Bewust kindvrij sinds 2010, deel 26

26-05-2020 20:28 3010 berichten
Kletstopic deel 26 alweer

(voorheen ook wel bekend als Vanaf oktober 2010 kindvrij).

Voor iedereen die er voor kiest om geen kinderen te krijgen.

Afbeelding
anoniem_325127 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 20:39
27.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
..
yesss wijzigde dit bericht op 02-12-2020 04:33
99.72% gewijzigd
Dus één advies.. neem optijd afstand als het niet meer goed/gelijkwaardig voelt.
Ik ben veel te lang loyaal geweest naar sommige mensen en het heeft me uiteindelijk veel teveel energie gekost.
yesss wijzigde dit bericht op 02-12-2020 04:37
13.81% gewijzigd
Ik ben ook te lang in bepaalde vriendschappen blijven hangen doordat ik van nature conflict vermijdend ben. Ook vriendinnen gehad waarbij ik maar bijzaak was. Dan denk je dat ze graag met je afspreken, zeker als ze het zelf vragen. Maar in werkelijkheid gaat het die ander dan niet om iets leuks doen met jou. Maar hopen een leuke man tegen het lijf te lopen en jij mag mee. Ik heb dat nooit begrepen.
hondenmens schreef:
01-12-2020 13:38
Ik ben ook te lang in bepaalde vriendschappen blijven hangen doordat ik van nature conflict vermijdend ben. Ook vriendinnen gehad waarbij ik maar bijzaak was. Dan denk je dat ze graag met je afspreken, zeker als ze het zelf vragen. Maar in werkelijkheid gaat het die ander dan niet om iets leuks doen met jou. Maar hopen een leuke man tegen het lijf te lopen en jij mag mee. Ik heb dat nooit begrepen.

Oeps, daar heb ik me in het verleden denk ik ook wel aan schuldig gemaakt. Want als je als single tussen alleen maar niet-single vriendinnen zit, betekent dat dus in de praktijk dat je niet meer 'op mannenjacht' gaat. Vroeger ging je samen de kroeg in, beetje bijkletsen, beetje flirten, misschien kwam er een leuk contact uit, misschien ook niet. Met mijn vriendinnen was flirten met mannen vaak wel een onderdeel van de avond stappen. Totdat zij vriendjes kregen.......

In mijn eentje naar de kroeg vond ik niet zo'n succes, maar met je vriendinnen kan ook niet. Of in elk geval niet om een leuke vent tegen het lijf te lopen. Want alleen bijkletsen en niet flirten is prima, maar dat betekende in de praktijk dat ik dus nooit meer flirtte (als ik mijn vriendinnen niet het gevoel wilde geven dat ze voor Jan L. mee waren).

Het is vaak dus niet zo zwart-wit. Datzelfde geldt misschien ook voor die auto. Ja, vriendin vindt het leuk je te zien, en ja, het is handig als je misschien gelijk even mee kan boodschappen doen. Ik zie dat persoonlijk niet als een 'je bent alleen maar goed voor'. Sterker nog, ik heb een goede vriend zonder auto of rijbewijs, en ik stel altijd voor om even met de auto te komen, want dan kan ie gelijk even wat dingen kopen die anders te zwaar zijn om mee te nemen.

Zo veel vrienden, zo veel behoeftes. En het is zaak om die te combineren. Dus heb jij behoefte aan bijkletsen, zeg dan: "Zullen we na het boodschappen doen, even uitgebreid samen lunchen?" Of met dat leuke man tegen het lijf lopen: "Zullen we eerst samen (uit) eten en dan lekker leuke mannen spotten?" Of: "Joh, heel interessant je kind, echt waar, maar zullen we het nu heel even over iets anders hebben?"

Als het goede en leuke vrienden zijn, moet dit kunnen m.i. Natuurlijk niet als je zelf geen zin erin hebt, dan lekker laten lopen.
Op mannenjacht doen ze maar zonder mij. Lijkt me echt niet leuk als je een afspraak met iemand hebt en die zit alleen maar om zich heen te kijken of erger nog actief te flirten. Je spreekt tenslotte met 'n vriend(in) af om samen bij te kletsen.
redbulletje schreef:
01-12-2020 14:37
Op mannenjacht doen ze maar zonder mij. Lijkt me echt niet leuk als je een afspraak met iemand hebt en die zit alleen maar om zich heen te kijken of erger nog actief te flirten. Je spreekt tenslotte met 'n vriend(in) af om samen bij te kletsen.

Het vervelende met 'dat doen ze maar zonder mij' is wel dat je je vriendin dus ook dwingt om in haar eentje in de kroeg te gaan zitten of nieuwe vrienden te zoeken. Natuurlijk kun je overal mensen tegenkomen, maar uitgaan is vaak wel een plek om nieuwe contacten op te doen. Als alle vriendinnen zeggen 'op mannenjacht doe je maar zonder mi' komt de single vriendin er karig van af.

Dus het ligt er m.i. dus aan. Toen we allen nog single waren combineerden we het. Én bijkletsen en af en toe een beetje flirten. Maar toen ik single was en mijn vriendinnen niet meer en zij geen behoefte aan kroeg hadden (en ik nog wel), werd het een combi van eerst samen eten en daarna nog één drankje doen. Ik vond dat echt geen leuke periode. Doordat zij ineens vriendjes hadden, wilden ze niet meer mee. Terwijl ik nog wel wilde en in mijn eentje het toch echt wat te sneu vond.

Uiteindelijk heb ik heel actief nieuwe mensen om me heen verzameld die ook single waren en die die behoefte dus ook nog wel hadden. Maar dat zijn nooit zulke goede vriendinnen geworden als degenen die ik tijdens mijn school- en studententijd al had ontmoet.
..
yesss wijzigde dit bericht op 02-12-2020 04:34
99.86% gewijzigd
@katkaatje: Combineren zou in sommige gevallen misschien wel kunnen. Alleen bij mijn laatst voorbije vriendschap wilde zij op den duur alleen nog haar zin doen. Ze klaagde dat ik te weinig initiatief nam. Maar áls ik dan iets voorstelde, ergens gaan wandelen ofzo en daarna iets drinken in een café had ze daar geen zin in. Ik noem het geen vriendschap meer als iemand me steeds probeert over te halen iets te doen wat ik niet leuk vind.
hondenmens schreef:
01-12-2020 16:04
@katkaatje: Combineren zou in sommige gevallen misschien wel kunnen. Alleen bij mijn laatst voorbije vriendschap wilde zij op den duur alleen nog haar zin doen. Ze klaagde dat ik te weinig initiatief nam. Maar áls ik dan iets voorstelde, ergens gaan wandelen ofzo en daarna iets drinken in een café had ze daar geen zin in. Ik noem het geen vriendschap meer als iemand me steeds probeert over te halen iets te doen wat ik niet leuk vind.

Helemaal eens, die vriendschappen laat ik inmiddels ook lopen. En heel herkenbaar inderdaad, dat iemand alleen maar wil doen wat zij wil doen. Dan houdt het ook gewoon op.

Als scholier en student had ik ontzettend veel vrienden en vanuit mijn banen bleven er ook altijd nog wel wat plakken. Alleen sinds mijn burn-out op mijn 30ste ben ik ook 'strengere' keuzes gaan maken. De vriendinnen die geen energie meer gaven en voor wie ik dus ook geen leuke vriendin meer was, die heb ik laten doodbloeden (en een enkele keer 'uitgemaakt'). Nu heb ik nog 3 hele goede vrienden en een stuk of 3 gewoon goede vrienden. En bij alle 6 is het een beetje geven en nemen.
katkaatje schreef:
01-12-2020 15:37
Het vervelende met 'dat doen ze maar zonder mij' is wel dat je je vriendin dus ook dwingt om in haar eentje in de kroeg te gaan zitten of nieuwe vrienden te zoeken. Natuurlijk kun je overal mensen tegenkomen, maar uitgaan is vaak wel een plek om nieuwe contacten op te doen. Als alle vriendinnen zeggen 'op mannenjacht doe je maar zonder mi' komt de single vriendin er karig van af.

Dus het ligt er m.i. dus aan. Toen we allen nog single waren combineerden we het. Én bijkletsen en af en toe een beetje flirten. Maar toen ik single was en mijn vriendinnen niet meer en zij geen behoefte aan kroeg hadden (en ik nog wel), werd het een combi van eerst samen eten en daarna nog één drankje doen. Ik vond dat echt geen leuke periode. Doordat zij ineens vriendjes hadden, wilden ze niet meer mee. Terwijl ik nog wel wilde en in mijn eentje het toch echt wat te sneu vond.

Uiteindelijk heb ik heel actief nieuwe mensen om me heen verzameld die ook single waren en die die behoefte dus ook nog wel hadden. Maar dat zijn nooit zulke goede vriendinnen geworden als degenen die ik tijdens mijn school- en studententijd al had ontmoet.
Dat is sowieso nooit mijn doel van 'uitgaan'. Ik ga naar een terras of restaurant met een vriend(in) voor een gezellige middag/avond, niet om nieuwe vrienden te zoeken.
katkaatje schreef:
01-12-2020 15:37
Dat is leuk als je van uitgaan houdt. Maar als je als geen uitgaanstype bent en je gaat toch, wordt gelijkgestemden vinden lastig.
Ja, dat snap ik. Mijn voorbeeld was ook van. vriendinnen met je wie je dat vroeger wél deed, die dat niet meer wilden nadat ze een vriend kregen, want "we komen hier toch niet voor de mannen, maar om bij te kletsen." Begrijpelijk misschien, maar het was destijds wel pijnlijk. Ik miste wel een 'geven en nemen' daar. Dat ze af en toe ook nog wat wilden doen wat ik leuk vond, net zoals ik af en toe keurig bordspelletjes an het spelen was bij hun thuis met hun nieuwe partner.

Het is misschien gewoon een mijmering over hoe levensfases op een gegeven moment uiteen gaan lopen en hoe je daar samen een weg in moet vinden. Soms lukt dat, soms niet. Vaak zoek ik wel het grijze/niet-zwart-witte gebied op, maar soms is het ook gewoon het natuurlijke einde van een vriendschap.

Ik zie het echter zelden als echt gemeen of egoïstisch oid. Jammer, dat wel, maar niet per se kwade wil van de ander.
Maar wat is daar nu aan om met een vriendin uit te gaan terwijl ze elk moment jou daar kan laten zitten omdat ze sjans heeft? Ik zou zeggen, ga maar alleen als je op mannenjacht wil. Als je geinteresseerd bent in mij en met mij iets wil ondernemen, dan niet ondertussen zoeken of je wat beters kunt vinden om je avond mee door te brengen. Vind dat echt vrij beledigend eigenlijk.
redbulletje schreef:
01-12-2020 17:24
Maar wat is daar nu aan om met een vriendin uit te gaan terwijl ze elk moment jou daar kan laten zitten omdat ze sjans heeft? Ik zou zeggen, ga maar alleen als je op mannenjacht wil. Als je geinteresseerd bent in mij en met mij iets wil ondernemen, dan niet ondertussen zoeken of je wat beters kunt vinden om je avond mee door te brengen. Vind dat echt vrij beledigend eigenlijk.
Dat vind ik ook. Mijn vroegere buurmeisje had daar echt een handje van. Als we met z'n tweeën waren konden we de grootste lol hebben. Maar als er een 3e persoon bij kwam, m/v maakte niet uit, had ik niks meer aan haar. Dan was ze helemaal op die ander gefocusd. Niet een paar minuten ofzo, nee soms uren. En toen ze een keer een weekend met ons mee was bijna heel het weekend. We hadden daar een nieuw meisje leren kennen met dezelfde hobby als zij: jongens/mannenjacht. En dat gingen ze steeds doen. Vanaf de ontmoeting was ik amper meer een moment met buurmeisje alleen.
Zucht......volgens mij heb ik het nergens 'laten zitten' genoemd. Maar goed, jullie begrijpen niet wat ik wil zeggen, of willen het niet begrijpen.

Weet je, ik ben wel een beetje klaar met de "alles draait om ons"-toon hier. Het continue afzeiken van vriendinnen die zich even niet gedragen zoals ze zich volgens de hoge standaard van sommige forummers wel zouden moeten gedragen, het uitlachen en belachelijk maken van ouders, de middelvinger-smileys, het nergens ruimte voor nuance, begrip of mildheid naar anderen. Je niet even kunnen verplaatsen in een ander of iets van een andere kant bekijken.

Dat is niet de wereld zoals ik hem zie. Ik herken daarom ook weinig van de ervaringen die hier worden gedeeld en kan er dus ook weinig mee. Voor mij is het allemaal een tandje te zuur.

Veel plezier, geniet van het kindvrije bestaan, geniet van wat de mensen om je heen je geven, geniet van het feit dat je een vrije keuze hebt gehad om geen kinderen te krijgen, geniet van het zelfstandige bestaan en we komen elkaar vast in een ander topic nog wel eens tegen.

Fijne avond!
.
yesss wijzigde dit bericht op 02-12-2020 04:35
99.87% gewijzigd
katkaatje schreef:
01-12-2020 17:21
Ja, dat snap ik. Mijn voorbeeld was ook van. vriendinnen met je wie je dat vroeger wél deed, die dat niet meer wilden nadat ze een vriend kregen, want "we komen hier toch niet voor de mannen, maar om bij te kletsen." Begrijpelijk misschien, maar het was destijds wel pijnlijk. Ik miste wel een 'geven en nemen' daar. Dat ze af en toe ook nog wat wilden doen wat ik leuk vond, net zoals ik af en toe keurig bordspelletjes an het spelen was bij hun thuis met hun nieuwe partner.

Het is misschien gewoon een mijmering over hoe levensfases op een gegeven moment uiteen gaan lopen en hoe je daar samen een weg in moet vinden. Soms lukt dat, soms niet. Vaak zoek ik wel het grijze/niet-zwart-witte gebied op, maar soms is het ook gewoon het natuurlijke einde van een vriendschap.

Ik zie het echter zelden als echt gemeen of egoïstisch oid. Jammer, dat wel, maar niet per se kwade wil van de ander.
Ik snap wel wat je bedoelt. Het gebeurt best vaak dat iemand met een nieuwe partner ineens van de rader verdwijnt of niets meer zonder die partner wil. Soms trekt het weer bij, soms niet. Maar het gebeurt zo vaak, dat kan toch geen opzet zijn. Dat zijn de hormonen die dan ineens de overhand krijgen, blind voor andere dingen daardoor. Irritant is het wel, dat wel als iemand ineens 180 graden draait qua dingen. Maar zeker geen opzet.

Natuurlijk zijn er ook genoeg situaties waarin iemand wel egoïstisch is, maar als levensfases uit elkaar lopen, tja, dat is niet expres. Maar natuurlijk is het wel teleurstellend als iemand helemaal op gaat in zijn eigen levensfase en geen handreiking meer doet, of deze aanneemt. Dat laatste vind ik zelf niet zo netjes.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
,,,,,,,,,,
sjaantje37 wijzigde dit bericht op 02-12-2020 14:26
98.73% gewijzigd
Nou nou.

Over met vriendinnen naar de kroeg, ik hou daar wel van (al zijn het bij mij vaak meer vrienden) maar flirten in een kroeg heb ik nog nooit gedaan. Ben ik ook het type niet voor. Maakt in mijn geval dus niet uit of ik vrijgezel ben of een relatie heb, gewoon gezellig ouwehoeren met een pintje Guinness is dikke prima.
Doe over het algemeen ook niet idioot veel nieuwe contacten op in een kroeg.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Rookgordijn1 schreef:
01-12-2020 12:57
Het is inderdaad voor mij heel vervelend dat het allemaal om het kind draait, maar ook dat het merendeel van onze afspraken het gebruik van mijn auto betreft. Terwijl ze ook genoeg familie en vrienden in de buurt heeft wonen die ze kan vragen.
Ik weet nog niet of ik het bespreekbaar wil maken. Volgens mij ben ik ook wel toe aan nieuwe vrienden met meer gemeenschappelijke interesses.

Ik vind die vriendin wel van het makkelijke soort. Heb zelf een tijdlang geen auto gehad, maar heb me altijd zelf willen redden. Ook als mensen het aanboden. De enige keer dat ik er dankbaar gebruik van gemaakt heb is als ik jarig was. Maar ook dan liet ik het soms bezorgen.

Eigenlijk vind ik je veel te goed dat je een uur extra rijdt om wat boodschappen te halen. Want dit is prima op andere manieren op te lossen. Want naast dat uur ben je zelf ook een heleboel tijd kwijt. Ik wil zeker niet zeggen dat je een ander niet moet helpen, maar hier zou ik een nare smaak aan over houden. Betaalt ze je reiskosten? Of vind het ze het gewoon dat je alles betaalt?
katkaatje schreef:
01-12-2020 19:14

Weet je, ik ben wel een beetje klaar met de "alles draait om ons"-toon hier. Het continue afzeiken van vriendinnen die zich even niet gedragen zoals ze zich volgens de hoge standaard van sommige forummers wel zouden moeten gedragen, het uitlachen en belachelijk maken van ouders, de middelvinger-smileys, het nergens ruimte voor nuance, begrip of mildheid naar anderen. Je niet even kunnen verplaatsen in een ander of iets van een andere kant bekijken.
(....)
Veel plezier, geniet van het kindvrije bestaan, geniet van wat de mensen om je heen je geven, geniet van het feit dat je een vrije keuze hebt gehad om geen kinderen te krijgen, geniet van het zelfstandige bestaan en we komen elkaar vast in een ander topic nog wel eens tegen.

Fijne avond!
Ik weet niet of deze post ook een reactie is op mij post maar ik wil toch even reageren. In mijn geval is het zo dat ik me gebruikt voel. Ik ben tig keer naar die andere stad getuft om mijn vriendin te helpen met vanalles en ben er nu een beetje klaar mee. Ze heeft familie en vrienden in haar stad wonen die ze ook wel eens kan vragen en niet altijd mij.
Ze combineert het inderdaad wel... Eerst samen boodschappen doen en dan 'gezellig' nog een koffie samen waarbij zij de hele tijd alleen maar bezig is met haar kind.
Ik heb iets heftigs meegemaakt een paar weken terug, ik heb een naaste nog nét op tijd gevonden, en ik haar dat verteld. Ze heeft niet één keer gevraagd hoe het nu gaat.

Dus dit gaat niet om 'alles draait om mij', maar om een vriendschap die ongelijkwaardig is geworden en die mij alleen maar energie kost.
Rookgordijn1 schreef:
01-12-2020 22:32
Ik weet niet of deze post ook een reactie is op mij post maar ik wil toch even reageren. In mijn geval is het zo dat ik me gebruikt voel. Ik ben tig keer naar die andere stad getuft om mijn vriendin te helpen met vanalles en ben er nu een beetje klaar mee. Ze heeft familie en vrienden in haar stad wonen die ze ook wel eens kan vragen en niet altijd mij.
Ze combineert het inderdaad wel... Eerst samen boodschappen doen en dan 'gezellig' nog een koffie samen waarbij zij de hele tijd alleen maar bezig is met haar kind.
Ik heb iets heftigs meegemaakt een paar weken terug, ik heb een naaste nog nét op tijd gevonden, en ik haar dat verteld. Ze heeft niet één keer gevraagd hoe het nu gaat.

Dus dit gaat niet om 'alles draait om mij', maar om een vriendschap die ongelijkwaardig is geworden en die mij alleen maar energie kost.
Het lijkt me heel gezond om af en toe de balans op te maken. En om je af te vragen of de disbalans tijdelijk is, omdat iemand in een situatie zit waar ie zijn handen vol aan heeft, of dat het eigenlijk altijd al scheef zat. Misschien heeft de ander het niet eens door en is het wel goed om het een keer te benoemen wat voor gevoel iemands gedrag jou geeft. En te bedenken wat je dan graag van iemand zou willen. Misschien kom je dan samen wel tot een goede oplossing.

Tegelijkertijd heb ik mijn portie scheve vriendschappen en relaties wel gehad en zijn sommige mensen echt de energie niet waard. Ik had een beste 'vriendin' die er een sport van maakte om de jongens onder mijn neus uit te versieren waar ik wekenlang een crush op had (en dat wist ze) en dan tegen mij te klagen dat ze zo plakkerig waren. Stom genoeg moest ze een heel aantal keer over mijn grenzen gaan voor bij mij de maat vol was. Tegenwoordig zou ik er heel snel een punt achter zetten.
Nog een verbazing trouwens die ik onlangs had. Ik doe een cursus grafische vormgeving en om een of andere reden doen er alleen maar vrouwen mee. Ik zie mezelf helemaal niet als echt een typische vrouw-vrouw, maar al mijn opleidingen en banen waren tot nu toe nogal verstoken van mannen, maar soit.

Nu bespreken we elkaars huiswerk samen en werkelijk iedereen zit foto's van zijn kinderen te bewerken. Baby's in badjes en kindjes op het strand. Ik voel op deze manier weinig raakvlak met de rest van de groep, dat vind ik jammer. Onze interesses liggen duidelijk nogal uit elkaar. Ik begrijp nu wel weer beter waarom ik graag met mannen optrek. Want zeg nou zelf, die zouden toch altijd een heel ander onderwerp kiezen? Dit is toch zo typisch voor vrouwen?

Of ze doen het zoals die Amerikaanse pa die zijn baby in gevaarlijke situaties Photoshopt, dat kan ik dan wel weer waarderen :) Afbeelding
Ik vind dat ook wel heel typisch inderdaad. Het is vooral de frequentie die het irritant maakt. Ik bedoel, als iemand de hele tijd over zijn schildpad zou praten zou ik het ook na een tijd irritant gaan vinden. Het punt is alleen dat het vrijwel altijd kinderen zijn en geen schildpadden.

Ik zag laatst een man die fotograaf was en die bewerkte foto's van zijn kindje in gave situaties zoals in de ruimte of in de oceaan vol met vissen. Dat vind ik dan wel weer heel leuk en creatief om te zien. Het lijkt mij ook leuk om als volwassene later terug te zien wat voor rare foto's je ouders van je hebben bewerkt.

@Luistervink: doe je die cursus voor je werk? Of voor de leuk/hobby?
Emboldened by the flame of ambition
Luistervink schreef:
02-12-2020 16:30
Nog een verbazing trouwens die ik onlangs had. Ik doe een cursus grafische vormgeving en om een of andere reden doen er alleen maar vrouwen mee. Ik zie mezelf helemaal niet als echt een typische vrouw-vrouw, maar al mijn opleidingen en banen waren tot nu toe nogal verstoken van mannen, maar soit.

Nu bespreken we elkaars huiswerk samen en werkelijk iedereen zit foto's van zijn kinderen te bewerken. Baby's in badjes en kindjes op het strand. Ik voel op deze manier weinig raakvlak met de rest van de groep, dat vind ik jammer. Onze interesses liggen duidelijk nogal uit elkaar. Ik begrijp nu wel weer beter waarom ik graag met mannen optrek. Want zeg nou zelf, die zouden toch altijd een heel ander onderwerp kiezen? Dit is toch zo typisch voor vrouwen?

Of ze doen het zoals die Amerikaanse pa die zijn baby in gevaarlijke situaties Photoshopt, dat kan ik dan wel weer waarderen :) Afbeelding
Die photoshop is gaaf ja! ;-D Heb wel 'ns meer foto's van hem voorbij zien komen.

Wel bizar dat grafische vormgeving nu vooral door moekes gevolgd wordt. In mijn tijd heb ik eigenlijk 90% tussen de mannen gewerkt in dat vakgebied.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven