bijvoeding

22-08-2011 11:24 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al een heleboel topics hierover, maar ik kon niet echt antwoord op mijn vragen vinden, dus open even een nieuwe.

mijn dochtertje is nu 4 maanden en ik ben

al een beetje aan het nadenken over bijvoeding.

nu las ik dat je eerst begint met rijstebloem

door de laatste fles, maar dat lijkt mij meteen zo zwaar, en mijn dochter heeft

snel last van krampjes.

kan ik ook gewoon beginnen met een fruithapje, en dus geen rijstebloem geven?

en als ze dan wat is gewend aan vast voedsel, dan beginnen met rijstebloem?

ze krijgt nu ook nog een fles om 23:00 uur,

wanneer begonnen jullie met afbouwen van de laatste fles?

en als ze geen rijstebloem krijgt, haalt ze de hele nacht dan wel op alleen melk?

ik maak haar nu wakker voor de laatste fles, dan slaapt ze best wel diep.

maar ik durf haar eigenlijk nog niet echt door te laten slapen, omdat ik bang ben

dat ze dan te lang niks krijgt.

Is 4 maanden te vroeg om de laatste fles te laten vallen?

Oja, en hoe maakten jullie een fruithapje?

puur alleen fruit, of deden jullie er nog wat doorheen?

en als ik haar appel wil geven, dan kook ik dat gewoon eerst? Zodat het appelmoes wordt, mij moeder zei

namelijk dat ze het gewoon heel fijn geraspt gaf.

veel vragen, maar ben nog een beetje een onzekere moeder, ze is mn eerste kindje.

alvast bedankt!
quote:Annie.Ooi schreef op 29 augustus 2011 @ 17:19:

[...]

Is het misschien niet meer zo dat kinderen op die leeftijd gewoon meer interesse krijgen voor de buitenwereld? of dat nu een lepel is die je mond ingaat of dat je je ogen aan het opmaken bent, mijn kinderen vonden dat heel erg interessant.Heb je misschien wel gelijk in.
Wachten tot zes maanden met bijvoeding ivm allergieen wordt op dit moment alleen nog geadviseerd wanneer er sprake is van ernstige allergie en /of astma bij het kind zelf.
Mijn dochter van 4 maanden lust, nu ze een papfles krijgt, ineens helemaal geen melk meer. Ze krijgt vanillepap, en van gewone melk moet ze ineens kokhalzen. ze doet ineens ook erg lang over het drinken van een fles melk. Wat moet je daar ineens mee? In iedere fles pap doen is een beetje veel van het goede. Al kan ze het qua gewicht best hebben....

Potjes fruit lust ze overigens wel...
Wat een luxe, de 23u fles al afbouwen. Mijn dochter is inmiddels bijna 2 en heeft hem precies 13 keer niet gehad

Verder zou ik ergens tussen de 4 en 6 maanden wat aanbieden en kijken wat je kind er mee doet. Mijn dochter ging pas met 10 maanden een beetje eten, andere kinderen vinden het veel eerder leuk. Gewoon proberen
@Niekie, ik zou gewoon melk blijven aanbieden, en die vanillepap misschien voorlopig even laten staan.

Toevoeging: baby's met vier maanden hoeven niet per se pap, dus een smaakje is niet nodig om het je baby te laten eten. Zeker als het ten koste gaat van je baby's zin in zijn eerste levensbehoefte (want dat is melk tenslotte), zou ik die pap voorlopig even laten voor wat hij is.
Mijn zoon is begonnen met bijvoeding toen hij net over 5 maanden oud was. Nu pas 3 weken geleden. Het is een beer van een vent met zijn ruim 10kg en zeker niet dik! Hij kreeg interesse in eten en vanaf de 1e hap ging het goed. Misschien is het wel een makkelijke baby want vanaf 3 maanden slaapt hij van 19.30 tot 07.00 zonder fles. Ik heb hem gewoon laten slapen. Oveesag slaapt hij amper en heeft hij vaak en veel 'honger'. Elke baby zal wel weer anders zijn natuurlijk. Ik ben begonnen met worteltjes, zoete aardappel, banaan-avocado en net nu begonnen met rijstpap in de ochtend. Hij had altijd erg last van krampjes en na de eerste week wennen zijn de krampjes gelukkig helemaal verdwenen. Probeer het gewoon en als je merkt dat het niet echt lukt dan probeer je het gewoon weer wat later?! Succes!
quote:esther766 schreef op 29 augustus 2011 @ 17:44:

Wachten tot zes maanden met bijvoeding ivm allergieen wordt op dit moment alleen nog geadviseerd wanneer er sprake is van ernstige allergie en /of astma bij het kind zelf.En aangezien de meeste allergieen zich pas op latere leeftijd openbaren, is dat advies dus niet correct.
he aletta, ben je er weer?
Ja!
quote:AlettaJacobs schreef op 29 augustus 2011 @ 20:03:

@Niekie, ik zou gewoon melk blijven aanbieden, en die vanillepap misschien voorlopig even laten staan.

Toevoeging: baby's met vier maanden hoeven niet per se pap, dus een smaakje is niet nodig om het je baby te laten eten. Zeker als het ten koste gaat van je baby's zin in zijn eerste levensbehoefte (want dat is melk tenslotte), zou ik die pap voorlopig even laten voor wat hij is.

Ze is gewoon verslaafd aan pap. Ze RUIKT gewoon naar vanille. Vreemd, mijn vierde kind, de andere 3 lustten het niet...

Ik zal morgen eens een complete melkdag proberen. Ze krijgt vanzelf honger. Vandaag beginnen lukt niet meer, ze heeft net haar laatste fles gekregen met, jullie raden het al, vanillepap....
Ik ben wel met 4 maanden begonnen met andere dingen dan melk (van 'bijvoeding' kon je niet spreken, daarvoor waren de hoeveelheden te klein). Kinders keken me niet alleen mijn eten van mijn bord, ze pakten het ook gewoon af (eerste 'vaste' hapje van oudste was griesmeelpudding... ze plompte gewoon haar handje in mijn bord en begon te eten , jongste deed hetzelfde maar dan met bonensoep). En als het dan toch onvermijdelijk was hield ik er maar liever een beetje zicht op wat ze aten . Die eerste maanden voordat het daadwerkelijke bijvoeden begon heb ik vooral gebruikt om ze te laten wennen aan verschillende smaken en texturen en ze een beetje te laten oefenen met mondmotoriek etc. Maar ook nadat ze 6 maanden waren bleef melk voorlopig nog hoofdvoedsel.
Misschien niet heel logisch, maar bij mijn dochter werden de darmkrampjes juist minder toen ik begon met bijvoeden.

Ik ben met ca 4,5 maand begonnen met bijvoeden. Eerst rijstebloem omdat ze opeens niet meer doorsliep. Dit heeft ze echter maar kort gehad, toen wilde ze het plots niet meer. Verder op advies van CB met groente begonnen maar dat was hier geen succes. Na 1 hap krijsen.

Sinds een week of 3 (ze is nu 5,5 maand) probeer ik fruit en dat vindt ze heerlijk. De krampjes lijken hier ook een stuk minder (misschien hadden haar darmpjes juist iets meer te doen nodig? ik gebruik trouwens sowieso al de Dr Brownfles).

Ik pureer gewoon zelf fruit met de staafmixer. Kook trouwens niet eerst iets. Een appel meng ik gewoon met iets met iets meer vocht (zoals een peer of een perzik) en dan gaat het prima. Een banaan doe ik voorlopig even niet. Wel gedaan, maar toen kon ze moeilijk poepen dus die laten we er maar even uit.
Met 4,5 maand zullen bij de meeste baby's de krampjes sowieso al minder zijn DTJ (al duurde het hier iets langer helaas)

En nogmaals, de WHO adviseert nog steeds voor alle kinderen om pas met 6 maanden te gaan bijvoeden, allergieën of niet.
Ik up even een wat ouder topic. Dochter is nu 4 maanden en kijkt echt het eten uit onze mond, ze sabbelt de hele dag op haar handjes en kwijlt als een gek. Bij het cb dus nagevraagd en mochten met fruit en pap beginnen. Zondagavond eerste keer rijstebloem door de fles, die ging er heel makkelijk in. Om half 9 naar bed gegaan en ze heeft de hele nacht doorgeslapen. Maar nu gisteren hadden we om half 8 's avonds fruit gegeven, daar is ze echt gek op! Ze valt echt aan op de lepel en een half potje ging er makkelijk in. Maar daarna begon het drama. Vanuit het niet begon ze te gillen en trappen met haar benen enzo. Ze wilde de fles met rijstebloem niet en heeft echt wel een half uur geduurd voordat ze stil was. Gewone fles gegeven met 90cc en dat ging prima, maar zodra ik de fles met rijstebloem aanbood begon ze weer te gillen. Dacht dat ze oververmoeid was, dus naar bed gegaan. Ze sliep vrijwel meteen en heb haar toen maar om half 11 wakker gemaakt voor een gewone fles. Ook toen weer huilen en scheten laten en uiteindelijk ook poepen. Denk dat dat dwars zat, want het was vrij stevig. Daarna heeft ze een fles melk van 180cc + 6 schepjes gewoon op en vanmorgen om kwart voor 8 wakker.

Maar vraag me nu af wat wijsheid is? Kan dat moeilijke poepen komen door die rijstebloem? Of wil ik te snel met en fruit en rijstebloem en kan ik beter eerst de pap geven en dan na een week of 2 pas fruithap ofzo? Je zag gewoon echt dat het pijn deed en na het poepen begon ze meteen weer te lachen. Was dus echt dat wat dwars zat. Maar nu twijfel ik dus over die rijstebloem... Iemand een goede tip hiervoor?
Rijstebloem kan de ontlasting flink verdikken, duurt even voor de darmpjes daar aan gewend zijn. Dus ik zou het heel rustig opbouwen. Sowieso eerst alleen rijstebloem en niet meteen ook nog fruit en groente erbij. En dan die rijstebloem opbouwen: 1 eetlepel door de fles, 2 eetlepels door de fles etc tot het echt pap is en steeds pas verder gaan als je kleintje er geen last meer van heeft.

Vier maanden is heel jong om met bijvoeding te beginnen dus geef het tijd, ze hoeft niet meteen én rijstepap én fruit én groente.

Overigens valt groente meestal minder zwaar dan fruit, dus ik zou met wortel en bloemkool beginnen ipv met fruit, als het met de rijstebloem eenmaal goed gaat. Vaka wordt begonnen met fruit omdat kindjes dat lekkerder vinden (ja duh, lekker zoet!), maar het is zwaarder dan veel soorten groente plus je leert je kindje dat eten zoet is, wat weer drama kan geven als je straks groente wil gaan introduceren.
Ik dacht idd al dat het verstandiger was om met 1 ding te beginnen maar ze vind het fruit zo lekker hihi. Die rijstebloem zal ik zo eens 1 lepel aan de fles toevoegen. Ik dacht dat je meteen gewoon 2-3 scheppen kon toevoegen, maar is dus beter om op te bouwen? Kan ik dat dan het beste doen in de fles van half 11? Dat ik haar toch nog even een week ofzo wakker maak voor een fles met 1 schepje rijstebloem? Ben bang dat ze anders weer midden in de nacht wakker word voor een voeding.
Ivetje, ik denk dat je veel wisselende berichten zult horen over dit onderwerp. Dit omdat de WHO aan geeft beter te kunnen wachten totdat je kindje 6 maanden is. Daarentegen adviseren sommige kinderartsen al wel te beginnen met 4 maanden.

Ik ben van mening dat je moet kijken naar het kindje zelf. Mijn zoon Broekje is nu 5,5 maand en ik ben met 4 maanden langzaam begonnen, omdat ik het idee had dat hij eraan toe was. Eerst heb ik rijstebloem gegeven, al was dit omdat ineens de nachten onrustig waren en daarna niet meer. Toen ben ik begonnen met groente. Wel ben ik begonnen met kleine hoeveelheden (1 a 2 ijsklontjes vormpjes) en ik gaf dit 's morgens. Mocht hij dan kramp krijgen dan was het geen bal 's nachts. En de dingen die je opschrijft (huilen/trappelen) klinken een beetje als kramp.

Wij geven nu alleen 's morgens nog rijstebloem, want dan heeft hij HONGER!!! En ik had op een gegeven moment het idee dat hij er wat onrustiger van sliep. Ook doe ik nu een beetje pap in een fles om de ergste honger te stillen en dan maak ik ook nog een beetje pap om met de lepel te geven. Dan went hij aan een ontbijtje met een lepel

Misschien dat je dat kunt proberen?

Broekje heeft altijd vreselijk moeilijk gepoept en hij heeft een maand of drie Lactulose gehad hiervoor. Nu niet meer nodig gelukkig. Ik merk bij hem niks aan zijn ontlasting door de rijstebloem, maar dat is per kind wisselend denk ik. De meeste kinderen poepen ook prima op comfort voeding en Broekje stopte toen helemaal op.

Gewoon kijken naar je kindje en vertrouwen op jezelf.

Veel succes!
Yvetje, woon niet in Nederland dus het zal ongetwijfeld anders gedaan worden hier, maar hier wordt het volgende aangaredan (aktuele stand 2012)

bijvoeden beginnen tussen 17e en 26e week. Dit hoeft dan echt nog viel te zijn, en natuurlijk afhankelijk van interesse van het kind.

beginnen het beste met groente. goed verteerbaar is bijvoorbeeld pastinaak of pompoen. wortels zorgt voor vesrtopping, dus niet voor elk kind ideaal.

Pap in de fles (dus rijstebloem en dergelijke) wordt hier zowieso afgeraden. Pap hoort in een bordje en niet in de mond, want door speeksel moeilijker verteerbaar. Zit wat in, want mijn zoon kreeg er ook buikpijn van.

Pap wordt meestal na een maand groente proberen aangeraden en dan dus in een bordje, eventueel met een beetje fruit.

mijn zoon had gigantisch veel buikpijn in het begin en wij hebben met 5 maanden begonnen met een week pompoen, dan een week pastinaak, dan een week worteltjes met klein beetje appel, en dan langzaam een klein stukje aardappel erbij. met 6 maanden begonnen met fruit en daarna pas pap.

In het begin zou ik je zowieso afraden savonds pap te geven, omdat de darmpjes het nog niet zo gewend zijn. Wij gaven als middageten groente, namiddag fruit en savonds (1900) een gewone fles voor het slapen gaan.

Nu met bijna ene jaar krijgt hij sochtends vroeg normale fles melk, eind vd ochtend pap, na het middagslaapje groente/vlees, namiddag fruit met getreidepap (rijstvlokken, speltpapje etc) en savonds een normale fles melk. Af en toe dan een paar hapjes bij ons proberen.

Zou dus zeker wachten met rijstebloem, zeker als je merkt dat ze er last van heeft.
Het rare is dat ze dus gisteren alleen last had. Terwijl we zondagavond die rijstebloem hadden gegeven. En het was idd kramp, veroorzaakt door dikkere poep. Want na het poepen was het meteen weer lachen en ging het prima.

's morgens rijstebloem geven is wel een optie, maar moet ik dan wel om half 11 's avonds de fles nog geven? Bij het cb gaven ze dus aan in de fles tussen 7 en 8 de rijstebloem te doen en eventueel 's morgens nog een keer. En de fles van half 11 laten vervallen. Hmm, lastig dit...

Ik ga het iig even voorlopig bij alleen rijstebloem houden en over paar weken dan beginnen met groente.

Ik weet dus nu niet zeker waardoor ze kramp kreeg. Of het door die rijstebloem komt of door de perenhap van zaterdag.
Wij gaven (en geven) de pap altijd 's ochtends, beetje extra energie voor de dag zeg maar, en dat werkte hier goed. Maar ja, elk kindje is anders dus gewoon even proberen.

Toen de pap nog vrij dun was deden we hem in een fles maar nu krijgt hij hem van een lepeltje. Dat is ook beter voor de mondmotoriek schijnt. En het komt minder nauw hoe dik de pap is, zo'n papfles is altijd zo'n gepruts want iets te dik dan komt er niks uit en iets te dun dan verslikt-ie zich...

Pompoen en pastinaak zijn inderdaad ook goede groenten om mee te beginnen, alleen zijn die in nederland wat moeilijker te krijgen. In de natuurvoedingswinkel kun je wel slagen, zowel vers als potje babyvoeding. Venkel is ook heel lief voor het buikje, lekker door wat wortel geprakt.

Ik zou pap overigens nooit geven 'om door te slapen'. Als een kindje 's nachts wakker wordt voor een voeding heeft hij daar kennelijk gewoon behoefte aan. En als je kindje er buikpijn van krijgt is dat 's nachts natuurlijk ook minder fijn. Toen wij begonnen met 's ochtends pap geven merkten we meteen dat daardoor de andere flessen wat opschoven doordat hij wat langer toe kon met zijn pap, waardoor de late fles ook wat opschoof en de nachtfles kwam te vervallen.
Ze krijgt al weken geen echte nachtvoeding meer, alleen nog om half 11 een fles. Dus doorslapen doet ze eigenlijk al prima, alleen niet op 1 voeding we maken haar wakker om half 11 ervoor.
als dat voor jullie zo werkt is dat natuurlijk super.

Wij moesten hem in het begin ook regelmatig wakker maken omdat hij te licht was, maar na een tijdje zijn we daar mee gestopt en lieten hem komen wanneer hij er behoefte aan had. merkte namelijk dat hij zowieso snachts kwam of ik hem nou wakker maakte savonds laat of niet, maakte niks uit.

dorslapen doet hij nu pas sinds een week en hij wordt over 3 weken een jaar.

ja pompoen en pastinaak is niet in elk land makkelijk te verkijgen, dat klopt. venkel doe ik inderdaad ook vaak, of courgette.
Ik ben vooral bang dat ze ineens weer wel een nachtvoeding wil, als ik die fles van 11 uur niet geef. Met om half 8 de rijstebloem erbij redde ze het de hele nacht, maar als ik die 's morgens geef denk ik niet dat ik die late fles kan laten vallen. En weet dus niet zeker of die kramp/verstopping door de rijstebloem kwam. Ze had er pas 24 uur later ineens last van. Weet ook niet of dat een beetje kan kloppen qua vertering dat het dan die rijstebloem was of juist de perenhap van de dag ervoor lastig...denk dat ik voorlopig rijstebloem overdag doe en dan half 11 nog een fles. Ze zal zelf wel aangeven als ze vol zit en niet meer hoeft
dat zeker. doorslapen heeft naar mijn mening echter niks met hoevelheeid voeding te maken, vaak genoeg geprobeerd, werkte niet. Maar als het met 2300 fles goed werkt, lekker zo laten.
Ja idd, ik vind 4 voedingen zoals het cb aangaf toch ook wel wat weinig voor haar nog. En die rijstebloem kan ik altijd nog 's avonds gaan geven als ze er eenmaal aan gewend is. Dan zal langzaamaan die fles van 11 uurwel komen te vervallen vanzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven