwwerk hebt gemaakt!" of "Wat een prachtige tekening!" Kind zou namelijk wel eens kúnnen denken dat het ook lelijke bouwwerken en tekeningen kan maken... Of dat jij zijn gemaakte creaties soms ook lelijk zou kunnen vinden...

Waar ik wel blij om ben: je mag naar buiten met je kind!!!
Kennelijk kwamen kinderen gedurende hun hele eerste levensjaar niet buiten hier in deze omgeving, als ik de tantes van mijn vrouw mag geloven. Die moeten hun hele eerste jaar voor de kachel binnenshuis doorbrengen.
moonlight schreef:
12-11-2019 09:02
Na een keizersnede mag je in ieder geval wel kiezen voor weer een keizersnede, ook als het medisch niet noodzakelijk is.
Ik ben in 2018 bevallen met een spoed keizersnede en de gynaecoloog heeft me op het hart gedrukt dat als ik bij de volgende een ks wil, dat dit geen probleem is en ik dat bij wijze van spreke met 12 weken zwangerschap al mag aangeven.
Hij zei dit omdat zoveel vrouwen angst hebben voor weer een spoed ks en de hele zwangerschap tegen de bevalling aan hikken, terwijl ze die angst kunnen wegnemen door een geplande ks aan te bieden.

Al is een ks natuurlijk ook niet makkelijk. Mijn ks was echt perfect, binnen een dag liep ik alweer rond, maar voor de baby is het niet natuurlijk, natuurlijk.
Kennen jullie de melktrein? Mijn tante is in 1982 of 1983 bevallen in het ziekenhuis. De baby was een paar weken te vroeg en die lagen dan op de couveuse afdeling. Om de zoveel uren kwam er een zuster langs met al die babytjes in een kar om uit te delen aan de moeders en dan kon de moeder borstvoeding geven.
Ze zegt altijd gekscherend dat je dan maar moest hopen dat je je eigen baby kreeg, maar ik merk aan haar dat het wel heftig was. Al die kindjes hadden natuurlijk helemaal niet hetzelfde schema of tegelijk honger, dus sommige huilden al een tijdje. @(
Solomio schreef:
12-11-2019 09:05

:high5:
Ik heb trouwens 3 keizersnedes gehad, dus mijn punani is nog als nieuw.
Heerlijke seks dus.
Als ik ooit een partner krijg dan.

David Dunning
Solomio schreef:
12-11-2019 09:37
Ik heb trouwens 3 keizersnedes gehad, dus mijn punani is nog als nieuw.
Heerlijke seks dus.
Als ik ooit een partner krijg dan.

Ik twee, punani van een jonge bloem en ik werk heel Tinder af.
suzyqfive schreef:
11-11-2019 22:42
Ik ben in ‘81 geboren maar no way dat het zo ging zoals jij zei. Ben je in een dorp bevallen?
Het was overal zo anders! Tijdens mijn zwangerschap de verhalen van mijn moeder en schoonmoeder gehoord, daar zaten geen jaaaren tussen maar wel een compleet andere regio. Daardoor waren het echt heel andere verhalen. Zoals het bij mij ging leek meer op mijn moeders verhaal en mijn schoonmoeder had echt compleet andere ervaringen en was verbaasd dat het zo makkelijk ging bij mij. Moeder zat na een week in de auto, mij in de reiswieg op achterbank zonder gordels. Schoonmoeder moest weken kramen.

Mijn bevallingsverhaal is uit 2018: geplande spoedkeizersnede. 's Ochtends 7u melden, 9.30 gehaald voor OK (was onzeker hoe laat we moesten omdat we er tussen waren gepropt). 3 nachten ziekenhuis, daarna nog 6 dagen kraamzorg.
Zo snel mogelijk weer op de been, dingen doen. Kind was nog lang niet op geboortegewicht maar wel lekker naar buiten.
Als ik de verhalen om me heen vergelijk: alle verloskundigen & kraamverzorgers doen het anders.
Volg je gevoel en het komt goed.
Een baksteen is nooit alleen
TO, wat jij beschrijft klinkt als de jaren 60 toen mijn moeder nog kraamde.

Bevallen in 2007 en 2015 en komend jaar. Beide keren met partner, niet geschoren en geen sluitlaken. 10 dagen een kraamverzorgster.

Ik word vooral moe van alle wisselende adviezen omtrent de baby. Baby 1 moest op de zij slapen, maar sliep alleen op zijn buik. Baby 2 moest op de rug en ontwikkelde supersnel een plat hoofd. Nr 3 gaat dus weer op de zij.

Ook zo omtrent allergieën. Bij nr 1 mocht ik de eerste jaren bepaalde producten niet geven, bijvoeding niet voor de 6 mnd. Bij nr 2 meteen met hypo-allergene voeding begonnen, juist wel vroeg pinda introduceren. Bij nr 3 mag ik al vanaf 4 mnd bijvoeden. Behalve als hij/zij eczeem heeft. Best verwarrend allemaal :bonk:
the_Wicked_Witch schreef:
12-11-2019 09:41
Ik twee, punani van een jonge bloem en ik werk heel Tinder af.
Ik bewaar mijn punani voor de ware....... :roll:

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven