Blazen/spetteren met volle mond - Hoe afleren?

25-06-2009 12:50 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje van 8 maanden eet hartstikke goed: pap, brood, avondeten, etc. We kletsen wat en het is gezellig. Maar als ik haar voer gaat ze na een tijdje 'spelen' door met een volle mond te gaan blazen/spetteren met volle mond. Ze kijkt me dan ook heel uitdagend/speels aan. Dit gedrag is vast bij alle moeders wel bekend, maar hoewel ik de eerste keer mijn lachen moest inhouden, vind ik het wel erg irritant.

Hoe kan ik dit gedrag het beste afleren? Ze doet het nu ongeveer een week, en als ze het doet zeg ik op lage, wat strenge toon 'nee, niet doen' en negeer haar dan een halve/minuut ofzo (slecht gedrag geen aandacht geven). Dan ga ik weer verder met gewoon voeren, waarna ze het vaak herhaald.

Ik weet niet of ze bepaalde 'straf' zoals het gedrag negeren begrijpt. Wat raden jullie aan?
Ik moet er nu helaas vandoor, maar vanavond ben ik weer terug om reacties te lezen en te reageren.

Bedankt alvast!
Herkenbaar en vervelend, maar ook dit zal wel een zogenaamde fase zijn. Eerlijk gezegd heb ik er nooit aandacht aan gegeven. Is de lol er snel vanaf. (hoop ik )
Niet, gewoon laten gaan. Hoort erbij en gaat wel weer over.
Gaat vanzelf weer over. Gewoon laten gaan, hoe meer je doet hoe leuker het wordt. Gewoon 1x nee zeggen, en verder niets.

Ben je niet een beetje té veel met opvoeden bezig als je bij een kind van 8 maanden dingen zegt als 'ik zeg op lage strenge toon 'niet doen' en geef haar daarna een halve minuut geen aandacht meer'.

Gewoon niets doen, desnoods nee zeggen en tegen de tijd dat ze 19 zijn is het over.
Oh, en als die van mij later bij Halt terechtkomen dan is dat omdat ik er gewoon altijd heel hard om gelachen heb
.
.
'straffen' lijkt me wat overbodig met 8 maanden..... ze is je vast niet aan het uitdagen.

Je kind heeft gewoon voor het eerst een nieuwe vaardigheid door en vindt dit leuk. Zolang ze geen extra aandacht hierdoor krijgt, houdt het vanzelf weer op als voor haar de lol eraf is.

Ik heb misschien wel makkelijk praten maar ik heb een houten vloer in keuken, zoonlief zit in kinderstoel met groot blad ervoor en hij ging (een tijdje) zijn gang maar. Heb er verder niet om gelachen of boos gereageerd en het ging vanzelf over......
Idd, spelen betekent dat de grootste honger gestild is. Ik zei altijd vriendelijk iets in de trant van: 'Ga je gek doen? Heb je geen honger meer? en zette het bordje weg. Bij protest van de kant van je kind kun je het eten nog eens aanbieden, bij gek doen weer weghalen. Als ze het heel vaak doet zit je haar volgens mij tegen heug en meug vol te stoppen.
Die strategie heb ik ook wel Q, als ik het zo lees. Maar ik ben nooit bewust bezig geweest met 'dit moet ik de kop indrukken'.

En spetteren met eten vind ik weer wat anders dan het hele bord bewust op de grond smijten of aardappelpuree in je haar smeren. (bord op de grond smijten gebeurt hier ook onder een triomfantelijk KAA!)
bij ons wordt het bord ook weggehaald als er geklierd gaat worden met eten (spetteren/spugen/met je handen alles uit je mond trekken etc). Daarna toetje (gek genoeg wordt daar dus nooit mee geknoeid) en dan is het klaar.

Gaat vanzelf wel over aangezien ze over een paar maanden helemaal niks meer wil eten
Hahaha, 8 maanden, en dan al eten met etiquette?

Lekker laten gaan. Dit heet 'ontdekken'.
Een teken meestal bij mijn kinderen dat ze klaar waren met eten. Straf gaf ik niet nee, ruimde de boel meteen op ( incl het bord wat nog blij op de grond gekletterd werd) geen aandacht aan gegeven. Die fase ging vanzelf voorbij.

Je moet het wel zien als een teken dat het dan ook echt klaar is met eten. Laat je je kind toch langer aan tafel zitten dwingen tot eten dan is helemaal het hek van de dam.
.
.
.
Oh, ik klieder zelf bij vlagen enorm met mijn eten
Ik heb serieus ergens een foto van een bord waar 'ik hou van jou' op staat, in hutspotletters
.
.
ow gelukkig maar

Mijn zoon (7,5 maand) doet precies hetzelfde en uit de openingspost dacht ik heel even dat ik al moest beginnen met corrigeren. Maar blijkbaar doe ik het goed/gemiddeld, want ook ik concludeer als dat hij klaar is als hij begint met spelen. Ik vraag (retorisch) "ben je klaar met eten?" en ruim de boel op. Daarna volgt het toetje.
Waait inderdaad gewoon over.
Zo daar ben ik weer. Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Ik ben blij te lezen dat de meesten van jullie zeggen dat het vanzelf weer overgaat, en natuurlijk gaat het vanzelf over, dat wist ik ook wel.. Misschien ben ik een beetje onzeker over of ik het wel goed doe, zoals veel ouders. Dit is namelijk het eerste 'ongewenste gedrag' dat ze vertoont, en aangezien ik de theorie wel ken maar de praktijk maar net leer kennen, wilde ik graag horen hoe jullie het doen.

Ik 'straf' haar natuurlijk niet echt he, dat klinkt zo zwaar, maar het komt er op neer dat ik het dus negeer, zoals jullie ook al zeiden.

Hoe lang bleven jullie kinderen dit gedrag vertonen? Een paar weken, maanden?
Superletje, chill!

Je dame is 8 maanden, voor opvoeden is het echt nog een beetje vroeg, ze kan het verband tussen het spetteren met eten en jouw "straf" van negeren echt nog niet maken. Mijn dochter is net een jaar, en die begint "nee" net pas een beetje door te krijgen (maar lacht er nog heel hard om).

Ik vermoed dat ze over een maand wel uitgespetterd is, en dan vraag jij je af waar je je druk om gemaakt hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven