bijvoeding

22-08-2011 11:24 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al een heleboel topics hierover, maar ik kon niet echt antwoord op mijn vragen vinden, dus open even een nieuwe.

mijn dochtertje is nu 4 maanden en ik ben

al een beetje aan het nadenken over bijvoeding.

nu las ik dat je eerst begint met rijstebloem

door de laatste fles, maar dat lijkt mij meteen zo zwaar, en mijn dochter heeft

snel last van krampjes.

kan ik ook gewoon beginnen met een fruithapje, en dus geen rijstebloem geven?

en als ze dan wat is gewend aan vast voedsel, dan beginnen met rijstebloem?

ze krijgt nu ook nog een fles om 23:00 uur,

wanneer begonnen jullie met afbouwen van de laatste fles?

en als ze geen rijstebloem krijgt, haalt ze de hele nacht dan wel op alleen melk?

ik maak haar nu wakker voor de laatste fles, dan slaapt ze best wel diep.

maar ik durf haar eigenlijk nog niet echt door te laten slapen, omdat ik bang ben

dat ze dan te lang niks krijgt.

Is 4 maanden te vroeg om de laatste fles te laten vallen?

Oja, en hoe maakten jullie een fruithapje?

puur alleen fruit, of deden jullie er nog wat doorheen?

en als ik haar appel wil geven, dan kook ik dat gewoon eerst? Zodat het appelmoes wordt, mij moeder zei

namelijk dat ze het gewoon heel fijn geraspt gaf.

veel vragen, maar ben nog een beetje een onzekere moeder, ze is mn eerste kindje.

alvast bedankt!
De geldende WHO-richtlijn is: bijvoeden vanaf 6 maanden.
Je zou eerst een beetje rijstebloem in haar flesje doen. Dan is het minder zwaar. Als ze veel last van krampjes heeft, zou je misschien ook een flesje kunnen proberen van born free of dr. brown. Als het echt vaak voorkomt, zou ik overstappen op de comfort voeding. Dat heeft bij mijn zoontje enorm geholpen.

Als jij denkt dat je kindje eraan toe is, dan zou ik gewoon beginnen met bijvoeden. Lekker een banaantje door de blender halen. Kan best hoor. Al die richtlijnen en regeltjes, dat was 45 jaar geleden ook niet ! En als ik om me heen kijk hebben mijn beide ouders geen allergieën en de kleintjes die ik ken hebben allemaal wel wat. Ik zou gewoon je kindje volgen, het geeft zelf aan of het er wel of niet aan toe is.

Wel zou ik steeds maar 1 soort fruit/groente geven. Dan zou je eventuele allergieën meteen vaststellen.

Verder heb ik mijn zoontje niet wakker gemaakt voor flesjes. Een gezond kindje meld zich wanneer het honger heeft.

Succes !
Ik zou nog even wachten tot ze 6 maanden is. Dat is namelijk beter voor de darmpjes. Je geeft immers al aan dat ze snel last heeft van krampjes.

Appel, peer kun je inderdaad gewoon in water koken. Je hoeft verder niks toe te voegen. Je hoeft trouwens niet alles tot moes te koken of te prakken. (Zoals je in die potjes ziet)

Banaan kun je prakken.

Het schijnt het beste te zijn om eerst met een soort fruit te beginnen. Dus een paar dagen achter elkaar dezelfde soort. Kijken hoe je kindje er op reageert en dan weer een nieuwe soort.

Heb je je al eens verdiept in Rapley?
Zeker als je kind snel last heeft van krampjes begin je niet met 4 maanden met bijvoeden. Beter is het dan om de darmen nog even te laten rijpen.
Als ze nu nog steeds krampjes heeft, is het wellicht niet zo handig om te beginnen met bijvoeding en kijk je hoe het er met 6 maanden voorstaat.

Ook is het op zich beter om te beginnen met groente ipv fruit, bijvoorbeeld wortel.

Het argument dat het tig jaren geleden anders ging...tja, er verandert wel meer als men meer kennis vergaart. En dan blijken sommige dingen toch een beetje anders te moeten....
anoniem_2998 wijzigde dit bericht op 22-08-2011 11:46
Reden: oeps, maandagmorgenreactie...
% gewijzigd
Ik begin nu ook niet meteen met bijvoeden,

ik ben er alleen vast over aan het nadenken hoe

Ik dit straks zal doen.
Ik ben begonnen met bijvoeden toen mijn zoon 5,5 maand was. Hij vond het trouwens niet erg lekker, hij is nu 8,5 maand en begint het eten nu pas een beetje te waarderen. Ook ging de voeding van 23:00 er pas met 7 maanden af. Nu krijgt hij 07 pap(fles), 10:00 fruit, 11:30 fles, 14:00 rijstewafel oid, 15:30 fles, 18:00 groentehap en 19:30 laatste fles met rijstebloem. Nu heeft het ook lang geduurd voordat we dit schema hadden hoor, en geregeld gooit hij het nog door war omdat ie soms gewoon slaapt op de eettijd. Ik ben trouwens ook eerst met groente / fruit begonnnen, want hij heeft ook tot 6 maanden bv gehad, en vond het teveel gedoe om eerst af te kolven en dan te voeden.

Maar voor nu, ik zou nog even wachten met bijvoeden.
Fruit (en groente ook) is best pittig voor de beginnende darmpjes Ik zou in ieder geval wachten tot de krampjes voorbij zijn.

Rijstebloem hoeft niet hoor. Dat maakt de fles alleen zwaarder, minder licht verteerbaar dus, en neemt daardoor de plaats in van voedsel dat wel voedingsstoffen bevat.

Als je toch nog wel even wilt wachten, kun je kijken of ze over een tijdje rechtop bij je op schoot aan een half afgepeld banaantje wil knabbelen (dus a la Rapley). Hartstikke leuk om te zien

Het belangrijkste is dat je rond de 6 maanden iets met groente / fruit gaat doen (en bij krampjes weer stoppen) en een tijdje erna iets met brood. Dan gaat het verder wel vanzelf.

Je kunt ook kijken op borstvoeding.com, daar staat een goed voedselintroductieschema met handige tips (ook voor als je flesjes geeft )

De laatste fles: als ze er zelf niet om vraagt hoef je hem niet te geven hoor, het advies om niet te lang te laten slapen geldt de eerste weken. Wel even kijken of ze genoeg melk binnenkrijgt op een dag.

Spannend allemaal he? Wat eerst, dit of dat, hoe pak je het aan.
spannende periode, Je kind heeft nog wat betreft bouwstenen en dergelijke nog geen bijvoeding nodig. Wel is het handig soms om niet te laat te beginnen met bijvoeding. Vanaf 6 maanden heeft je kind wel echt bijvoeding nodig:

Hier meer info: voedingsschema baby 4 maanden

oh ja, als je vroeg begint met bijvoeden wel goed opletten op allergische reacties. Je kunt ook rustig nog even een maandje wachten. Als je trouwens rijstebloem papje wil maken wat door de fles heen kan gewoon de verhouding veranderen.. minder rijstebloem op dezelfde hoeveelheid melk.. Groetjes en succes!
quote:annabenthe schreef op 23 augustus 2011 @ 22:16:

spannende periode, Je kind heeft nog wat betreft bouwstenen en dergelijke nog geen bijvoeding nodig. Wel is het handig soms om niet te laat te beginnen met bijvoeding. Vanaf 6 maanden heeft je kind wel echt bijvoeding nodig:

Hier meer info: voedingsschema baby 4 maanden

oh ja, als je vroeg begint met bijvoeden wel goed opletten op allergische reacties. Je kunt ook rustig nog even een maandje wachten. Als je trouwens rijstebloem papje wil maken wat door de fles heen kan gewoon de verhouding veranderen.. minder rijstebloem op dezelfde hoeveelheid melk.. Groetjes en succes!

Handig die link.

Ik heb afgelopen week bij het consultatiebureau de folder over bijvoeding gekregen, kleintje is ruim 3.5 maand. Kinderarts zei erbij dat je echt wel vanaf 4 maanden kunt beginnen, kijk gewoon goed of je kindje er aan toe is en hoe hij/zij erop reageert.

En inderdaad gewoon iets minder rijstebloem. Wij geven nutriton door de fles heen, maar ook echt niet de hoeveelheid die op het pak staat hoor, veels te dik anders.
Dan heeft je kinderarts niet goed bijgehouden wat het huidige advies van de WHO is, Kaya. Dat staat nog steeds op 'liefst wachten tot je kind 6 maanden is'.

Dat voedingsschema is goed bedoeld, maar er staan dingen in als smeerkaas en leverworst voor baby's van 7 maanden, dat is echt niet goed en wordt afgeraden.
Mijn dochtertje had ook heel erg last van darmkrampjes, dus ik wilde haar echt pas met 6 mnd gaan bijvoeden. Toen ze echter met 4,5 mnd het eten uit onze monden pakte ben ik toch overstag gegaan en begonnen met een groente hapje, bv wortel. En daar is ze echt reuze van opgeknapt!! Rijstebloem heeft ze nooit gehad, want daar reageerde ze juist heel slecht op.

Kortom, kijk naar je kindje en wat t beste voelt/gaat. Want wat voor de een absoluut niet werkt is voor de andere een enorme opluchting (die van mij dus).

Wat betreft de fles om elf uur. Ze kan met 4 mnd prima op een gewone fles rond 19.00 uur. Gewoon eens proberen wat er gebeurd als je haar niet wakker maakt. Met een beetje gelukt slaapt ze gewoon de hele nacht door.
quote:Des_ree schreef op 22 augustus 2011 @ 11:34:

Al die richtlijnen en regeltjes, dat was 45 jaar geleden ook niet ! Vroeger dachten we ook dat de aarde plat was.
quote:wen schreef op 29 augustus 2011 @ 09:52:

Dan heeft je kinderarts niet goed bijgehouden wat het huidige advies van de WHO is, Kaya. Dat staat nog steeds op 'liefst wachten tot je kind 6 maanden is'.

Dat voedingsschema is goed bedoeld, maar er staan dingen in als smeerkaas en leverworst voor baby's van 7 maanden, dat is echt niet goed en wordt afgeraden.

Vanaf 6 maanden is enkel fles niet voldoende qua vitaminen. Het is verstandig om rustig aan te beginnen met bijvoeden, dus beginnen met een of twee hapjes fruit, dus vanaf 4 maanden rustig beginnen zodat met 6 maanden genoeg bijvoeding gegeven kan worden. De gekregen folder is van het voedingscentrum.

En wat hierboven gezegd wordt, kijk goed naar de behoeften van je kindje. De een wil/kan wel met 4 maanden iets krijgen, terwijl de ander pas met 5 maanden iets extra's kan waarderen.
Oh ja over het voedingsschema, zover had ik niet gekeken, inderdaad leverworst is sowieso niet goed, teveel vitamine A. Smeerkaas weet ik niet, maar komt er hier sowieso niet in, bah.

Heb laatst een review artikel gelezen van WHO en daar wordt vooral gekeken of kinderen die enkel borstvoeding krijgen tot 6 maanden geen groei achterstand krijgen qua lengte en gewicht. Conclusie was dat dit niet het geval is, maar eigenlijk zouden er grotere studies bekeken moeten worden om kleine effecten uit te kunnen sluiten.

Maar ik denk (weet wel zeker) dat er over dit onderwerp verschillen van mening blijven bestaan, net zoals over kunstvoeding of borstvoeding :p

zo en nu ben ik weer weg, lekker wandelen met de kleine meid.
Mijn dochter vond rijstebloem erg vies dus dit kreeg ze nooit. Ze krijgt pas een papfles sinds ze 10 maanden oud is en dan alleen in de ochtend.

Fruit tot een maand of 8 koken bij gevoelige darmpjes en pas beginnen bij 6 maanden. Succes!
Je kan wel vanaf een maand of 5 af en toe een hapje groente aanbieden. Kijk ook goed naar hoe je kindje reageert op jullie als jullie aan het eten zijn en speel daar op in. Het ene kindje is er gewoon eerder klaar voor dan het andere kindje.
Mijn zoontje is bijna 5 maanden. Wilde ook wachten tot 6 maanden met bijvoeden, maar hij kijkt nu af en toe het eten uit onze mond. Hij blijft ons ook net zo lang aanstaren tot het op is.

Kan het ook niet zijn dat een groter kindje eerder behoefte heeft dan een kleiner kindje? Mijn zoontje zit bovenin de curve, dus kan me enigszins voorstellen dat je dan ook eerder behoefte hebt aan meer. Of is dat echt onzin?
Wij hebben nooit rijstebloem of pap gegeven. We houden zelf ook niet zo van pap
Mijn dochter zat ook bovenin de curve op die leeftijd, maar bijvoeding ging er echt niet in.
Flowerfield, heb tot nu toe ook nog niks gegeven. Maar zit ontzettend in dubio.

Ging bijvoeding er bij jou niet in, omdat dochter het niet wilde of omdat jij het nog niet wilde?
Begin met groente.
Kaya, fles is wel degelijk voldoende tot 1 jaar. Het heet niks voor niks bijvoeding.
quote:_discovery_ schreef op 29 augustus 2011 @ 11:22:

Mijn zoontje is bijna 5 maanden. Wilde ook wachten tot 6 maanden met bijvoeden, maar hij kijkt nu af en toe het eten uit onze mond. Hij blijft ons ook net zo lang aanstaren tot het op is.

Kan het ook niet zijn dat een groter kindje eerder behoefte heeft dan een kleiner kindje? Mijn zoontje zit bovenin de curve, dus kan me enigszins voorstellen dat je dan ook eerder behoefte hebt aan meer. Of is dat echt onzin?Is het misschien niet meer zo dat kinderen op die leeftijd gewoon meer interesse krijgen voor de buitenwereld? of dat nu een lepel is die je mond ingaat of dat je je ogen aan het opmaken bent, mijn kinderen vonden dat heel erg interessant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven