bijvoeden zware baby echt nodig?

17-06-2009 20:34 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nicht vertelde dat ze haar pasgeboren dochtertje bij moest voeden terwijl ze borstvoeding gaf.

Dit vanwege de te lage suikerspiegel van de baby. Maar is dit wel echt nodig? De bv regelt dit toch allemaal zelf?

Ik ben geloof ik echt een borstvoedingsgoeroe en zou dit dan ook niet doen.

Wie kan me overtuigen dat dit écht nodig is
Mijn negenponder moest na 3 dagen bijgevoed omdat hij te snel afviel en 'dorstkoorts' kreeg. Juist voor dikke babies is de overgang van navelstreng naar drinken enorm!
Enne... Goeroes weten toch alles, ook zonder vivaforum?

je bedoelt vast dat je bv-adept bent?
Ik wilde het ook niet, maar het is toch gebeurd bij mijn negenponder op de dag van de geboorte. Hij werd elke 3 uur geprikt om zijn bloedsuikerspiegel te bepalen, en kreeg met een lepeltje een beetje kv. Dit was het beleid van het ziekenhuis, en ondanks dat ik had aangegeven dat ik het niet wilde gebeurde het dus toch. Mijn dochter die een paar jaar daarvoor thuis werd geboren was ook zwaar, maar die is niet bijgevoed. Ik blijf ook met de vraag zitten of het wel nodig is, maar in het ziekenhuis vonden ze dus van wel.
Hahaha ik wou eigenlijk zeggen dat ik bij de bvmaffia hoorde maar ben moe.. komt er niet meer allemaal zo uit als dat ik wil!

Maar moet je dan je baby niet juist vaak aanleggen? Dan komt de bv toch goed op gang en krijgt hij/zij toch ook snel genoeg binnen?

(wat is dorstkoorts precies? Heb ik nog nooit van gehoord)
Mijn negenponder heeft een week aan de toeters en bellen gelegen voordat ze doorhadden dat hij geen hersenbeschadiging had maar een glucosetekort. Na een infuusje was hij dan ook snel de man en ik heb hem niet bijgevoed. Hadden ze dat wel gedaan, dan hadden we waarschijnlijk snel naar huis gekund en was ons een hoop verdriet (en hem twee ruggenmergpuncties) bespaard gebleven.
Nippo, ik was thuis en dan hoeft het niet. Als je bv erg snel goed op gang is hoeft het niet. De mijne kwam relatief laat, en de koorts is dan het moment om bij te voeden.
Ik ben ook erg fan van borstvoeding, maar als ik te horen zou krijgen dat ik mijn kind moet bijvoeden wegens een te lage bloedsuikerspiegel dan zou ik het als de wiedeweerga doen. Zeker als ik zo het verhaal van whopper lees.

Borstvoedingsfan of niet, ik heb niet de illusie dat ik het beter weet dan mensen die ervoor doorgeleerd hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Onze dochter was 4350 gram bij de geboorte en heeft geen bijvoeding gehad. Ze dronk wel redelijk snel heel goed (zoog heel hard!) en ik had binnen 48 uur al enorme stuwing (ik legde dochter ook om de 2 uur aan ofzo). Ze heeft het meteen prima gedaan, er is ook geen glucosemeting gedaan ofzo (wat vaak wel schijnt te gebeuren, maar dochter is thuis geboren, misschien lag het daaraan?)
Geeft niks hoor bokito. De stuwing kan later komen, heeft met hormonen te maken en niet alleen met aanleggen. Dorstkoorts noemde mijn vk het, koorts omdat hij voeding tekort kwam.
Hier een dikke negenponder bij de geboorte. Zoon wilde niet aan de borst en viel de eerste dagen meer dan 10% af. Wat ons is verteld is dat het gevaar bij grote,stevige baby's is dat iedereen denkt dat ze er zo lekker gezond bij liggen, dat ze heel tevreden zijn en dus niets tekort komen. Maar dat ze ondertussen te suf zijn om aan te geven dat ze honger hebben en langzaam wegzakken door ondervoeding. Er moet op zo'n moment dus wel degelijk resoluut gehandeld worden.

In ons geval stond de vk stond er eigenlijk op dat we gingen bijvoeden, maar de kraamhulp en de lactatiekundige wisten haar, in overleg met ons, ervan te overtuigen om in eerste instantie een heel strak kolfschema te proberen.

Ik moest elke twee uur kolven en alles wat ik kolfde om de drie uur aanbieden met een spuitje. Was constant bezig, maar uiteindelijk zat hij weer op tijd op zijn geboortegewicht. In ons geval dus niet bijgevoed, maar wel een heel georganiseerde aanpak die waarschijnlijk wel had geresulteerd in bijvoeden als hij niet op tijd weer op gewicht was geweest.
Mijn dochter was 4300 gram en was al bijgevoed toen ik terugkwam uit de uitslaapkamer! Had gelukkig wel op laatste moment, was een spoed keizersnee, gezegd dat ik zelf allergisch ben dus ze hadden wel hypo allergene voeding gegeven. Maar vond het achteraf wel raar, man zei dat het moest ivm bloedsuikerspiegel dus dat heb ik maar aangenomen.
Mijn dochter had na de geboorte een te laag bloedsuikergehalte, ik had zwangerschapsdiabetes gehad en moest insuline spuiten tot aan de bevalling. In het ziekenhuis gaven ze haar destijds wat slokjes suikerwater. Want ze had amper de puf om te drinken.

Wel 18 jaar geleden waar ik het nu over heb.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Minismollie is ook bijgevoed na de geboorte. Protocol van het ziekenhuis, boven de 3950 gram gaan ze in het glucoseprotocol en dan wordt er 7 maal in de eerste 24 uur glucose geprikt. Bij een laag glucose wordt er bijgevoed. Had zelf wel het gevoel dat ik er bovenop moest zitten dat ze écht alleen maar bijgevoed werd als het te laag was, want sommigen waren nogal van het sowieso bijvoeden.

Maarre.. waarom is het precies een probleem? Minismollie is dus bijgevoed in de eerste 24 uur (spuugde het overigens linea recta weer uit, maar dat is een heel ander verhaal) en zelf hebben we haar in de kraamweek ook wel eens een paar slokken kv gegeven zodat ze tot rust kwam om kalmpjes aangelegd te worden. Heeft de bv geen kwaad gedaan, hoor. Als een tierelier die bv, nog altijd en ze is bijna 11 maanden.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
.
Ik heb er voor gekozen mijn zoon (4200 gram) wel bij te voeden. Na een aantal dagen ben ik op eigen initiatief begonnen met een lepeltje 10 tot 30cc kv bij te geven. Uiteindelijk maar goed ook want zelfs met bijvoeding is hij meer dan 10% afgevallen. Ik heb gewoon mijn gevoel gevolgd.

Na de eerste kraamweek kwam mijn bv goed op gang en was bijvoeden niet meer nodig.
Ik vind het zo raar dat de protocollen in het ziekenhuis zo anders zijn dan als je thuis bevalt. In het ziekenhuis zou onze dochter dus waarschijnlijk meteen bijgevoed zijn, terwijl er thuis helemaal niets over gezegd is.

Dochter was trouwens enorm druk na de geboorte en dat is ze nu (bijna 18 maanden) nog steeds . En dus ook in de kraamweek, suf is ze absoluut nooit geweest!

Ze is 9% afgevallen trouwens.
Inderdaad maf SnoopySnoopy.

Tegen mij is ook niets gezegd over eventuele glucosedips, terwijl ik toch een zwaar kind had en uiteindelijk zelfs in het ziekenhuis bevallen ben (wel onder leiding van 'eigen' verloskundige).
Mijn jongste was 4600 gram (of 4500 gram, ik weet het niet meer precies) en is in het geboortecentrum geboren. Ook niet bijgevoed, maar achteraf was dat wellicht wel beter geweest. Ze dronk meteen goed en aan haar gespuug kon ik ook zien dat ze melk binnenkreeg, maar de allereerste nacht heeft ze echt 10 uur nonstop gehuild. En ik had natuurlijk geen kunstvoeding in huis. Dochter dus maar elk uur aangelegd (een paar dagen later was ik letterlijk doodziek van de stuwing) en uiteindelijk maar wat water gegeven (wat natuurlijk niet hielp, het arme kind had gewoon honger). De volgende dag kwam de borstvoeding goed op gang en huilde ze niet meer zoveel. Ze heeft er uiteindelijk wel 6 weken over gedaan om weer op geboortegewicht te komen.
quote:Supersmollie1 schreef op 17 juni 2009 @ 21:09:

Minismollie is ook bijgevoed na de geboorte. Protocol van het ziekenhuis, boven de 3950 gram gaan ze in het glucoseprotocol en dan wordt er 7 maal in de eerste 24 uur glucose geprikt. Bij een laag glucose wordt er bijgevoed. Had zelf wel het gevoel dat ik er bovenop moest zitten dat ze écht alleen maar bijgevoed werd als het te laag was, want sommigen waren nogal van het sowieso bijvoeden.

Mijn zoon was 4010 gram en die hebben ze helemaal niet bijgevoed. Wel een keer geprobeerd omdat hij heel erg onrustig was en ze dachten dat hij honger had (nee dus, hij spuugde het meteen weer uit). Maar dat was het.
Ons ziekenhuis heeft precies hetzelfde protocol, maar dan wel vanaf 4250 gram.
Mijn 3 kinderen resp. 4580, 3865 en 4190 heb ik nooit bij hoeven voeden. Vielen wel eerst af maar is mij nooit iets gezegd over bijvoeden. De eerste sliep ook nogeens door na een week. Van 24.00 tot 9.00. Was ook goed. Was verder veel wakker en allert en tevreden. Plaste en poepte ook goed.

De 2e heeft op de couv 10 dagen gelegen en hebben hem daar ook niet bij gevoed gewoon de normale dosis. Hij kreeg het via de neuszonde omdat hij nog niets kon.

De 3e heeft ook op de couv gelegen en dronk wel veel. Weet ik vanwege wegen voeden wegen. Ik had meteen voeding waarschijnlijk omdat ik het bij de 2e zolang heb gegeven.

Ik heb ze nooit bijgevoed. In het ziekenhuis en kinderarts hebben dit ook nooit aangegeven.

Consultatiebureau heeft wel een keer aangegeven dat middelste zoon te ligt was met 4 maanden en wilde dat ik ging bij voeden. Ik liep toen nog bij kinderarts en die wilde boos het consultatienureau opbellen. Kind is gewoon slank. Dat klopt is hij nu nog.

Ik zou niet zomaar bijvoeden. In principe moet borstvoeding voldoende zijn. En zeker de eerste 6 maanden alleen borstvoeding is het beste.
quote:nippo schreef op 17 juni 2009 @ 22:13:

Ons ziekenhuis heeft precies hetzelfde protocol, maar dan wel vanaf 4250 gram.Man! Was ik nou maar in jouw ziekenhuis bevallen, dan hadden we gewoon thuis geslapen in plaats van dat kut ziekenhuis.
@ Anky, wie zegt dat jouw baby non stop huilde van de honger? Er kwam ten slotte wel melk binnen, ze spuugde zelfs nog wat uit. Minismollie heeft in de eerste nacht ook non stop gehuild, maar ik had niet de indruk dat dat van de honger was hoor. Op dat moment had ik werkelijk geen idee en werd ik er behoorlijk moedeloos van. Ze was misselijk van de bevalling, had nog een buik vol vruchtwater. Misschien had ze wel hoofdpijn van de bevalling, het is nogal pittig voor haar (en mij) geweest. Misschien had ze wel krampjes. Misschien kon ze nog niet slapen. Misschien wilde ze wel gewoon bij mij zijn en legde ik haar in dat rare bakje omdat ik het ook niet wist. Toen de ochtendverpleegster binnenkwam brak ik. Zij was ook bij mijn bevalling geweest en had mij heel goed bijgestaan. Het was het eerste lieve gezicht sinds uren en ik was al 6 dagen en nachten wakker of zoiets. Zij pakte Mini van me over, legde haar op de krampjesmanier op haar arm en hee... Mini was stil, sloot haar ogen en dat was dat. Die lieve schat heeft al haar werk gedaan met Mini op haar arm zodat ik even op adem kon komen. Achteraf was ik zelf waarschijnlijk nog wel de grootste bron van de onrust, omdat ik niet wist waarom ze huilde en ik mezelf ook totaal niet op mijn plek voelde daar op zaal op die stomme kraamafdeling. Ook bij mij werd geopperd dat ze honger zou hebben, maar ook ik zag dat ze gewoon melk binnenkreeg aan de melk die ze uitspuugde en ik ben er niet vanuit gegaan dat ze honger had. De onrust is bij ons nog een week of 6 gebleven, gelukkig niet meer zo erg als die eerste nacht maar wel heftig.
@Supersmollie, bij mijn dochter was het echt honger. Ze was die nacht ook niet van de borst af te krijgen (gelukkig had ik nooit last van kloven enzo) en op het moment dat de borstvoeding op gang kwam was ze ook gewoon weer een normale pasgeboren baby (met de normale krampjes en huiltjes).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven