bijvoeden zware baby echt nodig?

17-06-2009 20:34 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nicht vertelde dat ze haar pasgeboren dochtertje bij moest voeden terwijl ze borstvoeding gaf.

Dit vanwege de te lage suikerspiegel van de baby. Maar is dit wel echt nodig? De bv regelt dit toch allemaal zelf?

Ik ben geloof ik echt een borstvoedingsgoeroe en zou dit dan ook niet doen.

Wie kan me overtuigen dat dit écht nodig is
het is niet alleen puur het gewicht waar ze naar kijken, het is zwangerschapsduur en gewicht. Mijn dochter moest ook bijgevoed worden, maar ik wilde eerst haar suikerspiegel afwachten, en die bleef de hele nacht goed, dus vond ik het niet nodig. In het ziekenhuis zijn ze nogal snel van het bijvoeden, zonder dat ze eerst kijken naar de glucose spiegel en dat vind ik erg voorbarig. Als die te laat wordt, moet je wel, maar dat heb je snel genoeg in de gaten als je regelmatig prikt.
Eigenlijk wel interessant dat er na thuisbevallingen (bij mijn weten) niet geprikt wordt voor glucose, daar wordt bijgevoed wanneer het kind meer dan 10% afvalt en ziek/suf/koortsig wordt. Het ziekenhuisprotocol zal wel preventief bedoeld zijn.
Mijn dochter is ook bijgevoed en heeft een glucose-infuus gehad na de geboorte (4270 gram). Dit was al gebeurd voordat wij haar 's ochtends gezien hadden (ze is 2 uur 's nachts geboren, om 5 uur voor het eerst aangelegd, maar ze dronk toen niets, daarna pas om 8 uur weer gezien, ze lag op de kinderafdeling. Toen had ze dat flesje al gehad dus.) Ze heeft een flesje gekregen, achteraf had ik liever gezien dat ze cupjes ofzo gebruikt hadden ipv de fles. BV is geen succes geworden, ben ik na een week mee gestopt, omdat dochter niets binnen kreeg, misschien te veel gewend aan de fles?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Over ongewenst bijvoeden gesproken: een dag of 4 na de bevalling sliep ik op zolder omdat ik doodop was, terwijl mijn man 'dienst' had en op de baby lette. Toen baby honger kreeg besloot hij hem een paar lepels kv te geven ipv mij wakker te maken, omdat hij bezorgd over mij was en wilde dat ik langer doorsliep. Goed bedoeld, maar je kunt je misschien voorstellen dat ik verbijsterd en woedend was toen ik wakker werd!!!

Toen heb ik het nog maar eens in de meest simpele bewoordingen uitgelegd hoe ik het wilde. Hij staat verder wel helemaal achter de bv hoor, maar dit vond ik echt ongelofelijk.
Doordat ons dochtertje met de keizersnee geboren is, kwam de bv maar langzaam op gang. Ze werd om de drie uur aangelegd, maar kreeg alleen om de andere voeding bijvoeding. Op die manier bleef haar suikerspiegel op peil en had ze toch voldoende honger om aan de borst te blijven drinken. Na vier dagen kreeg ze dan toch eindelijk genoeg bv binnen en mochten we naar huis.
Juultje, hier nog zo'n verhaal. Dochter is 's avonds om 21:16 geboren. Ik zag haar pas tweeenhalf uur later en toen was van voeden geen sprake. Ik mocht haar ook maar heel even vasthouden omdat nogal last had van de bevalling. Ze was misselijk en lag ook erg te kreunen. De volgende ochtend werd ik wakker en stond er een flesje op mijn nachtkastje. 'Het eerste flesje van je dochter' melde de verpleegkundige trots. Hoezo, ik ging toch borstvoeding geven??? De dagen daarna ging ik trouw elke keer naar mijn dochter toe rond voedertijd, maar ik kreeg totaal geen enkele hulp met aanleggen en na tien minuten stond er iemand naast me met een flesje.

Dochter was tweeenhalve week overtijd en 4125 gram.
Wat idioot zeg: ik ben 3 keer met verloskundige bevallen en alle keren werd de baby binnen een half uur aangelegd. Ik heb soms wel het idee dat er in ziekenhuizen wel heel erg snel een fles wordt gegeven, terwijl verloskundige en kraamhulpen daar in mijn geval heel terughoudend mee waren (ondanks het feit dat ik 2 8-ponders en 1 9-ponder had).
Dat idee heb ik ook Anky, dat het makkelijker is om maar een fles te geven. Ook werd dochter gelijk op een strak regime van elke drie uur voeden gezet. Ze lag op de high care. Op het moment dat ze naar mijn kamer op de kraamafdeling mocht werd er nog steeds strikt vast gehouden aan die drie uur. Mijn dochter had een keer overduidelijk honger, maar het was nog geen 'tijd'. Ik heb haar toch geprobeerd aan te leggen, maar werd daar zelfs op aangesproken door de verpleegkundige!

Het voordeel was dan weer wel dat een baby mee naar huis kregen die strak geprogrammeerd was en 's nachts gelijk al om de vier uur kwam en geen verstoord nacht/dag ritme meer had.
Aanleggen binnen een half uur was er sowieso niet bij. Ik ben bevallen met een spoed keizersnede en dochter had een moeilijke start. Vandaar dat ik haar ook pas na tweeenhalf uur zag.

Ik hoop echt dat ik het nog een keer op de 'normale' manier mee mag maken. En ook al moet ik bij een volgende weer in het ziekenhuis bevallen, dit keer ga ik veel meer op mijn strepen staan voor wat betreft de voeding (en ik ga naar een ander ziekenhuis).
Tweede zoon was 4240 gram en werd de eerste paar dagen regelmatig geprikt op glucose (hier in België blijf je standaard een aantal dagen na de bevalling in het ziekenhuis). Bij hem was bijvoeding uiteindelijk niet nodig maar ze hebben het dus wel goed gemonitord. Ik zou zelf het advies van het ziekenhuis volgen, ik denk niet dat zij er belang bij hebben om een kind onnodig kunstvoeding te geven.
mahna mahna tuduuuudududu
quote:Babywish schreef op 18 juni 2009 @ 09:13:

Doordat ons dochtertje met de keizersnee geboren is, kwam de bv maar langzaam op gang.

Hoeft niet, he....

Ik geloof direct dat het bij jou langzaam op gang kwam hoor, maar ik bedoel: met een ks kan de borstvoeding net zo snel op gang komen als bij een normale bevalling.

De eerste is hier de eerste paar nachten in ziekenhuis een heel klein beetje bijgevoed. De tweede is sowieso vijf maanden bijgevoed omdat mijn productie niet groot genoeg was. Na vijf maanden ben ik met de hele bv gestopt, werd een beetje moe van voedingen die zo'n anderhalf uur in beslag namen.
quote:anky schreef op 18 juni 2009 @ 09:51:

Wat idioot zeg: ik ben 3 keer met verloskundige bevallen en alle keren werd de baby binnen een half uur aangelegd. Ik heb soms wel het idee dat er in ziekenhuizen wel heel erg snel een fles wordt gegeven, terwijl verloskundige en kraamhulpen daar in mijn geval heel terughoudend mee waren (ondanks het feit dat ik 2 8-ponders en 1 9-ponder had).dat geloof ik ook absoluut. Toen mijn tweede geboren was, was de eerste opmerking zo'n beetje, zo we gaan haar nu een flesje geven. Huh, hoezo? dat wil ik helemaal niet. Oh mevrouw wil dat niet. Belachelijk. Waarom bijvoeden als er verder nog helemaal niks aan de hand is. Tja, mevrouw, dan zal u zelf wel moeten voeden vannacht. Ja, dat snap ik, en de komende 200 nachten ook waarschijnlijk.
Mijn dochter en zoon zijn allebei bijgevoed omdat ze meer dan 10% in gewicht zakte.

Maar bij mij in het ziekenhuis waren ze juist heel erg voor het aankijken, en bijvoeden met een cupje.

Bij mijn zoon had ik aangegeven zo snel mogelijk na de ks aan te willen leggen, en dat gebeurde ook, er stond ook al iemand klaar om mij erbij te helpen.

Mijn dochter is geboren met ernstig zenuwletsel aan haar arm/rug door de bevalling, daardoor was het aanleggen ook een hele klus.

Maar de verpleegkundigen namen er allemaal de tijd voor, en geloof me, het heeft heel wat inspanning gekost maar het is wél gelukt, mede door de inzet van het team op de kraamafdeling.
top mette mare, zo kan (en moet) het dus ook!
.
Mijn dochter is geboren bij 42 volle weken en 4810 gram schoon aan de haak. Zij is maar 1 keertje bijgevoed en slechts 3 keer op suiker geprikt in de 24 uur. Was allemaal in orde.

Echter ik zie het probleem van bijvoeden niet hoor.

Persoonlijk was ik allang blij dat ze het deden en ik zeker wist dat ze geen honger leed en geen dalende suikerspiegel had.

Ik had dan ook een placenta van een kilo en tja...als je daaraan gewend bent 42 weken lang dan is een drupje bv wel karig.
qwertu, ik was ook redelijk verbaasd. Mijn man stond er naast en we moesten allebei eigenlijk erg lachen om die opmerking. Verpleegkundige was not amused en zei echt op zo'n toontje, nou mevrouw, daar maken we dan wel even een aanteking van in het dossier, dat u zelf gaat voeden deze nacht. Ja duh!!! kijk als je ziek bent, een afschuwelijke bevalling gehad hebt, totaal uitgeput, 5 liter bloed verloren ofzo, ok, prima, maar ik had een bevalling van 2 uur achter de rug, was helemaal niks mis met me.

Sweety, ik zie ook geen probleem in het bijvoeden, mits het nodig is, waarom doen als het niet nodig is? Als je kiest voor borstvoeding, begin je daar toch gewoon mee? en met die 3 keer glucose controle in 24 uur, zien ze snel genoeg of je kind genoeg binnen krijgt.
Nou ja, wat idioot Arwen, dreigen met een aantekening in je dossier, what's next, AMK?

En ga nu even je dt in een t veranderen in het acu-topic, foei
oeps, ik ga meteen kijken...
Mijn neefje moest ook bijgevoed worden omdat hij 9 pond woog. Hij is thuis geboren dus er zijn geen glucose waarden geprikt. Hij kreeg (op aandringen van mijn zus) een cupje kunstvoeding na de borstvoeding. Hij heeft er nauwelijks van gedronken.

Ik heb het toen nog na gevraagd op het borstvoedingsforum maar de 'maffia' daar zij dat bijvoeden niet nodig is als je op verzoek voed.
mijn 9 ponder heeft de eerste dag ook 2 x wat kunstvoeding gekregen. Ook die suikerspiegel prikjes gehad, en daarvan was de uitslag goed, maar die bijvoeding was idd toch beleid van t ziekenhuis.

Mijn VK was er niet echt over te spreken. Ik was op dat moment nog niet echt in staat om te protesteren helaas. Na de eerste dag is t niet meer nodig geweest. t heeft wel 3 weken geduurd voor ze weer op geboortegewicht was
bij een grote baby moet je het gewoon wel goed in de gaten houden en moet de bv goed op gang komen en het kind meteen goed drinken. Je moet niet aanmodderen zeg maar, maar dan is er niks aan de hand. Het is goed dat ze het in de gaten houden, maar als het goed gaat, is meteen en bij voorbaat bijvoeden echt niet nodig. Het was mijn tweede, dus ik wist bijna zeker dat, mocht ze goed drinken, dat de borstvoeding geen enkel probleem zou zijn, vandaar dat ik ook zo stellig durfde te zijn in het ziekenhuis, bij een eerste kind is dat natuurlijk wel anders.
quote:Bokito schreef op 17 juni 2009 @ 20:34:

Nicht vertelde dat ze haar pasgeboren dochtertje bij moest voeden terwijl ze borstvoeding gaf.

Dit vanwege de te lage suikerspiegel van de baby. Maar is dit wel echt nodig? De bv regelt dit toch allemaal zelf?

Ik ben geloof ik echt een borstvoedingsgoeroe en zou dit dan ook niet doen.

Wie kan me overtuigen dat dit écht nodig is

Sorry hoor maar wat een zeur vraag. Waarom zou iemand jou moeten overtuigen, je nicht is toch degene die een kindje heeft gekregen en gaat beslissen wat ze doet.

Dit vind ik echt weer zeuren op niets af, en dan straks ergens anders gaan mee zeuren omdat iemand iets over de manier van jou opvoeden zegt.
Of het nu gezeur is of niet, hoe erg is het nu helemaal als een pasgeboren wat grotere baby de eerste paar dagen even een paar slokken kunstvoeding krijgt? Dat geeft toch helemaal niets? Lijkt me dat dat juist de druk op de moeder kan verkleinen als de baby honger heeft en de bv niet na 2 dagen al helemaal op gang is (wat meestal niet zo is tenslotte). Beperkt bijvoeden hoeft het verdere verloop van de bv helemaal niet in de weg te staan als het goed gebeurd.

We moeten blij zijn in een land te leven waar het mogelijk is om de eerste dagen een beetje bij te voeden indien nodig!
@ Elska ben ik het toch alweer met je eens!!

Hier heeft miniding ook bijvoeding gekregen ivm een te lage suikerspiegel. En ja dat is echt nodig. Hij had namelijk ook al lichamelijke reactie op het tekort. En geloof me dan doe je echt niet moeilijk dat je dat niet wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven